Gå til innhold

råd mot den berømte kvalmen?

Anbefalte innlegg

Heisann

Ja da hadde den herlige kvalmefølelsen kommet over meg også, og jeg trenger litt råd om hva som er til av midler mot kvalmen, sist gang jeg var gravid, for 4 år siden så ble jeg satt rett på afipran men denne gangen håpte jeg at jeg kanskje kunne komme unna med noe som man ikke trenger resept på, er det noen som har noen råd angående slikt?

Fortsetter under...

Sist gang hjalp det med ingefærtabletter, det gjør det ikke denne gangen...:S Men noe som stillner det litt er "Pukka three mint tea" som enn får kjøpt på helsekost, cola eller "taffelvann" (billigeretype enn farris, og er bedre mot kvalmen) Is kaldtvann med lime eller sitron og isbiter er også noe som hjelper litt. Håper du slepper å gå med det så lenge. Her er jeg på min 4 uke med sykemelding pga ekstremkvalme og oppkast:S

Lykke til!

Annonse

Har skrevet min erfaring under linken kvalm, kvalmere, kvalmest... Akupunktur er noe jeg absolutt kunne tenke meg å prøve. Kan man få henvisning fra lege?

Du bare oppsøker en på egenhånd. Du må betale det selv, men jeg kan love deg at det er verdt pengene! Vet ikke hvor du bor, men det er nok ganske sikkert en akupunktør i nærheten av deg som du kan kontakte.

Å tvinge i seg et kjeks før man beveger seg i sengen hjelper faktisk utrolig mye! Jeg hadde ikke klart meg uten. Uten kjeks blir jeg gÅende Å kaste opp hele dagen, men med kjeks sÅ er jeg sÅvidt litt kvalm! Her er det et digestivekjeks som blir redningen, selv om det er det SISTE man har lyst pÅ nÅr man ligger der.....

Akupunktur høres ut som et bra alternativ;) Tror jeg skal prøve ut det selv. Er 5 + 3 idag og kastet opp igår kveld etter en slitsom dag på jobben. Brakk meg på morgenen idag før jeg hadde spist noe som helst.. Bare vann :s Har vært kvalm i hele dag og. Slitsomt! Skal jobbe nattevakter hele helgen og er redd jeg kommer til å spy på vakt. Funker akupunktur med en gang? og varer det noen dager?

takker for mange gode råd:)

er det noen som har prøvd de her reisesyke armbandene?

Jeg har funnet ut at knekkebrød og ett glas melk hjelper på, men det største problemet er at det tar noen timer på morgenen før jeg liksom er klar for dagen, og når man begynner kl.8 på jobb og må dra hjemmefra 7.30 så er jeg litt i villrede om jeg kanskje bør dra til legen og høre om jeg kan få aktiv sykmelding frem til kvalmen går over.

Hva mener dere?

jeg er også veldig kvalm, og lite funker. har prøvd kvalme-armbånd, og de hadde ikke effekt på meg :(

Heller ikke ingefærtabeletter.

Eneste som hjelper litt er å være veldig bevisst på å ikke få lavt blodsukker, altså spise jevnlig. Selv har jeg ikke matlysst, og kaster ofte maten opp igjen, men når jeg spiser jevnlig, slipper jeg den verste kvalmen som varer hele dagen! ;)

Skal også prøve akupunktur! :) Dere som har hatt erfaring med det: Hvor lenge må dere gå før det har noe virkning?

Ang sykemelding: Jeg er student, og har derfor bare kuttet ut skole akkuart denne perioden. har sprunget ut av klasserommet for å spy en gang, og det var en gang for mye. Hadde jeg vært i jobb, hadde jeg nok fått en aktiv sykemelding.

Annonse

Angående akupunktur så fungerte det (skremmende) bra etter allerede første behandling for min del. Noen trenger gjerne 2-3 behandlinger før det har effekt. Jeg var bra noen dager (3-4-5) etter hver behandling før kvalmen kom igjen og jeg trengte ny behandling. I uke 11 var jeg helt fri for kvalme - mener jeg hadde siste behandling i uke 10.

Jeg prøvde også ingefærtabletter og seaband. Ikke noe av dette funket på meg. Seaband har jeg lest en del om det er bevist at det ikke har noen effekt (på de aller aller fleste).

Takker for alle svar og råd, snakket med jordmor i går og hun ga meg også litt råd, mye av de samme som har blitt gitt her, så skal til legen på mandag og høre hvordan det er å få seg en aktiv sykmelding i hvert fall fram til kvalmen gir seg.. den har nå endret seg litt, så nå er jeg kjempekvalm om morgenen for etter ett par timer vere helt bra og ikke merke noe, blir bare kjempesulten og småslapp viss det går for lenge mellom måltidene:)

• 2 uker senere...

Har faatt Paspertin av legen, tar ellers ogsaa ingefärtabletter, bruker Sea Bands.

Ellers hjelper det med Tyrkist Pepper drops, mörkt knekkebröd med brunost, vann med litt kullsyre, epler, bringebär, honningemlon.

Til meg fungerer sjokomelk. Men har blitt anbefalt å akupunktbånd som heter seaband. Fungert på mange andre.

Jeg er sikker på at jeg har jentebaby i magen. I mitt førstesvangerskap så var jeg aldri kvalm, og da fikk jeg en gutt. men nå går jeg på kvalme dempende medisin for å få i meg mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...