Gå til innhold

Hvordan få 2,5 åring til å sove lengere enn til 5-6 om morgenen?

Anbefalte innlegg

Snuppa mi på 2,5 år er så innmari A-menneske...! Hun har alltid våknet tidlig om morgenen, men vi hadde trodd og håpet at det skulle gå seg til etterhvert som hun ble eldre. Enkelte dager sover hun heller ikke på dagtid, men dette pleier ikke å slå ut på hvor tidlig hun våkner. Hun legger seg alltid mellom 7 og halv 8, og sovner stort sett ganske raskt.

Er det noen som har noen gode tips til hva vi kan gjøre for å få en time ekstra om morgenen? Vi har ei sånn klokko med kua som legger seg og står opp, men jeg tror dessverre vi introduserte den litt for tidlig for henne, så nå har hun egentlig ingen interesse av den lenger...

Fortsetter under...

Kaninklokka begynte å funke her da han var mellom 2,5 og 3.... Vi brukte den sammen med klistremerkeskjema med premie etter så og så mange dager.... Han våknet like tidlig, men fikk leke stille i senga... Etter hvert ble søvnen strukket... Nå er vi inne i ny klistremerkeperiode, da han har vært litt tidlig på'n i det siste... 4,5 nå, og kanina står på 0730...

Klistremerkebelønning hvis han holder seg i senga til kaninen våkner da, eller? Kua står på 06.30 her, og hvis vi legger oss sammen med henne klarer vi som regel å holde henne i senga til kua våkner, men vil veldig gjerne at hun skal SOVE lengere..! - hun blir stort sett knalltrøtt lenge før vi rekker å komme oss avgårde til barnehagen - ergo mye dårlig stemning om morgenen her i huset...:/

Hva med å kutte ut dagsovinga? Mi sover ca 12 timer om natta og ingenting på dag, ho er 2 år.

Jo vi har vurdert det, men ofte kommer hun selv og sier at hun vil sove litt, og da tror jeg hun har behov for den luren... Men det er klart at det kan være vi må teste det i en periode og se om det kan hjelpe!

De dagene hun ikke har sovet i barnehagen, er hun type veeeldig sutrete og krevende på ettermiddagen. Kan innimellom virke litt stressa, og jeg misstenker det kommer av for lite søvn totalt sett!?!

Annonse

Det tar ofte tid før kutting av dagsøvn får effekt, så dere må ikke "gi opp" før dere har prøvd et par uker i strekk isåfall:) Kam være tøft i starten, men så venner de seg til det. Og i en tilvenningsperiode kan hun sove f. eks. hver 3. eller hver 4. dag? Noen trenge å "hente seg inn" på en måte.. Dere må nesten prøve dere litt frem:) Hvor lenge sover hun? Kent mi sov kun 30 min fra hun var litt eldre enn ca 1,5 år. Nå er hun 2 år og 4 mnd og sover sjelden på dagtid.

Samme greie her! Startet for bare en uke siden, men slitsomt når man ikke er vant til å stå opp så tidlig. Hun har lenge sovet til 07.00/07.30, og denne uken tidligere og tidligere. Toppet seg med 05.45 i dag! Hun er 2 år og sover ca 1 time på dagtid, og vi må alltid vekke henne. Hun sovner med en gang vi legger henne, og det er tydelig at hun er trøtt. Men kanskje vi også bør teste en halvtime....

Her utgjorde det ingen forskjell å slutte med dagsøvn. Han er nå 3 1/2 og er som regel oppe idet kaninen står opp 0620 8-) Her følges han ganske greit tilbake i senga dersom han står opp tidligere. Han er en morgenfugl, dessverre, og det er lillebror også :-S

Kan jeg nevne at jeg er et utpreget B-menneske?

Det tar ofte tid før kutting av dagsøvn får effekt, så dere må ikke "gi opp" før dere har prøvd et par uker i strekk isåfall:) Kam være tøft i starten, men så venner de seg til det. Og i en tilvenningsperiode kan hun sove f. eks. hver 3. eller hver 4. dag? Noen trenge å "hente seg inn" på en måte.. Dere må nesten prøve dere litt frem:) Hvor lenge sover hun? Kent mi sov kun 30 min fra hun var litt eldre enn ca 1,5 år. Nå er hun 2 år og 4 mnd og sover sjelden på dagtid.

Ja, vi har nok bestemt oss for å prøve å kutte ut luren på dagtid fra og med i morgen! Hun sover vanligvis pluss minus 1 time, men som tidligere nevnt er det sjeldnere og sjeldnere hun sover i barnehagen nå. Det kan være, som du sier hver 3. eller 4. dag, og da har hun nok behov for å hante seg litt inn.

Jeg har dog mine tvil på om det gjør noe utslag. Tror vel i grunn at hun bare er en morgenfugl, som Underveis__> skriver om sine to små!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...