Gå til innhold

Studentmamma88

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei:)

Du vi har utsatt det fordi hun pluttselig begynte å spise brød!:) Vi delte opp brødskiven på tvers som en trekant og stekte den i pannen med litt strøost på. Og jammen spiste hun 4 brødskiver!

Så vi har forstatt med å dele brødet på den måten og av og til riste brødet. (Ikke i mikro, da blir det bløtt)

Pålegget legger vi ved siden av i stedet for på brødskiva, så på brødskiva er dett kun smør (og noen ganger smeltet ost).

Det funker fortsatt og hun spiser godt med brød for tiden, noe hun aldri har gjort.

Og det at vi bare deler brødskiven i to hadde mye å si, for nå kan hun gnege rundt skorpen og da blir det tilslutt en trekant med skorpe, og det syntes hun er gøy - enn så lenge.

Så vi venter litt å ser hvordan dette går fremover før vi prøver grøtfri uke. Regner med at det kommer en dårlig periode ganske snart - merker det på nattesøvnen..

Ang. ph-målring har vi ikke hørt noe enda, så må ringe å purre på dem i dag. Regner med at det blir ph-måling i nærmeste fremtid.

Skal gi beskjed:)

Så bra da :-) Da kan dere jo drøye "grøtnekten" ja. Har middagsspisingen blitt bedre da?

Hvordan merker dere at det kommer en dårlig spiseperiode? Begynner det med at hun sover dårlig om natta?

Må dere inn til ph-måling uansett, eller kan det holde med røntgen?

Nei middagsspisngen har ikke blitt særlig bedre, men jeg skal også ta det opp med legen fordi jeg lurer på om hun har store mandler eller noe annet i halsen som gjør at hun ikke liker "hard" eller fast mat. I tillegg brekker hun seg mye og tygger ikke maten - bare svelger den rett ned. Vi snakket litt om det i barnehagen, og i barnehagen opplever de at barn som har store mandler ikke vil ha fast mat, kun bløt og myk mat som de slipper å tygge.

å det kan jo henge sammen med at hun kun vil ha grøt og myke middagsvarer som sjampingjong, stekt paprika (hun spiser ikke dersom den ikke er stekt) og nå spiser hun en del ris og pasta. Det er helt umulig for oss å prøve å motivere henne til å spise f. eks kjøtt, kylling, poteter osv. Det eneste hun spiser av kjøtt er pølser, men det får hun refluks av...

Så nå prøver vi å lære henne å tygge maten skikkelig rett og slett, så skal jeg høre om de kan se/ kjenne litt på de mandlene når vi er der.

Ang.ph-målingen så ringte jeg idag, og hun står på venteliste på barneavdelingen der. Så vi får innkallelse når det er hennes tur på listen. Hun skal inn på ph-måling uansett resultat på røngten, skjønner ikke helt hvorfor hvis det gir utslag der, men jeg er ingen lege så det vet vel dem best. Hun dama kunne ikke si noe om røngtenbildene pga. manglende tilgang på journal så vi må nok bare vente til vi skal inn for å vite resultatene på det.

Huff jeg gruer meg fælt til den målinga, heldigvis må vi bli der de 24 timene pga. lang avstand til sykehuset. Men jeg vet ikke om vil være i samme rom når de skal føre ned den slangen altså.. Til og med voksne som har tatt ph-måling sier det er helt j... å svelge ned den slangen.. Og jeg er ekstremt svak for smertepåføring på barn selv om det er medisinke årsaker til det og at hun ikke blir å huske det så lenge i ettertid.. Så tror pappa skal få den æren å være tilstedet denne gangen.

Men skal gi rapport:)

Jeg har også fått de til å sjekke mandelene på min jente, men i følge legene, så har hun ikke spesielt store mandler.

Hun vil heller ikke spise poteter eller annet kjøtt enn medisterkaker, pølser, pasta og ris. Tygger litt på gulrøtter. Så hun liker alt som er usunt ;-)

Jenta mi har også brekt seg MYE, men nå ser det ut til at det har blitt bedre faktisk.

Skjønner godt du gruer deg til den målinga. Jenta mi hadde jo sonde når hun var 2-3 mnd, og det var ikke hyggelig å se på de satte ned sonden. Enda hun var jo liten.

Men, når de er så store som din er nå, så pleier de vel å få noe beroligende på forhånd?

Det er så rart det der at ungene våre er så like på så mange områder i matveien. Det er tydelig at det er noe fysisk/ pykisk som går igjen hos våre barn altså. ..

Når det gjelder middagsmat (annet enn usunn og myk mat som du beskriver) så er det ingen vits å prøve engang å få henne på noen som helst måte til å smake (f. eks kjøtt). Hun "ser" med øynene hva hun ikke skal ha uten at hun har smakt og uten at hun vet hva det er, det syntes jeg er litt merkelig...

Men på den andre siden, så er det vanlig at de er ganske så kresne i denne alderen, så jeg vet ikke helt hva man kan forvente.. Men jeg føler at vi hele tiden er på grensen til det uakseptable både når det gjelder kosthold og den avvisende atferden hun viser til mat. Men vårt problem er jo konsentrert hovedsakelig rundt middag nå, og det at en 1.5 ikke spiser middag kan jeg leve med og er nok ikke så unormalt vil jeg tro.

Ang. nattesøvnen som jeg glemte å svare deg på sist: Når hun har hatt refluks en del netter på rad så virker det som at syren (refluksen) har laget betennelse/ sår i spiserøret, og da får hun er dårlig spiseperiode fordi det trolig er vondt/sårt i spiserøret når hun spiser. Sterk mat gjør trolig betennelsen/såret enda større, og da kommer vi inn i en dårlig sirkel med lite mat og nesten ingen søvn (hun våkner ca. hver time da).

Men vi har jo lært litt på 1.5 år, så derfor klarer vi som regel å stoppe sårdannelse/ utvikling av betennelse gjennom medisiner på kveldsstid, kosthold og meget spesielle leggerutiner som forhinder/forebygger sure oppstøt på natten.

Nå har hun vært veldig urolig tre netter på rad, og vi ser at hun har begynt å få dårlig matlyst - vil kun ha grøt og melk (melekfri), trolig fordi grøt og melk ikke "svir" i spiserøret og glir rett ned og forbi betennelsen.

Grunnen til det fant vi ut av idag - de har hatt tur-uke i barnehagen og spist mat fra bålet hver dag denne uken, og den nye ansatte visste ikke at det var handlet inn spesialmat (god og mager-pølse, melkefritt osv.) til henne så hun har bare kjørt på med tykkpølser, pannekaker og vafler med melk, karbonader ol. som min lille snuppe elsker over alt i verden og greier ikke å begrense seg i det hele tatt.. Så.. vi har funnet syndebukken denne gangen, og forhåpentligvis spiser hun bedre om noen dager når betennelsen har lagt seg litt og når antall perioder med sure oppstøt reduseres på natten.

Så det er en tydelig sammenheng med nattesøvnen (evt. mye refluks) og matlyst her i hus..

Men deres sover hele natten som jeg forstår og plages ikke med refluks lengre?

Annonse

Ja, de er utrolig like når det gjelder mye. Og jeg tror dette er noe som går igjen generelt blant barn som har slitt med refluks. Har fått inntrykk av det blant flere med samme problemet her inne. Småspiste og kresne.

Nå vil ikke min ha grøt lenger, så spiser brød x 3. Og det er veldig varierende hvor mye hun spiser av det. Er ikke glad i frokost. Kunne gjerne tenkt meg at hun hadde spist et grøtmåltid ettersom det er mye næring der. Men...

Ja, jenta vår sover godt om natta. Ingen problemer der. Det virker jo som om plagene med refluks ikke er spesielt store lenger. Hun spiser jo pølse og diverse uten.

Det som er vårt største "problem" nå, er måten maten blir spist på. Hun spiser stort sett i stua, da hun absolutt ikke har interesse av maten om hun må sitte på en stol og stirre på den. Så hun går da litt til og fra maten i stua. Kan spise på kjøkkenet og, men går da også til og fra. Bortsett fra middagen, da sitter hun i ro. Så vi har definitivt en utfordring med å kunne sitte ved bordet å spise. Vi har blitt enige om å ta det litt etter litt, for jeg orker ikke stresse med det.

I tillegg er jeg litt stresset av at hun er så tynn. Hun er laaang, på str. med en 2-åring, og tynn som ei flis. Det finnes ikke babymage eller babyvalker der i går'n. Er så lite å gå på ved sykdom, så kunne ønske hun hadde i allefall 1 kg til.

Hvordan er jenta din sånn kroppslig?

Ja jeg er enig med deg at spiserutinene er nok den største utfordringen deres. Små barn trenger faste rammer og rutiner i alt de gjør fordi de er så konkrete og enkle i tankegangen sin. De må vi vite at "dette er kjøkkenbordet, og her skal jeg spise".

Så ja.. faste rutiner for alle måltider i familien til noen lunde samme tidspunkt hver dag, tror jeg er alfa omega for dere. Men hvordan stol har dere, siden hun kan gå rundt?

Og bruker dere kjøkkenbordet til noe annet? F. eks hyggelige aktiviteter som tegning, maling, platelina osv som kan underbygge "kjøkkenkosen"?

Jeg tror dere skal lage dere en husregel: "Ingen spiser mat i stua, kun på kjøkkenet", fordi hun trenger forutsigbarhet rundt måltidene. å ikke minst er det viktig å spise godsaker rundt kjøkkenbordet - is, kake, gele osv. skal også spises rundt kjøkkenbordet fordi det er kjempegodt. Da har dere iallefall en start, selv om det ikke er så veldig sunt.

Når hun ikke har spist noenting, så er det greit.. ta henne ned fra bordet og pakk vekk maten. Jeg tror hun må lære at mat spiser vi kun på kjøkkenbordet, og det er ikke lov å spise mat etterpå i stuen. Nå går hun å småspiser litt her og litt der, og da blir tidsintervallene veldig lange og maten blir et "evig mas" som aldri tar slutt. Man går heller ikke opp i vekt av å gå å småspise hele tiden, fordi mengden tilsvarer ikke næringsbehovet. Nei pakk vekk maten, og vent til neste måltid eller til hun selv signaliserer at hun er sulten. En gang må hun jo bli sulten.. ?

Men det er tøft å ha en så tram line, jeg vet det.. men det funker! En periode ville ikke min tøtte sitte i stolen sin, og reiste seg opp (det er jo langt ned til gulvet) like fort som hun satte seg ned, og hun var overhodet ikke ferdig å spise. Så vi måtte rett og slett montere seler til stolen (de selges til tripp-trapp-stolene). Selvsagt var det grusomt å spenne henne fast i stolen å se på at hun slo seg vrang, men det var kun 1 gang (varte i 30 sekunder) så var det over. Hun lærte at hun måtte sitte der til hun var ferdig å spise og det er jo direkte farlig når de små reiser seg opp på den måten i de stolene. Nå legger hun fatet oppå pappaen sitt fat når hun er ferdig, og det respekterer vi uansett hvor mye eller lite hun har spist, men siden hun må sitte til alle er ferdig, så hender det at hun tar fatet tilbake og spiser litt til.. hun var ikke ferdig likevell..

Og det høres ganske negativt ut når vi sier at hun "må" sitte til alle er ferdig, men hvis hun vil ned så får hun jo gå ned såfremst hun er ferdig å spise.. Men det er jo kjedelig fordi alle andre sitter jo rundt bordet, og hun vil ikke være alene på gulvet. Da velger hun heller å sitte med oss, det er mye morsommere enn å være alene - og det er fordelen med at alle i familien spiser samtidig:)

Og har dere prøvd å ta henne med i matlagingen? Min tøtte pleier å velge pålegg selv nå (det gjør ingenting om hun velger salami eller røkt laks for å si det sånn, så lenge hun får velge selv), røre i eggerøra, rense eggeskall, vispe grøten sin, bake osv. Det er kjempegøy!! I tillegg har vi pusset opp en gammel lekekomfyr med to stoler og et bord på rommet hennes, men skåler, visp, kopper og kar. Hvorfor? Jo fordi vi vil at hun skal syntes det er morsomt å "lage og spise mat" å ha et positivt bilde til kjøkken, kjøkkenbord og mat. Så nå dekker hun på bordet sitt, lager og kokkeler med "muffins" og "inviterer" oss på kaffe og muffins på rommet sitt. Selv sier hun "nam nam nam" når hun lekespiser. Og det tror/ håper jeg kan bidra til å øke interessen for ordentlig mat.

Så ja jeg tror dere skal begynne med å friske opp måltidsrutinene, og slutte med den småspisinga:) Ha det som regel: mat spises kun på kjøkkenet! og lag kjøkkenet til en koselig arena ikke bare for spising, men også til matlaging, tegning, maling osv.

Så... det var barnevernpedagogen i meg som snakket.. nå over til bare meg:)

Rent kroppslig så er hun litt tynn, men hun holder seg relativt godt. Når hun blir syk skrelles magen og lårene, men vi klarer å mate henne opp med litt godsaker og litt avledning:) Vi må jo ofte ty til litt lekeaktiviteter rundt bordet - men det er kun kjøkkenredskaper (leker er ikke lov å ha på bordet her i hus) - og nå for tiden liker hun å få en bolle og en skje, så "mater vi hverandre". På denne måten greier vi å lure i henne litt ekstra. å ikke så veldig pedagogisk, men vi bruker å "skåle"... det syntes hun er kjempemorsomt. Håper ikke hun gjør det i barnehagen:) å spise selv med skje er morsomt.. helst på fredager når jeg likevel skal vaske etterpå:)

Så vi "avleder" vi også, men tror det er rimelig normalt for å få en 1.5 åring til å sitte i ro og spise maten sin. Det er jo mange oppgaver rundt det å spise: De skal sitte i ro, de skal gape, de skal tygge, de skal svelge, de skal drikke, de skal kjenne etter om de er mett/ ikke mett, de skal smake, de skal lukte og se, de skal sitte enda mer i ro, de får ikke med seg det som skjer i stua og derfor "dør" av nyskjerrighet, de skal takle at de er rastløse og fortsatt sitte i ro osv.

Så det er nok ikke så enkelt for en 1.5 åring å sitte rundt bordet:)

Altså, hun spiser måltidet "samlet" selv om hun går litt til og fra. Hun er som regel ferdig med et måltid på ca. 20 minutter, og da rydder vi bort. Da er det ca. tre timer til neste måltid. Ellers i mellom måltidene får hun ingenting, bortsett fra drikke. Og måltidene er til faste tider hver dag. Så det blir jo ikke småspising i den forstand.

Men, ja, vi må prøve å venne henne til å spise ved kjøkkenbordet. Men, det er ikke alltid like lett å vite hva som er riktig. Jeg har jo vært i kontakt med spiseteam, og hun ene jeg snakket med mente at om hun spiste best i stua, så skulle hun få lov til å spise der. Ikke lett å vite hva man gjør riktig eller galt...

Vi har ikke stresset noe med "bordsitting" enda pga at jeg ikke har klart å ta det med ro at hun spiser veldig lite til et måltid. Men, nå er jeg i allefall flinkere til å akseptere et lite måltid og kunne legge det bak meg ganske fort.

Prøver å ta henne med på matlaging så ofte som mulig. Litt begge deler hvor interessant hun syns det er da.

Det er ting som ikke er helt på plass enda, men sett under ett så syns jeg vi har kommet et godt stykke på vei. Hun viser interesse for mat, er ikke redd for å smake på ting, spiser mange forskjellige pålegg og har nå utvidet middagsutvalget sitt såpass at vi stort sett klarer å få til noe hun liker, selv om det kan bli det samme til middag to dager på rad. Vi jobber oss framover :-)

blander meg litt inn i tråden deres ;) snuppa mi må sitte bindt fast i sånn høy barnestol i tre med bord foran, hun har da på seg sele rundt magen som hører til stolen og en sånn vogn sele i tilegg.. har hun ikke det på sitter hun ikke rolig et halvt sekund en gang... første gangene hun måtte ha det raste hun og hylte å slang seg bakover i stolen osv... men det gikk heldigvis fort over å nå har hun skjønt at hun må ha de på. har prøvd uten men da klatrer hun ut av stolen på null komma niks..vi sitter i stua å spiser da, vi har så smalt og lite kjøkken at det ikke er plass til at 5 stk skal sitte på kjøkkenet å spise så her spiser alle på stua til alle måltider, men vi har ikke på tv osv når vi spiser da sånn at det blir ro rundt maten. før vi begynte med å binde henne fast kunne hun også gå fra og til når hun spiste men fant fort ut at det er noe ikke vi vil ha noe av for hun tok jo med seg mat biter å det ble liggende matbiter over alt så her må hun sitte i stolen bindt fast selv om hun ikke spiser eller har lyst på mat når vi spiser. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...