Gå til innhold

Trenger hjelpende svar av dere erfarne!!

Anbefalte innlegg

Hei! :-)

Jeg er ei jente på 19 som har et stort ønske om å bli gravid. Og er selvfølgelig veldig utålmodig som mange andre.. Hehe

Men jeg har en del spørsmål som jeg håper å få svar på av noen som kanskje har gjort ting på samme måte og som kjenner de første symptomene osv..

Jeg tok den siste p-pillen den 20. September, og fikk den vanlige p-pilleblødningen torsdagen etter på sukkerpillerekka.. Har hatt sex ca annenhver dag siden da, og testet positivt på eggløsningstest nå på lørdag den 06. Hadde sex den dagen, og dagen etter. Har den siste tiden vært ekstremt oppblåst, og overdriver ikke hvis jeg sier det ser ut som jeg er gravid i femte måned.. Har også hatt ømme brystvorter i ca en uke nå..

Har hørt så mye forskjellig at det kan ta opptil år å bli gravid etter pilleslutt, men siden jeg hadde både EL-slim og positiv test, tror dere jeg kan være gravid nå?

Sendte samboern min for å kjøpe en graviditetstest nå hehe, er det alt for tidlig eller?

Håper på svar!!! :-)

Fortsetter under...

Det er alt fo rtidlig for å slå positivt ut på en graviditetstest siden du hadde positiv eggløsningstest den 6.10, for positiv EL test betyr at du vil få eggløsning innen 24-48 timer. Derfor så vil egget mest sannsynligvis akkurat blitt befruktet..

Så vent med graviditetstesten til den dagen du skal egentlig ha mens(Hvis du ikke vet helt hvor lang syklus du har så gå ut ifra 28 dager ifra første blødningsdag etter p-pillen :) )

For ellers blir det maaaaange 100-lapper ut igjennom vinduet i håp om at testen skal bli positiv (been there, done that..) :)

Nå håper jeg at du er heldig på første forsøk men vær obs på at blant annet oppblåshet og ømme bryst/brystvorter er normalt i PMS- dagene før mens (altså dagene mellom eggløsning og mens) som er skremmende like på graviditetssymptomer.. :)

Det er alt fo rtidlig for å slå positivt ut på en graviditetstest siden du hadde positiv eggløsningstest den 6.10, for positiv EL test betyr at du vil få eggløsning innen 24-48 timer. Derfor så vil egget mest sannsynligvis akkurat blitt befruktet..

Så vent med graviditetstesten til den dagen du skal egentlig ha mens(Hvis du ikke vet helt hvor lang syklus du har så gå ut ifra 28 dager ifra første blødningsdag etter p-pillen :) )

For ellers blir det maaaaange 100-lapper ut igjennom vinduet i håp om at testen skal bli positiv (been there, done that..) :)

Nå håper jeg at du er heldig på første forsøk men vær obs på at blant annet oppblåshet og ømme bryst/brystvorter er normalt i PMS- dagene før mens (altså dagene mellom eggløsning og mens) som er skremmende like på graviditetssymptomer.. :)

Tusen takk for svar! :-)

Men greia er at jeg ALDRI har hatt ømme bryst før.. Og i tilegg blir jeg så forvirra siden jeg har lest at man ikke aner syklussen sin etter p-pilleslutt før man har fått mensen regelmessig noen ganger..

Mhm, jeg husker det der når jeg begynte å prøve første perioden etter p-pille slutt og da ble jeg anbefalt å gå ut ifra 28 dager de første mnd (tils jeg fant ut min syklus)for å få en pekepinn på når jeg burde begynne å teste. MEN legen så at det var best å vente 1-2 uker Etter forventet blødningsdag for å teste... (skal vel legge til at dette var en mannlig lege som sikkert hadde all tålmodighet i verden :D )

Jeg personlig har slitt med å få eggløsning i mine sykluser.. Dermed aldri hatt PMS eller symptomer på det, men etter jeg begynte å få eggløsning jevnlig så har jeg så sinnsykt ømme bryst i PMS dagene at det er skremmende..

Like ømme uansett om det er graviditet og som i PMS.

Men nå får vi krysse fingrene for at du er gravid ;):D

Bør kanskje investere i slike strimmeltester - graviditetstester hvis du har like dårlig tålmodighet som meg ang. å vente med å teste :P

Du er 19 år! Og har på ingen måte noe hasverk om å bli gravid! Vent til du har opplevd ungdomstiden din! ;)

Hehe, sorry meg altså, men er du seriøs nå eller har dere en intern greie på gang? å få høre at man har all verdens med tid pga. alder er det dummeste jeg hører. Hvis hun er klar for barn nå så er det vel hennes private sak? Skulle ønske jeg hadde funnet kjærligheten da jeg var 19 og vært klar for barn da, for da hadde jeg ikke sittet her som infertil 28 åring fordi jeg ventet for lenge!

Til HI: hvis du mener du hadde eggløsning på lørdag 6.okt så er det nok for tidlig å kjenne noe, det er bare 9.okt nå. Husk at egget skal vandre fra eggstokk og inn i en av egglederne, bli befruktet, vandre ned egglederen og inn til livmor, ha noen dagers clledeling, lete etter plass i livmor å grave seg ned, og så produsere nok hcg til at man som kvinne blir påvirket av det. Dette tar oftest 7-14 dager og mer etter befruktning :) Jeg hadde el på torsdag og synes det er for tidlig her også til å begynne å tro at jeg kjenner noe (men jeg blir ikke gravid uten IVF mest sannsynlig). Håper du ikke får en like kjip reise som meg og at spira di sitter snart :)

Annonse

Mener bare at man burde leve livet som ungdom før man lever med barn! :) Forskjellige meninger her i livet, heldigvis :)

Min søster fikk da hun var 18, hun angrer selfølgelig ikke. Men oppfordrer ingen til å gjøre det samme. Men så var ikke hun født "gammel" heller da =)

Nei da skjønner jeg :) Det kan lett tolkes som en fornærmelse når noen "tipser" om å ikke bli gravid, særlig pga. alder, men det går jo andre veien og! Er ikke særlig morsomt når folk sier "nå bør dere begynne å produsere snart, husk dere er ikke 20 lenger".

Jeg blir litt ekstra tent når jeg vet hvor skummelt det kan være å vente, er helt ødelagt av endometriose som burde vært tatt for mange år siden selv. Det har ødelagt 10 år av mitt liv samt drømmen om å kunne bli gravid på naturlig måte. Jeg var på ingen måte klar for å bli mor da jeg var 19, enda jeg var moden for alderen.

Tusen takk for svar, begge to! :-)

Vet at jeg ikke har grunn til å forte meg å bli gravid, har jo sikkert 15 år på meg enda, men jeg og samboern min har vært lykkelige sammen i 4 år, han er ferdigutdannet nå til jul, og jeg er ferdig som helsefagarbeider til sommeren, og begge føler vi har levd "ungdomstida" vår og er ferdig med den epoken i livet med festing og det som hører med, vi har begge god inntekt (og det som bare lærlinger) og ønsker nå å å få barn. Alle er forskjellige med tanke på modenhet for alder, og vi føler oss moden nok til å ta imot et barn vi kan elske sammen :-)

Du kan være gravid, ja. Men som andre har sagt tidligere - det er litt i tidligste laget å begynne å teste.

Dessuten: Når man slutter med hormonell prevensjon, kan kroppens egne hormoner tulle litt med deg. Du kan oppleve mange rare "symptomer" som egentlig bare er kroppen som forsøker å finne tilbake til normal hormonnivå. Så ikke overfortolk symptomene.

Men som sagt: Du har hatt sex etter positiv EL-test - det er ikke usannsynlig at du kan ha blitt gravid!

Tusen takk for svar, begge to! :-)

Vet at jeg ikke har grunn til å forte meg å bli gravid, har jo sikkert 15 år på meg enda, men jeg og samboern min har vært lykkelige sammen i 4 år, han er ferdigutdannet nå til jul, og jeg er ferdig som helsefagarbeider til sommeren, og begge føler vi har levd "ungdomstida" vår og er ferdig med den epoken i livet med festing og det som hører med, vi har begge god inntekt (og det som bare lærlinger) og ønsker nå å å få barn. Alle er forskjellige med tanke på modenhet for alder, og vi føler oss moden nok til å ta imot et barn vi kan elske sammen :-)

Ja sitvasjonen din er jo heldigvis bra! :) Har man bestemt seg så har man bestemt seg.. Ingenting kan forutsees i fremiden!

Det som skjer, det skjer..

Min mor fødte meg da hun var 19 år, og har alltid rådet meg til å ikke få barn tidlig. Selvom jeg følte meg "klar" da, så er jeg veldig glad for at jeg ventet til jeg ble 24 og er godt voksen og moden for et lite menneskeliv.

Jeg kan ikke si noe som en "random bruker" her på Barnimagen, men;Ikke stress med det! :))

Jeg tror nok de fleste som går inn her på BIM "bli gravid" og er aktive prøvere har tenkt igjennom hva det vil si å få barn - uansett alder.

Jeg synes det blir for dumt å si til en på 19 år, "ikke stress med det" bare fordi hun er 19 år. Det blir like dumt å si til en på 30 år "Nå må du skynde deg for nå tikker den biologiske klokken! " noe en 30-åring ville ta ille opp og bli fornærmet av.

En ting hvis man er ung og man blir gravid ved et uhell da har man som oftest ikke tenkt igjennom hva det vil si - men det samme skjer jo med ei på 25 år hvis hun ikke har tenkt å bli gravid.

Så heller svar på det vedkommendet lurer på enn en "mammatale".

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...