Gå til innhold

Vet noen her hvordan det er å bo i Sverige?

Anbefalte innlegg

Tenker da på jobb, skatt, barnetrygd, arbeidsledighetstrygd, sykepenger osv, er dette det samme som i Norge?

Mister jeg etterhvert rettighetene mine i Norge, feks pensjonsordning osv?

Er det fri flyt over grensene for oss som bor i Skandinavia?

Pht for svar!

Fortsetter under...

Det er fritt å flytte til Sverige ja. Når du flytter mister du barnetrygden i Norge og får fra Sverige. Husker ikke eksakt beløp, men ganske likt som her.

Vet jammen ikke hvor jeg skal begynne. Lønningene er mye (!) lavere enn i Norge, hvertfall i den yrkesgruppen der jeg jobbet. På to mnd fikk jeg mindre utbetalt enn på èn mnd her! Maten og bolig er dessuten absolutt ikke Så mye billigere i Sverige, så man blir mest sannsynlig "fattigere" i Sverige. Og apropo det, så var mitt inntrykk at det var mye mer fattigdom og dysfunksjonelle familier der. Det kan ha vært med stedet vi bodde, det vet jeg ikke..

Det er et annerledes system for arbeidsledighetstrygd, men jeg er ikke helt sikker på hvordan det fungerte. Jeg tror det var noe med at man måtte være medlem av fagforeningen og betale kontingenten der for å få ledighetstrygd..

Når det gjelder sykepenger, så har man i Sverige en karantenedag der man ikke får betalt. Så man taper en dag på å være syk. Videre får man ikke sykepengene fra jobben, men fra staten. Dermed blir det etterbetalt. Så hvis du er syk to uker en mnd, så får du bare lønn for de to ukene du faktisk jobbet. Sykepengene kommer mye senere. Dette kan sette hvem som helst i økonomisk knipe. Et lite parentes er at jeg ikke helt husker om dette gjelder barns sykdom, egen sykdom eller begge deler.

Sykemelding er vanskeligere å få, og mange langtidssykemeldte forsøkes tvinges ut i jobb igjen. Muligens et bra tiltak for at det ikke skal bli som her, men likevel tøft for dem som virkelig er alvorlig syke.

Si fra hvis du vil vite om de svenske bhg, for hvis jeg først begynner på det temaet har jeg mye å skrive ;) Mye negativt.

Okej.. :)

Vel, dette er generelle regler. Noen få kommuner har andre regler, som feks Stockholm.

Man får bare ha barna i bhg den tid man jobber/ studerer pluss reisetid. Det høres kanskje naturlig ut når man hører det slik, men det innebærer altså at man aldri kan dra i butikker, frisør, lege, banken etc mens barna er i bhg. Enkelte bhg godtar at foreldrene bare skriver opp arbeidstiden, andre krever arbeidsskjema fra foreldrene for å være sikre på at det ikke jukses.

Om du skulle bli sykemeldt, arbeidsledig eller være i permisjon så får du bare ha barna i bhg 15 timer i uka. Bhg bestemmer tidene. Noen har feks tirs-tors kl 8.30- 13.30 hvilket er bra. Andre bhg har tid fra 8-11 eller 8.30- 11.30, så barna misser alle måltider. Dvs, frokost er fra kl 8, men da må 15-timersbarna vente på et annet rom mens de andre spiser.

Som sykemeldt kan det være forferdelig slitsomt med små barn hjeme- kan man ikke jobbe så har man kanskje behov for litt bhg.. Ei jeg kjente hadde kreft og måtte sove et par timer på dagtid. Da måtte hennes sønn sitte stille og se på film den tiden de dagene han ikke var i bhg. Der vi bodde hadde vi heldigvis de 15 timene fordelt over tre dager istedet for fem. Jeg ble sykemeldt pga depresjon, og skulle begynne hos psykolog. Da måtte jeg legge ut om min situasjon i en søknad om å få ha barna i bhg til andre tider...

Om du jobber turnus og begynner kl 16, så får du ikke levere barna tidligere. Selvom de blir hentet av fare kl 17. Da får barnet ganske enkelt 1,5 time i bhg og kommer mens alle andre drar hjem. Bhg er veldig lite fleksible og tar ikke hensyn til hvert enkelt barn. Hvilket barn kommer inn i gruppa på den måten?

Det er færre ansatte pr barn. Tilvenningen i bhg er ikke bra lagt opp, men jeg fikk følelsen av at det var litt i endring da vi flyttet tilbake.

Det som er utrolig positivt er at man får all mat og bleier i bhg. Et varmt måltid hver dag. Og bhg koster halvparten av i Norge. Det er det positive :) Men for min del veier det ikke opp for alt det negative. Men alle svensker får det jo til, så kanskje det ikke er så fæle regler. Jeg syns derimot det var altfor mye restriksjoner.

Når det er sagt så har jeg hørt at svenske bhg er gode på å ordne det fysiske miljøet, og jeg fikk følelsen av at førskolelærerutdanningen i Sverige er grundigere enn i Norge. Jeg fikk også høre at bhg-ansatte fra Norge reiser til Sverige på besøk for å se hvordan de arbeider der fordi de har gode arbeidsmetoder. Men dette varierer naturligvis fra bhg til bhg og jeg lurer på om det gjerne oftest gjelder private bhg.

Annonse

Jo, en ting til. Det er veldig vanlig å leie bolig i Sverige og leiemarkedet er ikke privat som her. Det kan være privat, men da er det store private utleiefirmaer. Man steller seg i boligkø og må vente på å få utdelt bolig. Der vi leide kostet det nesten 9000 kr for tre rom og parkering og det var i et lite tettsted med ca 5000 innbyggere.

For meg som er svensk og flyttet til Norge ser jeg tre ting dere må tenke over:

1. I sverige betaler du lik skatt hele året, litt lavere ja, men jeg hadde savnet ferielønn og desemberlønn veldig om jeg flyttet tilbake.

2. En vanlig arbeidsdag for de fleste svensker er 9 timer inkludert pauser. En time er mer enn man kan tro.

3. Det er myyyye hårdere regler for sykemelding, uføretryggd osv. Om du blir syk feks kreft kan du bare være borte fra jobb i ett år. Etter et år skrives du ut og du har ikke lenger rett på noen penger. Mye tragiske livsøden etter at de strammet inn.

Barnehage: sist jeg sjekket var taket 1400kr per barn. Billigare men om du får barn nr to får ikke barn nr 1 gå heltid i barnehagen det året du går hjemme med barn nr 2. Kvalitetsmessigt er det ikke noen større forskjell.

Førdeler med å bo i sverige? Halva priset på bil! :)

Ja. Jeg vet ikke hvor mange år som gjelder der da. Vi flyttet tilbake akkurat innen tre år så da fikk vi tilbake den gamle fastlegen (man kan få det innen tre år) og jeg er nå er tilbake i Folketrygden i den forstand at jeg kan få nødvendige ytelser av feks Nav dersom det skulle bli aktuelt.

JA, Axelina nevnte arbeidstidene ja Samboeren min hadde litt reisevei til jobben og var borte fra 6 på morran til 17.00 på ettermiddagen, iblant senere! Altså; Veldig lite fritid! Etter vi flyttet tilbake føler vi at vi har all tid i verden og jeg forstår ikke de som prater om tidsklemma i Norge. Her er det jo gull å bo.

Bhg er forresten åpen fra kl 6-18.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...