Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #26 Skrevet 14. oktober 2012 Det går da å lære barna at ovnen er varm og farlig selv om det er grind der. Vi har praktisert det uten grind i ti måneder (så lenge han har kunnet gå) og vi vil fortsette å gjøre det nå som vi også har grinda der. å si at et barn ikke klarer lære at peisovnen er farlig dersom det er grind der, er å undervurdere barnets intelligens. Alle barn er forskjellige , og min er for eksempel veldig sta og bestemt. Men dum er han ikke. Heller tvert i mot. Vi har heller ikke giftige vaskemidler og kniver liggende så han får tak i det, selv om vi er nødt til å etter hvert også lære han at det også kan være farlig. Da har du vel fjernet alle trær i hagen å da?, de kan klatre og falle ned også.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #27 Skrevet 14. oktober 2012 Dette blir nesten som å si at jeg aldri har kjøpt flasker til barnet fordi jeg lærte han/hun å drikke rett fra flaska. Eller jeg sikrer ikke trappa fordi barn må lære seg ar trapper er farlig. Selvfølgelig skal det være sikring rundt vedovn. Tviler Sterkt på at dere kan passe ungene hvert minutt.
Musemorbr / Skrevet 14. oktober 2012 #28 Skrevet 14. oktober 2012 Trær og gressplen er pakket i flere lag bobleplast, så du trenger ikke bekymre deg for det.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #29 Skrevet 14. oktober 2012 Trær og gressplen er pakket i flere lag bobleplast, så du trenger ikke bekymre deg for det. Flink du er
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 14. oktober 2012 #30 Skrevet 14. oktober 2012 Merker jeg blir litt overrasket når jeg kommer hjem til folk og de har en diger grin rundt ovner/ peisen. Vi har aldri hatt det i hus og ingen i min familie har hatt selv om alle fyrer med ved. Ingen av våre venner har det heller. Er det vanlig eller er det bare en ting som er oppfunnet for å tjene mer penger på foreldres samvittinghet!! Det har vi aldri hatt, og vi har aldri hatt behov heller. Når barna er i den mest kritiske fasen må de voktes som hauker likevel. De kjenner også på avstand at ovnen er varm, ingen av våre har noen gang prøvd seg på ovnene.
Nullstress;) Skrevet 14. oktober 2012 #31 Skrevet 14. oktober 2012 Peisen vår står i et hjørne av stua, så d er ikke "i veien" for noen. Og nei, vi har ikke grind foran peisen.
Iiiiik Skrevet 14. oktober 2012 #32 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har ikke grind og jeg har heller ikke tenkt at det er nødvendig. Når man fyrer, står jo varmen godt ut fra ovnen og ungene sier "au au" på god avstand. I hvert fall har de gjort det her. De leker ikke akkurat i det området ovnen er heller, så det skal godt gjøres å falle mot den i uvøren lek.
Gjøkeredet③ Skrevet 14. oktober 2012 #33 Skrevet 14. oktober 2012 Har sikring rundt vedovnen. Den står midt i "løpebanen" til ungene. De vet den er varm og at de skal holde seg unna, men har ikke lyst til at de skal få varige merker hvis de skulle være så uheldige å komme borti den hvis de falt el lignende...
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #34 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har rett og slett latt være å sette inn ovn fordi den må bli stående sånn at den er midt i veien og blir veldig lett å snuble borti. Vi kommer antagelig til å sette inn en når barna blir større, men så lenge de er så små at de leker på stua, så kommer vi nok ikke til å ha gjøre det. Da jeg var liten hadde vi ovnen i et hjørne av stua med et bord foran sånn at det var umulig å snuble over den, hadde vi hatt det sånn, så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å fyre i ovnen uten å gjerde den inn.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 14. oktober 2012 #35 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har det ikke nå. Men har ikke fyrt i den enda siden jeg flyttet hit i våres. Men er litt usikker, den er rett innenfor inngangen til stuen. Og lett å ta seg til eller snuble i når snupp løper frem og tilbake. Så jeg er litt redd den blir veldig varm. Får prøve en dag, men er ikke plass til grind rundt forresten da kommer jeg meg ikke inn i gangen.. hmm..
TrultenogTrulta Skrevet 14. oktober 2012 #36 Skrevet 14. oktober 2012 Har ovnen lett tilgjengelig i stua, så her har vi grind. ikke mye fint å se på, men bedre det enn at barna får brannskader om de skulle være så uheldige å løpe rett på den. Så på nyhetene her for en tid tilbake om ei jente på et år som hadde reist seg opp ved å støtte seg på ovnen, med begge hender. Hun fikk store brannskader som kommer til å følge henne resten av livet.
SophiesMum<3 Skrevet 14. oktober 2012 #37 Skrevet 14. oktober 2012 Ja, har grind. Det er en nødvendighet her i huset. Og jeg har på ingen måter lyst til å ende på legevakta med ei jente med brannskader, bare fordi jeg skal lære henne at ovnen er farlig. Jeg kan lære henne det, selv om vi har grind. Det kan skje uhell. Disse små kan ramle/snuble å dette mot ovnen,, uansett hvor godt man passer på. Derfor tar jeg ikke sjansen!
Studine mevik Skrevet 14. oktober 2012 #38 Skrevet 14. oktober 2012 Nei vi har ikke grind rundt vedovnene(vi har 2, en oppe og en nede) Vi lar heller aldri barna være alene igjen i et rom med en varm vedovn, eller stekeovn for den saks skyld
blå2010+rosa2013 Skrevet 14. oktober 2012 #39 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg hadde sikring i vinter, for min kar hadde absolutt ingen kontroll på kroppen og ville ikke at han skulle falle på ovnen pluss at han skulle ta på alt som han ikke fikk lov til. Vi bor i en liten leilighet med ovnen plassert ganske midt i stua. Selv med sikring forsto han at der var det varmt, nå er han litt over 2 år og har fjerna grinda for å se om det går bra. Så langt har det gjort det, han følger spent med når vi legger inn ved og tenner på. Når flammen kommer sier han "aua der...ikke røre"
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #40 Skrevet 14. oktober 2012 Det går da å lære barna at ovnen er varm og farlig selv om det er grind der. Vi har praktisert det uten grind i ti måneder (så lenge han har kunnet gå) og vi vil fortsette å gjøre det nå som vi også har grinda der. å si at et barn ikke klarer lære at peisovnen er farlig dersom det er grind der, er å undervurdere barnets intelligens. Alle barn er forskjellige , og min er for eksempel veldig sta og bestemt. Men dum er han ikke. Heller tvert i mot. Vi har heller ikke giftige vaskemidler og kniver liggende så han får tak i det, selv om vi er nødt til å etter hvert også lære han at det også kan være farlig. Da har du vel fjernet alle trær i hagen å da?, de kan klatre og falle ned også. åå så ustyrtelig morsom du er anonym som svarer her. Du fremstår jo totalt idiot. Flott å sammenlikne trær med giftige vaskemidler, peisgitter og skarpe kniver. Ja da, kan de klatre i trær så kan de jammen med leke med skarpe kniver og giftige vaskemidler også.
Hønseføtter og gulerøtter Skrevet 14. oktober 2012 #41 Skrevet 14. oktober 2012 Har selvfølgelig grind rundt vedovnen. Selv om ungene vet at ovnen blir varm og er farlig, og heller ikke bevisst oppsøker ovnen. Før vi hadde montert grind (hadde den stående, men det var sommer), så lekte ungene i stua. Og når den ene snublet tok barnet tak med begge hender rett på ovnen i ren refleks for å ta seg for i fallet. Jeg er evig takknemlig for at vi ikke fyrte, det hadde blitt en stygg forbrenning. Jeg kunne aldri tilgitt meg selv om noen av ungene hadde brent seg på ovnen, vitende om at jeg hadde hatt mulighet til å forhindre det men valgte å ikke sikre.
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 14. oktober 2012 #42 Skrevet 14. oktober 2012 Har peis men ikke noe peisgrind rundt.
*Kleopatra Skrevet 14. oktober 2012 #43 Skrevet 14. oktober 2012 Gutten min var veldig klåfingret som liten, men hadde ikke grind rundt ovnene nei. Han skjønte fort at den var varm og at han ikke måtte være borti.
Tuddilidu Skrevet 14. oktober 2012 #44 Skrevet 14. oktober 2012 Har grind, selvfølgelig! Han på 3,5 år holder seg unna, men ikke han på 1 år. Han hadde stupt inn i flammene om han hadde fått viljen sin. Uff, orker ikke tenke på hva som kunne ha skjedd hvis ikke vi hadde hatt grind. Kan skje uhell også...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå