Gå til innhold

Frysing av mat, hjelp :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at jeg begynte å lage hjemmelaget mat så blir det alltid mye mer til overs enn før. Er det noe mat som IKKE egner seg til frysing? Kan jeg fryse sauser?

Og har noen erfaring med å fryse ferske grønnsaker? Har hørt at du i så fall bør ha dem litt i kokende vann?

Har lasagne i fryseren, men har ikke smakt denne etter at den har vært fryst. Spent egentlig, for er ikke vant til å fryse rester så jeg vet ikke hva jeg skal forvente :)

Blir svært glad for tips :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter at jeg begynte å lage hjemmelaget mat så blir det alltid mye mer til overs enn før. Er det noe mat som IKKE egner seg til frysing? Kan jeg fryse sauser?

Og har noen erfaring med å fryse ferske grønnsaker? Har hørt at du i så fall bør ha dem litt i kokende vann?

Har lasagne i fryseren, men har ikke smakt denne etter at den har vært fryst. Spent egentlig, for er ikke vant til å fryse rester så jeg vet ikke hva jeg skal forvente smile.png

Blir svært glad for tips smile.png

Jeg fryser saus i små plastbokser eller bokser til isterninger, fungerer kjempefint

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Det meste kan fryses, sauser går helt fint, men man må ofte spe dem litt ut når de er tint, det hender de blir tykke ;) ellers har jeg ikke så mange topps, det der er mannens felt :P

Skrevet

Det meste kan fryses, sauser går helt fint, men man må ofte spe dem litt ut når de er tint, det hender de blir tykke ;) ellers har jeg ikke så mange topps, det der er mannens felt :P

herlig da ;) matlaging er stort sett min jobb :P men kjekt å lage middag mens mannen rydder, tar ut og setter inn i oppvaskmaskina o.l ;) ok, da skal jeg prøve meg litt fram :) ser liksom ikke helt for meg at man kan fryse pastaretter? Og wok-rester er vel ikke noe man fryser?

Skrevet

Har lasagne i fryseren, men har ikke smakt denne etter at den har vært fryst. Spent egentlig, for er ikke vant til å fryse rester så jeg vet ikke hva jeg skal forvente smile.png

Blir svært glad for tips smile.png

Jeg fryser saus i små plastbokser eller bokser til isterninger, fungerer kjempefint

det var lurt, så man bare trenger å ta opp det man skal bruke :) vet at man ikke skal drive å fryse, tine/varme opp og fryse igjen i hvert fall ;)

Gjest meg mamma?
Skrevet (endret)

herlig da ;) matlaging er stort sett min jobb :P men kjekt å lage middag mens mannen rydder, tar ut og setter inn i oppvaskmaskina o.l ;) ok, da skal jeg prøve meg litt fram :) ser liksom ikke helt for meg at man kan fryse pastaretter? Og wok-rester er vel ikke noe man fryser?

Jeg fryser wok rester med nudler, smaker like godt. Lager ofte en stor porsjon og fryser 2 bokser med wok

Endret av meg mamma?
Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Ja her er mannen kokk og jeg tar oppvasken ;) pasta og wok går fint å fryse, det er egentlig bare å prøve seg fram, det er jo ingenting som blir skadelig av å fryses, men konsistensen kan jo bli rar og sånn hvis det ikke egnr seg , så det finner du fort ut av! Og hvis du skal tine og varme det i mikro er det lurt å la lokket ligge løst på (så luft kommer til, men ikke helt åpent), så blir det saftig og godt :)

Skrevet

Så bra, blir alltid rikelig med mat igjen med to småspiste voksne og ei husmor som har blitt alt for glad i å lage mat :) takk sååå mye for tips :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...