Gå til innhold

Sover alle hele natten her?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Her soves det heller ikke mye..16 mnd. Hun er vanskelig ålegge og våkner mange ganger i løpet av natten og gråter/skriker! Vi kommer løpende inn, bysser, synger, gir vann..sovner igjen, vi legger henneforsiktig ned i sengen og smyger oss stille ut imens vi holder pusten. En time senere er det samme prosedyre igjen..

Hun elsker puppen og ammer fortsatt på dagen og kvelden men hun vil så gjerne ha den på natten også og gjerne som smokk. Vurderer å slutte helt å amme.. Noen som har erfaringer på det eller kjenner seg igjen?

Vår gutt på 16 mnd har kun sovet en hel natt igjennom 2 ganger! Han vokner ca 1-2 ganger og får smokk/ dyne. Sover fra 19-06.00. Men de siste to ukene har vært helt på styr, griner når han legges, hikster og blir rabiat. Når han vokner om natten så er det ikke bare å liste seg ut igjen etter at an har fått smokken,nei nå hyler han og blir krakilsk. Siden jeg er gravid og mannen er trøtt, har vår løsninger vært å ta han inn til oss.... Da sover han som en stein.

Nei deeeet gjør hun vel ikke! :D Zzzznork.....

Er et evig styr med legginga, tar gjerne en time, og så våkner hun nå og da for smokk.. senere på natta våkner hun gjerne rundt kl 01, da kan jeg få henne til å sove videre i senga si hvis jeg står ved senga hennes (noen ganger ganske lenge....) andre gangen hun våkner, kanskje kl 03? så er det umulig, da tar vi henne inn til oss og jeg sover elendig :/ I blant styrer hun masse utover natta, andre ganger sover hun kjempegodt sammen med oss. Når hun styrer snur hun seg hit og dit og legger seg gjerne OPPå hodet mitt og rundt omkring..hadde nesten vært morsomt om jeg ikke var sur og trøtt :P

Nå har jeg bestemt meg for å kutte ut amminga, har i lengre tid bare ammet to ganger i døgnet, en gang på kveld og en tidlig morgen..har et minimalistisk håp om at hun kanskje venner seg til å sove lenger hvis hun ikke er vant til den morgenpuppen..samtidig er det veldig greit å amme for da sovner hun videre etterpå igjen, men jeg Eeer så sliten for tiden så tror vi bare må kutte. Såh sånn har vi det :D

Hvor gammel er din krabat zassy? Vår er 16 mnd og vi har det veldig likt på nettene. Et evig styr å legge henne og våkner hver 2,3 time natten igjennom. Jeg ammer også fortsatt og forsøker å kun gi morgen og kveld men hun eeeeeeeelsker pupp og vil ha bare hun ser meg. Tenker også på om hun sover bedre om jeg kutter helt ut amming..også får vi erstatteammekosen med annen kos. Hmm tror det kan bli skikkelig kamp men det blir vel ikke enklere med tiden. Kanskje hun en vakker dag bare blir lei pupp og ikkegidder mer..hehe

Her er gutten min 13,5 mnd, og sover på laangt nær hele natten.. Vi har virkelig ikke sovet siden gutten ble født, han har tydligvis ikke behov for mer søvn, men det har mammaen og pappaen.. Sover rundt 1 time på dagtid, og legger seg rundt 19-19.30 på kvelden.. Noen ganger våkner han hver time hele natten gjennom og står gjerne opp før klokken nærmer seg 06, noe som er aaaalt for tidlig når man har vært våken mange ganger ila natten.. Andre netter sover han godt frem til 02-03 og er da klar for morgen og holder det gående ett par timer før han sovner og sover til 06..

Så søvn er ett fremmedord her i gården, kjenner jeg sliter virkelig nå om dagen.. Sovner overalt og føler ikke jeg har noe på jobb å gjøre.. Men en gang må det da vel gå seg til?

Før jeg fikk barn hadde jeg aldri trodd at det å få et barn til å sove skulle være så vanskelig....

Annonse

Huff det høres slitsomt ut zassy, eller jeg VET jo veldig godt hvor slitsomt det er, men så er du gravid i tillegg... Gratulerer forresten! :) Skjønner ikke at du turte å begi deg ut på det, for det gjør ikke jeg. :P

Her har vi gode netter nå (bank i bordet), men du verden så sammensatt den oppskriften ser ut til å være.

Først ble det litt bedre da vi kuttet ut ammingen. Så prøvde vi noen av studentmammas tips om kosthold og diverse rundt legging, og det hjalp en god del. :)

Så måtte han vennes til å sovne selv i sengen sin, noe som går ganske greit nå. Tar rundt en halvtime og jeg må sitte ved siden av sengen hans, men det er jo bagateller. :P Merker at han er blitt mye flinkere til å sovne igjen selv når han våkner om natten, og en sjelden gang legger han seg også til å sove igjen når han våkner litt for tidlig (dvs. før han er uthvilt) om morgenen. Og det er et stort fremskritt!

Og nå virker det som den siste brikken har falt på plass ved at han har fått eget rom. :D Han våkner MYE mindre nå uten forstyrrelser fra oss, og omtrent halvparten av nettene sover han hele natten! De andre gangene våkner han en gang eller to, men sovner fort igjen når jeg går inn til han. Det er herlig! Håper virkelig det varer denne gangen. Vi har jo hatt gode perioder før også, men ikke så gode som nå!

Det eneste som mangler nå er at han sover lenge nok... må som regel enda ha to dupper fordi han våkner for tidlig og blir trøtt etter et par timer. Har prøvd å holde han våken for å få inn vanen med en dupp, men det fører bare til mindre søvn både om dagen og natten og sutring hele tiden, så det virker liksom ikke som det lureste å gjøre...

Men er storfornøyd med nettene nå da. :) Hadde jeg visst i starten at det skulle ta så lang tid å få sove om nettene, så hadde jeg nok blitt ganske motløs... Håper det ordner seg snart for dere andre som sliter også!

Endret av Hannah-

Vi har en på 22 mnd. Han legger seg i 19-tiden, aldri senere enn 19:20 for da holder han det gående i senga i lange tider før han sovner.. Han er aldri "våken" på natta, men våkner mange mange ganger i løpet av natta og gråter. Må da opp av senga og inn å brette over dyne, gi smokk osv, så roer han seg med én gang. (Før det er på'an igjen..) Pappan hører aldri denne gråtinga om natta, så det er jeg som må opp hver bidige gang. Det hadde jo sikkert ikke vært verdens undergang, hadde det ikke vært for at jeg plages med bekkenløsning og har 3 uker igjen til termin.. Ganske høygravid mao. ;)

Hååååper ikke han fortsetter slik når baby kommer, da kommer jeg til å bli utslitt.. :/

Og vi har prøvd å legge ham senere i håp om at han skal bli trøttere og sove bedre, men det blir heller stikk motsatt og han starter også dagen tidligere..

Kan det helpe å kutte dagduppen tro? Han sover alt fra 45min - 2.5times dupp.

7569, min er 14 mnd :) Har fungert veldig bra her å kutte ut den ene puppen (ehem..ja du skjønner vel, jeg har fortsatt to ;) ) Så nå får hun bare på ettermiddag/kveld..og tror ikke det er sånn supermye igjen inni der..men jeg fikk veldig mye spreng et par dager.

Hannah takk for det :) Joda jeg ser for det meste bare positivt på å få et barn til og gleder meg masse! Men klart..søvn kommer det nok ikke til å bli flust av ;)

I går kom jeg sent hjem så da ammet jeg hene rundt kl 23 ettersom hun var våken da, og hun sov faktisk helt til kl 06 på morgenen, det er jo en natt det! Men det skjer dessverre nesten aldri, og dumt å begynne å amme så sent bare for å få henne til å sove? Men begynner jo å lure på om det er pga sult hun våkner på natta da? hm..men legger veldig godt på seg og får mye mat så er rart også.

Prinsen og mamman ja jeg tenker også sånn at en gang må det vel gå seg til. Men høres ut som dere har det endel verre enn oss.Huff, har du spurt på helsestasjonen om noen råd eller?

Bobbert da får du dulte borti pappaen og vekke han på natta, du kan jo ikke ta alt og når du i tillegg er høygravid! Gjør det før du blir totalt utslitt, dere må jo dele på det? Her vekker jeg pappaen og sier han må gå, han er ganske grumpy og irritert på natta, hehe, men han gjør det jo likevel :P

Vår gutt på 16 mnd har kun sovet en hel natt igjennom 2 ganger! Han vokner ca 1-2 ganger og får smokk/ dyne. Sover fra 19-06.00. Men de siste to ukene har vært helt på styr, griner når han legges, hikster og blir rabiat. Når han vokner om natten så er det ikke bare å liste seg ut igjen etter at an har fått smokken,nei nå hyler han og blir krakilsk. Siden jeg er gravid og mannen er trøtt, har vår løsninger vært å ta han inn til oss.... Da sover han som en stein.

Da er det jo bare å la ham sove mellom dere, om det gir gode netter til alle sammen? Så lenge han sover som en stein mellom dere så er det jo ikke noe stress? Her sover Muffin inne hos oss i perioder hvor han trenger det, her styrer vi ikke med unødvendig nattevåk altså. Gutten gidder neppe å ligge mellom oss som konfirmant uansett :P Muffins behov for samsoving går veldig opp og ned. Plutselig sover han med oss 3-4 netter på rad, så kan det gå 14 netter før han vil inn igjen ;)

Ang leggesituasjonen; kanskje han bare trenger en periode hvor dere er inne hos ham til han sovner? Evt at han sovner i foreldresenga med en av dere ved siden av og at dere så bærer ham over i egen seng?

Endret av Madolyn&Muffin

Vi har en på 22 mnd. Han legger seg i 19-tiden, aldri senere enn 19:20 for da holder han det gående i senga i lange tider før han sovner.. Han er aldri "våken" på natta, men våkner mange mange ganger i løpet av natta og gråter. Må da opp av senga og inn å brette over dyne, gi smokk osv, så roer han seg med én gang. (Før det er på'an igjen..) Pappan hører aldri denne gråtinga om natta, så det er jeg som må opp hver bidige gang. Det hadde jo sikkert ikke vært verdens undergang, hadde det ikke vært for at jeg plages med bekkenløsning og har 3 uker igjen til termin.. Ganske høygravid mao. ;)

Hååååper ikke han fortsetter slik når baby kommer, da kommer jeg til å bli utslitt.. :/

Og vi har prøvd å legge ham senere i håp om at han skal bli trøttere og sove bedre, men det blir heller stikk motsatt og han starter også dagen tidligere..

Kanskje ikke la ham sove mer enn 1,5 t på dagtid? Her ble Muffin plutselig ganske så umulig å få i seng på kveldene + tidlige oppvåkninger om han sov over 1,5 t på dagduppen..

Oi her sover snuppa 2-3 timer på dagtid :o

Kaaanskje vi også burde kutte ned..men det er i barnehagen da..og hun er som regel så sliten der og virker som personalet mener at er ungene trøtte så la de sove.. og selv er jeg usikker og kanskje litt enig med dem, men samtidig hvis det kan hjelpe kveldene/nettene så kunne vi jo prøvd...hva tenker dere andre om det? Vekker de dem eller har dere de ikke i barnehage??

Ja, enig i det! Vi sover godt alle 3, og han sover veldig rolig med mindre det er tenner eller feber som plager. Men vi måtte ta en kamp en kvelder her, for han ble lys våken i 21.00-21.30 og begynte å bråke. Vi syntes det det var litt drøyt at vi alle skulle gå og legge oss 21.00 bare for at han skulle sove. Så etter en dag med en to- timers hyleøkt, sov han igjen frem til 04.00-05.00 uten tull. Mannen min gikk inn til han og la han ned, og sa det var natt x antall ganger. Men når han vokner i 04.00 tiden tar vi han inn til oss. Mannen min elsker å ha lillegull i armkroken :)

Annonse

Kaaanskje vi også burde kutte ned..men det er i barnehagen da..og hun er som regel så sliten der og virker som personalet mener at er ungene trøtte så la de sove.. og selv er jeg usikker og kanskje litt enig med dem, men samtidig hvis det kan hjelpe kveldene/nettene så kunne vi jo prøvd...hva tenker dere andre om det? Vekker de dem eller har dere de ikke i barnehage??

Jeg har ikke hjerte til å vekke han hvis jeg ikke er nødt fordi vi skal noe eller noe sånt, så det har vel skjedd 2-3 ganger. :P Regulerer heller leggetiden etter når han våkner etter dupp, men burde kanskje heller vekke han, for han sover jo ikke lenger om morgenen selv om han legger seg senere...

Han går ikke i barnehage, men jeg jobbet i barnehagen her for noen år siden, og da fulgte vi bare foreldrenes instruksjoner angående legging og vekking. Stor forskjell på hvor mye de forskjellige foreldrene ville vi skulle styre søvnen, men det gikk helt fint det. :)

Hm ok, er bare veldig usikker selv, tenker at hun sover kanskje det hun har behov for på dagitd, er som regel to timer da..og blir i blant litt lange dager i bhg og da er jeg glad hun sover en del av dagen hvis du skjønner. Hm vi får se an, i kveld har vi begynt med en ny konsekvent leggemåte som vi skal fortsette med en stund framover å se om det kan hjelpe på leggingen, brukte en time i kveld, men nå sover hun godt håper jeg :)

Min har sovet natta gjennom (19-8)fram til for ca 2 mnd siden...Hun er i seng kl 19, og våkner ca kl 2.. Hun turner rundt i senga og ler og koser seg i alt fra 15 min til 2 timer. Så sover hun til ca 6. Er vi heldige sovner hun igjen og sover til 8. Hun sover ca 2 t på dagen. (går ikke i barnehage)

Både i bhg og her hjemme vekkes Odin når han har sovet i 1,5 t. Ellers får han dårlige netter. Vi vil heller ha enkel legging, rolige netter og fornuftige våknetidspunkt på morran enn at Muffin skal sove bort halve dagen i bhg :) Kan jo være verdt et forsøk for dere også, snuppa har jo godt av å sove sammenhengende netter? Muffin var imidlertid 16.5 mnd gammel før vi måtte starte med vekking på dagtid. Før fikk vi ham enkelt i seng selv om han sov opp mot 2 timer (men ikke senere enn kl 14, da ble han ikke trøtt nok til kl 19).

Kanskje ikke la ham sove mer enn 1,5 t på dagtid? Her ble Muffin plutselig ganske så umulig å få i seng på kveldene + tidlige oppvåkninger om han sov over 1,5 t på dagduppen..

Vi prøver det nå ja, har sagt i fra i barnehagen også. :) Så da er det bare å krysse fingrene!

Zazzy: Har egentlig ikke fått noen gode råd fra helsestasjonen, de vi har prøvd har ikke fungert.. Som med radio på rommet, lyst, mørkt, og div. andre råd.. Men en gang går det seg vel til, men slitsomt når det står på det er det...

Meen, GRATULERER med en ny baby på veg :) Så herlig :) Håper det går bra med deg, er du langt på vei?

De lengste duppene hans er rundt 1,5 time til 2 timer.. Men i går sov han 2,5 time i barnehagen og slet med å få ham til å sovne.. Så han bør ikke sove lengre enn 2 timer..

[quote name=Prinsen og mamma`n :)' timestamp='1350976729' post='144661141]

De lengste duppene hans er rundt 1,5 time til 2 timer.. Men i går sov han 2,5 time i barnehagen og slet med å få ham til å sovne.. Så han bør ikke sove lengre enn 2 timer..

Ja det skjedde en gang i bhg at de lot Muffin duppe i 2,5 t og ikke våkna før 14:25 på ettermiddagen, da ble han ikke trøtt nok for legging før klokka var over 21 på kvelden... Takke meg til trøtting kl 19 altså!! :P Alle barn er forskjellige da så det som funker for noen funker jo ikke nødvendigvis på andre. Men verdt et forsøk eller tre :)

Har ei på 13 mnd. Ho legg seg i sju-tida og står KONSEKVENT opp kl FEM om morgonen. KVAR bidige dag. Ho søv heldigvis heile natta. OMSIDER :)

Det finnes håp!! Muffin våknet kl 05-0530 fra han var 8-14 mnd gammel men så ble klokka plutselig 06 ;D Og etter bhg-start 17 mnd gammel så må vi ofte vekke ham kl 07. VELDIG deilig!!

Har ei på 13 mnd. Ho legg seg i sju-tida og står KONSEKVENT opp kl FEM om morgonen. KVAR bidige dag. Ho søv heldigvis heile natta. OMSIDER :)

Det finnes håp!! Muffin våknet kl 05-0530 fra han var 8-14 mnd gammel men så ble klokka plutselig 06 ;D Og etter bhg-start 17 mnd gammel så må vi ofte vekke ham kl 07. VELDIG deilig!!

åh, kor deileg då! Eg kvir meg til helga når vi skal stille klokka.. skrekk og gru....

Vår på 19 mnd. sover totalt tolv timer hver natt, og har periodevis sovet natten gjennom, men etter at tennene begynte å komme har det blitt sjeldnere og sjeldnere. I den siste tiden har hun typisk våknet en gang mellom ti og tolv, og så våkner hun enda en gang (og får komme inn i vår seng) senest kl. fem. Da sover hun resten av sine tolv timer, men i hundre forskjellige stilllinger...

Tidlligere la hun seg kl. syv, men vi kom aldri inn i sommertiden denne sommeren, så hun legger seg nå kl. åtte. Er spent på hva som skjer med nattesøvnen til helgen når hun igjen skal legge seg kl. syv. Overgangen blir i hvert fall forhåpentligvis enkel.

Madolyn og muffin: Ja, det skal være sikkert og visst at ingen barn er like :) Men det må da være mulig å sove litt fordi om man skal være så innmari ulik alle de andre ;)

Bondejenta: Ja denne hærsens klokkestillinga.. Håper dere snart får sove litt lengre :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...