Marjoriee Dawes Skrevet 8. oktober 2012 #1 Skrevet 8. oktober 2012 Dette er ikke en tråd som jeg lager for at noen skal rakke ned på noen, men håper dere kan svare ærlig og på en ordentlig måte. Men har tenkt til å slenge inn en søknad på renholder stilling til kommunen mens jeg planlegger skolesøk og videre utdannelse. Det er jo en koselig jobb, helt ok lønn, og greie arbeidstider. (For min del) Men føler det er så mange som ser på det som en "teit" eller "unyttig jobb". Hvorfor det? Jeg gir blanke om hva folk mener om at jeg skulle skaffet en slik jobb, men er nysgjerrig på hva dere mener Rett å slett fordi JEG personlig syns det er en helt vanlig jobb, som de fleste arbeidsplasser trenger. Det må jo være noen som skal holde rent.
<3 2G <3 Skrevet 8. oktober 2012 #2 Skrevet 8. oktober 2012 Like viktig som han søm kjører lønn eller søppel. Har jobbet som det selv, og ser ingen skam i det. Byggvask var morsommere da det er flere varierte oppgaver enn "vanlig" vasking.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 8. oktober 2012 #3 Skrevet 8. oktober 2012 Bare se tilbake på den siste storstreiken og se hvor mange skoler, barnehager og andre offentlige bygg som måtte holde stengt fordi noen av de viktigste menneskene var i streik. Og hvem var det? Jo, det var renholdspersonalet. Viktig jobb så absolutt
LuksusLiv Skrevet 8. oktober 2012 #4 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg tenker at det er en helt ok jobb, og jeg setter stor pris på at noen vil ha en sånn jobb. Hun som vasker der hvor jeg jobber er veldig koselig, setter seg ofte ned sammen med oss og tar en kopp kaffe. Hun er en av mine kolleger, og gjør en viktig jobb. Av og til, når jeg føler at ansvaret mitt nesten vokser meg over hodet, og jeg springer fra det ene og det andre så skulle jeg ønske jeg "bare" var hun som vasket.
Miamimom Skrevet 8. oktober 2012 #5 Skrevet 8. oktober 2012 Unyttig er det iallefall ikke, tenkt hvordan det hadde sett ut i det offentlige rom uten renholdere! Min første sommerjobb for maange år siden var som renholder på sykehjem, og det var en utakknemmelig jobb. Dårlig betalt, fysisk slitsomt, MYE å gjøre, og sure folk rundt når man kom for å vaske. Dette husker jeg godt den dag i dag, så jeg er alltid hyggelig når renholderene kommer for å vaske kontoret mitt, jeg snakker og viser at jeg ser de. Jeg hilser i gangen og småprater når det passer seg sånn. Jeg er glad jeg slipper å slite for dårlig lønn, men jeg ser på det som en helt vanlig jobb, og ser absolutt ikke ned på de som vasker!
Gjest Sekretøsa Skrevet 8. oktober 2012 #6 Skrevet 8. oktober 2012 Like viktig som alle andre! Har supre vaskedamer på jobb og de er like mye kolleger som alle andre.
Følelsesvims Skrevet 8. oktober 2012 #7 Skrevet 8. oktober 2012 Dette er ikke en tråd som jeg lager for at noen skal rakke ned på noen, men håper dere kan svare ærlig og på en ordentlig måte. Men har tenkt til å slenge inn en søknad på renholder stilling til kommunen mens jeg planlegger skolesøk og videre utdannelse. Det er jo en koselig jobb, helt ok lønn, og greie arbeidstider. (For min del) Men føler det er så mange som ser på det som en "teit" eller "unyttig jobb". Hvorfor det? Jeg gir blanke om hva folk mener om at jeg skulle skaffet en slik jobb, men er nysgjerrig på hva dere mener Rett å slett fordi JEG personlig syns det er en helt vanlig jobb, som de fleste arbeidsplasser trenger. Det må jo være noen som skal holde rent. All respekt! Hvordan hadde det sett ut hvis man ikke hadde renholdere?
Mandalas Skrevet 8. oktober 2012 #8 Skrevet 8. oktober 2012 Det er en av de viktigste jobbene som finnes! Likevel er jeg glad for at jeg er ferdig med rengjøring, jeg arbeidet med det (i privathus) i 1,5 år. Og jeg trivdes virkelig, men det er godt å gjøre noe annet. Bare på den korte tiden merket jeg at det slet på kroppen.
☆☆☆ Skrevet 8. oktober 2012 #9 Skrevet 8. oktober 2012 Renholdersker? Meinar vel reinhaldarar (renholdere)? Unyttig er jobben definitivt ikkje. Det er vel den første oppgåva ein legg merke til om det ikkje blir gjort. Grei jobb å ha under utdanning, men for utsett for belastningsskader over tid til å satse på som langtidsjobb om ein har å velge i. Men på ingen måte ein unyttig jobb!
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #10 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg jobber på et sykehjem og uten renholderne hadde vi måttet stenge. De er like avgjørende som alle andre som jobber der.
*SommerFrisk* Skrevet 8. oktober 2012 #11 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg personlig synes det er helt fantastisk at noen jobber med det også!
Mamma, mammaere, mammaest <3 Skrevet 8. oktober 2012 #12 Skrevet 8. oktober 2012 Helt nødvendig yrke. veldig takknemlig for at noen tar jobben. ville ikke valgt en slik jobb selv, uten at jeg måtte..
det er berre mordi Skrevet 8. oktober 2012 #13 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg gjorde det selv i studietiden. Helt kurrant yrke
Major HotLips Houlihan Skrevet 8. oktober 2012 #15 Skrevet 8. oktober 2012 Kjempeviktig jobb. Det burde de fleste ha skjønt etter streiken i juni
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #16 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg er "vaskekjerring" for et privat firma og hverdagen er til tider tøff. Du må regne med at "alle" vet hvordan du skal gjøre jobben din bedre enn deg og gjerne skal fortelle deg det. De fleste har ingen aning om hva som står i din instruks, de ville bare ha gjort det bedre og sammenligner gjerne den jobben vi skal gjøre med å det å vaske sitt egnet private hjem. Mange har liten forståelse for at det faktisk er et fag å vaske og det finnes en rett måte å gjøre ting på, det er ikke bare å vaske. Jeg opplever at jeg ikke er bra nok for noen fordi jeg bare vasker, også at jeg må forsvare hvorfor jeg ( "som er så oppegående" ) driver med en sånn jobb, ovenfor familie, venner, bekjente og kunder. Jeg har også opplevd å bli utskjelt av kunder en rekke ganger for at jeg ikke gjør ting som ikke står på kontrakten. "kan ikke du bare gjøre dette ekstra for oss? " er også en av de vanlige tingene jeg hører. Min hverdag står i skarp kontrast til det meste som andre har svart her, men hvis jeg ikke møter på jobb en dag går det ikke mange timene før jeg er etterlyst. Regner med at noen tenker hvis det er så jævlig hvorfor jobber jeg der. Vel, jeg begynner når jeg vil og slutter når jeg er ferdig. Faget renhold er faktisk interessant, lønnen er ok, jeg jobber kun dag, jeg har en del kunder som er helt supre og det er en jobb som lett lar seg kombinere med å ha barn.
Gjest Sommerfuggel i vinterland Skrevet 8. oktober 2012 #17 Skrevet 8. oktober 2012 "Vaskekjærringer" is a gift from heaven
Anonym bruker Skrevet 8. oktober 2012 #18 Skrevet 8. oktober 2012 Syns det er kjempfint å ikke være snobbete på arbeid, som vi har en tendens til i norge. En jobb er en jobb, og det må man ha for å forsørge seg:-)
skinnfilla Skrevet 8. oktober 2012 #19 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg tenker det er en kjempeviktig jobb. Skal like å se den sjefen som vasker kontoret sitt sjøl;) Og jeg å si at det er imponerende at de vasker svære kjøpsentere , skoler og haller. All respekt fra min kant hvert fall.
Marjoriee Dawes Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #20 Skrevet 9. oktober 2012 Så mange fine svar! Takk! Nå håper jeg nesten at jeg får æren av å være "vaskekjærring" på jobben til noen av dere. Så mange snille damer altså
Ullsokken Skrevet 9. oktober 2012 #21 Skrevet 9. oktober 2012 Har jobbet som hjemmehjelp i et år. Veldig koselig yrke, og man får mye trim på jobben:-) Men ganske travelt også. Og uten tvil, alle som jobber som renholdere gjør en kjempeviktig jobb!
Marjoriee Dawes Skrevet 9. oktober 2012 Forfatter #22 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg er "vaskekjerring" for et privat firma og hverdagen er til tider tøff. Du må regne med at "alle" vet hvordan du skal gjøre jobben din bedre enn deg og gjerne skal fortelle deg det. De fleste har ingen aning om hva som står i din instruks, de ville bare ha gjort det bedre og sammenligner gjerne den jobben vi skal gjøre med å det å vaske sitt egnet private hjem. Mange har liten forståelse for at det faktisk er et fag å vaske og det finnes en rett måte å gjøre ting på, det er ikke bare å vaske. Jeg opplever at jeg ikke er bra nok for noen fordi jeg bare vasker, også at jeg må forsvare hvorfor jeg ( "som er så oppegående" ) driver med en sånn jobb, ovenfor familie, venner, bekjente og kunder. Jeg har også opplevd å bli utskjelt av kunder en rekke ganger for at jeg ikke gjør ting som ikke står på kontrakten. "kan ikke du bare gjøre dette ekstra for oss? " er også en av de vanlige tingene jeg hører. Min hverdag står i skarp kontrast til det meste som andre har svart her, men hvis jeg ikke møter på jobb en dag går det ikke mange timene før jeg er etterlyst. Regner med at noen tenker hvis det er så jævlig hvorfor jobber jeg der. Vel, jeg begynner når jeg vil og slutter når jeg er ferdig. Faget renhold er faktisk interessant, lønnen er ok, jeg jobber kun dag, jeg har en del kunder som er helt supre og det er en jobb som lett lar seg kombinere med å ha barn. Utfyllende å ærlig svar. Takk:) Veldig synd at man skal få krass kritikk og møte folk som er så høy på pæra i jobben sin. Men slik er det vel uansett hvor man jobber desverre. Og ja, renholds faget er veldig interessant! Men får se hvor godt jeg trives med det, og om jeg kanskje med tiden takker ja til litt skoleopplæring i det. Hun ene som tipset meg om den ledige stillingen fikk nylig tilbud om å gå skole/kurs i "vaske faget" eller hva det nå enn er.
*KlaraKu* Skrevet 9. oktober 2012 #23 Skrevet 9. oktober 2012 Tenker at de trenger en jobb på lik linje som de fleste andre trenger jobb og at de på samme måte som oss har valgt sitt yrke av en grunn(hva grunnen er bryr meg mitt bak) og at om ingen skulle valgt det yrke så hadde det ikke sett ut på skoler/bhg/butikker/pleiehjem m.m. Så selv om det ikke ser ut som den mest givende jobben så er det en nødvendig jobb som vi ikke kunne klart oss uten. Jobber selv i bhg og sier bare all ære til vaskedamene der som står i og vasker, og i det moppen har gått over gulvet kommer ungene inn sølete og griser til alt de nettopp har vasket.
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #24 Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har jobbet som "vaskekjærring" og jeg synest faktisk det var en ok jobb, møtte mange interresante mennesker i min karriere som renholder:) Da jeg ble sammen med en eksen, og etter at han hadde presentert meg for venner og familie, og de så fikk vite hva jeg jobbet som, så fikk jeg det virkelig hett rundt ørene. Jeg fikk virkelig høre fra disse hvor lite jeg var verdt pga jobben jeg hadde. Det disse "fine" folkene , med sin beste vilje, ikke kunne forstå- det var at sønnen/kompisen var sammen med en dame med så lav rang i arbeidslivet. De mente faktisk at han burde gjøre det slutt. Jeg ble beskyldt for å ikke ha noe mål i livet osv. Urettferdig, men dette var noe jeg ofte fikk høre, selv om jeg studerte til noe som hadde "høyere rang", og de visste at denne jobben , kun var for å finansiere studiene. Forholdet våres tok slutt, ikke fordi jeg tok meg så veldig nær av alt det stygge som disse personenen på eksen sin side sladret om, men fordi eksen selv, synest det ble for stort press fra sine nærmeste. Så sånn kan det gå, men det er jo dermed ikke sagt at alle har samme negative syn på den yrkesgruppen, finnes faktisk mennesker som verdsetter jobben renholderene gjør. Den jobben er ganske viktig. Mange større bedrifter, sykehus osv fungerer ikke uten renholdere, ihvertfall ikke så veldig lenge.
*KlaraKu* Skrevet 9. oktober 2012 #25 Skrevet 9. oktober 2012 Vil også bare legge til for å vise hvor viktig det er at noen ønsker å ha en jobb å vaske. Da det var streik blandt vaskepersonellet, så måtte vi varsle alle foreldre om muligens stenging av bhg. Om de ikke hadde kommet tilbake etter en uke hadde vi ikke vi fått lov til åpne bhg pga hygiene.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå