Gå til innhold

Jordmor mener babyen vår ville veie ca 3 kg rundt fødsel..

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ok syns de fleste ligger på 3,5 kg og opp.og 2,8-3.2 kg som hun mente syns jeg da var lite..men da er det vel kanskje ok da:) er vel greit å ikke få en kjempe baby,skal jo trossalt ut også;)

Jeg fikk beskjed om mellom 3 og 3.2. Overlegen sa at 10 % + eller - fra gj.snittet er helt ok og at så lenge jeg ikke vaier så høyt over bakken selv så var det helt normalt :)

Annonse

Her er vår bare 2700 ca. Så det varierer veldig:) man kan gjette seg frem med målinger( symfyse) og jm kjenner på baby, eller vis man følges opp på sykehuset tar dem vekst målinger med ultralyd som da forteller ca str.

Men det skal sies at vektestimering er en veldig usikker vitenskap.. Noe legen på føden jeg var på kontroll hos i går innrømmet..

Hun sa at det bl.a. Er vanskelig å måle mageomkrets (som er et viktig mål når de estimerer vekt) fordi at babyene ofte gjør pusteøvelser.. Og målingen kan da variere veldig fra gang til gang..

Hun fikk målinger med over en cm forskjell på babyen min i går, og det kunne fort utgjøre 500 gram forskjell i utregningen av vekt bare det..

Min erfaring er at de ikke er så veldig flinke til å være i nærheten av hva som er rett. Var superstor med første, og han ble jamensann helt gjennomsnittlig på 3650g og 51cm. Eneste som var stort var hodeomkretsen ;) Denne gangen er jeg mye mindre men tror nok at baby blir minst samme str. eller litt større for det om :) Den største delen i kroppen min var faktisk bare vann, og ikke en baby på over 4 kg. som hun trodde.

Jordmora mi har også gjettet rundt 3 kilo på vesla her ;) Jeg har lave symfysemål. Hun har klemt og kjent på henne, men man kan jo ikke få et sikkert resultat. Bare gjetting egentlig. 3 kilo er nok for meg med tanke på at hun skal ut ;) Får bare fore henne godt med melk så hun vokser seg stor ;)

Annonse

Jeg var på ultralyd dagen før fødsel (8 dager over termin), og babyen ble da estimert til 3800 gram. Jordmor gjettet på ca 3750 gram da jeg var på kontroll på termindagen. 9 dager etter termin kom det ut en liten tass på 3380 gram.

Så ingen eksakt vitenskap, nei!

Endret av Skywize

Hvordan klarer dere å la jordmor/lege klemme og kjenne på magen og babyen? Er jo så sinnsykt vondt!

Jeg synes ikke det gjør så vondt når hun klemmer. Hun spør hver gang om det gjør vondt, men det går greit. Tror ikke jeg er så øm som mange andre. Har mest mageknip på kvelden jeg ;)

Hvordan klarer dere å la jordmor/lege klemme og kjenne på magen og babyen? Er jo så sinnsykt vondt!

Jeg synes ikke det gjør så vondt når hun klemmer. Hun spør hver gang om det gjør vondt, men det går greit. Tror ikke jeg er så øm som mange andre. Har mest mageknip på kvelden jeg ;)

Her kan de såvidt måle symfysemålet, er så ømt! Men tror muligens det er de gamle strekkmerkene som gjør det da..

Her kan de såvidt måle symfysemålet, er så ømt! Men tror muligens det er de gamle strekkmerkene som gjør det da..

Oi, ja det hørtes ikke godt ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...