Cat_Woman Skrevet 17. oktober 2012 #26 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg mener at den må legges inn i skatten, det er fryktelig urettferdig sånn som det er nå. For oss, som er studenter (og har en gammel, tjukk TV fra 90-tallet, i tilfelle noen skulle tenke at "har du råd til TV, så har du råd til lisens") så er det en stor utgift.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #27 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg mener at den må legges inn i skatten, det er fryktelig urettferdig sånn som det er nå. For oss, som er studenter (og har en gammel, tjukk TV fra 90-tallet, i tilfelle noen skulle tenke at "har du råd til TV, så har du råd til lisens") så er det en stor utgift. Enig!! Legg den inn i skatten slik at man betaler når man har jobb, trygd osv
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #28 Skrevet 17. oktober 2012 Tiden har løpt fra NRK, vi trenger ikke noe statskanal lenger. De kan delta på markedet med samme forutsettninger som alle andre. Det har ingenting med egoisme å gjøre, det sier seg selv at folk ikke vil betale for en tjeneste de ikke bruker. Vil du det?
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #29 Skrevet 17. oktober 2012 Tiden har løpt fra NRK, vi trenger ikke noe statskanal lenger. De kan delta på markedet med samme forutsettninger som alle andre. Det har ingenting med egoisme å gjøre, det sier seg selv at folk ikke vil betale for en tjeneste de ikke bruker. Vil du det? Jeg er villig til å betale for mange tjeneste r jeg ikke bruker. For eksempel har jeg aldri benyttet meg av fengselsvesenet eller universitetene. Jeg er villig til å betale for det likevell. Jeg personlig mener voksne folk burde betale for underholdningen sin selv. Det burde derfor bli slutt på statsstøtte til for eksempel teater, film, literatur og musikk bransjen. Når det gjelder NRK så er det mye mer enn bare TV. Det er også radio, nyheter på nett, værmelding, sendinger som kan lastes ned mm. De aller fleste benytter seg av noe av dette innimellom. For meg er det viktig å ha kanaler som for det første er reklamefrie (skulle gjerne sett at all reklame forsvant fra NRK) og enda viktiger en kanal som kan sette sammen et programtilbud uten å ta hensyn til hvilke programmer som generer overskudd til aksjonærer.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #30 Skrevet 17. oktober 2012 Hvorfor skal vi betale for noe vi ikke bruker? Ikke hører jeg på radio, nyheter skaffer jeg over nettet(leser/bruker aldri nrk sine sider), og jeg ser ikke på tv/har ikke og gidder ikke skaffe meg tv. Men hadde dataskjermen min hatt tv tuner så hadde de søren meg kommet med en regning for en vare som jeg ikke ønsker eller bruker. Er det riktig synes dere som er så for dette? NRK er IKKE for alle, selv om det er til nytte for noen. Man må ikke ha tv! å dra frem universitet og fengselet er tåplig, det er tross alt på universitet du finner legene som skal behandle deg i fremtiden, og gudene vite for et anarki det hadde vært uten en rettsvesen som skal hjelpe samfunnet holde orden. Egoisme nja, jeg vil personlig ikke betale for ting jeg ikke bruker, er ikke egoistisk det, kaller det heller økonomisk.
PintSizedDictator Skrevet 17. oktober 2012 #31 Skrevet 17. oktober 2012 Det burde vært valgfritt. Jeg ser nesten aldri på NRK men jeg ser heller aldri på reality fjas. Det finnes faktisk andre alternativer. Jeg ser mye på BBC entertainment, Discovery og slikt.
magpie Skrevet 17. oktober 2012 #32 Skrevet 17. oktober 2012 Det vi fant ut var urettferdig med ordningen, var at selv om vi betalte lisensen, fikk vi ingenting for det. Man må jo i tillegg ha dekodera og alle mulige ordninger for å i det hele tatt kunne se på tv. Så her endte det opp med at vi meldte oss ut. No håper vi bare at den gamle tv:en vårres ikke ryker. Vi bruker den jo for å se på DVD. Hvis vi må kjøpe ny må vi jo melde oss inn igjen. I tillegg synes jeg at avgiften er for høy. Som sagt, fant vi ut at vi rett og slett ikke har råd til tv no med alle utgiftene som medfølger. Det skulle i det minste vært studentrabatt..Men når det er sagt, så savner vi ikke tv-kanalene
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #33 Skrevet 17. oktober 2012 Streaming kommer til å ta over, på samme måte som med musikk. Tv-kanaler slik som de er nå kommer etter hvert til å forsvinne.
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #34 Skrevet 17. oktober 2012 http://www.dagbladet...rnett/23912670/
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. oktober 2012 #35 Skrevet 17. oktober 2012 Når jeg ser på svarene her syns jeg de som er negative har dårlige argumenter! Det er egoismen som skinner igjennom! "- Hvorfor må jeg betale for noe noen få eller "spesielle" mennesker bruker?" Det hadde vært egoisme dersom det var snakk om noe viktig som sykehus, skole, eldrehjem osv, men her er det snakk om underholdning. Selv om underholdning er en stor del av vårt samfunn i våre dager, så er det en luksus, og det er en luksus man egentlig ikke har behov for (bare lyst til å ha). Jeg synes derfor ikke det er rimelig at alle skal måtte betale såpass mye for dette når de ikke en gang bruker denne kanalen. Vi betaler som sagt uten å mukke for mye nå, fordi barna bruker den, men jeg er nok litt ekstra irritert på hele opplegget fordi jeg i flere år bodde et sted hvor vi ikke fikk inn nrk en gang via vanlig antenne (som noen av de 4-5% som ikke har dekning) og likevel måtte betale. Pluss at vi måtte betale for å få nrk via parabol, altså dobbelt opp. Etter det fikk jeg nok nrk-lisensen litt ekstra i vrangstrupen...
To tette og ei badehette Skrevet 17. oktober 2012 #36 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg mener vi SKAL betale for NRK. Det hadde derimot ikke gjort noe om lisensen ble lagt inn i skatten vår. Grunnen min er ganske så klar. Hadde det ikke vært for NRK - hadde vi ikke hatt den store vidden i tv-programmer som vi har i dag? Hvilke andre kanaler sender samisk? Hvilke andre kanaler sender barneprogram for døve? Hvilke andre kanaler lager kvaltietsbarnetv? Hvilke andre kanaler sender program for eldre, tenker da f.eks på det vi unge karakteriserer som kjedelige naturprogrammer om elg, opera, utenriksnytt. TV2, TV3, Tvnorge mm. trenger høye seertall, hvis ikke blir programmene nedlagt tvert. Skal vi virkelig bare ha Idol og annet dill dall på tv? Barne-tv på andre kanaler er jo bare innkjøpt, og kultur på TV2 er jo God Kveld Norge, ærlig talt.. Jeg ser lite på disse nisjeprogrammene, men vi trenger mangfoldet. Dette lager vårt samfunn! Jeg håper jeg har mulighet til å se "gamlis"program når jeg er gammel! Utdyp gjerne hvorfor du mener det bare er tull! For ikke å snakke om de flotte HBO seriene som NRK sender: Game of Thrones True Blood Gossip Girl mm Og BBC seriene: Downton Abbey From Lark Rise to Candleford osv
Anonym bruker Skrevet 17. oktober 2012 #37 Skrevet 17. oktober 2012 Hvorfor skal vi betale for noe vi ikke bruker? Ikke hører jeg på radio, nyheter skaffer jeg over nettet(leser/bruker aldri nrk sine sider), og jeg ser ikke på tv/har ikke og gidder ikke skaffe meg tv. Men hadde dataskjermen min hatt tv tuner så hadde de søren meg kommet med en regning for en vare som jeg ikke ønsker eller bruker. Er det riktig synes dere som er så for dette? NRK er IKKE for alle, selv om det er til nytte for noen. Man må ikke ha tv! å dra frem universitet og fengselet er tåplig, det er tross alt på universitet du finner legene som skal behandle deg i fremtiden, og gudene vite for et anarki det hadde vært uten en rettsvesen som skal hjelpe samfunnet holde orden. Egoisme nja, jeg vil personlig ikke betale for ting jeg ikke bruker, er ikke egoistisk det, kaller det heller økonomisk. Hvis man alltid skal tenke økonomisk går det utover de svake mindre gruppene i samfunnet. Men du driter vel i dem du da? Så lenge ting gagner deg er det ok?
Kathrine. Skrevet 17. oktober 2012 #38 Skrevet 17. oktober 2012 Tenker ikkje så mye over det, og bryr meg lite om det skal betales lisens eller ikkje. Må man så ma man. Hilsen ho utan egne meininger i denne saka.
Edelweis Skrevet 17. oktober 2012 #39 Skrevet 17. oktober 2012 Jeg er ikke for NRK lisens. Å si at vi skal betale for en vare vi ikke bruker fordi vi må ta vare på de svake i samfunnet blir jo helt feil. Og det er kanskje egoistisk å tenke på seg selv, mn du må vel ikke betale avgift for at kommunen din har et kinoanlegg? Det blir jo det samme, om du ikke ønska å benytte deg av kinotibudet men måtte betale for det likevel! Du må heller ikke betale veiavgift om du ikke har bil, men kan likevel bruke veien til å sykkle på eller ta buss. NRK kan være valgfritt som de andre TV kanalene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå