Marjoriee Dawes Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #26 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har jobbet som "vaskekjærring" og jeg synest faktisk det var en ok jobb, møtte mange interresante mennesker i min karriere som renholder:) Da jeg ble sammen med en eksen, og etter at han hadde presentert meg for venner og familie, og de så fikk vite hva jeg jobbet som, så fikk jeg det virkelig hett rundt ørene. Jeg fikk virkelig høre fra disse hvor lite jeg var verdt pga jobben jeg hadde. Det disse "fine" folkene , med sin beste vilje, ikke kunne forstå- det var at sønnen/kompisen var sammen med en dame med så lav rang i arbeidslivet. De mente faktisk at han burde gjøre det slutt. Jeg ble beskyldt for å ikke ha noe mål i livet osv. Urettferdig, men dette var noe jeg ofte fikk høre, selv om jeg studerte til noe som hadde "høyere rang", og de visste at denne jobben , kun var for å finansiere studiene. Forholdet våres tok slutt, ikke fordi jeg tok meg så veldig nær av alt det stygge som disse personenen på eksen sin side sladret om, men fordi eksen selv, synest det ble for stort press fra sine nærmeste. Så sånn kan det gå, men det er jo dermed ikke sagt at alle har samme negative syn på den yrkesgruppen, finnes faktisk mennesker som verdsetter jobben renholderene gjør. Den jobben er ganske viktig. Mange større bedrifter, sykehus osv fungerer ikke uten renholdere, ihvertfall ikke så veldig lenge. Huff, akkurat slike holdninger jeg og har hørt. Visse forstår ikke at alle ikke vil/kan bli hjernekirurger eller advokater. Og jeg mener at renhold er en fin jobb for de som liker det, og syns arbeidstider og lønn passer dem. Tenk hvor viktig renhold er på både sykehus og skoler. Men enda godt det ikke er så mange som har trangsynte og dumme meninger om det yrket, eller andre yrker . Og jeg får mere og mere motivasjon jo flere som sier de får så god kontakt med mange mennesker der de vasker:)
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #27 Skrevet 9. oktober 2012 Det er en utrolig utakknemlig jobb, samtidig som det er en av de viktigste jobbene. Jeg hadde en høyskoleutdannelse, men jobbet 100 % som renholder. Fikk utrolig mye pes og negativt i forhold til det, veldig mange som kommenterte at jeg ikke jobbet med det jeg var utdannet som. Jeg har ihvertfall lært meg og sette pris på og være hyggelige med renholderene på min arbeidsplass. Har ikke tall på hvor mange kunder jeg var hos som man ble behandlet som luft.....men de skulle bare visst hva vi fikk med oss
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 9. oktober 2012 #28 Skrevet 9. oktober 2012 Hadde hatet å jobbe som det, men jeg hater å vaske så jeg vurderer å ansette en til å gjøre det for meg. Så jeg er veldig glad det finnes "vaskekjærringer" Hvis ikke tør jeg ikke engang vurdere en mann og flere unger... Tenker ikke mye over det, men jeg må innrømme at om det er eneste jobben man har og ikke ønsker noe mer for seg selv tenker jeg det er veldig lite ambesiøst. men alle er uike og alle jobber trengs. Går man derimot på skole eller noe ånt ved siden av er det jo en grei jobb. Jeg er nok fordomsfull for jeg er vant til at vaskehjelper er polske eller fra andre land, ikke noe galt i det. Men alltid tenkt dette er en jobb ingen egentlig vil ha. men jeg driter i hva andre gjør
Marjoriee Dawes Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #29 Skrevet 9. oktober 2012 Hadde hatet å jobbe som det, men jeg hater å vaske så jeg vurderer å ansette en til å gjøre det for meg. Så jeg er veldig glad det finnes "vaskekjærringer" Hvis ikke tør jeg ikke engang vurdere en mann og flere unger... Tenker ikke mye over det, men jeg må innrømme at om det er eneste jobben man har og ikke ønsker noe mer for seg selv tenker jeg det er veldig lite ambesiøst. men alle er uike og alle jobber trengs. Går man derimot på skole eller noe ånt ved siden av er det jo en grei jobb. Jeg er nok fordomsfull for jeg er vant til at vaskehjelper er polske eller fra andre land, ikke noe galt i det. Men alltid tenkt dette er en jobb ingen egentlig vil ha. men jeg driter i hva andre gjør Kan godt være vaskekjærring hos deg jeg! Høhø. Har mange ganger vurdert å tilby meg å vaske for andre, men har blitt så skremt av at det er lett å bli beskyldt for å stjele ting uten å ha gjort det, vaske for dårlig selvom man er supernøye osv.
Gjest Juliea - kukløsklan Skrevet 9. oktober 2012 #30 Skrevet 9. oktober 2012 Hadde hatet å jobbe som det, men jeg hater å vaske så jeg vurderer å ansette en til å gjøre det for meg. Så jeg er veldig glad det finnes "vaskekjærringer" Hvis ikke tør jeg ikke engang vurdere en mann og flere unger... Tenker ikke mye over det, men jeg må innrømme at om det er eneste jobben man har og ikke ønsker noe mer for seg selv tenker jeg det er veldig lite ambesiøst. men alle er uike og alle jobber trengs. Går man derimot på skole eller noe ånt ved siden av er det jo en grei jobb. Jeg er nok fordomsfull for jeg er vant til at vaskehjelper er polske eller fra andre land, ikke noe galt i det. Men alltid tenkt dette er en jobb ingen egentlig vil ha. men jeg driter i hva andre gjør Kan godt være vaskekjærring hos deg jeg! Høhø. Har mange ganger vurdert å tilby meg å vaske for andre, men har blitt så skremt av at det er lett å bli beskyldt for å stjele ting uten å ha gjort det, vaske for dårlig selvom man er supernøye osv. Alt som er av verdi her er malerier ol, så det skal godt gjøres å raske med seg det ubemerket Hva tar vaskedamer egentlig? Jeg trenger heldigvis ikke nazivasker emd støv på hjernen, men en som gidder vaske alle flater skikkelig + gulv + kanskje vinduer 2 ganger i året. Jeg er ræva! Eller jeg er god, men jeg er lat!
Marjoriee Dawes Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #31 Skrevet 9. oktober 2012 Hadde hatet å jobbe som det, men jeg hater å vaske så jeg vurderer å ansette en til å gjøre det for meg. Så jeg er veldig glad det finnes "vaskekjærringer" Hvis ikke tør jeg ikke engang vurdere en mann og flere unger... Tenker ikke mye over det, men jeg må innrømme at om det er eneste jobben man har og ikke ønsker noe mer for seg selv tenker jeg det er veldig lite ambesiøst. men alle er uike og alle jobber trengs. Går man derimot på skole eller noe ånt ved siden av er det jo en grei jobb. Jeg er nok fordomsfull for jeg er vant til at vaskehjelper er polske eller fra andre land, ikke noe galt i det. Men alltid tenkt dette er en jobb ingen egentlig vil ha. men jeg driter i hva andre gjør Kan godt være vaskekjærring hos deg jeg! Høhø. Har mange ganger vurdert å tilby meg å vaske for andre, men har blitt så skremt av at det er lett å bli beskyldt for å stjele ting uten å ha gjort det, vaske for dårlig selvom man er supernøye osv. Alt som er av verdi her er malerier ol, så det skal godt gjøres å raske med seg det ubemerket Hva tar vaskedamer egentlig? Jeg trenger heldigvis ikke nazivasker emd støv på hjernen, men en som gidder vaske alle flater skikkelig + gulv + kanskje vinduer 2 ganger i året. Jeg er ræva! Eller jeg er god, men jeg er lat! Aaaner ikke hva de tar. Jeg selv hadde nok bare satt en sum, å ikke times betalt. Tatt det utifra strl på huset, og hvor skittent det var. Bare blitt enig med den jeg vasket for. Men firmaer og "proffe" syns jeg tar litt vel mye. Men det er min erfaring da. Og har hørt at det er mange useriøse som driver i slike vaskebyråer. Nå drar jeg ikke alle under en kam da.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #32 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg er renholder (vasker kontorer), og trives med det. Svinger moppen og støvkluten mens jeg hører på musikk, og ser litt på det som betalt trim 180,- i timen får jeg og synes det er bra. Gjør litt andre oppgaver også, som å rydde, fylle på med frukt og nøtter, rense og fylle på kaffemaskin osv. Ikke så utfordrende oppgaver, men det gir litt variasjon. Jeg har utdanning, men har ikke fått jobb innenfor det. Vil heller vaske enn å jobbe i butikk MEN opplever ofte å bli sett ned på eller bli dømt som "dum" hvis jeg sier hva jeg jobber som. Sier derfor ofte bare at jeg jobber på kontor, og ikke hva jeg gjør der... Så slipper jeg å bli forhåndsdømt.
Kortslutning Skrevet 9. oktober 2012 #33 Skrevet 9. oktober 2012 Det er ikke noe jeg kan tenke meg, fordi det er ofte rævva tidspress, dårlige arbeidsforhold og en skikkelig drittjobb jeg aldri kunne ha tenkt meg. Men jeg ser ikke ned på renholdere, jeg synes ofte synd på dem siden de har et slikt press på seg konstant. Vi har hatt tre forskjellige vaskerfirma hos oss, og alle tre var like jævlige når det kommer til arbeidsmiljø og de holder ikke tariff. Det gjelder selvsagt ikke alle firma, men jeg har nok litt dårlig erfaring Go for it sier jeg bare Så lenge det er noe du vil trives med og en arbeidsgiver som følger regelverk så hvorfor ikke? Som du sier: det er en viktig jobb som må gjøres og er alfa omega at det er på en arbeidsplass.
<3guttemamma<3 Skrevet 9. oktober 2012 #34 Skrevet 9. oktober 2012 Tenker at de er akkurat som alle oss andre. Jeg er glad for at folk vasker der hvor jeg oppholder meg og går på do. Jeg jobber på en stor arbeidsplass, og vaskedamene og vaskemennene tjener faktisk bedre enn de fleste av oss.. Selv kunne jeg godt tenkt meg å jobbe som vaskekjerring på plattform eller supplybåt. Men det blir ikke før barna blir litt større:)
PintSizedDictator Skrevet 9. oktober 2012 #35 Skrevet 9. oktober 2012 Det er en kjempeviktig jobb. Uten renholderene hadde ikke sykehus, skoler, barnehager etc. kunne holde åpent. Skulle likt å se noen sette legene og sykepleierene i sving med vaskebøtten Underbetalt er det også i mine øyne, med tanke på hvor viktig jobben faktisk er. Viktig og undervurdert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå