Gå til innhold

Kan dere snakke engelsk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føler dere at dere snubler i ordene eller at uttalen blir rar?

Jeg føler det. ønsker å forbedre min muntlige engelsk. Kan grammatikken godt, men det muntlige er vanskelig.

Noen tips til hvordan jeg kan bli flinkere å snakke engelsk?

Ser mye på sangtekster og filmer, synger på engelsk hver eneste dag, så det er utprøvd - uten at jeg føler at jeg blir noe bedre. Har nesten litt lyst til å ta kurs, men er redd det meste går på grammatikk på slike kurs og skriving, og det er jo ikke det jeg trenger å lære mer om.

Fortsetter under...

Skrevet

Det beste er å oppholde seg en periode i engelsktalende land. Ofte skal det ikke mer enn en uke eller to til før muntlige ferdigheter er forbedret mange hakk.

Skrevet

Det finnes sikkert kurs som fokuserer på muntlig engelsk.. :)

Skrevet

Snakka engelsk siden jeg var 5 så ja, det kan jeg :P

Skrevet

Du må rett og slett bare bruke engelsken.. Mengdetrening..

Vi har fått mange engelskspråklige på jobben i det siste, og vips, så måtte jeg lede møter og ta tekniske forklaringer og diskusjoner på engelsk.

I starten ble jeg stresset. Og fomlet og letet etter ord, selv om jeg helt klart visste utmerket godt hva jeg skulle si. En uke etter gikk det brått mye bedre, og nå er det hverdagslig..

Skrevet

Gift med en amerikaner og bodd i USA/England så ja, kan snakke engelsk.

Beste rådet er å snakke engelsk så mye du kan. Jeg fumlet og var nervøs for å snakke engelsk, mens nå plager det meg ikke i det hele tatt. Tør påstå jeg er like flytende i begge språk.

Hva med å finne deg en amerikansk/engelsk/australsk venn over nettet? Er faktisk veldig mange som liker å lære bort språk på den måten.

Annonse

Skrevet

Har bodd i England i flere år og har engelsk samboer (og dermed engelsk svigerfamilie og halvt engelske barn) - så ja, jeg snakker engelsk uten problemer!

Enig i at det aller best år for å lære et språk er å oppholde seg i landet og rett og slett bruke sråket..

En sjekk f.eks folkeuniversitetet.. De har bl.a noe som heter samtalekurs

Skrevet

Noen steder finnes det grupper som møtes for å snakke engelsk... gjorde i hvert fall det tidligere. Ellers kan du jo prøve å tenke kun på engelsk. Du kan prøve å diskutere et aktuelt emne med deg selv. Trenger ikke gjøre det høyt, kan godt gjøre det i tankene. Ha en ordbok i nærheten slik at du kan slå opp ord du mangler i din "indre samtale". Det er faktisk også en ide å lese engelske bøker på engelsk, og innimellom lese høyt for deg selv. Gjenta gjerne setningene flere ganger inntil du greier å lese det med flyt.

Går jo også an å se om du finner engelsktalende som nettopp har flyttet i nærheten av der du bor. Så kan du få nye venner samtidig som dere avtaler å snakke norsk halve tiden og engelsk halve tiden.

Jeg snakket en gang helt flytende amerikansk, ingen amerikanere kunne høre at jeg ikke var født og oppvokst der. Bodde der et år. Men nå bruker jeg språket for sjeldent aktivt, så jeg hører selv at uttalen er blitt litt fornorsket og at mitt aktive ordforråd er mindre enn tidligere.

Men en uke i usa igjen ville nok gitt meg alt tilbake igjen :) Jeg har blitt nærmest som en kamelon, snakker jeg med engelskmenn snakker jeg med upper class engelsk eller ordentlig bredt "pub-språk" alt etter som, snakker jeg med australiere blir jeg plutselig aussie i uttalen min. Aner ikke hvorfor, for jeg prøver aldri å gjøre det bevisst!! ;)

Skrevet

Ja. Bodde et år i New York.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

Vi har engelsk som arbeidsspråk på jobben min.

På begynnelsen følte jeg også at jeg "fomlet" litt etter ordene, men som de andre her også sier må man bruke språket hyppig for å bli tryggere.

Hva med å eventuelt melde deg på et kveldskurs? På den måten får du snakket, og kanskje bygd opp selvtilliten?

Jeg fortsatte med tysk på kveldskurs etter at jeg var ferdig på videregående. Det var selvsagt endel grammatikk, men kjente selv at uttalen ble bedre og bedre.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Gikk på amerikansk skole som liten og har bodd i England så ja, jeg vil si at jeg er rimelig flink

Skrevet

Jeg gikk på engelsk skole, så en gang i tiden snakket jeg flytende engelsk (altså britisk), men det er lenge siden nå, så snubler litt i ordene innimellom nå. spesielt dersom jeg blir plutselig blir spurt om noe på engelsk av en turist eller noe og ikke er forberedt på det. En engelskmann hørte nok at jeg ikke er britisk, men amerikanere spurte ofte om jeg var fra England.

For å bli god i et språk må man bruke det. Begynn å snakk engelsk hjemme:)

Skrevet

Ja det kan jeg. Foretrekker å lese bøker på engelsk og skriver mye engelsk selv. Prøv å lese høyt for deg selv på engelsk. Det hjalp meg. Det og å prate mye med venner fra england.

Jeg har visst en veldig posh london saksgang. Det er visst vanlig for nordmenn... Som ikke prater norwinglish :P

Annonse

Skrevet

Ja, det kan jeg. Var elendig før, men så bodde jeg i LA i 1 år, og der fikk jeg sannelig trent opp engelsken min! :)

Den enkleste måten å lære der på er å bruke det omtrent hele tiden, men det finnes også kurs du kan ta. Men les bøker, skriv, se filmer med og uten engelsk tekst, og snakk på engelsk til deg selv. Du kan jo også trene opp barnet/a med å prate engelsk til dem :)

Gjest Mamma til 3 små Gull
Skrevet

Jeg var utvekslingsstudent i Texas, så jeg har blitt veldig god i engelsk :) I begynnelsen var jeg redd og usikker for å flaue meg ut, men jeg innså kjapt at det bare var å peise på med det lille jeg kunne. Fikk utvidet engelsken min enormt mye det året, og det har jeg mye igjen for den dag idag. Er ikke like god som jeg en gang var, men skyper ofte med amerikanske venner og bekjente, så jeg prøver å holde den vedlike.

Den beste måten å lære språket på er å bruke det i hverdagen.

Skrevet

Takk for svar:-)

Skal i første omgang prøve å tenke på engelsk, lese bøker på engelsk og kanskje lære min toåring noen ord på engelsk:-) Om ikke jeg kan snakke språket bedre etter det så får jeg vurdere noe annet. Flytting blir ikke aktuelt med mindre jeg finner en stor kjærlighet i engelsktalende land, så ferier blir det nok:-P hehe

Skrevet

Jeg snakker engelsk godt nok til at alle med brukbare engelskkunskaper selv forstår hva jeg sier. Uttalen er sikkert ganske norsk og både ordforåd og gramatikkkunskapene er begrenset, men det plager meg ikke.

Skrevet

Tja. Jeg snakker godt nok til å gjøre meg forstått og ta løse vikartimer i engelsk på 8. trinn, men ikke noe særlig mer enn det. Har fått høre at jeg god uttale og relativt god setningsoppbygning, men jeg vil ikke si at jeg snakker engelsk godt. Til det har jeg alt for lite trening! Man må nok bruke engelsken sin mye for å bli skikkelige flink.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...