Gå til innhold

Dilemma...Hva er riktig av oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk akkurat beskjed om at min bestemor døde i dag... Blir vel bisettelse enten i mårra eller onsdag. Men, det som er, er at mellomste på snart 6 år har gledet seg så enormt til hun skal på første håndballtrening i mårra.Hun forstår jo ikke dette med døden helt, og har heller ikke hatt noe nært forhold til sin oldemor, så hin kommer til å bli veldig skuffet om hun ikke får dratt på håndball.

Blir det helt feil å sende henne med en venninne på håndball, eller bør/må hun bli med i bisettelse?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kondolerer. Jeg hadde gjort det som føltes riktig for meg.

Skrevet

Jeg ville sendt henne på håndball. Livet går videre. Min bestefar døde nylig, så jeg forstår dine tanker, men barna mine er for små til å forstå + at de hadde ikke et så nært forhold til sin oldefar.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

La jenta trene håndball.

Prat heller litt om døden med henne. Ikke noe poeng å la hennes siste minne om oldemora bli at hun ikke fikk trene. Du sa jo selv at de ikke var nære.

Skrevet

Kondolerer. Hvis det føles rett å sende henne på håndballtrening så gjør dere det, men ville nok ha sagt til familien at hun ikke er med fordi dere ønsker å skåne henne for den belastningen en bisettelse er.

Skrevet

Hmhm.... Hadde jenten din et nært forhold til oldemoren? Var du nær din bestemor? Det er vel egentlig hva du føler er best å gjøre som er det riktig. Jeg syns ikke små barn har behov for å være med på slike ting.

Skrevet

Jeg ønsker å sende henne på håndball... For jeg vet hvor mye hun har gledet seg. Hun var ikke spesielt nær oldemor sin. Det var sjelden de så hverandre.

Bare greit å vite at jeg ikke gjør noe veldig feil om jeg sender henne på håndball...

Skrevet

Send henne på håndball. Er ikke sikkert hun ville hatt gått av å være med på bisettelse uansett. Når man er 6 år, er det heldigvis vanskelig å forstå død.

Skrevet

Kondolerer :( Selv hadde nok jeg tatt med ungen i begravelse. Jeg synes det er viktig at unger lærer om døden og sorg.

Det kommer hundrevis av håndballtreninger i livet hennes som hun kan glede seg til...

Men det er bare min filosofi da.

Skrevet

Jeg hadde latt hun selv få velge.. Forklart at det kommer mange håndballtreninger fremover, men at dette er aller siste gang hun får se oldemor. Om hun likevel velger treningen, så hadde jeg latt henne gå der.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Her i huset hadde nok 6 åringen også fått lært seg at begravelse / bisettelse kommer foran en håndballtrening.

Skrevet

Dette er jo bisettelse da, og ikke begravelse. Begravelsen skal hun få bli med i.

Jeg er 99,9% sikker på at hun sier hun vil på håndball...

Skrevet

Dette er jo bisettelse da, og ikke begravelse. Begravelsen skal hun få bli med i.

Jeg er 99,9% sikker på at hun sier hun vil på håndball...

Du mener at hun skal være med på urnenedsettelsen senere? I så fall får hun jo tatt del i det, og da hadde jeg uten tvil latt henne velge håndball hvis det er det hun vil.

Gjest stårma
Skrevet

Mulig jeg ikke forstår det helt. men pleier ikke begravelser være på dagtid og håndball trening på kvelden? Kan hun ikke gå på begge deler?

Gjest stårma
Skrevet

Snakker du om bisettelse som er "begravelses seremonien" når det er kremering eller mener du en minnestund?

Skrevet

Hva er egentlig forskjellen på en bisettelse og en begravelse, pleier man å ha begge deler?

Min bestefar døde i sommer og vi hadde ingen bisettelse, men en vanlig begravelse. Jeg tok med ungene, og synes det er greit at de lærer hva døden er, hva sorg er og hvordan en begravelse foregår. De kjente knapt sin oldefar siden vi bor veldig langt unna hverandre og derfor så han bare 1-2 ganger i året.

Virker kanskje som en litt kald ting å tenke, men mine svigerforeldre begynner bli gamle og svake og vi har nok ikke dem i mange år til. Barna mine er veldig veldig glad i dem, og veldig knyttet til dem (de bor rett borti gata) så jeg tenkte faktisk det kunne være greit for dem å ha opplevd en begravelse med noen de ikke hadde så nært forhold til før de skal i en hvor de har et veldig nært forhold til avdøde. Da vet de litt hva de går til når den dagen kommer.

Men om dere både skal ha bisettelse og begravelse holder det i massevis at datteren din er med på en av delene synes jeg, og hadde latt henne gå på håndballtrening.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke helt hva dere skal idag eller imorra. Hva er bisettelse? Og blir det en ordentlig begravelse senere?

Hvis bisettelsen blir det nærmeste dere kommer en begravelse, så hadde jeg uten tvil tatt med 6-åringen på det. Iblant skjer det ting som gjør at man må endre på planene. En 6-åring er ikke for liten til å forstå det. Og hvis hun overhodet ikke forstår det, så er det kanskje en enda større grunn til å ta henne med på bisettelse istedet for håndballtrening, som det blir tusenvis av opp gjennom oppveksten.

Skrevet

Trodde bisettelse var vanlig, jeg? Bisettelse er jo da man følger kista fra der de døde, sykehjemmet i vårt tilfelle, og til der de ligger før begravelsen er. Så er begravelsen senere.

Bisettelsen er ofte på ettermiddagen. Begravelsen er på dagtid.

Har uansett snakket med familien, og de vil hun skal dra på håndball. Så da er den saken grei. Begravelsen blir hun jo uansett med i.

Skrevet

Bisettelse er en begravelse uten grav - altså at kista blir sendt til kremasjon. Det etterfølges av en urnenedsettelse noen uker/måneder senere.

Ved en begravelse blir kista senka i ei grav ute på kirkegården.

Bisettelser og begravelser er ofte ca 7 dager etter dødsfallet.

Minnestund og frakt av kista til kapellet er ikke verken bisettelse eller begravelse...

Kondolerer - la jenta dra på håndball nå, og ta henne med i bisettelsen/begravelsen neste uke.

Skrevet

Ok, å følge kista slik hadde jeg ikke nødvendigvis tatt med barna på. Det holder med begravelsen :)

Skrevet

Trodde bisettelse var vanlig, jeg? Bisettelse er jo da man følger kista fra der de døde, sykehjemmet i vårt tilfelle, og til der de ligger før begravelsen er. Så er begravelsen senere.

Bisettelsen er ofte på ettermiddagen. Begravelsen er på dagtid.

Har uansett snakket med familien, og de vil hun skal dra på håndball. Så da er den saken grei. Begravelsen blir hun jo uansett med i.

Du surrer med begrepene, derfor ble det vanskelig å forstå.

Bisettelse innebærer kremasjon med urnenedsettelse på kirkegård. Begravelse er selve nedsenkningen og tildekningen av kisten ved jordfestelsen av den avdøde.

Da blir hun jo med i begravelsen og det må da holde i massevis :-) Kondolerer, forresten.

Skrevet

Har høret folk har kalt det bisettelse i alle år, jeg. Men, da har jeg lært noe nytt i dag og.

Begravelsen blir hun i allefall med i.

Skrevet

Båreandakt/minnestund og båretransport er det nok som skal skje i dag. Så kommer bisettelse eller begravelse senere i uka eller i starten av neste uke.

Skrevet

Bisettelse

Bisettelse er i nyere tid det offisielle navnet på

seremonien rundt dødsfall hvor familie og venner

samles for å markere siste avskjed med avdøde.

En bisettelse kan være religiøs og foregå i kirke

eller kapell, ledet av en prest . Den kan også være

uten en religiøs ramme.

Bisettelse er begrepet som brukes når den døde

ikke umiddelbart blir begravet i jord , men kremert

(evt. transportert til krematorium ). Etter

kremasjon blir en urne med asken satt ned i en

gravlund eller asken kan bli spredd etter nærmere

regler.

Det er grunn til å tro at begrepet bisettelse

opprinnelig betyr å sette bi/å sette på vent,

med andre ord å plassere kisten på vent i

perioden mellom dødsfallet og jordsettingen av

kisten. Flere steder i Norge vil man fortsatt

bruke begrepet bisettelse om overføringen av

kisten fra dødsstedet til begravelsesstedet, noe

som ofte skjer noen dager før selve

begravelsen.

Måtte bare google det. Så er ikke så på bærtur alikevel da :-)

Skrevet

Da er det nok forskjell på bruk av ordet rundt om i landet. Dere bruker det opprinnelige begrepet om å sette på vent fram til begravelsen, mens vi bruker det om "begravelsen" som ender i en kremasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...