Gå til innhold

Dere som syns det er helt greit at ungene hopper i sofaen og bygger hytte på stua...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke for å være frekk, men lurer litt på hvordan dere klarer å styre barna når de IKKE er hjemme?

Syns det er utrolig slitsomt å få barn på besøk som ikke repekterer VåRE husregler og oppfører seg som om de var i en klatrepark....

Skrevet

Jeg opplever ingen motsetning i dette? Nå hopper mine barn riktignok ikke i sofaen, da ville den knekt, men de får gjerne leke er og base med puter og pledd. Det betyr ikke at de gjør det samme borte hos andre. De forstår forskjell på det som er lov hjemme, og det som er lov borte.

Skrevet

Du gir svaret selv, de klarer ikke styre ungene når de er borte. Selvopplevd med barn av andre som danser på bordet og hyler og skriker borte som hjemme.

Fri oppdragelse ble det kalt, ingen oppdragelse kaller jeg det...

Gjest 5 andre
Skrevet

Om de får lov til å utfolde seg, betyr det ikke at det er greit hele tiden. Mine barn kan sitte pent og pyntelig samt være høflige, selv om de av og til herjer vilt.

Vår regel er at man må respektere at det skal være ro når vi trenger det, samt at de må rydde ordentlig etter seg. Vi har et brukshjem for alle familiemedlemmer.

Skrevet

Hopping i sofaen er ikke noe vi gjør, men hva er problematisk med hyttebygging egentlig? Kan ikke tro det er mange som nekter barna det?! Ellers er det mye man gjør hjemme som man ikke gjør hos andre, og jeg er sikker på at de fleste klarer fint å oppdra barna til å forstå forskjellen. Hjemme er det kanskje lov til å gå i kjøleskapet og hente seg en bringebær uten å spørre, men hos andre lar man kjøleskap være i fred. Bare et eksempel av mange. :)

Skrevet

Du gir svaret selv, de klarer ikke styre ungene når de er borte. Selvopplevd med barn av andre som danser på bordet og hyler og skriker borte som hjemme.

Fri oppdragelse ble det kalt, ingen oppdragelse kaller jeg det...

Det handler ikke om fri barneoppdragelse, vi har klare grenser på hva som er lov og ikke, men vi har antakelig andre grenser enn mange andre. For meg er det viktigere at ungene trives i hjemmet vårt enn at det skal se tipp-topp ut hele tiden. Det er mye koseligere når de er i stua sammen med oss voksne enn om de skulle leke alene på rommet sitt. Men det er jo ikke det samme som at de er ute av kontroll, og de vet veldig godt at en del av de tingene som er lov hjemme, ikke er lov hos andre.

Skrevet

Jeg tillater ikke hopping i sofaen, men det er selvfølgelig lov å bygge hytte i stua. Hva er problemet med det?

Skrevet

Våre fire barn får ikke hoppe i sofaen, men ellers får de leke som de vil. Bygge hytter, sette spisestuestoler etter hverandre så det blir buss, lage en landsby på stuebordet, togbane utover hele gulvet osv osv.

Har likevel ingen problemer med å holde kustus på de når vi er på besøk, unger er ikke gamle før de skjønner at det er forskjellige regler på forskjellige steder. Noen ting er forbudt hos mormor, men lov hos farmor, noen til er lov hjemme, men ikke når vi er på besøk osv.

Er ikke lenge siden vi var på besøk hos et vennepar som har bare ett barn, de hadde invitert oss som har fire barn og et annet par som har tre barn, da blir det jo noen barn. Vi voksne satt i den ene stuen mens barna lekte litt rundt i huset, jeg sa til barna mine "Nå leker dere fint og er forsiktig" og sendte de for å leke. Vertinnen snudde seg til meg og sa: "Er det noen barn jeg er sikker på at er forsiktig og ikke ødelegger noe så er det dine!". Så da har vi vel gjort en ganske god jobb da ;)

Når det er sagt, uhell kan jo skje, og ungen kan hause hverandre opp til uante høyder. Men føler likevel jeg har ganske god kontroll på dem.

Skrevet

Skjønte heller ikke den med hyttebygging? Er det liksom ille det?

Er vi over på "barn skal ses, men ikke høres"?

Forøvrig vet mitt barn veldig godt at det er forskjell på hva som er tillatt fra hjem til hjem, og at hun har å forholde seg til de reglene som gjelder der hun er.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Barna skjønner da ganske tidlig at det er forskjell på hjemme og borte?

Skrevet

Mine barn hopper ikke i sofaen men de får lov å bygge hytte i stua og utfolde seg innenfor reimelighetens grenser. Det betyr dermed ikke at de får lov til det samme hos andre, og det vet de godt.

Skrevet

Er det uvanlig at ungene får bygge hytte i stua? Mine gjør det ofte, med noen pledd og et par kjøkkenstoler. Blir jo ikke en gang mye rot av det!

Skrevet

Er det uvanlig at ungene får bygge hytte i stua? Mine gjør det ofte, med noen pledd og et par kjøkkenstoler. Blir jo ikke en gang mye rot av det!

Skrevet

Alle dere har kontroll på barna når de er borte sier dere, jeg trodde diskusjonen handlet om de som IKKE klarer å kontrollere barna når de er borte.

Jeg ser selv ingen problemer med at barn får utfolde seg hjemme, men alle har vi forskjellige grenser ifht hva som er greit for vår familie.

Jeg synes det er forferdelig slitsomt å være på besøk hos folk som ikke har kontroll på ungene sine hjemme. Eksempler: løper på stuebordet, danser på spisebordet, hylestemme hele tiden.

Og det er slitsomt å ha besøk av folk som ikke har kontroll på ungene sine borte.

Jeg er ikke tilhenger av at "barn skal sees men ikke høres", men jeg er tilhenger av innestemmer, og at noen ting hører hjemme på gulvet andre på bordet. bl.a.

Jeg har ingen problemer med å gi klar beskjed til barna som er på besøk hva som er lov/ikke lov, men tro meg.. en del foreldre får pigger ut så snart du sier noe strengt til barna dems.

Skrevet

Mine barn får heller ikke lov til å hoppe i sofaen, men vil de bygge hytte i stua, så er det helt ok. De ville aldri funnet på å begynne med det borte hos andre (uten lov). Jeg har jo klart å lære barna mine at det er forskjell på borte og hjemme.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Alle dere har kontroll på barna når de er borte sier dere, jeg trodde diskusjonen handlet om de som IKKE klarer å kontrollere barna når de er borte.

Jeg ser selv ingen problemer med at barn får utfolde seg hjemme, men alle har vi forskjellige grenser ifht hva som er greit for vår familie.

Jeg synes det er forferdelig slitsomt å være på besøk hos folk som ikke har kontroll på ungene sine hjemme. Eksempler: løper på stuebordet, danser på spisebordet, hylestemme hele tiden.

Og det er slitsomt å ha besøk av folk som ikke har kontroll på ungene sine borte.

Jeg er ikke tilhenger av at "barn skal sees men ikke høres", men jeg er tilhenger av innestemmer, og at noen ting hører hjemme på gulvet andre på bordet. bl.a.

Jeg har ingen problemer med å gi klar beskjed til barna som er på besøk hva som er lov/ikke lov, men tro meg.. en del foreldre får pigger ut så snart du sier noe strengt til barna dems.

Hi spurte om vi klarer å kontrollere barna våre borte når de (etter hi's mening) får leke villmann hjemme.

De fleste svarer at barn tidlig lærer at det er forskjell på borte og hjemme.

Skrevet

Min opplevelse etter noen år som mamma er desverre at mange kjekke foreldre -som sverger til "fri" barne oppdragelse, ikke har kontroll på ungene verken når de er borte -eller hjemme! Tror ikke nødvendigvis at mine egne er noen englebarn altså;-)

Men fryktelig irriterende med 28 8-åringer i barneselskap når halvparten tror det er normalt å bruke sofaen som trampoline!! eller at det er helt greit å hente seg is i fryseren....osv

Har ikke problem med å si ifra og kjenner mange av barna/familiene deres godt, svaret er ofte "det får jeg lov til hjemme"

Skrevet

Det er da stor forskjell på å tillate enkelte ting og å ikke ha kontroll på barna sine. Det er jo ikke sånn at det heter at et barn får lov til noe hjemme, fordi det i virkeligheten ikke er mulig for foreldrene å stoppe barnet.

Skrevet

Jeg sier til min treåring: det er andre regler her (på besøk) enn hjemme, så det eller det får du ikke lov til. Det går som regel helt greit.

Skrevet

Jeg fikk selv lov til å feks bygge hytte i stua, men jeg gjorde da ikke det borte hos andre uansett. Vet om mange barn som får lov til dette hjemme, men de er da ikke bråkete, ville barn uansett. Man bør klare å oppdra barn til å vite at det er forskjell på hjemme og borte, og det å leke i stua feks. betyr ikke at barna herjer vilt, uten retningslinjer. Det tyder heller på andre problemer med oppdragelsen.

Skrevet

Ungene mine er veloppdragne og de forstår godt at det er forskjell på å være hjemme og være borte. Sånn er det jo for oss voksne også, vi kan godt slenge bena på bordet her hjemme, men ville jo aldri gjort det hjemme hos noen andre. ;)

De får forresten ikke lov til å hoppe i sofaen, men hytte har vi til stadighet i stua. De er ikke ville unger selv om de får lov til å leke i stua. :P

Skrevet

Min erfaring er at "de ville barna" kan være både de som får lov til mye hjemme og de som har det veldig strengt hjemme. Altså at det ikke nødvendigvis er en sammenheng der.

Skrevet

Min erfaring er at "de ville barna" kan være både de som får lov til mye hjemme og de som har det veldig strengt hjemme. Altså at det ikke nødvendigvis er en sammenheng der.

Skulle til å skrive det samme.

Skrevet

Det er ikke noe problem. Ungene er smarte nok til å skille mellom hjemme og borte, og de vet at ulike hjem har ulike regler. Her får de ikke hoppe så mye i sofaen, men de får løpe inne, bygge hytte med spisebordstolene og tepper osv. Hjemme får de også gå i fra bordet når de er mette, mens hos andre må de vente på de andre barna. Går helt fint det :)

Skrevet

Min opplevelse etter noen år som mamma er desverre at mange kjekke foreldre -som sverger til "fri" barne oppdragelse, ikke har kontroll på ungene verken når de er borte -eller hjemme! Tror ikke nødvendigvis at mine egne er noen englebarn altså;-)

Men fryktelig irriterende med 28 8-åringer i barneselskap når halvparten tror det er normalt å bruke sofaen som trampoline!! eller at det er helt greit å hente seg is i fryseren....osv

Har ikke problem med å si ifra og kjenner mange av barna/familiene deres godt, svaret er ofte "det får jeg lov til hjemme"

Da sier man jo bare at "javel, men det er ikke lov her." Er akkurat det samme som det at jentungen her får lov til mye rart hos mormor og morfar (for eksempel å hoppe i sofaen og senga, og spise kjeks til frokost). De gangene hun har prøvd seg med "jammen, jeg får lov av mormor og morfar", så informerer vi kort og greit om at det er helt fint, men her hjemme gjør vi ikke sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...