Gå til innhold

Svangerskapsdiabetes, hvor strengt kosthold?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg vippet akkurat over til svangerskapsdiabetes denne uka, er 37uker på vei. Fikk veldig dårlig info, men et måleapparat. Verdiene ser veldig fine ut foreløpig hvertfall. Er det håpløst å ta et stykke kake når jobben skal ha avslutning for meg? Sykehuset sa jeg måtte være flink med kosthold, og det er jeg.. Men lov med bittelitt en gang i uka?

Fortsetter under...

Klarer du begrense det til ett kake stykke så går det fint, bare det ikke er hver dag du spiser slikt. Men viktig og spise riktig i forkant av kake stykket. noe med langsomme karbohydrater, så du ikke får rask blodsukker stigning og nedstigning. ikke godt for deg eller baby. Men kan du ikke i stede spise litt bær og vaniljesaus? Bærene inneholder mye fiber som ikke påvirker blodsukkeret så fælt. og litt vaniljesaus er bedre enn en kake med masse sukker. Evnt kan du jo lage kake selv, med sukrin sukker i stede. Eller en syrlig ostekake? Ostekake er vel det sunneste vis du lager selv. Om du ikke påvirkes veldig av laktose sukkeret.

kutt ut hvetemel, Bruk heller mandelmel, rugmel, kutt ut melk, drikk heller vann/te/pepsi max eller annen sukkerfri brus. Husk også att mye av den kunstige søtningen fortsatt påvirker blodsukkeret. Kutt ut juice, men spis litt frukt i sammen med måltid. Fullkorn pasta/ris osv er mye bedre enn vanlig. Og noen må også spise mindre enn vanelig pr.posjon for å ikke få for høyt blodsukker. Men du er så langt på vei, att det er ikke så lenge akkurat. så om du kutter ut sukker og hvetemel (loff og slikt) og spiser lite mat med stivelse (poteter,mais osv) så kommer du langt:))

Takk for svar;). Tror jeg generelt er flink, bare om jeg kunne ta et stykke kake når de har stelt ibstand på jobben.. Da spiser jeg veldig sunt før det, og kun et lite stykke:). Vet du forresten noe om verdier? Leser så mye forskjellig.. Er det riktig at alt er bra om det er under 6 på morgen, og under 7 generelt? Hvor mye bør det svinge Ila dagen? Jeg har langt under de verdiene hvertfall.. Spiser sundt, med mye fisk, men ikke heltvlavkarbo..

Det er legen eller dia sykepleier som skal bestemme verdiene for deg, men kan si mine:)

Langtidblodsukkeret mitt bør ligge på 5. (Gjennomsnittet)

Før måltid bør det være under 5, og etter måltid mellom 6-7. Max grense er på 8. Kun skjedd en gang for meg att jeg klarte få det så høyt. Om morgenen før frokost ligger jeg på rundt 3,9. Så fastende blodsukker er rundt det. og etter måltid er mitt som regel på 5,8 ca.

Ett kake stykke går fint:) Jeg under meg avogtil, viktig å leve også, men er det påvist at baby påvirkes veldig av sv.dia så hadde jeg ikke unnet meg så ofte iallefall:)

Og er man ekstra sulten eller sugen på noe, så er det heldigvis en del mat som ikke påvirker blodsukkeret:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...