Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #1 Skrevet 14. oktober 2012 Merker jeg blir litt overrasket når jeg kommer hjem til folk og de har en diger grin rundt ovner/ peisen. Vi har aldri hatt det i hus og ingen i min familie har hatt selv om alle fyrer med ved. Ingen av våre venner har det heller. Er det vanlig eller er det bare en ting som er oppfunnet for å tjene mer penger på foreldres samvittinghet!!
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 14. oktober 2012 #2 Skrevet 14. oktober 2012 Har ikke og har aldri hatt, heller ikke da vi hadde vedovn
Serepta Skrevet 14. oktober 2012 #3 Skrevet 14. oktober 2012 Vi hadde det da ungene var mindre. Det var rett og slett fordi vi har kvebersteinsovn, og den sto plassert slik at det var lett å ta seg til den om de snublet på vei til og fra sofaen. Klart de skal lære seg å holde seg unna, ogikke beskyttes for alt. Men denne ble glovarm, og man kunne komme borti ved et rent uhell.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #4 Skrevet 14. oktober 2012 Såklart vi har sikring rundt peisen. Selv om ungene skal lære seg å holde seg unna, kan de falle mot den ved et uhell, og da blir det jo brannskader med en gang. Liten utgift det da, såpass bryr vi oss om unga ja, at vi tar oss råd til det. Men legger jo merke til jeg og at manger er litt for gjerrige når det gjelder sikring, kjøper bilstoler brukt, gamle bilstoler og dropper viktig barnesikring. Dårlig spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #5 Skrevet 14. oktober 2012 Vi hadde det da ungene var yngre. Vedovnen står midt på veggen på lekerommet. Uten sikkring var det alt for lett å komme borti den under vilter lek, eller at leker/puter eller liknende ble liggende inntil ovnen. Vi tok den vekk da yngste var 5. Savner grinna litt nå. Det var et fantastisk sted å tørke klær!
soleia Skrevet 14. oktober 2012 #6 Skrevet 14. oktober 2012 Fyrer berre når det er som kaldast, og har ikkje grind. Dei lærte å halde seg unna då dei var små. Ovnen står ikkje "midt i trafikken".
NormaJean Skrevet 14. oktober 2012 #7 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har ikke noen grind foran. Hverken da vi bodde i leilighet eller nå som vi bor i hus. Vi har lært dem fra starten av å holde seg unna.
eliona Skrevet 14. oktober 2012 #9 Skrevet 14. oktober 2012 Jeg har sikring rundt ved ovnen. tør ikke tenke på alt som kunne skjedd uten sikring. Alle de gangene minsten har falt men blitt beskyttet av sikringen rundt.
Gjest SHOC Skrevet 14. oktober 2012 #10 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har sikring rundt ovnen, hadde ikke turt bruke den ellers. Er jo fort å snuble borti den uten.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #11 Skrevet 14. oktober 2012 Skjønner ikke hvordan det er mulig å fyre med ved og ikke ha sånn sikring. Skjønner jo at det går an, for det har jo vært vedovner lenger enn sånne grinder har vært å få kjøpt, men hvordan i all verden får man det til? Gutten min på 1,5 år SKAL borti alt, og det som ikke er lov er ekstra spennende. Prøver vi å avlede han, så lar han seg avlede til VI har glemt det, så er han på full vei mot det forbudte igjen... Vi kan ikke engang ha panelovner på i det rommet der han er, må passe på å varme opp mens han er ute eller sover. Klart det er mulig han hadde lært hvis han hadde brent seg en gang, men det blir jo fryktelig varmt, så det er vel litt vel drastisk??
Gjest Heartbroken Skrevet 14. oktober 2012 #12 Skrevet 14. oktober 2012 Det spørs nok veldig hvordan ovnen er plassert om det er nødvendig eller ikke. Jeg tror veldig få lar være å sikre ovnen pga at de ikke tar seg råd til en grind til noen få hundrelapper. Hos oss står ovnen godt gjemt i et hjørne og jeg tviler på om vi kommer til å gjerde den inn når lille vokser til. Det er liten fare for å falle borti ved uhell og siden vi ikke kan forvente at alle vi besøker skal sikre huset sitt så har barn bare godt av å lære at noen ting er faktisk veldig farlige.
*Lissi* Skrevet 14. oktober 2012 #13 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har aldri hatt det, ungene har fort skjønt at den holder de seg unna. Hadde ovnen stått mer sentralt, hadde jeg nok vurdert det kanskje. Er ingen stor sjanse for at de kan komme borti den når de herjer rundt i stua.
mammasgull:) Skrevet 14. oktober 2012 #14 Skrevet 14. oktober 2012 Fyrer bare etter hun har lagt seg for kvelden, og da er det varmt utover neste dag også. Har varmepumpe i tillegg. Er det veldig kaldt, kan jeg kanskje fyre i litt før hun hentes i bhg, og så la det brenne ut. Har et hus som holder godt på varmen. Synes ikke det er særlig pent med sånne grinder. Får holde med trappegrind.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #15 Skrevet 14. oktober 2012 Har aldri hatt grind rundt peisen. Har hele tida lært lillegutt at han ikke må gå helt inntil peisen, og at det ikke er lov å løpe nærme den. Har godt kjempegreit. Men tror nok det kommer veldig an på ungen også, er jo ikke alle som er like aktive...
Musemorbr / Skrevet 14. oktober 2012 #16 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har lekegrind som brukes som peisgrind, og det er nødvendig. Peisen står midt i stua, og stuå er ikke akkurat stor. Dessuten, enda så konsekvente vi er, nekter gutten godta at han ikke får røre, men har rørt ved hver mulighet siden januar. Han vil og skal åpne døra. Har ikke kjempelyst til at han skal lære av å få tredjegrads forbrenning heller, så da bruker vi grinda vi uansett hadde fra før. Det er en fordel å for eksempel kunne ta en svipptur inn på kjøkkenet mens ungen ser barnetv. Uten grind kunne jeg ikke gjort det.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 14. oktober 2012 #17 Skrevet 14. oktober 2012 Har ovnen og pipa, selvsagt da, midt i stua, og har aldri hatt grind og har aldri hatt uhell. Bortsett fra at bikkja av og til har logra borti og svidd av seg noen laaaaange hår.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 14. oktober 2012 #18 Skrevet 14. oktober 2012 Nei, det har vi aldri hatt. Har aldri vært noe problem. Eneste barnesikring vi har brukt er trappegrind øverst i trappa.
Fire småtroll Skrevet 14. oktober 2012 #19 Skrevet 14. oktober 2012 Aldri hatt sikring rundt peisen vi heller.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #20 Skrevet 14. oktober 2012 Vel.. Har sett mange stygge brannskader på jobb etter at unger har kommet borti vedovner. Mange får stygge arr, spesielt på hender som de vil ha hele livet. Aldri om jeg tar sjansen på at mine unger får sånne skader, selv om jeg synes sånne grinder er skikkelig fæle.
Anonym bruker Skrevet 14. oktober 2012 #21 Skrevet 14. oktober 2012 Dessuten, enda så konsekvente vi er, nekter gutten godta at han ikke får røre, men har rørt ved hver mulighet siden januar. Han vil og skal åpne døra. Så godt at det ikke bare er her! Er så mange som sier at de må lære at de ikke skal borti alt osv, men ingen sier HVORDAN man lærer det til en unge som har bestemt seg for at han skal...
*KlaraKu* Skrevet 14. oktober 2012 #22 Skrevet 14. oktober 2012 Vi har peis og kommer ikke til å sikre den på noen annen måte enn at vi må passe på. ho er 9 mnd nå og reiser seg opp i alt for tiden. Svogeren min har ei på 3 1/2 år og dette er første vinteren uten at peisen er sikret og de må lære ho nå at den er varm. for min del så er det bare å utsette problemet og de må faktisk lære av seg selv noen ganger, tenker også at da må man bare være påpasselig og være flink til å fortelle barnet at det gjør vondt.
3 er nok! Skrevet 14. oktober 2012 #23 Skrevet 14. oktober 2012 Har ovnen plassert midt i rommet, så har store planer om å anskaffe oss grind da man kan komme borti den på alle kanter. Man går også forbi den så og si hele tiden da den er plassert slik den er. Jenta på to år har stor respekt for ovnen, men hun kan jo snuble borti eller glemme seg. Minstemann på ti mnd er overalt hele tiden, så jeg ser det som en nødvendighet å ha grind.
Tauriel Skrevet 14. oktober 2012 #24 Skrevet 14. oktober 2012 Har ikke grind til ovnen, kommer ikke ti å skaffe meg det heller siden jentungen lar ovnene være i fred
Musemorbr / Skrevet 14. oktober 2012 #25 Skrevet 14. oktober 2012 Det går da å lære barna at ovnen er varm og farlig selv om det er grind der. Vi har praktisert det uten grind i ti måneder (så lenge han har kunnet gå) og vi vil fortsette å gjøre det nå som vi også har grinda der. Å si at et barn ikke klarer lære at peisovnen er farlig dersom det er grind der, er å undervurdere barnets intelligens. Alle barn er forskjellige , og min er for eksempel veldig sta og bestemt. Men dum er han ikke. Heller tvert i mot. Vi har heller ikke giftige vaskemidler og kniver liggende så han får tak i det, selv om vi er nødt til å etter hvert også lære han at det også kan være farlig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå