Gå til innhold

Hvilke julekaker baker dere?

Anbefalte innlegg

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Jada, vet at det fortsatt er leeenge igjen til jul ;)

Trenger inspirasjon til litt "nye" julekaker, fordi har bakt de samme hver eneste år.

Jeg lager pepperkaker, serinakaker, kromkaker, berlinekranser, kokosmakroner, kransekake, delfiakake, Sarah Bernard, risboller, krydderkake og sandkaker. Pluss ferdigkjøpt pepperkakehus som barna pynter.

Hva lager dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest sug lut
Skrevet

Ah, julekaker, kose!

Jeg koker smultringer, baker pepperkaker, kransekakestenger, brune pinner, delfiakake eller risboller (delfia vil bare jeg ha, så avhengig av om jeg ser det som en fordel eller en ulempe å spise en halvkilo fett aleine), tre specier, og kokosmakroner. Lenge siden sandkaker, kanskje prøve igjen! Og så har min kjære gammeltante gått bort, og hun bakte alltid krumkaker til alle, så kanskje jeg skal gjøre det i år selv.

Skrevet

Jeg baker pepperkaker, risboller, kokosmaksoner, kransekake, kromkaker, sjokoladecookies og kakemenn.

Pleier også å bake eplekake i langpanne som jeg putter i fryseren, gjester setter stor pris på å få noe annet enn tørre julekaker også og da er eplekake og vaniljeis greit å ha på lur.

Skrevet

Kakemenn, pepperkaker, karameller, risboller, smultringer, serinakaker og marsipan trekt med sjokolade :) Gleder meg til og begynne!! :)

Skrevet

Jeg baker pepperkaker, risboller, kokosmaksoner, kransekake, kromkaker, sjokoladecookies og kakemenn.

Pleier også å bake eplekake i langpanne som jeg putter i fryseren, gjester setter stor pris på å få noe annet enn tørre julekaker også og da er eplekake og vaniljeis greit å ha på lur.

Kunne jeg fått oppskriften på eplekake i langpanne :) ?
Skrevet

Kunne jeg fått oppskriften på eplekake i langpanne smile.png ?

Selvfølgelig, dette er oldemors oppskrift og den blir supersaftig og kjempegod hver gang :)

Eplekake i langpanne.

-4 egg

-5 dl sukker

-150 g smør/margarin

-2,25 dl melk

-6,5 dl hvetemel

-3 ts bakepulver

-epler

-kanel og sukker

Visp egg og sukker til eggedosis

Kok opp melk og smør, røres varmt inn i eggedosisen

Sikt i mel og bakepulver (det blir en tynntflytende røre)

Hell i en stor langpanne, enten godt smurt eller dekket med bakepapir

Stikk eplebåter tett i tett over hele kaken

Strø kanel og sukker over hele kaken

Stekes på 180 grader, midt i ovnen i minst 30 min (du kan kjenne med kakepinne når den er gjennomstekt).

Skrevet

Kunne jeg fått oppskriften på eplekake i langpanne smile.png ?

Selvfølgelig, dette er oldemors oppskrift og den blir supersaftig og kjempegod hver gang :)

Eplekake i langpanne.

-4 egg

-5 dl sukker

-150 g smør/margarin

-2,25 dl melk

-6,5 dl hvetemel

-3 ts bakepulver

-epler

-kanel og sukker

Visp egg og sukker til eggedosis

Kok opp melk og smør, røres varmt inn i eggedosisen

Sikt i mel og bakepulver (det blir en tynntflytende røre)

Hell i en stor langpanne, enten godt smurt eller dekket med bakepapir

Stikk eplebåter tett i tett over hele kaken

Strø kanel og sukker over hele kaken

Stekes på 180 grader, midt i ovnen i minst 30 min (du kan kjenne med kakepinne når den er gjennomstekt).

hjertelig takk :)
Skrevet

Kan jeg få oppskriften på eplekake? ;))

Skrevet

Kan jeg få oppskriften på eplekake? ;))

Hehe, se der ja:) Lønner seg lese hele innlegget gitt;))

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Ah, julekaker, kose!

Jeg koker smultringer, baker pepperkaker, kransekakestenger, brune pinner, delfiakake eller risboller (delfia vil bare jeg ha, så avhengig av om jeg ser det som en fordel eller en ulempe å spise en halvkilo fett aleine), tre specier, og kokosmakroner. Lenge siden sandkaker, kanskje prøve igjen! Og så har min kjære gammeltante gått bort, og hun bakte alltid krumkaker til alle, så kanskje jeg skal gjøre det i år selv.

Min far og jeg er de eneste som spiser delfia i vår familie, så da deler vi ihvertfall en halvkilo fett :)

Lurte litt på hva tre specier er?

Og ingen jul uten sandkaker og kromkaker her i huset, så du får overta tradisjonen etter din gammeltante.

Skrevet

Pepperkaker, kransekakestenger, Sarah bernard, ambrosiabrød, havrecookies, smørkaker av noe slag, biscotti.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Pepperkaker, kransekakestenger, Sarah bernard, ambrosiabrød, havrecookies, smørkaker av noe slag, biscotti.

Havrecookies var en god ide. Takk :)

Gjest sug lut
Skrevet

Ah, julekaker, kose!

Min far og jeg er de eneste som spiser delfia i vår familie, så da deler vi ihvertfall en halvkilo fett :)

Lurte litt på hva tre specier er?

Og ingen jul uten sandkaker og kromkaker her i huset, så du får overta tradisjonen etter din gammeltante.

Ja, sandkaker vil jeg ha, men pleier å få fra mamma - hadde noen år da jeg var student da jeg var vill på sandkaker så veit jeg kan. (Men har du en god oppskrift å dele?)

Tre specier er så godt at det er til å dø for - så godt at tenåringen får en hel egen boks til å ha på rommet, faktisk, for å sikre at det er noen igjen til jul, og likevel baker jeg dem vanligvis minst tre ganger i desember. Det er nemlig så sykt enkelt:

Lik vekt av sukker, mel og godt smør knas sammen, rulles til pølse, trykkes litt flat og pakkes i plast i kjøleskapet eller fryseren om du har dårlig tid. (IKKE pakk i folie, det gjorde jeg i fjor men måtte plukke ut små foliebiter med pinsett etterpå...) Når den er fin og fast skjærer du i tynne skiver som legges på brettet (usmurt siden omtrent hele deigen er smør) og inn på 200 grader til de er lyst gylne. Da har de også gjerne flytt ut, skyv dem litt sammen med en kniv så det er bittelitt tykkelse på dem og la dem avkjøles på brett til de er stivnet nok til å overføres til rist. Med kaffe er det synd i fast form.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Ja, sandkaker vil jeg ha, men pleier å få fra mamma - hadde noen år da jeg var student da jeg var vill på sandkaker så veit jeg kan. (Men har du en god oppskrift å dele?)

Tre specier er så godt at det er til å dø for - så godt at tenåringen får en hel egen boks til å ha på rommet, faktisk, for å sikre at det er noen igjen til jul, og likevel baker jeg dem vanligvis minst tre ganger i desember. Det er nemlig så sykt enkelt:

Lik vekt av sukker, mel og godt smør knas sammen, rulles til pølse, trykkes litt flat og pakkes i plast i kjøleskapet eller fryseren om du har dårlig tid. (IKKE pakk i folie, det gjorde jeg i fjor men måtte plukke ut små foliebiter med pinsett etterpå...) Når den er fin og fast skjærer du i tynne skiver som legges på brettet (usmurt siden omtrent hele deigen er smør) og inn på 200 grader til de er lyst gylne. Da har de også gjerne flytt ut, skyv dem litt sammen med en kniv så det er bittelitt tykkelse på dem og la dem avkjøles på brett til de er stivnet nok til å overføres til rist. Med kaffe er det synd i fast form.

For å sitere Brimi: Det eneste som er bedre enn smør, er mer smør! De hørtes veldig gode, og ikke minst utrolig enkle, ut. Takk for oppskrift, og skal holde meg unna folie.

Når det kommer til oppskrift på sandkaker må jeg komme med en innrømmelse. Det er moren min som lager deigen hvert år, mens jeg har jobben med å fikse formene og trykke dem ut. Så jeg har rett og slett ikke peiling på hvilken oppskrift hun bruker!

Skrevet

Snart er det JUL!

Jeg baker: pepperkaker, krumkaker, serinakaker, berlinerkranser (da må jeg være hjemme alene, for jeg blir så sint når pølsene ryker!), skriverfruens kaffekaker og brune pinner. Hvert år så sverger jeg på at jeg bare skal bake 3-4 slag, men så kommer den ene etter den andre (og jeg er verst!) og savner et slag, og så blir det fulle bokser det året også :)

Gjest sug lut
Skrevet

Snart er det JUL!

Jeg baker: pepperkaker, krumkaker, serinakaker, berlinerkranser (da må jeg være hjemme alene, for jeg blir så sint når pølsene ryker!), skriverfruens kaffekaker og brune pinner. Hvert år så sverger jeg på at jeg bare skal bake 3-4 slag, men så kommer den ene etter den andre (og jeg er verst!) og savner et slag, og så blir det fulle bokser det året også :)

God oppskrift på krumkaker til en jomfru som meg? Please, pretty please?
Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Snart er det JUL!

Jeg må også være alene hjemme når jeg baker berlinekranser, men det er bare for å spise endel uten at de andre ser det ;)

Skrevet

Snart er det JUL!

Det er klart du skal få! Den kommer med et lite forbehold, for jeg steker krumkakene mine i sånt gammeldags støpejernsjern, og jeg vet ikke om oppskriften fungerer i et elektrisk. Har aldri prøvd, men har hørt rykter om at de steker litt tykkere enn gamlejerna:

Krumkaker:

4 store egg

2 kp smelta smør ( min kopp er 1,5 dl sånn omtrent)

2 kp sukker

2 kp hvetemel

2 k potetmel

6 ss vann.

Pisk eggedosis og bland i det andre. Om røra blir for tykk underveis i stekinga, så slenger du i ei ss eller to til med vann.

Gjest sug lut
Skrevet

Snart er det JUL!

Jeg må også være alene hjemme når jeg baker berlinekranser, men det er bare for å spise endel uten at de andre ser det ;)

Jeg kaster ut alle og setter Jussi Bjørling på fullt når jeg koker smultringer. Det gjorde muttern alltid også (jeg har tatt over familiekokinga), minus Jussi, tømte huset fordi hun var redd for kokende smult påstod hun, men jeg har avgjort etter å ha gjort det sjøl i årevis at hun nok bare ville ha fred og fant en utvei. Smarte muttern!
Gjest sug lut
Skrevet

Snart er det JUL!

Det er klart du skal få! Den kommer med et lite forbehold, for jeg steker krumkakene mine i sånt gammeldags støpejernsjern, og jeg vet ikke om oppskriften fungerer i et elektrisk. Har aldri prøvd, men har hørt rykter om at de steker litt tykkere enn gamlejerna:

Krumkaker:

4 store egg

2 kp smelta smør ( min kopp er 1,5 dl sånn omtrent)

2 kp sukker

2 kp hvetemel

2 k potetmel

6 ss vann.

Pisk eggedosis og bland i det andre. Om røra blir for tykk underveis i stekinga, så slenger du i ei ss eller to til med vann.

Takk! Jeg har ikke jern heller, eller rullepinne, men skal skaffe.
Skrevet

Pepperkake (fra boks) med ungene og det er sånn stort sett det jeg "tør" å lage. Skulle så gjerne laget mer for ungene sin skyld, men jeg har slitt med spiseforstyrrelser i hele mitt voksne liv og for meg er julebakst ikke så veldig koselig.

Gjest Siklerotte
Skrevet

Hva jeg baker? Vel, ingenting. Men skal kanskje designe et pepperkakehus med ferdigkjøpt pepperkakedeig i år.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet
Takk! Jeg har ikke jern heller, eller rullepinne, men skal skaffe.

Jern er et must, enig med Himmel og hav at de blir tykkere i elektrisk.

Jeg må også slenge noen av kakene over en kopp, slik at jeg får fine "kromkake-former". Disse kan fylles med mye godt (som f.eks is, krem, bær osv).

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Hva jeg baker? Vel, ingenting. Men skal kanskje designe et pepperkakehus med ferdigkjøpt pepperkakedeig i år.

Pepperkakehus er undervurdert! Før vi fikk barn lagde vi alltid pepperkakehorehus med diverse utfordrende seigdamer ;)

Skrevet

Snart er det JUL!

Jeg kaster ut alle og setter Jussi Bjørling på fullt når jeg koker smultringer. Det gjorde muttern alltid også (jeg har tatt over familiekokinga), minus Jussi, tømte huset fordi hun var redd for kokende smult påstod hun, men jeg har avgjort etter å ha gjort det sjøl i årevis at hun nok bare ville ha fred og fant en utvei. Smarte muttern!

Lyden av JUL:

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...