Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #1 Skrevet 12. oktober 2012 Hadde meg en ryddings i kjøkkenskapet, og baki der fant jeg en glassflaske med 500 ml olivenolje, uåpnet. Men så oppdaget jeg at den gikk ut på dato juli 2011. Mange ting på kjøkkenet er jo slikt som fint går an å bruke selv om datoen er gått over. Er olivenolje en av disse?
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #2 Skrevet 12. oktober 2012 Jada. Smak på den om den er harsk. Er den ikke det, kan du fint bruke den. I de aller fleste tilfeller kan man bruke nesa og tungen for å vurdere om mat fremdeles er brukbar.
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #3 Skrevet 12. oktober 2012 Går fint, så lenge den ikke er vond på lukt eller smak. Olivenolje holder seg lenge. Sjekket flasken jeg har i skapet, og den gikk ut i november 2011. Har ikke reagert på den, og kommer til å bruke den opp.
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 12. oktober 2012 #4 Skrevet 12. oktober 2012 Går sikkert helt fint. Vi har "siste forbruksdag" og så har vi "best før". "Best før" blir sjelden ødelagt. Men med tiden vil kvaliteten bli forringet. Men sjelden ødelagt eller ubrukelig olje tror jeg holder seg bra..
Anonym bruker Skrevet 12. oktober 2012 #5 Skrevet 12. oktober 2012 Man må bruke vettet (og sanseorganene). Selv ikke "siste forbruksdag"-mat blir automatisk ødelagt på siste forbruksdag. Jeg oppdaget nylig at en pakke svinekoteletter hadde hatt siste forbruksdag to dager før jeg tok den ut for å bruke dem. Den var uåpnet, og hadde ligget i kjøleskuffen i kjøleskapet. Jeg sjekket kjøttet nøye, luktet på det og tok på det. Det luktet ikke rart, og var ikke slimete/klissete å ta på. Fargen var fin. Jeg brukte dem i middagen, og det gikk helt fint. De smakte bra, og ingen ble syke. Oljen din er antakelig fullt brukbar. Kanskje ikke i dressinger eller til å dyppe brød i, men helt ok som stekeolje eller i brøddeig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå