Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei hei! Jeg er fast bestemt på å lage mest mulig av maten til minsten fra bunnen av! Men jeg er litt usikker på enkelte ting når det gjelder mat og håper på noen gode svar! Sleng gjerne på en oppskrift til middag :-)

Tomat? eks. hjemmelaget tomatsaus til f.eks. pasta, er det OK?

Tilvenning av ny matvare. Jeg har fått beskjed om at det er best å gi en ny matvare tidelig på dagen, sånn i tilfelle allergi. Men minsten her vil ikke ha no ny mat tidelig på dagen, han er mest mottagelig for annen mat sånn i 3-4 tiden, er det en ok tid på dagen? (Legges kl. 19.00, har ingen dupper mellom her).

Krydder, hvilke krydder bruker dere?

Hvilken mat er godklumpene deres mest glad i?

:-D Ha en strålende dag folkens!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143980063-middager-fra-6-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er mange fine tips :)

http://www.klikk.no/...ticle619912.ece

I motsetning til brødmaten (som jeg har lagd en tråd her inne om) er jeg veldig glad i å lage middagsmat og lager stort sett egen mat til jenta vår på 8 mnd.

Som regel bruker jeg det vi selv har til middag dersom det er babyvennlig. Kokte grønnsaker, potet, pasta og ris og hjemmelagd saus som jeg tar av litt til henne før jeg har salt i til oss. Moser det sammen med et par støt med stavmikseren så det blir litt klumper i også. Av kjøtt kan jeg bruke kjøttdeig/farsemat, fisk og rent mørt kjøtt. Kjøtt begynte jeg nettopp å gi henne litt av (8 mnd)

Av krydder bruker jeg mange typer urtekrydder som basilikum, oregano, timian, rosmarin, persille og lignende.

Her er hun veldig glad i tomatbaserte middager som pasta med grønnsaker i tomatsaus. Det er nok favoritten. Bruker også løk og hvitløk i sausen nå når hun er blitt 8 mnd. Har gitt henne tomatsaus uten løk og hvitløk frem til ca. 7 mnd.

Eksempel på oppskrift:

Litt spaghetti

Hjemmelagd tomatsaus av kokte hakkede tomater med litt olje og orgegano og basillikum

Kokt gulrot og blomkål

Kjør sammen med stavmikser til den konsistensen barnet ditt liker :)

Når det gjelder tilvenning har jeg ikke tenkt noe særlig over det men gitt henne det når jeg har det for hånden, f.eks. spiser det selv, eller når vi har tid og hun er sulten og i godt humør :)

Ble litt rotete, men sitter halvveis og ser på tv, så det får du unnskylde :) Ha en fin kveld !

Endret av Camel toe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...