Gå til innhold

Amming... Ikke vondt?

Anbefalte innlegg

Helt ærlig damer....

Ingen som syntes det er vondt å amme? Er det bare meg?

Jeg er ikke sår lenger og jeg har fått masse hjelp på helsestasjonen.

Jeg ammer visst helt riktig.

Hvorfor er det da en ilende smerte når jeg ammer da? Værst det første minuttet

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980329-amming-ikke-vondt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo...helt ærlig! Amming har vært myye vanskeligere og vondere enn jeg hadde trodd. Ingen fortalte at amming var noe ikke alle fikk til eller at det ville være smertefullt...men NÅ vet jeg:)

Vi hadde en tung start pga sykdom og lillemann drakk av kopp på intensiven. Han var ikke så flink til å suge, men etterhvert fikk vi det til med ammeskjold. Han nektet spise uten og brukte dette til han var 4 mnd. Plutselig en dag sugde han og vi kunne kaste skjoldene:) men auauau - det var vondt både med og uten skjold. Det har vært mange tårer og har villet gi opp utallige ganger.. Men nå er poden snart 9 mnd, ammer mindre og mindre og vil savne det masse når det er slutt:) men en ting er sikkert - det bør opplyses mer av jordmor og lege før barnet kommer at amming ikke er like enkelt for alle!

Og må ikke glemme tette melkeganger, betennelser, fryseanfall og feber - nei amming var ikke så enkelt jeg trodde. Trodde det bare var å legge babyen til så sugde den og alt bare det og gammen - haha høres litt naivt ut nå:-) men er jo absolutt ikke bare grusomt - når alt går som det skal så er det helt fantastisk å amme :-)

Endret av Liten prins jan2012

Ja, vondt i minst 2-3 mnd her også, men nå er det bare vondt hvis h*n skaper seg :-)

Her var det blodige sår, brystskjold og feil sugeteknikk, pumping og kopp og tette melkeganger.

Nesten rart at det kan være så vanskelig og vondt, og så lett og greit når det virkelig fungerer!

Men her var det sår så lenge at jeg bare hååååper at det kan bli helt bra igjen en gang :-)

Helt i begynnelsen var det kjempevondt, men etter noen dager gikk det mye bedre. De første 1-2 minuttene var verst, tror det var et par uker det føltes sånn. Når det ga seg begynte det å bli bare godt å amme for jeg ble veldig sprengt av melk og det føltes så godt å legge til babyen og få lettet på trykket. Også fikk jeg en sånn herlig avslappet følelse og duppet ofte av litt etterpå sammen med bebisen.

Annonse

De første to mnd var helt grusomme... Ammingen var så smertefull at mannen måtte massere føttene mine HARDT akkurat da lillegutt koblet seg på for å distrahere! Jeg blødde fra brystvortene flere ganger og hadde stygge sår. Etter to måneder ble det litt bedre, men først fire mnd etter fødsel begynte det å gå seg til. Så var det greit å amme i to måneder før han fikk tenner seks mnd gammel.... Huff altså! Og jeg får han bare ikke til å amme UTEN bruk av tenner. Det er store hakk i det brune området rundt brystvortene etter ammingen. Og der er vi enda... Gutten er nå snart et år og vi ammer ca 5-6 ganger i døgnet enda. Selv om det er litt vondt å amme, må jeg legge til at jeg synes det er veldig kos også!!! Og det har jo vært viktig for meg å få det til siden vi har så mye astma og allergier i familien....

Helt ærlig damer....

Ingen som syntes det er vondt å amme? Er det bare meg?

Jeg er ikke sår lenger og jeg har fått masse hjelp på helsestasjonen.

Jeg ammer visst helt riktig.

Hvorfor er det da en ilende smerte når jeg ammer da? Værst det første minuttet

Siden du er så tidlig i ammefasen (obs, de regner tre fire måneder som tidlig :), så vil jeg tro det er effekten av melkeproduksjon du kjenner, og at brystene er uvant med at melken strømmer ut og ny melk produseres. Mye av grunnen til at brystene er så sprengt den første tiden er visst væske i vevet, noe som igjen skyldes den voldsomme aktiviteten som foregår i det området i oppstart av amming. Jeg visste ikke det første gangen, men fikk vite det andre, og det hjalp å vite selv om det fortsatt var vondt/ubehagelig. Jeg hadde det også etter amming, og det var utrolig vondt!!

Men vær obs på soppinfeksjon, som også kan gi liende smerte i starten av måltidet... Ettersom du har vært så sår også. Men jeg mener huske du tok prøver for det? Husker innleggene dine, og lurte på hvordan det gikk med deg :). Godt å høre det går bedre!

Hvis det er noen trøst, min er fem måneder, og senest forrige uke ble jeg sår fordi jeg slurvet med å legge til og han har hadde økeuke.

Da jeg ventet første, spurte jm om jeg ville snakke litt om ammi.g da vi hadde litt ledig tid. Jeg sa at jeg ikke ville. Man hørte så mye negativt om amming, og om hvor vanskelig det skulle være, så jeg ville prøve først.. Jeg tenkte at vi er utstyrt med så mye i.stinkter at det skulle gå bra..

Vel, jeg fikk min del av problemene, da hun ikke fikk riktig tak, jeg ble sår og betent. Prøvde mange råd, og det som funka var antibiotika og skjold. Fra 6 uker ble det gradvis bedre. På det værste gråt jeg ved hvert måltid. Fullamma til 6 mnd, slutta da hun var 11 mnd og ikke ville ha mer.

Denne gangen var jeg forberedt på problemer. Lille har hatt helt rett sugetak fra starten, men jeg ble likevel sår. De fleste blir vel det uansett, brystvortene må herdes. Heldigvis ble det ikke blødende, åpne eller betente sår, bare sårhet i huden. Jeg fikk uvi og antibiotika, kledde av meg for tidlig i sommer og frøs på meg brystbetennelse med påfølgende ny antibiotikakur. Da er det vanlig å få sopp, så jeg fikk selvfølgelig det også! Fy faen det var vondt! Men sopp er vondt under hele amme seansen og en stund etterpå også, så jeg tror ikke det er sopp du har. Følg med selvfølgelig, for det kan fort utvikle seg til det når hudens barriere er brutt..

Vil anbefale deg å smøre med lanolinholdig brystvortekrem, det hjelper på helbredelsen :)

Mini er nå 4 mnd, det er bare kos å amme! Er så vanvittig glad jeg har trosset smerte og vanskeligheter for å få det til!

Hadde feber på 39,2 forrige lørdag. Da hadde jeg tette melkeganger. Kanskje det som sitter igjen. Feberen er borte nå.

Smerten er nok det at melken kommer ja.

Får bare leve med det.

Dumt at amming skal høre så rosenrødt ut. Så er det så mye jobb

Var kjempe sår de to første ukene selv om babyen hadde skikkelig sugetak. Men når den værste sårheten var over, har det ikke vært vondt og amme.

Når babyen legges til, tar det ca 15 sekunder før jeg kjenner utdrivingen kommer i gang og melken kommer, men det gjør ikke vondt, kjennes ut som en prikkende følelse i brystvortene, er det det du kjenner?

Har hørt fra flere venninner at i begynnelsen av ammeperioden så kan utdrivingen kjennes litt vond ut, men at det blir bedre etterhvert. Det skal ikke være smertefullt og amme.

Annonse

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Det høres absolutt ut som utdrivingssmerter. De går ofte over i løpet av 2-3 uker etter fødselen, men noen kan dessverre ha det en del lenger (6-12 uker). Som regel er det vondt å legge barnet til og i starten av ammingen, og merkelig nok bare den første utdrivingen (utdrivingsrefleksen kommer flere ganger i løpet av en amming).

å drikke svart te (vanlig earl grey etc) samt varme omslag hjelper mange. Jeg ble også tipset av ei som sa at det som hjalp henne var å ha et skjerf etc i munnen som hun kunne bite i, eller å ha besøk - for da var det ikke sosialt akseptabelt å hyle av smerte.

Du kan spørre på apoteket om du kan ta noe smertestillende. (Som ammehjelper kan jeg ikke gi råd om medisiner.)

Det står litt mer om utdrivingssmerter her: http://ammehjelpen.no/artikkel/129/Smerter-i-brystet-utdrivningssmerter

Det er sjelden å ha sopp så tidlig i ammeforløpet (sannsynligvis sjeldnere enn vi tror), med mindre du har fått antibiotika for relativt kort tid siden, og også dersom du har åpne sår på brystet. Derimot er det vanlig (sannsynligvis vanligere enn vi tror) å ha bakterieinfeksjoner. Disse kan gi samme symptomer som sopp, så de første ukene etter fødsel samt når soppbehandling (krem + pensling av baby) ikke hjelper ikke hjelper så oppfordrer jeg innstendig til å be legen ta bakterieprøver av melka.

Amminga var grusom de første mnd'ene. Gråt meg gjennom. Men nå er mini 4 mnd og det går som en drøm :) Den ilende smerten du har i begynnelsen av amminga er nok utdrivningsrefleksen. Skikkelig vondt, men trøst deg med at det som regel gir seg etterhvert. Hos meg forsvant det etter ca 2 1/2 mnd. Jeg er kjempeglad for at jeg holdt ut, for nå er det bare koselig :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...