Gå til innhold

Hva er det beste man kan gjøre for seg selv etter EL?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lurer på det samme. Vet ikke om det er så mye å gjøre egentlig, da..? Jeg prøver i hvertfall å kutte ned på kaffe (d er såå vanskelig, nesten redd for å få abstinenser, hehe), så drikker jeg ikke alkohol. Prøver i grunn og leve mest mulig som om jeg skulle vært gravid :) Så jeg henger meg på denne, kanskje andre har noen lure tips!

Slappe av, leve sunt, kose seg, stresse ned, droppe alkohol, røyk og koffein. Ta folat!

Bør man allerede nå begynne å kutte ut spekemat og div toxo og listeria risikoer?

Finne på noe så dagene går fort til IKM og evt testing.

Annonse

Etter 17 pp'er uten hell, må jeg bare si at å leve som normalt er min beste trøst. Hadde blitt en kjedelig hverdag hvis jeg skulle leve som gravid når jeg ikke er det :)

Men du har prøvd å ikke leve som vanlig også? Droppe koffein bla, det er jo en vanlig fruktbarhetsdreper. Kanskje det er det som skal til for deg. Late som du er gravid et par mnd slik at forholdene blir optimale? Har hørt om mange det hjelper for faktisk da man har i seg mye dritt til vanlig.

Jeg har EL neste uke, og lurer på jeg skal prøve solvipect slimløsende hostesaft.. Noen som har forsøkt denne?

Linda

www.lindakristine.com

Mange sier at det er bare tull med denne hostesaften fordi den virker slimløsende kun lokalt i halsen, og noen sier at det virker,men ikke er bra fordi da blir slimet lettere for sæden å svømme i sånn at da kommer det fram flere dårlige sædceller også sånn at det er større fare for sa/ma....Og noen sier at dette er kjempelurt og funke for dem....Jeg har tenkt å prøve neste pp hvis ikke spiren sitter nå!:)

Etter 17 pp'er uten hell, må jeg bare si at å leve som normalt er min beste trøst. Hadde blitt en kjedelig hverdag hvis jeg skulle leve som gravid når jeg ikke er det :)

Men du har prøvd å ikke leve som vanlig også? Droppe koffein bla, det er jo en vanlig fruktbarhetsdreper. Kanskje det er det som skal til for deg. Late som du er gravid et par mnd slik at forholdene blir optimale? Har hørt om mange det hjelper for faktisk da man har i seg mye dritt til vanlig.

Jeg spiser sunnere enn de fleste pga. endometriosen (ikke hvetemel og gluten, bare fullkorn, rent kjøtt og fisk og grønnsaker) :) Drikker 1-2 kopper kaffe om dagen som består av 1/3 fløte. Det er over 5 kopper sort kaffe som KAN begynne å påvirke om egget fester seg eller ikke. Drikker lite alkohol, sover mye, mosjonerer et par ganger daglig med hund. Har ingen psykiske plager eller stress heller.

Dette er å leve som normalt for meg for det er jo sånn dagene mine er. Men hvis jeg er i lutealfasen og folk spør om jeg vil drikke et glass vin, så gjør jeg det altså.. Jeg var/er infertil og har fått beskjed om at IVF er mest sannsynlig eneste håp. Etter 17 pp'er gidder man ikke lenger å tenke på vinglasset engang :)

Skjønner deg så godt LilleFie, selv om jeg ikke er i nærheten av 17 pp. Er nå i pp 5 og kjenner at motet daler. Brukte 3 og 2 pp på de to andre. Det beste jeg kan gjøre for meg selv er å leve! Ikke pause livet i håp om to streker. Er ikke snakk om noe fyllekalas hver helg, det er jeg for gammel til uansett, men et glass rødvin på fredagskvelden, salami på skiva i lunsjen og prøve å ikke telle dager til ikm. Lever jeg som gravid hver mnd blir skuffelsen enorm hvis tanta banker på..

Jeg gjør som dere... Et glass vin eller to i helga om jeg har lyst, og spiser den maten jeg har lyst på. Tror stress er min største utfordring, så jeg trenger ikke enda mer å passe på; altså matregler o.l. før positiv test. Jwg hverken røyker eller drikker kaffe. Jeg burde imidlertid få mer søvn..! DET er kanskje noe av det viktigste jeg burde gjøre...

Jeg spiser sunnere enn de fleste pga. endometriosen (ikke hvetemel og gluten, bare fullkorn, rent kjøtt og fisk og grønnsaker) :) Drikker 1-2 kopper kaffe om dagen som består av 1/3 fløte. Det er over 5 kopper sort kaffe som KAN begynne å påvirke om egget fester seg eller ikke. Drikker lite alkohol, sover mye, mosjonerer et par ganger daglig med hund. Har ingen psykiske plager eller stress heller.

Dette er å leve som normalt for meg for det er jo sånn dagene mine er. Men hvis jeg er i lutealfasen og folk spør om jeg vil drikke et glass vin, så gjør jeg det altså.. Jeg var/er infertil og har fått beskjed om at IVF er mest sannsynlig eneste håp. Etter 17 pp'er gidder man ikke lenger å tenke på vinglasset engang :)

Pga endometriosen? Fikk du beskjed om å leve sunnere pga den? Jeg har også endometriose. Operert to ganger på under et halvår, ganske kraftig, men fikk aldri noen grad, som jeg ser at du har? Fikk heller aldri noen beskjed om at kosthold kunne påvirke.. Nå lever jeg jo ganske sunt uansett da, men lurte litt da du skrev det :) Sorry for avsporingen;)

Når det gjelder å leve som om jeg var gravid, så handler det i grunn mest om å kutte kaffe for min del, jeg drikker minst en liter dagen..! Alkohol nyter jeg hvis jeg har lyst, men akkurat i disse tider kjenner jeg at det ikke frister særlig uansett :)

Annonse

Pga endometriosen? Fikk du beskjed om å leve sunnere pga den? Jeg har også endometriose. Operert to ganger på under et halvår, ganske kraftig, men fikk aldri noen grad, som jeg ser at du har? Fikk heller aldri noen beskjed om at kosthold kunne påvirke.. Nå lever jeg jo ganske sunt uansett da, men lurte litt da du skrev det :) Sorry for avsporingen;)

Når det gjelder å leve som om jeg var gravid, så handler det i grunn mest om å kutte kaffe for min del, jeg drikker minst en liter dagen..! Alkohol nyter jeg hvis jeg har lyst, men akkurat i disse tider kjenner jeg at det ikke frister særlig uansett :)

åja! Kosthold er suuuuperviktig når man har endo!! Sukker, hvetemel, gluten, koffein, alkohol rødt kjøtt og kværnet kjøtt fungerer som gjødsel på endometriose og kan få den til å ekspandere fortere! Har lest meg opp til dette selv og sett foredrag om endo. Legene vet generelt for lite om endo i dag (det er en skam). Jeg spurte hvilken grad jeg har når jeg våkna etter lap.

LilleFie: Oi! Da bør jeg kanskje redusere litt av de nevnte. Har aldri tenkt over at det skulle påvirke endoen. Ja, ang legene er jeg helt enig, forferdelig at de vet så lite om endo! Jeg var hos to som ikke hadde peiling, jeg ble heldigvis sendt på ul (de trodde jeg var gravid og hadde sa...) og rett på operasjonsbordet. Det er jo så mange som har det også, uten å vite det. Nei, får se om det ikke hjelper å kutte ned på litt av det du nevner i kostholdet :) Alt for å minske endo!

Ja det er kjempeviktig! Du kan drikke c-vitamin også som virker hemmende på bindevev, samt sjekke ut oppskrifter på aloe vera smoothier, det er kjempesunt sålenge man ikke er gravid å drikke ren aloe fra plante. Jeg er i mye bedre form etter å ha bytta ut denne drittmaten, pluss har hittil gått ned 5 kg på kjøpet ;) Bare 4 kg igjen til idealvekt! Er ikke oppblåst lenger og magen er flat (sliter med oppblåst mage nå uten å vite grunnen riktignok, men)!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...