hysterika Skrevet 13. oktober 2012 #51 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere. Hvordan tror du man får seg fagbrev da? Postordre? Man går på (videregående)skole for å få fagbrev. Man studerer for å få en utdannelse. Det er derfor det heter videregående SKOLE og høyere UTDANNING. Endret 13. oktober 2012 av hysterika
Gjest Heartbroken Skrevet 13. oktober 2012 #52 Skrevet 13. oktober 2012 (endret) Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere. Hvordan tror du man får seg fagbrev da? Postordre? Man går på (videregående)skole for å få fagbrev. Man studerer for å få en utdannelse. Det er derfor det heter videregående SKOLE og høyere UTDANNING. Men hva kaller man det å ta et fagbrev da? Vil det si at hjelpepleiere, elektrikere, mekanikere osv ikke har en utdannelse? Hva kalles det? Det er kun her inne jeg har opplevd denne holdningen (og jeg har ikke fagbrev selv, så det er ikke personlig jeg reagerer på dette). Og det heter da virkelig yrkesfaglig utdannelse? Endret 13. oktober 2012 av Heartbroken
Tauriel Skrevet 13. oktober 2012 #53 Skrevet 13. oktober 2012 De jeg har støtt på som har høyere utdannelse (høgskole/universitet) er ofte overlege, bedrevitende og snobbete. Flere som eier bedrift er slik og. Men ikke alle, syns egentlig det er ganske 50/50 og godt fordelt i yrkene. --- Fagbrev ER en utdannelse, ellers kan man da vel ikke gå videre på universitet/høgskole med fagkompetanse eller? Nei, du kan faktisk ikke gå videre på universitet/høgskole med fagutdannelse. Fagbrev er på vidergående nivå, dvs. kan tas etter ungdomsskolen, men skal du studere videre må du ha studiekompetanse etter de regler som gjelder for det i tillegg. Så hvorfor kunne jeg da søke på fagkompetanse for å komme på skole i år da? å ta fagbrev ER en utdannelse, Jeg har 2 år på skolen og 2 år som lærling for å få fagbrev. Det ER en utdannelse.... Det er ikke høyere utdannelse men en utdannelse.
mamma_bergen Skrevet 13. oktober 2012 #54 Skrevet 13. oktober 2012 Enkelte leger,nyutdannede sykepleiere og anestesisykepleiere. Sistnevnte er helt klart verst
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #55 Skrevet 13. oktober 2012 Jordmødre! skikkelig bedrevitere og slitsomme I all verden???? Hva slags jordmødre har du vært borti? Alle jeg har møtt, og det er en del etter tre barnefødsler, har vært skikkelig koselige damer som virkelig har hjulpet meg hvis jeg har trengt det. Og hvis ikke har de bare eeelskeet den lille søte babyen min, og det er jo noe alle nybakte mammaer liker ;-)
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #56 Skrevet 13. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere. Hvordan tror du man får seg fagbrev da? Postordre? Man går på (videregående)skole for å få fagbrev. Man studerer for å få en utdannelse. Det er derfor det heter videregående SKOLE og høyere UTDANNING. Men hva kaller man det å ta et fagbrev da? Vil det si at hjelpepleiere, elektrikere, mekanikere osv ikke har en utdannelse? Hva kalles det? Det er kun her inne jeg har opplevd denne holdningen (og jeg har ikke fagbrev selv, så det er ikke personlig jeg reagerer på dette). Og det heter da virkelig yrkesfaglig utdannelse? Jeg er egentlig helt enig! Man er ikke ekspert på alt, og man behøver I HVERT FALL ikke være noe særlig flink til å utføre en jobb selv om man har en lang høyere utdannelse. Og dette sier jeg ut i fra egen erfaring, for jeg har nemlig en skikkelig lang utdannelse fra både høgskole og universitet selv! Faktisk er det gjerne slik at dess lengre et utdannelsesløp er, dess mindre konkret og yrkesforberedende er det! Mao: Man lærer et spesifikt faggelt, og blir "ekspert" der, men man behøver ikke lære mye om hvordan man bruker dette i praksis ute på jobb. Og man lærer enda mindre om hvordan man omgås mennesker på jobben, eller hvordan man takler alt det utomfaglige som følger med en jobb! Folk med fagbrev har stort sett lært å jobbe via å rett og slett jobbe sammen med erfarne kolleger! Ingen dum måte å få kunnskap på. I tilllegg er det ganske mye generell teori det første skoleåret, selv om mange yrkesskoler dessverre er ganske sløve på kravene og undervisningsopplegget der. Jeg har stor respekt for erfarne håndverkere og andre fagarbeidere. Mange av dem har utrolig mye kunnskap, selv om de ikke har eksamener som viser det.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #57 Skrevet 13. oktober 2012 Høyskole er lavere enn universitet med dets grader fullendt. Punktum. Høyskole er i dag det som var yrkesutdanning på 80-tallet. Piss meg i øret. Man får da akkurat samme kompetansen om man tar 60stp i året på et felt uavhengig om man tar det på universitet eller høyskole. Det er jo oppe til diskusjon å finne et fellesbegrep for de to akkurat av den grunn. Akkurat! Forresten er det min erfaring at det er mange flere enkle studiepoeng som knapt krever noen innsats å finne på et universitet enn på en høgskole. Har i hvert fall hatt en lang historie med folk som tar "enkle" fag på NTNU her i Trondheim, bare for å få studentrabatter eller stipend til et "friår". Dvs uten å egentlig være studenter. å klare det samme på en av høgskolene er omtrent umulig, for der kreves det ofte oppmøte, praksis, innleveringer, gruppeprosjekter, m.m. Det holder ikke bare å pugge litt et uke før eksamen. Hvilke opplegg tror du gir folk best kunnskap?
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #58 Skrevet 13. oktober 2012 Forskjellen er at dette er obligatoriske år! for å bli ferdig. Det er ikke frivillig. Så dermed en del av utdannelsen. Nettopp. For å få erfaring. Eller mener du også at en anestesi sykepleier har en 7 års utdannelse???? Siden en ikke før begynne på videreutdannelse før en minimum har jobbet i to år??
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #59 Skrevet 13. oktober 2012 Jadda, fagbrev er utdannelse, men ikke HØYERE utdannelse. Det kommer etter vgs. Dermed er det en forskjell. Begge er utdannelser, men ikke på samme nivå.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #61 Skrevet 13. oktober 2012 * Jordmødre - de vet alt om hvor vondt du har det, hvor mye du tåler og hva DIN kropp er skapt for. * Sykepleiere - mye arroganse mot pasienter, ser ut som de er sliten av jobben sin hele bunchen. * Allmennleger - sitter og stirrer i data og skriver ut paralgin eller lignende mot alt som feiler deg. * Helsesøstre - har mening om alt og alle, og kun deres egen mening er den riktige. * De som tar telefonen på legevakta - mener at de er klokere enn leger og synske til sammen, og at det er helt legitimt å stille diagnose per telefon.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #63 Skrevet 13. oktober 2012 Jobber selv med mange overleger, og ingen av de tror de er noe, eller er overlegne, klart de har peiling som du trenger ikke akkurat begynne å diskutere diagnoser med de og slikt, men på privaten veldig hyggelige og normale. Jeg har kun videregående og er vel veldig "lavt" i samfunnet, men driter jeg i. Mennesker er mennesker, og det handler mer om personligheter enn yrke! Ja, vet om leger fra andre plasser som tror de er gud, men vet også om en vaskekjerring som tror hun gud..så det så...
Brillefint - Jadda! Skrevet 13. oktober 2012 #64 Skrevet 13. oktober 2012 Leger ser ned på sykepleiere. Sykepleiere ser ned på hjelpepleiere/helsefagarbeidere. Har aldri skjønt dette...
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #66 Skrevet 13. oktober 2012 Er så glad for at det ikke er noen som generaliserer i denne tråden... -hilsen meg som akkurat har funnet ut jeg har en lavere utdanning og at noen mener min yrkesgruppe er overlegen, snobbete og bedrevitende. Veldig rart i grunn at jeg i jobben daglig omgås både jørgen hattemaker og kong salomon og har like god kontakt med begge
Liten rosa Skrevet 13. oktober 2012 #67 Skrevet 13. oktober 2012 Jeg har fagbrev, og er stolt av det. føler folk setter pris på jobben jeg gjør. Samtidig er jeg glad for at andre tar høyere utdannelse, vi trenger nemmelig folk med ALLE slags utdannelser. Dere som ser ned på folk med fagbrev: Hvem bygger husa deres, mekker bilen deres, klipper håret deres osv... Sannsynligvis noen som har tatt en utdannelse og fått fagbrev. Viss alle skulle tatt høyere utdannelse, hadde ikke samfunnet fungert. Skulle ønske alle yrkesgrupper kunne vist litt mer respekt for hverandre!
snurripåsnei Skrevet 13. oktober 2012 #68 Skrevet 13. oktober 2012 Det er fullt mulig å gå høyskole etter bare fagbrev. spørs helt på hvilke linje det er snakk om. har selv fagbrev i ambulansefag og har senere tatt paramedic på høyskole.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå