Gå til innhold

Fødselsangst pga smerter

Anbefalte innlegg

Hei hei....

Lurer på om det er flere der ute som har fått fødselsangst fordi du ikke "glemmer" hvor forferdelig vondt det var?

Dette får meg til å føle meg unormal og pinglete, men jeg blir ikke å greie å føde igjenn nå som jeg vet hvor j... det er.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978971-f%C3%B8dselsangst-pga-smerter/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei hei....

Lurer på om det er flere der ute som har fått fødselsangst fordi du ikke "glemmer" hvor forferdelig vondt det var?

Dette får meg til å føle meg unormal og pinglete, men jeg blir ikke å greie å føde igjenn nå som jeg vet hvor j... det er.

Ja! Jeg fikk det. Følte meg som du, utrolig pinglete. Fødte andremann i mai, etter flere samtaler med jordmor på sykehus, legen min og jordmor i kommunen. En fantastisk fødsel! Like vond med unntak av feste av vakuum, som jeg slapp nå, men en utrolig heftig og god opplevelse.

Sørg for å få en samtale med jm om fødselen din, og ikke la dette hindre deg i å få en til, dersom det er det du vil!

• 1 måned senere...

Akkurat slik føler jeg det også! Var ikke redd, var ikke sliten, men hadde rett og slett full panikk gjennom hele den aktive fødselen fordi jeg ikke klarte å takle smertene. Spente meg, motarbeidet kroppen og gjorde alt ti ganger verre. Har kjøpt bøkene "Småen blir født" av Gro Nylander og "Føda utan redsla" av Susanna Heli og det hjelper faktisk litt! Spesielt det å vite at om man har en fødsel som tar 10 timer, så er man faktisk smertefri i 7 av dem :) Anbefaler disse bøkene på det sterkeste.

Min trøst er at jeg hadde styrtåpning med førstemann, slik at det ikke var rart at jeg taklet smertene dårlig. Livmoren sto i konstant krampe uten pause, så jeg burde jo bare være glad for at gutten ikke fikk senskader... Gikk b la fra 6-9 cm åpning på 8 min så det var jo bare flaks at gutten fikk nok oksygen inni der :(

Og en annen trøst for fødsel nr 2 er at jeg ikke fikk noen som helst form for smertelindring eller god veiledning fra jordmor under første fødsel. Jeg er helt sjokkert i ettertid over hvor lite hjelp jeg fikk, når det var så tydelig at fødselen ble ti ganger verre (+ langtrukken utdrivingsfase) fordi jeg hadde så intense smerter og null pressetrang. Så jeg VET at denne gangen kan det bare bli bedre (?)! Skal til første kontroll hos jordmor i uke 18 og be om fødselsforberedende samtale derfra.

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...