Skaubinna Skrevet 13. oktober 2012 #1 Del Skrevet 13. oktober 2012 Dette innlegget er IKKE ment til noen direkte eller for å være besserwisser eller overbærende. Jeg bare lurer, enkelt og greit. Jeg ser jo meg selv og er ofte bekymret over diverse i svangerskapet, innimellom går jeg på nettet og søker opp.......og ender egentlig opp mer bekymret enn jeg var i utgangspunktet. Det rare er at om jeg leser meg opp på et emne, så er det stort sett tidligere forumsvar hvor det er masse skremsel og ikke minst, synsing. Fremfor kanskje mer faktasvar fra eksperter eller liknende. Er vi blitt mer hysteriske enn vi var før? Det meste er jo farlig nå.....masser av matvarer, drikkevarer, sukker, sukkerfrie alternativer, aspartam.... å snuble og dette på skinka.....det er også farlig nå, alt som som kommer ut nedentil av utfloder, slim, slimkladder osv....farlig farlig. Strekking, tøying, hjertebank, kvalme, diare........ja i det hele tatt. ALT. Og hver gang man spør andre, så skal det ringes til legen/føden. Det er klart at det er riktig å ta en telefon for mye enn en for lite, det er vel alle enig i. Men har det blitt litt vel mye nå? Burde vi ikke akseptere at selv om vi er i et samfunn i dag hvor vi har mulighetene til mer kontroll og styring, så er likevel et svangerskap noe som vi aldri helt vil få ordentlig kontroll på.? Det vil være ting som ikke helt kan forklares, og det vil innebøre ubehag og alt er ikke farlig heller. Jeg for min del har også sagt mang en gang til andre på forum at de bør ringe føden, for jeg er livredd for å gi et svar til et menneske når jeg ikke har kunnskap nok til å vite sikkert, og kanskje er det derfor dette med å ringe føden har blitt som det har blitt? Som regel ber føden deg komme inn mest for å berolige de kommende foreldre, enn at det er noe farlig i seg selv. Jeg tror veldig på dette med at OM noe skulle være galt, så vet en gravid mamma dette av seg selv. Renner det blod eller fostervann så tviler jeg på at man lurer om man skal til sykehuset elller ei. Har man ikke kjent liv på en måte som er unormalt for sin baby, så vet man egentlig når man bør ringe... Eller? Er det flere enn meg som tenker sånn her, eller er jeg ute og kjører? Håper ikke jeg sårer noen, for det er ikke meningen. Jeg har selv ringt føden i redsel selv, hvor det har vist seg å være unødvendig, så jeg er ikke noe bedre. Men jeg syns det er synd at graviditet har blitt en så stor bekymring når det egentlig er så naturlig.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
MammaBrum Skrevet 13. oktober 2012 #2 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har akkurat kommet hjem fra føden etter en sånn unødvendig tur. Satt i bilen på veien hjem og grublet på mye av det samme som du tar opp. Nå har jeg hatt en del komplikasjoner underveis (fikk vite det var tvillinger, og rimelig stor fare for at en eller begge ikke ville klare seg) så jeg kjenner at selv om ting går greit nå, så er grensa for når jeg ringer veldig mye lavere i dette svangerskapet enn i forrige. Og det er nok en del i det du sier om at jo mer man vet, jo mer bekymrer man seg. Mora mi pleier å si at da hun var gravid så var det ingen som hadde åreknuter eller halsbrann eller var svimle - for ikke snakke om å være hormonell eller redd for smerter her og der. Nå tror jeg vel hun har glemt en del, det virker jo litt merkelig at halsbrann ikke eksisterte på 70-tallet, men mye vil jeg også tro handler om at folk ikke snakka om så mye, i hvert fall ikke så detaljert og intimt som det ofte blir i disse forumene. Og hvis du ikke vet at smerter øverst i magen kan bety svangerskapsforgiftning, hvorfor skulle du da bekymre deg for at det var noe annet enn strekksmertene andre steder i magen? Selv var jeg som nevnt nettopp inne: Etter måneder med urinlekkasje har den de siste par dagene blir mye kraftigere. Det tok et par dager før det slo meg at det kunne være fostervannslekkasje som jeg har lest andre tvillingmødre sliter med. Ville jo ikke tenkt på det en gang forrige svangerskap. Så jo, jeg tror du har et godt poeng!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomstogbier Skrevet 13. oktober 2012 #3 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg er hysterisk! Fordi det står så mye om div. farlige ting som kan skje osv. Og et foster virker så skjørt! Nå blir jeg dessverre lett bekymret og sånn, det ligger bare i min natur , men det er mye skummelt en kan lese også ja. Men jeg er sånn at hvis jeg først får for meg at noe er galt, klarer jeg ikke å bare glemme det og prøve å slappe av og tenke at alt er OK, ikke hver gang i allefall. Da må jeg lese mer om det og spørre osv Litt slitsomt at det er sånn da, men det er vel fordi man vil det beste for barnet sitt, og vil at alt skal gå bra Kanskje det er morsinstinkt? Redd for å miste babyen/skade babyen? Vet ikke Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebie på`n igjen Skrevet 13. oktober 2012 #4 Del Skrevet 13. oktober 2012 Det er hvertfall slik for meg, at svangerskapet er en "tilstand" man ikke har kontroll over selv, og jeg er ute av mitt normale element, og det gjør at jeg bekymrer meg over stort og smått til tider. På en annen side så tror jeg damene her inne( inkludert meg) er generelt glad i å være på forum? Hvor man spør om alt og ingenting i svangerskapet. Men både jordmor og lege har "frarådet" meg å Google opp ting...er jo litt sånn om du googler gravid+hodepine så kommer kun historier om jenter som har hatt svangerskapsforgiftning som ber deg ringe føden fort. Så det er jo en balansegang her, hodepine i svangerskap KAN være sv.forgiftning, men ikke så ofte man skulle tro i følge Google. Er en grei regel at er du usikker og føler det er noe galt, ta kontakt med helsepersonell ! Men så føler hvertfall jeg meg litt sånn at skal jeg ringe føden, må jeg være reelt bekymret, og ikke sånn"hm kan dette ha noe mer svangerskap å gjøre?" For da hender det jeg poster et innlegg her inne for å høre andres erfaringer. Og så tenker jeg, kjenner du lite liv, RING føden og ikke bruk tid på å spørre her inne om det er grunn til å ringe føden! (Ikke at jeg er noe bedreviter heller) men jeg har to høyst oppegående venninner som begge mistet et barn på termindato, hvor alt har vært normalt på forhånd, og årsakene har vært sjeldne ! Men det i seg selv gjør at jeg denne gang automatisk kjenner ekstra godt etter at noe skulle vært galt, og jeg har tatt kontakt med sykehuset og vært i samtaler der med min "fødselsangst" ( skriver i " " fordi det er komplikasjoner generelt jeg er redd for insvangerskapet og i fødsel )Legen på sykehuset sa og til meg, at de tilfellene hvor lite liv i magen går bra( om noe galt er i jære) er med de damene som ringer fort...de damene som har "sett an" og kvier seg for å ringe, er de dessverre som kan ha mistet da det har gått for lang tid før de ringer føden...man skal ringe ved forandret mønster fra baby, ikke når du ikke kjenner noe som helst....nå hopper jeg litt frem og tilbake her, men poenget mitt er at det ER bedre å ringe for mye enn en gang for lite...aldri tidligere går svangerskap så bra som i dag, og det er jo fordi damene i Norge er godt informere og opplyste om "farer" og komplikasjoner i svangerskapet... Og det med mye informasjon om slikt kan gjøre gravide som meg litt ekstra bekymret så ja vi kan vel fort være en gjeng med hysteriske kvinnfolk om alle har det som meg noen ganger, men vil tro noen babyer har blitt reddet av at mor har postet et innlegg her inne og fått 10 svar med "ring føden" og hun nettop har gjort dette... Så ikke bare negativt med "hysteriske gravide kvinnfolk " Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skaubinna Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 13. oktober 2012 Tusen takk for synspunkter jenter! Jeg var litt redd for å poste dette innlegget i frykt for å støte noen, for det var/er ikke intensjonen min. Jeg vet i alle fall selv, at jo mer jeg lærer, jo mer redd blir jeg også. Jeg har denne gangen hatt et ganske tungt svangerskap med mange bekymringer som igjen har laget nye pga av ting som har skjedd. Det er klart at man SKAL være på vakt og følge med på babyen i magen og eventuelle symptomer som dukker opp. Det er sånn det er. Jeg tror også at det å være bekymret for livet i magen, er noe alle kommende mammaer er, i ulike variasjoner og grader. Sånn skal det være. Men litt det jeg tenker, er litt som MammaBrum skriver....at det kanskje har blitt FOR mye pga ting man leser eller hører om som skaper en frykt for HVA OM. Det jeg prøver å si, er at jeg faktisk tror vi vet når det er fare OM det hender. Men jeg tror hysteriet rundt gjær oss så usikker at vi velger å spørre, ringe eller forsikre oss. Sist jeg var inne på sykehuset....en onsdag, sa legen at han hittil den uken hadde hatt 23 kommende foreldre med bekymringer (hysteri). Jeg er nemlig slik selv.........redd og usikker og vil jo bare alt godt for babyen i magen. Gud forby om noe skulle skje. Jeg har bare blitt møtt med respekt og forståelse, og alle som er redde skal selvfølgelig få hjelp og beroligelse! Jeg ville vel bare tenke høyt, hva all denne informasjonen vi har gjør med oss, som feks 1960-70 tallsmødrene (og alle før dem igjen) slapp å være redd for, simpelthen fordi de ikke ante om hva som KUNNE skje eller hva det eller det KUNNE bety. På noen områder er ikke denne informasjonen bare godt, syns jeg. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mie75 Skrevet 13. oktober 2012 #6 Del Skrevet 13. oktober 2012 Da jeg var gravid med førstemann i enalder av 17 år, så hadde jeg ikke en ttanke om at noe kunne være galt med babyen. Hadde li om ikke vett til å sr den muligheten nå, 20 år etter, gravid med fjerdemann, tenker jeg myye på om noe kan være galt, noe som de ikke har oppdaget på UL og lignende. Så er nok et snev hysterisk ja kanskje men tror det er sunt å være litt redd, men selvfølgelig alt med måte Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mon tro.. Skrevet 13. oktober 2012 #7 Del Skrevet 13. oktober 2012 Jeg er enig, og jeg prøver mer å poste fordi jeg er nysgjerrig, og ikke hysterisk, DOG, sist jeg var gravid, ringte jeg føden, og ble satt i gang, og alt var en tabbe, jeg slet in8mnd etterpå så jeg er redd for å ringe dem, og poster heller her inne, eller ringer min JM selvfølgelig. Men må da tenke logisk tenker jeg..men det er et par stk her inne som poster så mye at man blir redd og mer bekymret etter man kanskje bare åpnet og det synes jeg er unødvendig, man skal ta hensyn til at her er det gravide mennesker, og det er ikke alt man vil lese..som f.eks å poste linker fra vg osv.. Vi er alle forskjellige, men enig at vi kan begrense oss litt til tider, og bruke sunn fornuft og ikke skremme andre Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144633725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 14. oktober 2012 #8 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg synes det er greit å praten med andre om det jeg lurer på her inne. Er ikke så veldig bekymret over ting, men kjenner at jeg gleder meg så mye, og er så inne i min egen lille gravidverden at jeg ønsker å snakke om alle detaljer og plager Høre andres erfaring o.l Den eneste gangen jeg har vært redd i graviditeten er når symfysemålene mine sank og jeg måtte til kontroll hver uke for å sjekke om hun vokste som hun skulle. Da gråt jeg mye, og hadde ekstra behov for råd her inne. Det fikk jeg. Tror vi gjør hverandre godt her inne, selv om vi kanskje jager hverandre opp litt av og til. De gangene jeg råder folk om å ringe føden er når de ikke kjenner spark på en stund. Man kjenner babyen sin best, og blir det unormalt stille så skal man ringe med en gang. Ikke alle som vet dette. Mange venter til dagen etter. Det går jo som regel bra, men det er ikke greit å ta den sjangsen. Jeg tror på at kunnskap gir trygghet, og til mer fakta man vet, jo tryggere er man. Derfor ser jeg på fødselsfilmer og leser alt selv om det er triste historier. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144634197 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apple80 Skrevet 14. oktober 2012 #9 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg for min del opplever bare å bli tryggere og mindre bekymret av å lese her inne. Istedenfor å bli bekymret og lure på hvorfor jeg har vondt der eller om det som kommer ut er utflod eller vann osv, finner jeg mange andre som har opplevd det samme og jeg skjønner at dette er helt normalt. Jeg tror våre mødre har glemt litt hvordan det var + at alle våre spørsmål og bekymringer synes mye bedre ettersom det et lov å diskutere det åpent! Når jeg leser mammas gravidebøker fra 70-80-tallet så ser jeg hvor mye samfunnet er endret mht åpenhet rundt graviditet og tilhørende plager.. Takke meg til barnimagen! ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144634260 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterblomst Skrevet 14. oktober 2012 #10 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er enig i at det kan bli mye hysteri, over-bekymringer etc, men tror det er pga den tekniske verdenen vi lever i da blir det slik. alle "vet alt", skal kunne alt, mange som gir råd uten å vite om det skader andre, mennesker med lite "filter" osv. Jeg selv velger å overse tråder med overskrifter jeg ikke er interessert i eller ikke har lyst å lese om, dette er min måte å filtrere bort det jeg ikke har godt av å lese eller ikke synes virker viktig for akkurat meg Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144634542 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 14. oktober 2012 #11 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er helt enig med deg... Jeg blir oppgitt over mange av innleggene og kommentarene her.. Skal man følge alt av tips og råd, må man jo slutte og spise, og ligge på en seng under hele graviditeten. Folk mener det er krise å bruke en brukt madrass til ungen f.eks. Hvorfor det a? Vi er noen luksusdyr... husk at mennesket er skapt til å leve VILLT i naturen. Uten legemidler, kremer, salver, ja, i det hele tatt bleier og madrasser og senger.. Man Må ikke vaske babytøyet når det er nytt.. Hadde det vært skadelig og putte på et barn de klærne som selges i butikken, hadde de da for pokkern ikke solgt klærne uten en STOR advarselslapp på seg. nei.. Vi mennesker er ment til å leve vilt i naturen som sagt.. Tenk på det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144634877 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mon tro.. Skrevet 14. oktober 2012 #12 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er helt enig med deg... Jeg blir oppgitt over mange av innleggene og kommentarene her.. Skal man følge alt av tips og råd, må man jo slutte og spise, og ligge på en seng under hele graviditeten. Folk mener det er krise å bruke en brukt madrass til ungen f.eks. Hvorfor det a? Vi er noen luksusdyr... husk at mennesket er skapt til å leve VILLT i naturen. Uten legemidler, kremer, salver, ja, i det hele tatt bleier og madrasser og senger.. Man Må ikke vaske babytøyet når det er nytt.. Hadde det vært skadelig og putte på et barn de klærne som selges i butikken, hadde de da for pokkern ikke solgt klærne uten en STOR advarselslapp på seg. nei.. Vi mennesker er ment til å leve vilt i naturen som sagt.. Tenk på det Ler litt når jeg leser det med vasking av klær, jeg er så enig! Når jeg fikk gutten min, han kom før tiden, måtte samboer handle klær, og han gikk ikke akkurat hjemom å vasket dem for å si det sånn.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144636683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 14. oktober 2012 #13 Del Skrevet 14. oktober 2012 Jeg er helt enig med deg... Jeg blir oppgitt over mange av innleggene og kommentarene her.. Skal man følge alt av tips og råd, må man jo slutte og spise, og ligge på en seng under hele graviditeten. Folk mener det er krise å bruke en brukt madrass til ungen f.eks. Hvorfor det a? Vi er noen luksusdyr... husk at mennesket er skapt til å leve VILLT i naturen. Uten legemidler, kremer, salver, ja, i det hele tatt bleier og madrasser og senger.. Man Må ikke vaske babytøyet når det er nytt.. Hadde det vært skadelig og putte på et barn de klærne som selges i butikken, hadde de da for pokkern ikke solgt klærne uten en STOR advarselslapp på seg. nei.. Vi mennesker er ment til å leve vilt i naturen som sagt.. Tenk på det Ler litt når jeg leser det med vasking av klær, jeg er så enig! Når jeg fikk gutten min, han kom før tiden, måtte samboer handle klær, og han gikk ikke akkurat hjemom å vasket dem for å si det sånn.. Jeg har vasket noe av mitt, men mest pga flytting osv, og ville rive av lappene, vaske, brette pent og legge i kommoden. Det er så mye hysteri at det går over til galskap. Hvor mange krybbedøder leser man EGENTLIG om.. det er sjeeelden. Og hvor ofte hører man om at foster og barn imagen har dødd pga noe mor har spist? Jeg har aldri hørt et eneste tilfelle jeg.. ikke engang ang alle disse ostene.. så klart, bedre føre var.. men ja, hysteri Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144636699 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikamo Skrevet 15. oktober 2012 #14 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg er helt enig med deg... Jeg blir oppgitt over mange av innleggene og kommentarene her.. Skal man følge alt av tips og råd, må man jo slutte og spise, og ligge på en seng under hele graviditeten. Folk mener det er krise å bruke en brukt madrass til ungen f.eks. Hvorfor det a? Vi er noen luksusdyr... husk at mennesket er skapt til å leve VILLT i naturen. Uten legemidler, kremer, salver, ja, i det hele tatt bleier og madrasser og senger.. Man Må ikke vaske babytøyet når det er nytt.. Hadde det vært skadelig og putte på et barn de klærne som selges i butikken, hadde de da for pokkern ikke solgt klærne uten en STOR advarselslapp på seg. nei.. Vi mennesker er ment til å leve vilt i naturen som sagt.. Tenk på det Både HI og de første svarene her var veldig fornuftige, men dette er jo bare tull; vil du vite hvorfor man bør ha ny madrass til baby? Madrass til spedbarnet Barnets madrass er en viktig del av barnets sovemiljø. Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen. Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser er todelt: Rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En gammel madrass som ikke er vasket på 60 grader og som ikke har et vaskbart trekk over seg er ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man vil bruke en brukt madrass kan man ha et vanntett, vaskbart trekk rundt madrassen for å hindre at barnet puster inn bakterier. Pass imidlertid på at madrassen ikke for slitt eller myk. Hvis det er tilfelle bør du kjøpe ny madrass. En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er tre-doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie. Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt. Det viktigste er at madrassen er ren og fast, og at man forholder seg til de andre kjente forbyggende tiltakene for å bidra til redusert risiko for krybbedød. Det er når flere risikofaktorer får virke sammen at risikoen blir farefull. hentet fra lub.no __________________ Så det er nok ikke bare "luksus" gitt... Og nye klær inneholder utrolig mange helse- og miljøskadelige stoffer, deriblandt formaldehyd. Det er selvfølgelig ikke dødelig å ta på nye klær uten å vaske de, men hvis du gidder å lese deg kjapt opp på emnet, så ser du at det ikke er så dumt... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144636726 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebie på`n igjen Skrevet 15. oktober 2012 #15 Del Skrevet 15. oktober 2012 Man er vel ikke hysterisk fordi man vil ha ny madrass pga anbefalinger om det,, vasker stoffer påført babytøy laget i Kambodsja , og følger kostholdsrådene anbefale gravide??? Er en grunn til at dette er anbefalt, det er fordi noen faktisk har opplevd krybbedød hvor årsaken kan linkes til madrass, barnet har fått allergisk reaksjon av uvasket barnetøy og foster har blitt syk av noe mor har spist! men dette er en evig diskusjon på Internett nå, og når jeg fikk 1. Mann. Gravide blir ikke enige hva som et riktig og galt, men å følge fornuftige råd kan jeg ikke si er hysterisk! At DU ikke kjenner personlig noen som har opplevd at noe har skjedd, betyr ikke at det ikke skjer? Det er flere hundre Lotto-tippe og V6 millionærer hvert år i Norge..jeg kjenner ingen som har vunnet ....men det skjer. Satt på spissen, men bare for å få frem et poeng. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144636823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 15. oktober 2012 #16 Del Skrevet 15. oktober 2012 Jeg vil heller ikke kalle det hysteri med nye madrasser og mat man ikke skal spise. Hvis jeg kan hindre at mitt barn dør på grunn av det, ja så gjør jeg det. Jeg følger anbefalingene. Selv om det er små sjangser så er ikke jeg villig til å ta den, og det koster meg så lite å vaske de klærne Det er jo bare koselig:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144636950 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vinterblomst Skrevet 15. oktober 2012 #17 Del Skrevet 15. oktober 2012 (endret) Som JM sa til meg så prøver man ikke klær på babyer på butikken, så om man vasker de er opp til hver enkelt. Jeg vasker dem kun for barnets beste. Her brukte førstemann en brukt madrass og der skal nr 2 også gjøre. Kanskje litt kynisk, men jeg tenker krybbedød og død før fødsel skjer pga barnet er syk og at det kanskje ikke er oppdaget. Regner med dette lager en stoooor diskusjon, men jeg røkte hele første svangerskap. Hvorfor ver jeg ikke, men hadde ikke viljestyrke til å slutte. Sønnen min ble født på termin, frisk og fin på hele 3530gram og 50cm. Skjedde verken for tidlig fødsel, lav fødselsvekt eller krybbedød. Nå i mitt andre sva.skap røyker jeg fremdeles, dog meget lite. Og jeg syns det er ekkelt å røyke med et lite barn inni meg, og andre blir hysteriske og kommer med stygge kommentarer hele tiden. Javel, la de så gjøre det. For 50år siden var nesten ingenting farlig. Og barn fødes med flere sykdommer Nå enn for 50år siden KUN pga at mor må legge om hele livet som gravid. Ingen som tenker på hva all forandringene gjør med barnet? At du røyker i svangerskapet er helt ditt valg, men det betyr ikke at barnet ikke kan bli sykt senere fordi om det ikke er sykt eller født lite nå.(les allergier f.eks konsentrasjonsvansker etc.. ) å innta skadelige stoffer når en går gravid er skadelig for barnet. Det er dokumentert en må bare vite hvor en kan finne all publisert materiale. Det er også veldig logisk! Det kan vel ikke noen si noe på? Jeg kjefter ikke på deg og rakker ikke ned på deg altså, jeg bare sier hva jeg vet, utifra mine egner studier bl.a. For 50 år siden var svært lite farlig, selvfølgelig fordi ingen visste hva vi vet idag. Herlighet: de reklamerte for røyking! det var jo in, og definerte suksess og velstand Mine foreldre røykte begge to både i bil og i hjemmet og vi barna har alle fått allergier ... Og hvordan kan du si at det fødes flere barn MED sykdommer nå enn for 50 år siden? dokumentasjon? Jeg tror flere barn kan UTVIKLE flere sykdommer og tilstander, eller være utsatt for flere ting idag, men i hovedsak pga miljøet vi lever i og svært endret levevis.. For så lenge siden, i Norge, vet vi også at flere babyer døde pga mangel på vaksiner og medisiner, samt mye mindre kunnskap rundt mor/barn i fødsel/barsel .. bare se til u-land så ser du at det fins ennå. Jeg er førstegangs og har kjøpt alt nytt, andre velger å kjøpe og få brukt, det er helt opp til den enkelte. Jeg har blitt tilbudt en junior dyne og har sagt ja til det, kommer til å putte den i frysen eller vaske den før bruk Jeg vasker alt tøy fordi det fins overskuddsstoffer og farger i klær som KAN gi allergier/reaksjoner på huden, og det vil jeg ikke utsette babyen min for Endret 15. oktober 2012 av AquaGrownup Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144638265 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nikamo Skrevet 15. oktober 2012 #18 Del Skrevet 15. oktober 2012 Regner med dette lager en stoooor diskusjon, men jeg røkte hele første svangerskap. Hvorfor ver jeg ikke, men hadde ikke viljestyrke til å slutte. Sønnen min ble født på termin, frisk og fin på hele 3530gram og 50cm. Skjedde verken for tidlig fødsel, lav fødselsvekt eller krybbedød. Nå i mitt andre sva.skap røyker jeg fremdeles, dog meget lite. Og jeg syns det er ekkelt å røyke med et lite barn inni meg, og andre blir hysteriske og kommer med stygge kommentarer hele tiden. Javel, la de så gjøre det. For 50år siden var nesten ingenting farlig. Og barn fødes med flere sykdommer Nå enn for 50år siden KUN pga at mor må legge om hele livet som gravid. Ingen som tenker på hva all forandringene gjør med barnet? Jeg skal ikke starte en stor diskusjon om røyking i svangerskapet, men må si at det typiske argumentet fra mødre som røyker med barn i magen om at "barnet deres ikke ble født for tidlig/med lav fødselsvekt/har allergier..." ikke går hjem altså. Joda, det kan jo gå fint, men er det verdt å ta sjansen...? Og for 50 år siden visste ikke folk bedre stakkars! Det å gå imot anbefalinger basert på studier og erfaringer, er for meg helt uforståelig, når du vet at dette kan skade barnet ditt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144640015 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PintSizedDictator Skrevet 16. oktober 2012 #19 Del Skrevet 16. oktober 2012 Tjah, faller jeg på ræv nå i uke 29 så vil jeg heller kalle det fornfuftig enn hysterisk å dra til legen for en sjekk. Morkaken kan faktisk løsne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144640635 Del på andre sider Flere delingsvalg…
November-spire-79 Skrevet 16. oktober 2012 #20 Del Skrevet 16. oktober 2012 Huff jeg synes det er skremmende at dere forsvarer røyking. Har ikke akkurat antallet i hodet, men var det ikke rundt 2000 giftstoffer i en røyk? Ikke rart man blir kvalm av å kjenne røyklukta. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144640710 Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillebie på`n igjen Skrevet 16. oktober 2012 #21 Del Skrevet 16. oktober 2012 Men når røyking er anbefalt å unngå som gravid, hvorfor røyke? det er jo kun egoistisk av mor , vil tro mor da er så avhengig at hun ikke klarer slutte? For man tar vel ikke et bevisst valg om å røyke i svangerskapet? Blir for meg helt feil å høre noen forsvare røyking i svangerskap. på samme linje som de som synes det er greit å ta et glass vin fordi mora di drakk og røyka med deg og du endte opp uten skader! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144640728 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 16. oktober 2012 #22 Del Skrevet 16. oktober 2012 Nei, jeg mener heller ikke det er hysteri og vaske babyklærne f.eks. Eller kjøpe en ny madrass. Men ting er ikke så nødvendig som man skal ha det til. Og det handler jo ganske greit om sunn fornuft og.. Kjøper man en brukt madrass, kjøper man ikke en som er nedslitt og myk osv. Om et barn får en alergisk reaksjon pga stofer i klær, er det jo barnet som er allergisk... det kan jo skje med ALT. Bedre føre var, Så KLART. Men syntes det er så mye dumt.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980142-er-vi-blitt-en-gjeng-hysteriske-kvinnfolk/#findComment-144642376 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå