Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har hørt og lest at gutter er seinere enn jenter i språkutviklingen. Vi var bekymret for det samme ang. gutten vår, han sa også kun mamma og pappa da han var 14 mnd. Men så plutselig begynte det å komme flere og flere ord , spesielt nå om dagen når han er 22 mnd. Så jeg tror ikke du skal bekymre deg for mye ennå.

Repetisjon er bra, forklar hva du gjør, si navnene på tingene han spiser, si ting idet du gjør dem osv. Det har hjulpet oss ihvertfall.

Høres helt ut som min!

Hun er nå 17,5 mnd, og det er først den siste måneden at hun har fått inn 4-5 "ord" (ikke helt rett uttale, men forstår hva hun mener). Først ved 16 mnd begynte hun å bable på ordentlig, før det var det ulike versjoner og varianter av "eh" hun brukte.

Men hun forstår veldig mye, så derfor har jeg ikke vært særlig bekymret. Hjelper også å vite at jeg selv omtrent ikke sa noe før jeg var to.

Min er sen språkelig, men jeg er nok ganske sikker på at hun like fullt er innenfor normalen.

Min sa ikke annet en "se","der" fra 12-18 mnd, hehe:) Men nå er han 19 mnd og det begynner å løsne:) Kommer et par nye ord i uken, og det er kjekt. Leste at fra 18 mnd og utover-kommer pratingen for fullt.

var noen i barnehagen som sa at han var treg når det kom til prating...

Men han har vært tidlig ute motorisk da så har ikke bekymret meg noe spesielt før de i barnehagen sa det.

Han forstår mye her og...så går seg sikkert til håper jeg :)

Begge mine har begynt å bable ved 8-9 mnds alder tror jeg.

Nå er jenta mi 13 mnd og sier pappa, mamma, bæ-bæ og der. Så det er ikke akkurat mye nei. Tror ikke gutten min (som nå er 3 år) sa noe mer på den alderen og han pratet flytende når han var 2 år, noe som er relativt tidlig.

Annonse

Jentene mine på 13mnd har de siste ukene begynt å si noen ord. Mamma og pappa sa de fra ca 10mnd, men nå har de også begynt å si ja, nei, hei, ha det, titt tei, opp. Men de bruker de ikke alltid riktig, så de forstår nok ikke helt betydningen ennå. Men dette er jo så forskjellig:). Plutselig løsner det:).

Det er nok veldig stor forskjell på det, snuppa mi som blir 14 mnd kan si mye synes jeg iforhold til sine søsken når de var så små men eldste dattra mi slet med språket da og mellomste er gutt å de å er litt senere med språk. Snuppa mi kan si hei, hade, mamma, pappa, oi, næ, se, der, is, pup, est (hest) , pu (pus) , bade, øye, bleie, bæ, der, nam , hallo og æsj.

Jr pratet ikke så mye når han var 14 mnd, men vi hadde inntrykk av at han hadde god språkforståelse fordet. Nå er han 21 mnd og har treords setninger, a la "leker med Julie", "spise middag nå", "damen sitter der", "bilen er blå" etc.. Tror igrunn han er ganske gjennomsnittlig.

var noen i barnehagen som sa at han var treg når det kom til prating...

Men han har vært tidlig ute motorisk da så har ikke bekymret meg noe spesielt før de i barnehagen sa det.

Han forstår mye her og...så går seg sikkert til håper jeg :)

Det høres litt drøyt ut i mine ører å si at et barn på 14 mnd er treg når det kommer til prating. Gutten vårres hadde ingen ord da han va 14 mnd, bare dyrelyder ;) No er han 18 mnd og har noen få ord ("mamma" og "pappa" kom denne uka faktisk ;) ). Ingen har sagt til oss at at han ikke skulle være helt i ruta og jeg føler meg helt trygg på at det kommer når det kommer.

At et barn på 14 mnd ikke prater så mye når de er 14mnd gamle er helt normalt, rart at bhg sier han er treg med prating når han bare er 14 mnd.

Selv hadde jeg en gutt som var tidlig ute med språket - kunne si all de dagligdagse ordene når han var 15mnd, og gjentok alle ord vi sa på den alderen. Telle til 10 når han var 20 mnd synge hele bæ, bæ, lille lam når han var 22 mnd. Og han snakke klart og tydelig, var lett for andre og forstå hva han mente. Men han var treg motorisk.

Min nevø som er helt jevngammel sa nesten ikke et eneste ord før han nærmet seg 18 mnd, og da pratet han veldig utydelig og det var kun foreldrene som skjønte hva han mente. Det løsnet når han ble 2 år. Han var tidlig ute med det motoriske.

De er nå to 3 år gamle gutter, og snakker like bra begge to :-)

Vår datter på halvannet år sier ikke mer enn en håndfull ord inkludert mamma og pappa. Vi ser derimot at hun forstår veldig mye og hun babler i vei på sitt vis. Vi er ikke bekymret, og jeg kan ikke skjønne noen som sier at en er treg med prating når en er fjorten mnd. og ikke sier så mye - som alt annet med små barn er jo dette også veldig individuelt.

Annonse

Gjest Juliea - kukløsklan

har en gutt på 14 mnd og han sier så og si ingenting enda. Bare lager lyder. Kan si mamma, men det er vel så og si det eneste...

er det veldig seint å ikke prate noe nå?

Noen er sene noen er tidlige. Min sa 8 ord ved 8 mnd tror jeg. Så ballet det på seg. Nå er hun 19 mnd og kan alle ord vi sier og bygger opp setninger, hun peker på noe og sier hva det er uten å ha hørt ordet på ukesvis. Så hun var tidlig med språk, men hun gikk ikke før hun var 16-17 mnd da. Så tok språket først og konsentrerte seg om det.

Jeg var treg med å prate, men da jeg begynte sa jeg alt mulig på engang. Så det varierer veldig=)

Gutten min på straks 21 mnd sier lite. Kun mamma, gakka(se) og et slags mjau. Så din er ikke sen :) Min forstår utrolig mye, kan masse ord men sier de ikke. Men han bæsjer på potta da, så tidlig ute med noe.

Gjest 2prinsesser11&12

Frøkna kunne mamma, pappa, hei, hade, se og der ved 12 mnd. Nå er hun straks 19 mnd og kan hel del ord og hun er lettere å forstå enn et av søskenbarna som er 5 mnd eldre.

Frøkna babler en hel del uforståelige ting også :P Men hun lærte ikke å gå selv før hun var 16 mnd.

Utviklinga er forskjellig, og guttene utvikler seg litt senere enn jentene når det gjelder språket. Men det varierer jo det også. Ville ikke bekymret meg for språkutviklinga enda :)

Jeg har lest at det pleier å løsne når de er rundt 18 mnd gamle. Muffins første ord kom når han fylte 13 mnd; da var det "vov-vov" (hund) og "bromma" (alt med motor som bråkte). Han sa mamma fra han var 10 mnd gammel men ikke bevisst om meg før han var 14-15 mnd gammel. Og han kaller fremdeles faren sin, bestemoren sin og mange andre for mamma i tillegg til meg ;) Han er nå 18 mnd. Han har fått en del flere ord, men forstår uendelig mye mer enn hva han selv sier. Jeg kan be ham gå og skru på lyset, hente sokkene sine osv. Så jeg vet at hørselen hans er helt fin :) Bare husk å prate mye med sønnen din, mange repetiasjoner osv så løsner det etterhvert.

Det viktigste er at du ser at hørselen hans er normal, da vil som regel språket komme av seg selv når gutten selv er klar. Her roper Muffin "hysss!!" og legger finger på leppene når vi er ute og han hører en flydur, lenge før jeg selv legger merke til den. Dette begynte han med når han var rundt 16-17 mnd, altså flere mnd eldre enn din gutt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...