Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #1 Skrevet 13. oktober 2012 2 uker etter minsten kom har jeg fått så sinnsykt vondt når jeg skal ha avføring at jeg får flash back fra fødselen! Det gjør j***vla vondt kun når jeg har avføring og ca 2-3 min etter det også kommer det litt frisk blod. Er ganske sikker på at det er en rift da det stikker litt så kjennes det regel rett som såret sprekker på nytt av og at jeg spjæres innvendig! Har prøvd en krem som heter lactal som jeg fant ut at jeg kunne bruke når jeg ammer, Men den har ikke hjulpet! Skal til en turnuslege på mandag og få henvisning til GU for å få satt inn spiral, kan GU sjekke dette med analriften evt gjøre noe? eller er det kun legen jeg må henvenne meg til. Er så flau er derfor jeg har gått med dette i 4mnd nå!! Er det noen andre som har noen råd å komme med?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #2 Skrevet 13. oktober 2012 Antageligvis har du en hemoroide, som er helt vanlig å få i forbindelse med fødsel. Og Lactal skal såvidt meg bekjent ikke hjelpe mot verken hemoroider eller analfissur, det skal rette opp ubalanse i skjeden. Det finnes flere resptfrie produkter mot hemoroider på apoteket. Bla AC Comfort og Alcos anal. Og Sheriproct som er på resept. Og en lege har vært borti det meste før, så det er ikke noe å være flau for å ta opp.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #3 Skrevet 13. oktober 2012 Alcos Anal var den jeg har prøvd (skrev vist feil) Men hemoroide? Har kun vondt ved avføring, trodde hemoroider gjorde vondt nesten hele tidene? Åssen kjennes en hemoroide ut hvis det gÅr ann Å forklare? Men kan ikke jeg fÅ sjekket det pÅ GU? Har veldig lite lyst at en turnus lege skal sjekke dette da han er fra utlandsopprinnelse og snakker utydelig ! forsÅvidt ivil jeg ikke sjekke det hos fastlegen min heller! Hvordan er selve undersøkselen? Titter de oppi der eller hva? HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #4 Skrevet 13. oktober 2012 Alcos Anal var den jeg har prøvd (skrev vist feil) Men hemoroide? Har kun vondt ved avføring, trodde hemoroider gjorde vondt nesten hele tidene? Åssen kjennes en hemoroide ut hvis det gÅr ann Å forklare? Men kan ikke jeg fÅ sjekket det pÅ GU? Har veldig lite lyst at en turnus lege skal sjekke dette da han er fra utlandsopprinnelse og snakker utydelig ! forsÅvidt ivil jeg ikke sjekke det hos fastlegen min heller! Hvordan er selve undersøkselen? Titter de oppi der eller hva? HI En hemoroide trenger ikke gjøre vondt hele tiden nei. Om en gynekolog vil sjekke dette vet jeg ikke, du fÅr høre. Ikke sikkert det trenger Å bli sjekket i første omgang heller. Si at du tror du har har fÅtt hemoroider etter fødselen og ikke har hatt effekt av de resptfrie midlene, sÅ kanskje du kunne fÅ prøve et reseptbelagt. Et tips i tillegg er Å holde avføringen myk og ikke presse for mye nÅr du er pÅ toalettet.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #5 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg fikk hemoroider etter fødsel, og var j..... vondt å bæsje i et halvt år etterpå. Ikke vondt ellers... Måtte til slutt ha Sheriproct stikkpiller og salve. Sleit sinnsykt med hard mage, derfor det tok så lang tid.... Og ble litt sånn ond sirkel. Ville ikke bæsje fordi det gjorde så vondt, holdt meg, og da ble det hardere.... Så prøv å få fart på magen, og få deg medisin, så skal du se det blir bra:-)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #6 Skrevet 13. oktober 2012 Må jeg bli undersøkt for å få medisin? Sliter jo forsåvidt med har mage! Men føler jeg spiser alt riktig! Så kanskje jeg må prøve duphalac igjen. Det går 6-8 dager også gjør det sinnsykt vondt å bæsje, men får ikke ut alt, så bæsjer dagen etterpå og da gjør det 10 ganger værre og lyst til å begynne å gråte! Så innbiller meg at det er rift siden når jeg bæsjer dagen etterpå så er liksom såre åpent igjen også går det 6-8 dager... Eller er det sånn med hemoriode også? vil medisin hjelpe med rift i det hele tatt? å herregud gruer meg til legetimen på mandag. Hvordan vet legen om det er rift eller hemoroide? kan jeg bare forklare det sånn eller må han sjekke? og hva går sjekken utpå? Herreguuuuuud gruer meg!!! Tusen takk for svar HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #7 Skrevet 13. oktober 2012 Si at du har en hemoroide og vil ha scheriproctsalve og stikkpiller på resept (hjelper mye bedre enn alcos anal). Scheriproct kan gis ved amming men vises forsiktighet da det er et kortisonpreparat (det eneste som duger spør du meg). Samtidig må du ta laktulose og spise linfrø/svisker etc for å holde avføringen myk, hvis ikke "river" du opp igjen hver gang du er på do. Vet hvordan du har det. Det var grusomt og scheriproct hjelper!
TPK Skrevet 13. oktober 2012 #8 Skrevet 13. oktober 2012 Bæsjer du kun en gang i uken!!?! Ikke rart det gjør vondt da! Spis masse svisker, kiwi og linfrø, det skal visst hjelpe. Og fiber, og pass på å drikke MASSE.
Gjest Morn du Skrevet 13. oktober 2012 #9 Skrevet 13. oktober 2012 Huff, vondt er det ja. Som GGI skriver, er det viktig å drikke masse! Og prøv å bæsje hver dag. Selv om det er vondt. Det går helt sikkert bra hos legen, men om du ikke vil legge det frem for en turnuslege, bestiller du deg time hos fastlegen. Snakker du med gynekologen, får du ja eller nei. De er der for å hjelpe deg . Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #10 Skrevet 13. oktober 2012 Det behøver ikke være hemorroide. Som du sier kan det være en analfissur også. Min eks hadde en kronisk fissur som ble påvist ved endoskopi hos gastroenterolog etter at jeg hadde mast leeenge om at han måtte få sjekka det ut. Har du badekar kan du sitte i varmt vann for å lindre. Scheriproct kan hjelpe mot analfissurer også. Xylocain er en bedøvelsessalve som du kan smøre på før du skal på do for å gjøre smertene mindre. Videre kan du få henvisning til å få botoxsprøyte(!), ja faktisk, for at musklaturen skal slappe av, slik at såret gror fortest mulig, og du blir bra igjen. Håper du kommer til en dyktig lege som vet disse tingene, for du må ikke vente for lenge da blir det bare verre. God bedring!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #11 Skrevet 13. oktober 2012 Sjekk ut Trombose på google Mannen min hadde slik, trodde det var hemoroide. Måtte opereres, men ble bra etterpå
Sandana94 Skrevet 13. oktober 2012 #12 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Gå på apoteket å kjøp avføringsmiddel:) Husker ikke hva det heter, men du finner det lett, ellers er det bare å spørre. Er en helt hvit flaske. Når avføringen blir mykere, er det nesten ikke vondt! Brukte også en salve som var reseptfri på apoteket, xylocain, og den funket veldig bra. Kan jo prøve det før du går til lege:) Har hatt hemoroider flere ganger, og aldri gått til lege for det, da dette har funket bra hos meg:) Men klart, om det ikke funker overhodet, er det jo bare å ta en tur til legen! De har nok sett det hundrevis av ganger før, så trenger ikke være flaut Lykke til! Så nå at du trodde det kanskje var analfissur. Har ikke noe kjennskap til det, men du kan google det litt, og sammenligne analfissur og hemoroider, så kanskje du blir litt klokere! Om ikke, kan du snakke med legen:) Endret 13. oktober 2012 av Sandana94
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #13 Skrevet 13. oktober 2012 Synes det er mange vågale her som setter diagnoser?!?!? Jeg hadde tatt opp dette med gyn.legen, ikke turnuslegen i det hele tatt... Når du skal til GU tar du opp problemet, og får det sjekket ut! Helt umulig å si om dette er en fissur eller hemoride uten at det er undersøkt, så kom deg til gynekologen asap! Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #14 Skrevet 13. oktober 2012 Enig med nr 13! Ellers må du også få orden på magen din, for du bør gå på do en gang pr dag, ikke hver 6-8 dag! Kjøp f.eks. Vita Biosa på helsekosten, den virker mot både hard og løs mage samtidig som den bygger opp tarmfloraen din og normaliserer denne. I tillegg ville jeg tatt 2-3 tabletter med magnesium pr dag inntil du kommer på do igjen, deretter kan du prøve om normal dagsdose er nok. Mangler man magnesium vil muskulaturen ikke greie å slappe ordentlig av, også muskulaturen som skal slappe av når man går på do. Får du "for mye" magnesium vil magen bare bli løs og skille ut overskuddet på den måten. Uansett hva som er årsaken til plagene dine så må du få orden på tarmfunksjonen din! Så begynn med Vita Biosa og magnesium inntil du får legetime/spesialistime. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #15 Skrevet 13. oktober 2012 Tusen takk for svar! Jeg ble lettet når jeg kunne ta dette når jeg skal på GU! Vet ikke om jeg tør å begynne å Vita Biosa før jeg har vært på GU for det er faktisk bedre når det går så langt imellom når jeg går på do. I den perioden jeg brukte avføringsmiddel trodde jeg skulle dø. Så sluttet etter 1,5 uke da orket jeg ikke mer. Så greit at magen blir løs når jeg får noe medesin. men magnesium vil jeg prøve for søke litt opp på internett og jeg har mye av de andre symptomene med tretthet,kvalme og liten apetitt enda jeg ammer! har 2 tette og under graviditeten stjeler jo kroppen mye magnesium og forrige ammeperiode hadde jeg en sult følelse hele tiden og spiste og spiste. Nå spiser jeg 2 måltider om dagen - latterlig jeg vet. Så det var et kjempe tips så drar til helsekost på mandag! Men tror jeg må bygge opp tarmfloraen min så skal begynne med det rett etter GU! Tusen takk! HI
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #16 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har fått påvist analfissur og for min del så har mine plager ingenting med hard avføring å gjøre. Mine smerter er svært sterke i endetarmen. Våkner ofte på natta med "krampelignende" smerter og føler for å presse. Går ofte over etter 5-30 min. Min mamma og jeg har hatt disse plagene i mange år, jeg i ca tjue år. Går visst ikke ann å bli kvitt. I perioder med stress forverres dette.
sillyfilly og Olivia Skrevet 13. oktober 2012 #17 Skrevet 13. oktober 2012 Du kan imellomtiden bruke noe som heter Ac3. Det er en gel som er smertestillende og kløestillender og smørende. Den hjelper avføringen å komme lettere ut. Og du må bruke noe for å få orden på magen din. Man skal helst gå på do hver dag. Duphalac er fin for den kan brukes i "all" evighet uten at du blir avhengig og gir ikke store bivirkninger som feks Dulcolax kan gjøre. Du kan også sjekke ut Vi-SIblin. Det er noe du kan blande ut i vann eller ha oppi yogurt, grøt, over middagen din. Smaker nesten som havregryn synes jeg.
davidle Skrevet 30. oktober 2015 #18 Skrevet 30. oktober 2015 Det som hjalp meg var å smøre på såret en blanding av gurkemeie og olivenolje 2 ganger daglig. Ca. tre fjerde del teskje med gurkemeie og halv teskje med olivenolje, og så blandet det sammen og lot det stå litt i kjøleskapet slik at det stivner litt og blir lettere å smøre på. Såret ble tilhelt etter noen dager.
Gjest Jigglewiggle Skrevet 30. oktober 2015 #19 Skrevet 30. oktober 2015 Kjære HI Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege. Jeg har også redigert bort helsepersonelltitler siden dette bryter med reglene. Vennlig hilsen JW, moderator
Anbefalte innlegg