PintSizedDictator Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 Hvor kommer de fra? Som f.eks at man sier at noe er kjøpt og betalt. Er ikke det litt sånn smør på flesk? Det er vel ingen som kjøper noe uten å betale? Så vidt jeg vet kalles det stjeling. Og så har man de som sier og gjør ting over en lav sko, kanskje også samtidig med at de tar bena på nakken fordi de skal over bekken etter vann til de ti fuglene de har på taket. Muligens snubler de over noen ugler i mosen mens de løper med bena på nakken. (hvordan det nå lar seg gjøre). Kanskje fuglene vet? Men det får vi nok aldri vite for jeg kan ikke prate med dyrene. Vi har så mange snodige uttrykk. De fleste vet jeg hva betyr men ikke hvordan de oppsto. Noen som vet dette? Har dere noen favoritter dere bruker ofte?
Februargullet2013 Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Kjøpt og betalt brukes mest i sport sammenheng
Blåttkryss Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Ugler i mosen er fra dansk i hvert fall og betyr egentlig ulver som lurer i myra eller noe sånt. Har blitt misforstått gjennom årene og blitt til Ugler i mosen. Betyr jo at det er noe muffens/ skummelt. Mener det var Harald Eia som hadde et program på tv der jeg lærte dette
Magia Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Google it! I fjor underviste jeg litt i norsk i en klasse med utenlandske studenter, hvor jeg tenkte det var lurt å lære de noen av disse faste uttrykkene som alle (eller mange, jf. "bjørnetjeneste" ) vet hva betyr men ingen vet hvor kommer fra. Fant noen oversikter på nett med både betydning og opprinnelse. Hvorfor de ble så populære at de fremdeles er i bruk, er et større mysterie.
PintSizedDictator Skrevet 13. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg vil ikke google! jeg ligger i en sykeseng med mobilen min og kjeder vettet av meg.... Vær litt grei da Mye kjekkere å spørre dere.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 Å ha svin pÅ skogen... Kommer fra gamle dager og referer til bønder som i pÅvente av skattefogden som skulle komme og telle griser for Å bestemme skatten, slapp grisene sine løse, slik at de løp til skogs og dermed ikke kunne telles...
Magia Skrevet 13. oktober 2012 #7 Skrevet 13. oktober 2012 Okei, da. Google er for pyser! At noe går "over alle støvleskaft" kommer fra den tiden hvor handelsmenn brukte seilskuter. Fikk de for stor fart, kjørte skuta for "vilt", slo vannet over kanten på støvlene. Vann over støvleskaftene = på tide å roe ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå