Gå til innhold

Hvor mye føler du at du bør ha på buffer-konto?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Vicky Pollard

Misunnelig..... Vi har nada... skukkelug kjipt akkurat nå, da det er utg på bilen. Men snart er det pappaperm, og den skal far ta ut på fridagene mens mor jobber 50%. Da regner jeg med vi skal greie i allefall 50.000 :-) Håper jeg... Men det er en sydentur også midt inni der...

Vi bruker å ha rundt 20-30, men hver gang det skjer så kommer det et eller annet som må betales. Om vi hadde prioritert å hatt en skikkelig solid buffer kunne vi fint spart 5000 i mnd. Men det gjør vi ikke.

Annonse

Jeg føler meg passe trygg om vi har en bufferkonto som er to månedslønner. Dvs. at vi burde ha en bufferkonto på ca. 130 000,-.

Har kun ca. 60 000,- nå, og jeg føler meg IKKE vel med det...

Hva skal dere med så store bufferkontoer egentlig? Er dere gjeldsfrie? Vi vil aldri få så store uforutsette utgifter, så for oss så holder det med noen tusenlapper, pluss at vi har kredittkort dersom det skulle bli skikkelig krise.

Skjønner ikke hva man skal med så store beløp? Men nå er vi ikke avhengig av bil da, og huset er strøkent, altså, det vil ikke komme store utgifter som vi må dekke inn med en gang på noen av delene..

300 000,- bufferkonto?! Her hadde 300 000,- gått til BSU-kontoen,tvert o.O

Noen er for gamle for BSU vet du..kremt ;-)

Vi prøver å ha et par månedslønner stående,i tillegg har vi som mange fleksilån vi kan bruke av hvis det skulle bli nødvendig.

Vi har bare 30 000 på buffer nå, hadde betraktelig mer men mye gikk med på huskjøp. Jeg tenker det er kjekt å ha dersom det skjer uforutsette ting, med huset. Var kjekt å ha prnger på konto da vi måtte skifte sikringsskapet og i samme slengen kunne splitte og sette inn nye kurser med en gang i stedet for å måttte vente og spare opp til det. Vi sparer inn mer på bufferkonto hver mnd.

Annonse

Vi har et overskudd på regningskontoen så der står det som regel 10-20.000,- og det er nok til å dekke uforutsette ting som en bilreperasjon, at kjøleskapet ryker, en knekt tann e.l. Mer en det synes jeg er helt tullete å ha på konto så lenge man har gjeld, det lønner seg jo overhodet ikke.

Men vi har flexilån da, så skulle vi plutselig trenge 100.000,- fordi kloakken ryker og det må leies gravemaskin, rørlegger og gudene vet hva kan vi bare ta det derfra.

Vi har sagt at vi skal ha ett par mndslønner på bufferkonto. Det vil si 60 000 til 80 000 tusen. Per i dag har vi 0,- :( Grunnet flere uforutsette utgifter med sykdommer og reparasjoner:( Men er på vei opp igjen, heldigvis!

Det er vel ikke bare beløpet på bufferen som sier noe om hvor godt man ligger an i det store og hele. Jeg vil heller ha negativ buffer på 5.000,- med godt nedbetalt hus og bil samt trygg jobb med god inntekt, enn 100.000 og leier en leilighet til skyhøy pris per mnd og leaser rådyrbil mens man har en underbetalt vikarjobb f.eks.

Jeg har nesten 80 000,- idag. 20 000 av de skal på Bsu før årets slutt, og noe av det må gå til møbler nå som jeg og samboeren flytter fra hverandre. Så da regner jeg med at jeg sitter igjen med 50 000 kr om noen mnd.

En konto med 100-200 tusen på vil jeg kalle en sparekonto og ikke en bufferkonto...

En bufferkonto skal jo kunne dekke uforutsette utgifter, og så høye regninger får man ikke "plutselig" ;)

En månedslønn på bufferkontoen og sparing i flexilån så er man godt dekket om noe skulle skje. Sånn har vi valgt å gjøre det.

Hvorfor store bufferkontoer?

Om bilen feks. trenger en skikkelig runde på verksted kan det for komme opp i 50 000,-. Alt av hvitevarer som kan ryke er DYRE. Andre uforutsette utgifter med feks. hus og hjem. Ting koster. En skikkelig bufferkonto bør være på nesten 100 000,- tenker jeg.

Vi prøver å ha et par månedslønner stående,i tillegg har vi som mange fleksilån vi kan bruke av hvis det skulle bli nødvendig.

HER hadde 300 000,- gått til BSU. Mente ikke at alle skulle gjort det ;)

Neida, skjønte det. Måtte bare..hehe.

Gjest <3Barn&Engler<3

Ingen ting, alt gikk til bilen her. Har så vi sparer opp 500-2000 pr mnd på egen konto, til regninger vi ikke har telt med, eller reprasjon på bil ol. Har kun en inntekt for tiden, så er lite.. Blir nok bedre når jeg kommer i jobb..

Synd maksgrensa for beløp på BSU konto er 150 000 da.

Nå er vi for gamle for BSU og vi har allerede eid bolig da(leier midlertidig nå), men har 350 000 på konto som skal gå med til boligkjøp.

Så går an å ha penger på bufferkonto med boligkjøp som formål...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...