Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #26 Skrevet 15. oktober 2012 Takk! Jeg har ikke jern heller, eller rullepinne, men skal skaffe. Jern er et must, enig med Himmel og hav at de blir tykkere i elektrisk. Jeg må også slenge noen av kakene over en kopp, slik at jeg får fine "kromkake-former". Disse kan fylles med mye godt (som f.eks is, krem, bær osv). Ja, stemmer, det må gjøres - med moltekrem
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 15. oktober 2012 #27 Skrevet 15. oktober 2012 mm julebakst! herlig! Biscotti eckenfürder kaker Sarah bernard kokkosmakroner pepperkaker sirupsnipper sjokolade cookies havre coockies serinakaker Og det er vel det tror jeg... Nei forresten lager også sjokolade fudge, karamell fugde, fløtekarameller, sjokolade konfekt og knekk. (dette er jo ikke akkurat kaker da)
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #28 Skrevet 15. oktober 2012 Her baker jeg alltid 3 doser berlinekranser, gjemmer unna ett til etter jul for det er da mannen elsker å spise de(og helst da til middag, ja! han er sær). Får som oftest to bokser med kromkaker av svigermor så det slipper jeg å stresse med (sånne som er surra på sleiv og dyppet endene i sjokolade,nammnamm..) ellers så lager jeg noe som bestemor kalte for tyrkiske brød (ho kom over oppskriften i et ukeblad da ho var 16), kjempe god kake med topping i rom-melis (er definitivt min yndlingsjulekake) og til slutt er det jo pepperkakehus med nonstop, seigmenn, lakrisbåter og sånne sølvkuler
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #29 Skrevet 15. oktober 2012 mm julebakst! herlig! eckenfürder kaker Hva er dette? Nysgjerrig!
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #30 Skrevet 15. oktober 2012 o åsså glemte jeg mine punjsboller, de er alltid en suksess og er de som vi går tom for først
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #31 Skrevet 15. oktober 2012 Her baker jeg alltid 3 doser berlinekranser, gjemmer unna ett til etter jul for det er da mannen elsker å spise de(og helst da til middag, ja! han er sær). Får som oftest to bokser med kromkaker av svigermor så det slipper jeg å stresse med (sånne som er surra på sleiv og dyppet endene i sjokolade,nammnamm..) ellers så lager jeg noe som bestemor kalte for tyrkiske brød (ho kom over oppskriften i et ukeblad da ho var 16), kjempe god kake med topping i rom-melis (er definitivt min yndlingsjulekake) og til slutt er det jo pepperkakehus med nonstop, seigmenn, lakrisbåter og sånne sølvkuler Deler du de tyrkiske brødene med oss er du veldig snill!
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 15. oktober 2012 #32 Skrevet 15. oktober 2012 o åsså glemte jeg mine punjsboller, de er alltid en suksess og er de som vi går tom for først Det vil jeg også lage, elsker punsjboller. Ser at dette er en tråd som kan bli nyttig (og fetende!) mot jul...
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 15. oktober 2012 #33 Skrevet 15. oktober 2012 mm julebakst! herlig! eckenfürder kaker Hva er dette? Nysgjerrig! http://www.detsoteliv.no/searchresults_other1gruppe.php?id=1292 Godt er det det er! Glemte forresten risboller, lager 3 typer, mørk sjokkis, lys sjokkis og hvit sjokkis =)
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #34 Skrevet 15. oktober 2012 o åsså glemte jeg mine punjsboller, de er alltid en suksess og er de som vi går tom for først Siden jeg ikke eier skamvett spør jeg om oppskrift her også...
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #35 Skrevet 15. oktober 2012 Skal bare dra frem juleskrinet, så skal jeg nok finne frem både det ene og det andre
Gjest Hercule Poirot Skrevet 15. oktober 2012 #36 Skrevet 15. oktober 2012 Æh... NÆr sagt ingen... Julekakebaking overlater jeg til dem som kan og vil, så får jeg heller betale, jeg... Jeg og julekakebaking hører absolutt ikke sammen, det blir bare rot, kliss og stygge kaker. :-( Eller... Vi lager sjokoladeboller og baker pepperkaker (av ferdig deig...), og er vi riktig flinke så lager vi suksessterte også. Jo, også bygger vi pepperkakehus, selvsagt, men vi kjøper nok ferdig byggemateriale også... Nei, jeg er ikke noe stort husmoremne, gitt, i alle fall ikke når det gjelder baking. Vanlig matlaging går greit, altså, vi sulter ikke!
4Hjerter Skrevet 15. oktober 2012 #37 Skrevet 15. oktober 2012 Her var det mange bakedamer!! Liker ikke så godt søtt, men baker pepperkaker, pepperkakehus og kakemenn med barna. Ellers bestiller jeg kaker på et lite hjemmebakeri her.. alltid kransekakestenger og krumkaker. Lager multekrem til krumkakene selv.
håperpåvinterbarn Skrevet 15. oktober 2012 #38 Skrevet 15. oktober 2012 Kaker er min greie! (fjordland er greit til middag, men kaker baker jeg selv;)) pepperkaker krumkaker lefser (tre typer) marengstopper med karamell og sjokkolade peppernøtter kokkosmakroner risboller tror jeg må finne noe å erstatte peppernøtter med i år...Gleder meg til jul!!!!!!!!
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #39 Skrevet 15. oktober 2012 Ja nå har jeg vist lakt juleskrinet et lurt sted etter at vi flyttet hit for et par mnd siden, men skal rote igjennom kassene i kjelleren i mårra, så skal jeg få lakt ut oppskriften på tyrkiske brød. Punsjbolleoppskriften har jeg i hodet, den er ikke så vanskelig : Antall: ca 20 stk. 100 g kokesjokolade 2 ss mørk rom eller sterk kaffe + romdråper alt etter hva du liker. 25 g smør 1 eggeplomme 100 g mandler/hasselnøtter/valnøtter/pianøtter evt andre nøtter du liker. 100 g kakesmuler (når man først er i gang med bakingen kan man gjerne ta litt å knuse en kake evt ( jeg knuser gjerne litt berlinerkrans med mariekjeks evt det jeg har liggende av kjeks i skapet. 50 g sjokoladestrøssel/kokkos/sjokoladepulver/melis Fremgangsmåte Smelt sjokolade i rom. Rør inn smør og eggeplomme. Ha i malte mandler/nøtter og kakesmuler. Bland alt godt sammen vent til det har stivnet litt og form kuler som du vil ( er veldig kjekt å ha på engangshansker og legge ut bakepapir å la de stivne en time eller to på benken før du setter de bort, holder seg veldig fint i kjøleskapet
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #40 Skrevet 15. oktober 2012 holder seg veldig fint i kjøleskapet Hvis de når fram til kjøleskapet, da... Høres lekkert ut, takk!
holahopp Skrevet 15. oktober 2012 #41 Skrevet 15. oktober 2012 jeg baker/lager: seigmenn pepperkake marsipan som jeg har litt cognac i og lager pølser og fyller med sjokoladegenache med ja litt cognac.. sarah bernard type maryland cookies, men med daim og kokos krumkaker sjakkruter
Tigerpote Skrevet 15. oktober 2012 #42 Skrevet 15. oktober 2012 Pepperkaker Colakaker Drømmer Knekkflarn av og til marsinpan og peppermynte og krydderkake. Også baker jeg brød Eneste gangen i året! Men får se hvordan det blir i år, alene med baby og jenta og Grete Roede... Skal bake noe da, så det blir jul i år også, og er dessuten mye hos mine foreldre, Mamma har et lite lass med godkaker.
Tigerpote Skrevet 15. oktober 2012 #43 Skrevet 15. oktober 2012 Pepperkaker Colakaker Drømmer Knekkflarn av og til marsinpan og peppermynte og krydderkake. Også baker jeg brød Eneste gangen i året! Men får se hvordan det blir i år, alene med baby og jenta og Grete Roede... Skal bake noe da, så det blir jul i år også, og er dessuten mye hos mine foreldre, Mamma har et lite lass med godkaker. ..og karamellene har jeg gitt opp! Jeg får de ALDRI stive!!
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #44 Skrevet 15. oktober 2012 holder seg veldig fint i kjøleskapet Hvis de når fram til kjøleskapet, da... Høres lekkert ut, takk! Haha.. ja det blir spist mange under lagingen, så bare å beregne flese enn en pulje med en gang. jeg lager alltid 5 om gangen
Gjest sug lut Skrevet 15. oktober 2012 #45 Skrevet 15. oktober 2012 holder seg veldig fint i kjøleskapet Hvis de når fram til kjøleskapet, da... Høres lekkert ut, takk! Haha.. ja det blir spist mange under lagingen, så bare å beregne flese enn en pulje med en gang. jeg lager alltid 5 om gangen Aha, så hvis jeg lager hundre kan jeg regne med at tjue når skapet? Greit å vite, og høres realistisk ut!
Nirgal Skrevet 15. oktober 2012 #46 Skrevet 15. oktober 2012 holder seg veldig fint i kjøleskapet Hvis de når fram til kjøleskapet, da... Høres lekkert ut, takk! Haha.. ja det blir spist mange under lagingen, så bare å beregne flese enn en pulje med en gang. jeg lager alltid 5 om gangen Aha, så hvis jeg lager hundre kan jeg regne med at tjue når skapet? Greit å vite, og høres realistisk ut! Jah, der har du'n godt å være på sikre siden
blid frøken :) Skrevet 15. oktober 2012 #47 Skrevet 15. oktober 2012 Ingen jul uten kaker Jeg baker; serinakaker, Sara bernard, krumkaker, peppernøtter, små peppernøtter, risboller, peanøttkaker, pleskner, sandnøtter, vrøvl, marvposteier, kokosmakroner, american cookies, nøttekaker, vepsebol, marsipan og av og til fattigmann. Gleder meg til jul og baksten, skal bare hilse på lillemann først
*Lucky-Baby* Skrevet 16. oktober 2012 #48 Skrevet 16. oktober 2012 Baker vanligvis ingen julekaker, for vi reiser alltid hjem til svigers eller til mamma og pappa til jul, men nå ble jeg så inspirert at jeg kommer til å bake i år Men er ikke så glad i slike tørre julekaker, hva gjør dere for at de skal holde seg saftige gjennom hele jula? Sarah Bernard er så sinnsykt godt, at det skal jeg bake i år har jeg bestemt meg for Takk for inspirasjon
Nirgal Skrevet 16. oktober 2012 #49 Skrevet 16. oktober 2012 Jaja.. ikke klart å få somla meg til å finni den juleboksen med oppskrifter i dag heller jeg.. Men i mårra er en ny dag med nye muligheter
Anonym bruker Skrevet 22. oktober 2012 #50 Skrevet 22. oktober 2012 Pepperkake (fra boks) med ungene og det er sånn stort sett det jeg "tør" å lage. Skulle så gjerne laget mer for ungene sin skyld, men jeg har slitt med spiseforstyrrelser i hele mitt voksne liv og for meg er julebakst ikke så veldig koselig. Vel, jeg ville gjort mitt for at det skulle bli koselig for barna! De trenger også juletradisjoner og ikke minst å ha et naturlig forhold til mat. Klarer du gi dem det når du ikke klarer bake med dem?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå