Gå til innhold

Barnehagestart. Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Lille skal begynne i barnehagen 13 mnd gammel i Januar og jeg har fullstendig panikk.

Hun har vært hjemme med meg og min mann frem til nå (har bare 14 uker betalt svangerskapspermisjon så alle oppsparte ressurser er allerede brukt opp), men nå må hun i barnehage.

Jeg er en stor pingle kjenner jeg... klarte ikke å sende eldste i barnehagen før han var 2 år og 8 mnd (da hadde han vært ett år delvis hos en venninne av meg 2 dager i uken og jeg hadde hennes datter 2 dager i uken).

Lilel snupp er så blid og trygg og jeg er redd for å ødelegge henne... jeg vet det er hysterisk (mannen min ler bare ;-)), men jeg blir glad hvis dere kan fortelle meg at barna deres ikke har forandret seg fullstendig, at de fortsatt er trygge og blide...?

Hvordan gjorde dere oppstarten? Hvor mange dager var dere med i barnehagen?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143979019-barnehagestart-erfaringer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei :)

Mi lille frøken begynte i bhgi august, da var hun 16 mnd. Hun har stor trivdes fra dag 1.Hun elsker å leke med andre barn og hun har forandret seg ja, men da til det positive. Hun har blitt mye sterkere ig språket har kommet i bøtter og spann. HUn er samme blide jenta som d hun starta i bhg.

Vi hadde 3 dager med tilvenning. Dag 1 kom vi når de andre barne vaar gått ut og hun fikk bli litt kjent med noen av de andre minste barna som var inne da og fikk treffe hoved kontakten sin. Vi var der i to timer. Dag 2 kom vi til frokost. Hun fikk spise med de andre barna og vi trakk oss stille ut. Gikk da å satt oss å drakk kaffe. Det viste seg at hun er veldig tillitsfull så hun fikk være i bhg til etter at hun hadde sovet. Da ble jeg oppringt og kunne komme å hente henne.

Dag 3 gikk som en vanlig bhg dag, men vi måtte være tilgjengelig om det skulle være noe.

Tror nok ikke du kommer til å ødelegge henne. Mi jente er fortsatt veldig trygg og blid og det gleder meg å se at hun stor trives i bhg. Nå sierhun bare hade og vinker når jeg har levert henne og går rett i lekinga me de andre barna.

Minsten begynte da han var 11 mnd. Han stor koser seg, og har gjort det helt fra 1.dag. Er typen som trenger litt action, så for han er barnehagen midt i blinken. Har egentlig ikke tid til å kle av seg når vi kommer en gang, helt klar for å leke! :) får tilbakemeldinger på at hvis han ikke er sulten, eller trøtt, smiler han stort sett hele dagen. Og sånn er han hjemme også. Har nok forandret seg litt, men kun positivt, får utløp for all energi, og utvikler seg i rekordfart, både fysisk og psykisk. I tillegg har han fått fin rytme på dagsoving, noe vi har sliti med hele permisjonstiden!

Vår datter var 17 mnd. da hun begynte i barnehagen, og veldig skepisk overfor fremmede (men glad og trygg hjemme). Hadde også flere av de samme bekymringene som yrild beskriver, og var litt redd de første dagene for hvordan dette skulle gå.

Vi hadde en ganske forsiktig tilvenning over en uke, og jeg begynte først å forlate henne der mot slutten av uken. Det gikk imidlertid mye bedre enn forventet. Selvfølgelig gråt ved levering i starten (noe annet kan en ikke forvente), litt trøbbel med søvnen en periode (godt hjulpet av noen høstforkjølelser), og hun spiste og sov ikke så godt i barnehagen helt i starten. Men det gikk seg til.

Nå er det gått nesten to måneder, og hun ser ut til å trives godt i barnehagen; vinker når jeg går (noen ganger med litt skjelvende underleppe), spiser og sover godt der, og er sitt vante glade jeg ellers. De ansatte i barnehagen er veldig flinke til å ta hensyn til de enkelte barnas behov, og de gjør mange kjekke aktiviteter.

Synes også barnehagen har hatt en veldig positiv effekt på vår datter, hun er blitt mye tryggere rundt fremmede og flinkere til selvstendig lek.

I barnehagen sa de at ofte er tilvenningen verst for foreldrene, og det tror jeg nok de kan ha rett i. Det går nok mye bedre enn du tror!

Det går nok bra skal du se :-) snuppa mi var redd for alle da hun skulle begynne i barnehagen, hun var til å med redd for sim mormor,bestemor osv så jeg fryktet det værste. . snuppa mi begynte i august da var hun nettop fylt 1 år, å det går fint selv om hun bare er der 50 % plass. Tilvenningen gikk kjempefint, vi fikk lov å være der de dagene hun ikke hadde plass den første uka å nå virker det som hun trives der :-) jeg tok henne fri nå i hele høstferien noe som gjorde at hun hadde fri i 11 dager å da gråt hun litt første dagen hun måtte i barnehagen igjen, men idag gikk det som en drøm igjen :-) så det går nok bra skal du se :-)

Annonse

Min lille starta i bh for 1 mnd siden, da var hun ett år. 3 dager med tilvenning... Men så ble hun syk og var hjemme ei uke, så da ble det et par veldig korte dager igjen. Nå er hun i bh 6 timer hver dag, og hun storkoser seg. Strekker ut armene til de som tar imot om morgenen, og er nesten ikke klar til å være med hjem når vi henter(hmf...)

Jeg grudde meg også VELDIG til å sende henne i bh, men nå når jeg ser hvor glad hun er i å være der går det mye bedre =)

Heisan :) Her hadde vi en uke tillvenning,og uken etter hadde han bare korte dager.. Her trives han godt i bhg,skriker av og til når jeg drar,men elsker og leke med de andre barna.. Han startet for en mnd siden,da var han 1år.Nattesøvnen har vært preget av endel nattskrekk etterpå,og han er veldig mamma"dalt" når han kommer hjem fra bhg, spiser ikke noe særlig i bhg heller.. så for meg har det vert en litt tung start,alikevell om det ser ut som han trives og har det bra i bhg... Men håper at det går seg til med spisingen i bhg,det er det som bekymrer meg mest... :(

Masse lykke til og det går helt sikkert fint :)

Vårt opplegg var akkurat som Carina beskriver, og jenta vår har taklet barnehagestarten veldig bra. Får tilbakemeldinger som er veldig beroligende for en førstegangsmamma, feks sier de at hun aldri har grått med unntak av litt sutring når hun er trøtt. Hun var allerede fra 8 mnd ca veldig interessert i andre barn, satt helt ytterst på setet i vogna når hun så andre unger, og fikk hun sjansen krabbet hun som en vind bort og ville være med. Jeg tror derfor hun har hatt veldig godt av barnehagestarten. Hun begynte 13 mnd gammel. Men jeg bekymrer meg likevel for akkurat det samme som deg HI :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...