Gå til innhold

Noen med en revmatisk sykdom her?

Anbefalte innlegg

Jeg venter mitt 2 barn. Er i dag 6+5 og er ganske spent på formen utover. Jeg fikk påvist MCTD (revmatisk bindevevssykdom) for ca 3 år siden, da var min sønn 1 år. Siden den gang har jeg gått på diverse medisiner som plaqunil, prednisolon, imurel, naproxen og paracet.

Vi begynte å prøve for 2 år siden å endelig på 3.forsøk med pergotime er jeg nå gravid.JIPPI!

Jeg trappet ned på medisiner før pergotime forsøkene og er nå helt uten medisiner. 20% sykmeldt og jobber litt kortere dager fordi jeg er utrolig sliten, men leddene er heldigvis ganske bra ennå. Noen andre som har noen erfaringer med revmatiske sykdommer og svangerskap?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143979938-noen-med-en-revmatisk-sykdom-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann! Jeg har Bechterew og er i gang med tredje svangerskap. Min erfaring er at sykdommen har vært mye bedre mens jeg har vært gravid selv uten medisiner, men så har den blitt verre etterpå og da har jeg også vært uten medisiner pga amming. Men jeg må si jeg er spent på den kommende vinteren uten annet enn paracet...

Jeg har ikke hørt om den sykdommen du har før. Hvordan virker den? Hatt det lenge?:-)

Takk for svar. Jeg er også veldig spent på en vinter uten annet enn eventuelt paracet.Mctd står for mixed connective Tissue Disease. Den har i utgangspunktet faktorer fra flere revmatiske sykdommer. For min del går den veldig på ledd i fingre. Har mye betennelse i bindevevet i fingrene, nedsatt bevegelighet. Klarer blant annet ikke knyte hendene helt sammen. Dette er bedere å verre i perioder.Har også perioder der jeg er mye sliten og får gjerne feber over lengre perioder. I tilegg til dette har jeg likfingre (Raynaud fenomen) som plager meg endel spesielt på høst og vinter. Ble utredet på Revmatismesykehuset i 2009 og fikk diagnosen i 2010. Noen plager har jeg nok hatt over lenger tid men det var først i 2009 dette med fingre og ledd ble ett problem. Får god oppfølging nå i svangerskapet av både faslege og Revmatisme sykehuset på Lillehammer.

Har du klart deg alene etter de andre barna ble født eller ble du sykmeldt å hadde far hjemme også?

Etter første barnet, når hun var rundt 6-7 mnd ble jeg sykmeldt, tror det var åtte uker, fordi da hadde jeg ikke vært spesielt flink med trening etter fødselen og når høsten kom stivnet jeg fullstendig og hadde veldig vondt. Hadde ikke fått diagnosen enda da. Greide ikke å komme meg opp fra gulvet hvis jeg satt meg ned for å leke med babyen, og når dette ble umulig ble det vanskelig å ta seg av henne. Måtte da trene og gå til behandling disse ukene, for å mykgjøre rygg og hofter igjen slik at jeg kunne fungere noenlunde normalt. Etter nr to var jeg flinkere med trening, så holdt det noenlunde i sjakk men hadde veldig vonde netter og morgener, måtte bruke en del tid på å løse opp kroppen enkelte dager. Heldigvis har samboeren ganske fleksibel jobb i tillegg til at eldstemann kan hjelpe til litt, så jeg kom meg i varm dusj og fikk kroppen i gang. I tillegg har vi kjøpt oss seng med motorisert rygg så jeg kan veksle litt hvordan jeg sover på nettene. Beste investeringen vi noengang har gjort!:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...