Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #26 Skrevet 12. oktober 2012 Høyskole er lavere enn universitet med dets grader fullendt. Punktum. Høyskole er i dag det som var yrkesutdanning på 80-tallet.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #27 Skrevet 12. oktober 2012 Høyskole er lavere enn universitet med dets grader fullendt. Punktum. Høyskole er i dag det som var yrkesutdanning på 80-tallet. Veldig mange lærere er utdannet ved universitet. Jeg har master fra UIO + Bachelor fra UIB + PPU også fra UIO. Tilsammen ni år på benken:)
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #28 Skrevet 12. oktober 2012 Er veldig enig med det dørvakt-greiene. Hahaha! Makan til kloninger. De står der og tror de er noe. Oksenakke kjøpt på postordre-dop med ryggen full av kviser. Dyre sko som var inn for 2 år siden og tungt gullsmykke som mamma har kjøpt i Tyrkia når hun var på sin årlige hurratur dit. Godt parringsmatriale? Nei!
hysterika Skrevet 12. oktober 2012 #29 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #30 Skrevet 12. oktober 2012 Fagbrev er da en utdannelse!! Er det noen som virker som overlegne, snobbete og bedrevitere er det da de som sier at lærere, sykepleiere er lavt utdannet, og fagbrev ikke er utdanning!! Makan til tull!!
Gjest sug lut Skrevet 12. oktober 2012 #31 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere. Oj, det var et skikkelig utdannet svar.
Gjest Heartbroken Skrevet 12. oktober 2012 #32 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Hehe, lave utdannelser? 4 år på høgskole er det lav utdanning? De som bare har fagbrev da, er det ikke utdannelse det da eller? Nei, fagbrev er ikke utdannelse, det er fagbrev. For å få en utdannelse, må man studere. Hvordan tror du man får seg fagbrev da? Postordre?
marsve Skrevet 12. oktober 2012 #33 Skrevet 12. oktober 2012 Høyskole er lavere enn universitet med dets grader fullendt. Punktum. Høyskole er i dag det som var yrkesutdanning på 80-tallet. Piss meg i øret. Man får da akkurat samme kompetansen om man tar 60stp i året på et felt uavhengig om man tar det på universitet eller høyskole. Det er jo oppe til diskusjon å finne et fellesbegrep for de to akkurat av den grunn.
Musemora Skrevet 12. oktober 2012 #34 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Har i alle fall lenger utdannelse enn en lege! (Hilsen lærer!) Da blir jeg imponert. For å bli ferdig spesialist i Anestesi har mannen min 6 år på universitet, 1,5 år i turnus, 1 år på medisinsk avd, 3,5 år på vanlig sykehus på Anestesi, 2 år på universitetssykehus for spesialisering. Tror du at du har mer utdannelse en det som lærer så lyver du!
marsve Skrevet 12. oktober 2012 #35 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Har i alle fall lenger utdannelse enn en lege! (Hilsen lærer!) Da blir jeg imponert. For å bli ferdig spesialist i Anestesi har mannen min 6 år på universitet, 1,5 år i turnus, 1 år på medisinsk avd, 3,5 år på vanlig sykehus på Anestesi, 2 år på universitetssykehus for spesialisering. Tror du at du har mer utdannelse en det som lærer så lyver du! Spesialist i anestesi er vel noe annet en lege. Når man sier lege så er vel det en allmenn oppfatning at det gjelder allmennpraktiserende lege. Og de har vel 6 års utdanning?
Twintipp og himmelblå Skrevet 12. oktober 2012 #36 Skrevet 12. oktober 2012 Synes også sykepleiere. I generaliseringens navn, de er veldig ofte bedrevitende, selv om det er få sykepleiere som har imponert meg. I dårlig-samvittighetens-navn, noen av de er virkelige engler også.
Tauriel Skrevet 12. oktober 2012 #37 Skrevet 12. oktober 2012 De jeg har støtt på som har høyere utdannelse (høgskole/universitet) er ofte overlege, bedrevitende og snobbete. Flere som eier bedrift er slik og. Men ikke alle, syns egentlig det er ganske 50/50 og godt fordelt i yrkene. --- Fagbrev ER en utdannelse, ellers kan man da vel ikke gå videre på universitet/høgskole med fagkompetanse eller?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #38 Skrevet 12. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Har i alle fall lenger utdannelse enn en lege! (Hilsen lærer!) Da blir jeg imponert. For å bli ferdig spesialist i Anestesi har mannen min 6 år på universitet, 1,5 år i turnus, 1 år på medisinsk avd, 3,5 år på vanlig sykehus på Anestesi, 2 år på universitetssykehus for spesialisering. Tror du at du har mer utdannelse en det som lærer så lyver du! Faren min er lege og det tar henimot et kvart århundre med universitetsutdannelse/spesialistutdannelse å oppnå hans kompetanse. Hans akademiske grader alene er normert til 12 års universitetsstudier. I tillegg kommer to spesialistutdannelser (som begge tar minst 5-6 år). Jommen har nivået på lærere blitt høyt i det siste.
NoraLill82 Skrevet 13. oktober 2012 #39 Skrevet 13. oktober 2012 Du Marsve, her har du bomma litt. Allmennleger er også spesialister (eller på vei til å bli). Det tar minst 4 år etter turnustjeneste å bli spesialist i et fag , i praksis mye lenger. Legeutdanningen slutter aldri, for etter du er blitt spesialist må man på etterutdanning. Dette var den forenklede versjonen. Du har kanskje mer utdanning enn en leges grunnutdanning ja, men du har vel også mer en bare grunnutdannelse?
marsve Skrevet 13. oktober 2012 #40 Skrevet 13. oktober 2012 Du Marsve, her har du bomma litt. Allmennleger er også spesialister (eller på vei til å bli). Det tar minst 4 år etter turnustjeneste å bli spesialist i et fag , i praksis mye lenger. Legeutdanningen slutter aldri, for etter du er blitt spesialist må man på etterutdanning. Dette var den forenklede versjonen. Du har kanskje mer utdanning enn en leges grunnutdanning ja, men du har vel også mer en bare grunnutdannelse? Jeg er ingen spesialist på legeutdanningen, men ville tro at de fleste tenker seks år på skolebenken for å bli lege. En vanlig oppfatning, eller misoppfattning om du vil. Jeg har heller ikke sagt noe om min utdanning, og jeg har heller ikke kommentert påstanden om hun som sier hun har mer utdanning som lærer enn en lege. Hun er i såfall ikke adjunkt som de fleste tenker på når man sier "lærer" (4 års proffesjonsutdanning).
NoraLill82 Skrevet 13. oktober 2012 #41 Skrevet 13. oktober 2012 Sorry Marsve, helt riktig at det ikke var du som påsto å ha lenger utdanning enn en lege. Og ja, det er nok en vanlig misoppfatning det der. Min kjepphest er at det ikke finnes "vanlige leger", med det mener jeg at alle holder på med hovedspesialisering, sidespesialisering, grenspesialisering, videre- og etterutdanning. Også den "vanlige" allmennpraktikeren.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #42 Skrevet 13. oktober 2012 De jeg har støtt på som har høyere utdannelse (høgskole/universitet) er ofte overlege, bedrevitende og snobbete. Flere som eier bedrift er slik og. Men ikke alle, syns egentlig det er ganske 50/50 og godt fordelt i yrkene. --- Fagbrev ER en utdannelse, ellers kan man da vel ikke gå videre på universitet/høgskole med fagkompetanse eller? Nei, du kan faktisk ikke gå videre på universitet/høgskole med fagutdannelse. Fagbrev er på vidergående nivå, dvs. kan tas etter ungdomsskolen, men skal du studere videre må du ha studiekompetanse etter de regler som gjelder for det i tillegg.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #43 Skrevet 13. oktober 2012 Overleger. Først de. Så Gud, Alla, Budda etc. Allah...
Musemora Skrevet 13. oktober 2012 #44 Skrevet 13. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Har i alle fall lenger utdannelse enn en lege! (Hilsen lærer!) Da blir jeg imponert. For å bli ferdig spesialist i Anestesi har mannen min 6 år på universitet, 1,5 år i turnus, 1 år på medisinsk avd, 3,5 år på vanlig sykehus på Anestesi, 2 år på universitetssykehus for spesialisering. Tror du at du har mer utdannelse en det som lærer så lyver du! Spesialist i anestesi er vel noe annet en lege. Når man sier lege så er vel det en allmenn oppfatning at det gjelder allmennpraktiserende lege. Og de har vel 6 års utdanning? De aller aller fleste allmennleger blir spesialister i allmennmedisin. Det er veldig få leger som bare har grunnutdanning. De fleste spesialiteter tar min 10 års utdannelse. I tillegg til dette kommer ( i min manns tilfelle) 12 obligatoriske kurs, flere av dem med kurseksamen. Og det er vel utrolig få lærere som har mer enn 7 års utdannelse ( og ja turnus på 1,5 år hører m til utdannelsen, den slipper du ikke unna).
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #45 Skrevet 13. oktober 2012 Tja, hvilke yrkesgrupper er folk her inne da? Har aldri møtt på flere overlegne bedrevitere på et sted noengang!
Musemora Skrevet 13. oktober 2012 #46 Skrevet 13. oktober 2012 Tja, hvilke yrkesgrupper er folk her inne da? Har aldri møtt på flere overlegne bedrevitere på et sted noengang! Den signerer jeg deg på. Utrolig artig å høre mye av det folk har opplevd og så påståelige om ting de tydeligvis overhodet ikke har greie på. Jeg mener det finnes folk i alle yrker som tror de er bedre enn andre og sånn vil det alltid være.
Anonym bruker Skrevet 13. oktober 2012 #47 Skrevet 13. oktober 2012 Hmm.. Leger. Og mange lave utdannelser faktisk. A la fysioterapeut, sykepleier og lærere. Har i alle fall lenger utdannelse enn en lege! (Hilsen lærer!) Da blir jeg imponert. For å bli ferdig spesialist i Anestesi har mannen min 6 år på universitet, 1,5 år i turnus, 1 år på medisinsk avd, 3,5 år på vanlig sykehus på Anestesi, 2 år på universitetssykehus for spesialisering. Tror du at du har mer utdannelse en det som lærer så lyver du Er ikke jeg som er lærer, men hvordan kan du si at det å jobbe på sykehus er studie???? Det kalles erfaring. Turnustiden er studie. For å bli anestesi lege trengs erfaring på ulike felt samt flere kurs. Tror at flere yrker også har dette med kurs for å få ny lærdom!!!
Musemora Skrevet 13. oktober 2012 #48 Skrevet 13. oktober 2012 Forskjellen er at dette er obligatoriske år! for å bli ferdig. Det er ikke frivillig. Så dermed en del av utdannelsen.
Gjest Vicky Pollard Skrevet 13. oktober 2012 #49 Skrevet 13. oktober 2012 Råtne epler er det i alle yrkesgrupper.... Ærlig talt, er dere ikke ferdig med diskusjonen om fagbrev er utd eller ikke?? Fagbrev er vel utdanning!!
aanonym Skrevet 13. oktober 2012 #50 Skrevet 13. oktober 2012 Man får da akkurat samme kompetansen om man tar 60stp i året på et felt uavhengig om man tar det på universitet eller høyskole. Det er jo oppe til diskusjon å finne et fellesbegrep for de to akkurat av den grunn. Det er ikke "oppe til diskusjon å finne et fellesbegrep", men en del høyskoler ønsker å bli/har blitt universiteter. For å oppnå det må disse høyskolene enten fusjonere med de gamle universitetene eller bygge opp egen kompetanse for å vise at det på en del fagområder har like høy vitenskapelig kompetanse som universiteter. Det ER nemlig en forskjell på den kompetansen man får på et universitet og på en høyskole, og slik skal det være. Man skal kunne ta høyere utdanning på et mer praktisk rettet nivå, ikke alle trenger å ta den mer vitenskapelige forskerkompetansen som man får på et universitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå