Vogndilla Skrevet 9. oktober 2012 #26 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dere som vurderer å sende barna deres på steinerskolen burde lese dette, utrolig godt skrevet av en tidligere elev ved steiner i Moss: http://humanist.no/et_steinerbarns_bekjennelser.html Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144619940 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #27 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dere som vurderer å sende barna deres på steinerskolen burde lese dette, utrolig godt skrevet av en tidligere elev ved steiner i Moss: http://humanist.no/e...kjennelser.html Den bloggen er kjempegod, men husk at den er én elevs erfaring fra én steinerskole. Jeg ville ikke selv sendt barna mine på steinerskolen i Moss, har hørt mye rart derfra også utenom denne bloggen, men jeg hadde ikke hatt noen skrupler som helst med å sende dem på steinerskolen i Oslo eller Bergen - skoler som har forstått at ikke alt Steiner sa og skrev er like fornudtif Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144619957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #28 Del Skrevet 9. oktober 2012 Noen som kjenner steinerskolen i Hurum? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620012 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vogndilla Skrevet 9. oktober 2012 #29 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dere som vurderer å sende barna deres på steinerskolen burde lese dette, utrolig godt skrevet av en tidligere elev ved steiner i Moss: http://humanist.no/e...kjennelser.html Den bloggen er kjempegod, men husk at den er én elevs erfaring fra én steinerskole. Jeg ville ikke selv sendt barna mine på steinerskolen i Moss, har hørt mye rart derfra også utenom denne bloggen, men jeg hadde ikke hatt noen skrupler som helst med å sende dem på steinerskolen i Oslo eller Bergen - skoler som har forstått at ikke alt Steiner sa og skrev er like fornudtif Ja det er greit nok, men hun legger jo frem argumenter som gjelder hele steiner bevegelsen også og må si jeg blir litt skeptisk. Men så er jeg ateist da, er vel kanskje annerledes dersom man er kristen. Steinerpedagogikk bygger jo på det Rudolph Steiner stod for, og han var jo bare en oppskrytt juksepave ifølge det hun skriver. Sitat: "Ifølge norsk Wikipedia var Rudolf Steiner en østerriksk filosof, Goethe-forsker, pedagog, kunstner, dramatiker, sosial tenker, anarkistisk orientert individualist og esoteriker. Det er jo en ganske imponerende liste. Sandberg og Kristoffersen krymper den imidlertid betraktelig, ved å påpeke at selv om antroposofene beskriver Steiner som alt fra filosof til arkitekt, er det bare religionshistorikere som har forsket på nyreligiøsitet som har vært interessert i ham i ettertid. Om han var filosof, har svært få senere filosofer kunnet bruke ham til noe som helst, og han glimrer også med sitt fravær på pensumlistene hos studentene i pedagogikk." Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620018 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #30 Del Skrevet 9. oktober 2012 Steinerskolen er en viktig del av en religiøs bevegelse som i tillegg til å drive skole, også har en egen menighet. Pølsevev. Steinerskolen har ikke noen egen menighet. I min klasse var det kristne, humanetikere/ateister og jøder. Ingen som jeg vet om var nevneverdig religiøse. Kristensamfunnet er ikke "steinerskolens menighet" og har ingen ting med Steinerskolen å gjøre utover å være inspirert av filosofen Rudolf Steiner. Offentlig skole er minst like mye religiøs som steinerskolen. De har jo kristen formålsparagraf og er dermed en del av menigheten Den norske kirke, og feirer religiøse høytider de også. I motsetning til en konfesjonsfri skole, Jeg har aldri hørt om konfesjonsfrie skoler i Norge. Offentlig skole er en skole med luthersk formålsparagraf og er en religiøs skole. å betale for en plass på Steinerskolen er å delta i en stor livssynsbevegelse der skolen er en viktig inntektskilde for det antroposofiske arbeidet. Ren løgn og konspirasjonsteorier. I virkelighetens verden er steinerskolene allmennyttige stiftelser som drives med tap og som bare går rundt fordi lærerne aksepterer lavere lønn enn de kunne fått andre steder. Skolepengene er lave og dekker ikke kostnadene ved skoleplassene. Det er derfor skolene som subsidierer foreldrene, ikke omvendt. Steinerskolene har forøvrig ingen ting med "det antroposofiske arbeidet" (hva det måtte være) å gjøre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #31 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dere som vurderer å sende barna deres på steinerskolen burde lese dette, utrolig godt skrevet av en tidligere elev ved steiner i Moss: http://humanist.no/e...kjennelser.html Den bloggen er kjempegod, men husk at den er én elevs erfaring fra én steinerskole. Jeg ville ikke selv sendt barna mine på steinerskolen i Moss, har hørt mye rart derfra også utenom denne bloggen, men jeg hadde ikke hatt noen skrupler som helst med å sende dem på steinerskolen i Oslo eller Bergen - skoler som har forstått at ikke alt Steiner sa og skrev er like fornudtif Ja det er greit nok, men hun legger jo frem argumenter som gjelder hele steiner bevegelsen også og må si jeg blir litt skeptisk. Men så er jeg ateist da, er vel kanskje annerledes dersom man er kristen. Steinerpedagogikk bygger jo på det Rudolph Steiner stod for, og han var jo bare en oppskrytt juksepave ifølge det hun skriver. Sitat: "Ifølge norsk Wikipedia var Rudolf Steiner en østerriksk filosof, Goethe-forsker, pedagog, kunstner, dramatiker, sosial tenker, anarkistisk orientert individualist og esoteriker. Det er jo en ganske imponerende liste. Sandberg og Kristoffersen krymper den imidlertid betraktelig, ved å påpeke at selv om antroposofene beskriver Steiner som alt fra filosof til arkitekt, er det bare religionshistorikere som har forsket på nyreligiøsitet som har vært interessert i ham i ettertid. Om han var filosof, har svært få senere filosofer kunnet bruke ham til noe som helst, og han glimrer også med sitt fravær på pensumlistene hos studentene i pedagogikk." Jeg har også lest denne bloggen, humret og ledd og nikket gjenkjennende til mye av det. Etter 12 år på (en annen) Steinerskole, er det ikke til å komme utenom at jeg også har sett, erfart og himlet med øynene over mye av det hun skriver om. Rudolf Steiner har skrevet og sagt uhorvelige mengder med det reneste svada, både i pedagogikk, landbruk, helsespørsmål/medisin, religion (fra mitt synspunkt) og om mennesket og verden generelt. Absolutt! Jeg er også ateist, som jeg har skrevet tidligere, og generelt skeptisk og svært lite alternativ og åndelig av meg. Likevel er jeg så utrolig glad for at jeg havnet på Steinerskolen, og jeg er så utrolig glad for at jeg har anledning til å ha mine barn i Steinerbarnehage. At noen Steinerskoler og steinerlærere ikke klarer å pelle ut dritten fra gullet i Rudolf Steiners skriverier er kjempesynd, men det betyr ikke at en hver Steinerskole og en hver steinerlærer er hardbarka antroposofer som sluker og misjonerer alt Steiner har sagt rått - heldigvis Jeg tror også at det, heldigvis, er det mine barn lærer hjemme, som vil forme dem mest som mennesker hva angår verdier og livssynsspørsmål. Slik har det i allefall vært for meg. Morgenvers hver dag i 12 år og fortellinger om skytsengler på Mikaelsdagen hvert bidige år, har ikke gjort meg mindre ateist. Jeg er i stand til å le av alt det fjerne jeg har hørt og opplevd i Steinerskolen, og samtidig å virkelig verdsette og glede meg over alt det flotte jeg har erfart og lært. Og så må jeg si, at de årene jeg har jobbet og vært i praksis (lærer) i offentlig skole, har jeg sett like mye religiøsitet der som i Steinerskolen, om ikke mer. Julegudstjenesten jeg var på i fjor, for eksempel, var et overtramp uten sidestykke etter min mening. For her ble ingen ting presentert som eventyr og fortellinger med et godt budskap, slik f.eks Mikaelsfortellingen blir i Steinerskolen (der jeg gikk, i hvertfall), nei her var det ren kristendomsundervisning. Alle elevene i klassen var med, også de ikke-kristne, fordi de var redd for å bli sett på som annerledes og falle utenfor flertallsfellesskapet. En liten avsporing kanskje, men vil bare frem til at det at Steinerskolen i utgangspunktet bygget på Steiners antroposofi, ikke betyr at det (nødvendigvis - for alle skolene er jo ulike) er noe mer religiøs formidling i steinerskolene enn det er i offentlig Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #32 Del Skrevet 9. oktober 2012 Spennende med mange innspill:-) Jeg tror det koster ca 3000 pr mnd for to søsken. Kanskje det var mer rift om skoleplassene før, men nå har jeg hørt at det stadig er ledige plasser på Steinerskolen... Men dette vet jeg ikke sikkert, så kanskje er vi uansett for sent ute med å søke plass, om det skulle bli til det... De har automatisk søskenmoderasjon, og man kan få reduserte skolepenger eller slippe skolepenger helt hvis man har dårlig økonomi. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #33 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har gått 12 år på steinerskole og har aldri opplevd noen form for undervisning i noen bestemt religion. Vi har lært om gammel egyptisk religion, jødedom, islam, gresk og romersk mytologi, norrøn mytologi og kristendom. Dette har skjedd i rammen av kulturhistorie/fortellinger/eventyr, og ikke som religionsundervisning. Steinerskolen er den minst direkte religiøse skolen i Norge. Offentlig skole er mye mer religiøs i en bestemt religion, siden den har som formålsparagraf å lære opp elevene i religionen lutherdom. Noen slik formålsparagraf har ikke steinerskoler. Foreldrene mine var/er humanetikere. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620077 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magia Skrevet 9. oktober 2012 #34 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg hadde tenkt å poste den linken som ble lagt ut over her. Syns det var en god artikkel, selv om det er en del personlige erfaringer inni der så sier den likevel noe om grunnlaget til pedagogikken. Jeg begynte å lese meg opp litt ang steinerpedagogikken og kom frem til alt det samme hun som har skrevet artikkelen - at det er en livssyns/religiøs skole. Det er ikke forkynnelse, fordi barna i følge Steiner ikke er modne for den typen kunnskap, men livssynet/religionen ligger til grunn for alt de gjør ned til minste detalj. Jeg stiller meg også sterkt kritisk til det å bremse barna i kunnskapstørsten fordi de ikke er i "riktig" periode for å lære det de har lyst til. Jeg tror noen har kjempebra utbytte av Steinerskolen, men jeg ser det som å gamble med mitt barns fremtid å skulle sende det dit. På utsiden, og til dels innsiden som forelder, elev eller annet, ser det veldig fristende ut. De står for en del idealer jeg selv setter høyt, men de er basert på et livssyn jeg ikke bekjenner meg til. At alt dette er basert på én manns "klarsyn" blir ikke mer virkelig av å kalle det åndsVITENSKAP. Det er ikke noe vitenskapelig over det, og jeg tror på ingen måte på denne mannens "åndelige innsikt". En annen ting: skulle noe gå galt i løpet av skoleløpet, at barnet ditt ikke er et perfekt eksemplar av et steinerbarn, så er det vanskelig å få til endringer eller de tiltakene man trenger. De har andre grunner for hvorfor barnet ikke utvikler seg riktig enn hva "normale" mennesker uten dette livssynet har. Går det galt i offentlig skole har man steder man kan gå, steder man kan klage og få i gang tiltak - og i verste fall få erstatning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magia Skrevet 9. oktober 2012 #35 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har gått 12 år på steinerskole og har aldri opplevd noen form for undervisning i noen bestemt religion. Vi har lært om gammel egyptisk religion, jødedom, islam, gresk og romersk mytologi, norrøn mytologi og kristendom. Dette har skjedd i rammen av kulturhistorie/fortellinger/eventyr, og ikke som religionsundervisning. Steinerskolen er den minst direkte religiøse skolen i Norge. Offentlig skole er mye mer religiøs i en bestemt religion, siden den har som formålsparagraf å lære opp elevene i religionen lutherdom. Noen slik formålsparagraf har ikke steinerskoler. Foreldrene mine var/er humanetikere. Offentlige skolen har i formålsparagrafen sin at den skal være livssynsnøytral, objektiv og pluralistisk, men fremme humanistiske og kristne verdier (forskjell på kristne verdier og forkynnelse av kristendom) OG vitenskapelig tenkemåte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620093 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #36 Del Skrevet 9. oktober 2012 Dere som vurderer å sende barna deres på steinerskolen burde lese dette, utrolig godt skrevet av en tidligere elev ved steiner i Moss: http://humanist.no/e...kjennelser.html Human-Etisk Forbund er (i følge barna til deres egen grunnlegger) en sekt ledet av en forhenværende pinsevenn. Og personen som har skrevet dette er en person med psykiske problemer som anbefaler et konspirasjonsteori-nettsted. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #37 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg har gått 12 år på steinerskole og har aldri opplevd noen form for undervisning i noen bestemt religion. Vi har lært om gammel egyptisk religion, jødedom, islam, gresk og romersk mytologi, norrøn mytologi og kristendom. Dette har skjedd i rammen av kulturhistorie/fortellinger/eventyr, og ikke som religionsundervisning. Steinerskolen er den minst direkte religiøse skolen i Norge. Offentlig skole er mye mer religiøs i en bestemt religion, siden den har som formålsparagraf å lære opp elevene i religionen lutherdom. Noen slik formålsparagraf har ikke steinerskoler. Foreldrene mine var/er humanetikere. Offentlige skolen har i formålsparagrafen sin at den skal være livssynsnøytral, objektiv og pluralistisk, men fremme humanistiske og kristne verdier (forskjell på kristne verdier og forkynnelse av kristendom) OG vitenskapelig tenkemåte. Den offentlige skolen har som formålsparagraf å lære opp barna i religionen lutherdom. Da jeg gikk på skolen var den offentlige skolens formålsparagraf, altså selve formålet med skolegangen, følgende: "Grunnskolen skal i forståing og samarbeid med heimen hjelpe til med å gje elevane ei kristen og moralsk oppseding" Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #38 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er jo en ganske imponerende liste. Sandberg og Kristoffersen krymper den imidlertid betraktelig, ved å påpeke at selv om antroposofene beskriver Steiner som alt fra filosof til arkitekt, er det bare religionshistorikere som har forsket på nyreligiøsitet som har vært interessert i ham i ettertid. For det første er den en helt latterlig påstand, og for det andre er personene du nevner to gærninger som ingen tar seriøst. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620117 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #39 Del Skrevet 9. oktober 2012 Mange synes miljøet i steinerskolen blir for lite. På Steinerskolen her er det mellom 7 og 12 elever i hver klasse og for noen barn blir dette et for lite miljø. Akkurat som i offentlig skole på små steder, mao. På min steinerskole var normalen 20-25 elever i hver klasse. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620128 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #40 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ooog bare for ha det på det rene, så er min familie hverken religiøse, alternative eller åndelige. Vi er humanister og skeptikere, som ramlet borti Steinerskolen ved tilfeldighet og i desperasjon, fordi min offentloge nærskole på den tiden var beryktet for å være elendig. Jeg har aldri opplevd noe religiøst press eller liknende. Det var julespill og no englemalerier i jula, men vi var aldri på gudstjeneste for eksempel, slik som offentlig. Jeg har aldri hørt om gudstjenester organisert i regi av en steinerskole. Tanken om at skole skal holde (tvungne) gudstjenester er sjokkerende og absurd, men i offentlig skole er dette tydeligvis helt vanlig. Enda en grunn til å velge steinerskole for folk som ikke liker religiøs indoktrinering. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620132 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #41 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg hadde tenkt å poste den linken som ble lagt ut over her. Syns det var en god artikkel, selv om det er en del personlige erfaringer inni der så sier den likevel noe om grunnlaget til pedagogikken. Jeg begynte å lese meg opp litt ang steinerpedagogikken og kom frem til alt det samme hun som har skrevet artikkelen - at det er en livssyns/religiøs skole. Det er ikke forkynnelse, fordi barna i følge Steiner ikke er modne for den typen kunnskap, men livssynet/religionen ligger til grunn for alt de gjør ned til minste detalj. Jeg stiller meg også sterkt kritisk til det å bremse barna i kunnskapstørsten fordi de ikke er i "riktig" periode for å lære det de har lyst til. Jeg tror noen har kjempebra utbytte av Steinerskolen, men jeg ser det som å gamble med mitt barns fremtid å skulle sende det dit. På utsiden, og til dels innsiden som forelder, elev eller annet, ser det veldig fristende ut. De står for en del idealer jeg selv setter høyt, men de er basert på et livssyn jeg ikke bekjenner meg til. At alt dette er basert på én manns "klarsyn" blir ikke mer virkelig av å kalle det åndsVITENSKAP. Det er ikke noe vitenskapelig over det, og jeg tror på ingen måte på denne mannens "åndelige innsikt". En annen ting: skulle noe gå galt i løpet av skoleløpet, at barnet ditt ikke er et perfekt eksemplar av et steinerbarn, så er det vanskelig å få til endringer eller de tiltakene man trenger. De har andre grunner for hvorfor barnet ikke utvikler seg riktig enn hva "normale" mennesker uten dette livssynet har. Går det galt i offentlig skole har man steder man kan gå, steder man kan klage og få i gang tiltak - og i verste fall få erstatning. Alle lærere har et personlig livssyn. I Steinerskolen er det mulig mange lærere med antroposofisk livssyn, og som hos kristne, muslimske, humanistiske og gudene vet lærere, har også disse livssynet sitt med seg i alt de gjør, også i lærergjerningen. Det betyr heldigvis ikke at de legger det til grunn for alt deg gjør, eller at de ikke kan løsrive seg fra det og forholde seg nøytralt i skolen. Ogsåmå jeg tjent at det ikke holder å lese seg opp på Steinerskolen pedagogikk og filosofi for å forstå hva dagens Steinerskole er. Steiner mente så mye sprøtt at en skole som ukritisk bygger på alt han har sagt, neppe ville hatt elever fra fanilier utenfor antroposofisk samfunn.nog det har de, oppegående hunanister, muslimer, hinduister.. Forøvrig ha jeg aldri blitt bremset i skolen, selv om jeg lå flere år foran i noen fag. Begikk tvert i mot jobbe med pensum for klassene over. Igjen, hv steiner har sagt, er ikke alltid det som praktiseres i dagens Steinerskole. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620144 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #42 Del Skrevet 9. oktober 2012 Steiners pedagogikk skulle det stå. Dumme mobil. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620149 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #43 Del Skrevet 9. oktober 2012 Jeg hadde tenkt å poste den linken som ble lagt ut over her. Syns det var en god artikkel, selv om det er en del personlige erfaringer inni der så sier den likevel noe om grunnlaget til pedagogikken. Jeg begynte å lese meg opp litt ang steinerpedagogikken og kom frem til alt det samme hun som har skrevet artikkelen - at det er en livssyns/religiøs skole. Det er ikke forkynnelse, fordi barna i følge Steiner ikke er modne for den typen kunnskap, men livssynet/religionen ligger til grunn for alt de gjør ned til minste detalj. Jeg stiller meg også sterkt kritisk til det å bremse barna i kunnskapstørsten fordi de ikke er i "riktig" periode for å lære det de har lyst til. Jeg tror noen har kjempebra utbytte av Steinerskolen, men jeg ser det som å gamble med mitt barns fremtid å skulle sende det dit. På utsiden, og til dels innsiden som forelder, elev eller annet, ser det veldig fristende ut. De står for en del idealer jeg selv setter høyt, men de er basert på et livssyn jeg ikke bekjenner meg til. At alt dette er basert på én manns "klarsyn" blir ikke mer virkelig av å kalle det åndsVITENSKAP. Det er ikke noe vitenskapelig over det, og jeg tror på ingen måte på denne mannens "åndelige innsikt". En annen ting: skulle noe gå galt i løpet av skoleløpet, at barnet ditt ikke er et perfekt eksemplar av et steinerbarn, så er det vanskelig å få til endringer eller de tiltakene man trenger. De har andre grunner for hvorfor barnet ikke utvikler seg riktig enn hva "normale" mennesker uten dette livssynet har. Går det galt i offentlig skole har man steder man kan gå, steder man kan klage og få i gang tiltak - og i verste fall få erstatning. Alle lærere har et personlig livssyn. I Steinerskolen er det mulig mange lærere med antroposofisk livssyn, og som hos kristne, muslimske, humanistiske og gudene vet lærere, har også disse livssynet sitt med seg i alt de gjør, også i lærergjerningen. Det betyr heldigvis ikke at de legger det til grunn for alt deg gjør, eller at de ikke kan løsrive seg fra det og forholde seg nøytralt i skolen. Ogsåmå jeg tjent at det ikke holder å lese seg opp på Steinerskolen pedagogikk og filosofi for å forstå hva dagens Steinerskole er. Steiner mente så mye sprøtt at en skole som ukritisk bygger på alt han har sagt, neppe ville hatt elever fra fanilier utenfor antroposofisk samfunn.nog det har de, oppegående hunanister, muslimer, hinduister.. Forøvrig ha jeg aldri blitt bremset i skolen, selv om jeg lå flere år foran i noen fag. Begikk tvert i mot jobbe med pensum for klassene over. Igjen, hv steiner har sagt, er ikke alltid det som praktiseres i dagens Steinerskole. Men du har helt rett i at mange steinerskoler har en del å lære organisatorisk, det med å ha skikkelige systemer for prosesser og tiltak når situasjoner oppstår eller elever strever på ulike vis. Derfor skrev jeg tidligere t Hi må undersøke akkurat den Steinerskolen hun vurderer, det er store forskjeller akkurat som i offentlig. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620154 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #44 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ogsåmå jeg tjent at det ikke holder å lese seg opp på Steinerskolen pedagogikk og filosofi for å forstå hva dagens Steinerskole er. Steiner mente så mye sprøtt at en skole som ukritisk bygger på alt han har sagt, neppe ville hatt elever fra fanilier utenfor antroposofisk samfunn.nog det har de, oppegående hunanister, muslimer, hinduister.. I denne sammenhengen kan man tilføye at de som la premissene for offentlig skole på slutten av 1800-tallet (som er den epoken disse gærningene (noen få enkeltpersoner) som kritiserer steinerskolen henter irrelevante sitater fra) mente mye verre ting enn Steiner noensinne har ment. Hvis man skulle sitere dem kunne man utlede at offentlig skole lærer opp elevene i et grovt rasistisk og uvitenskapelig verdensbilde med sjokkerende holdninger. Offentlig skole i Norge har kristen formålsparagraf hvor formålet er å lære opp barna i religionen til Martin Luther. Luther sa sånne ting som "hvis jeg kunne, ville jeg stukket dem (jødene) ned og i mitt raseri gjennombore dem med mitt sverd." Jeg kunne aldri sendt barn til en skole som bygger på sånne holdninger. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620159 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magia Skrevet 9. oktober 2012 #45 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er helt riktig at den offentlige skolen ble opprettet som en dåpsopplæring - altså med en kristen formålsparagraf. Det har imidlertid skjedd mange endringer i den offentlige skolen siden den startet, som gjør at dette ikke holder som noe argument lenger. Hadde vi vært på 1800-tallet fremdeles, så skulle jeg vært enig. Det har ikke vært noen obligatorisk religionsutøvelse i den offentlige skolen på mange år, da det har vært fritaksregler nesten hele veien. I dag kan enhver forelder bestemme for barna sine at de ikke skal være med på noe som kan oppleves som kristen eller annen religionsutøvelse, dermed er også barna fritatt fra gudstjeneste (og skolegudstjeneste er så vidt jeg har erfart ikke en egentlig gudstjeneste, mer en samling i kirka). En annen over som argumenterer med at pedagogikken i den offentlige skolen skifter med politiske forhold, har ikke helt skjønt hva pedagogikk er. Læreinnholdet i læreplanene har (heldigvis) endret seg med tiden, men det finnes ikke én pedagogikk som brukes i den offentlige skolen. Lærerutdanning/pedagogikkutdanning gir opplæring i forskjellige teoretikeres syn på læring, og det er ingen som blander seg i hvilken av disse læreren synes er formålstjenlig når han/hun jobber i skolen. Læreplaninnholdet er jo akkurat det samme som steinerskolen forplikter seg til (om det alltid er helt i tråd, kan vel diskuteres, men det gjelder vel kanskje offentlig skole til en viss grad også). Smyril Line: Du har rett i at alle lærere har med seg sitt eget livssyn i alle undervisningssituasjoner. Det endrer imidlertid ikke det faktum at steinerpedagogikken er bygd på Steiners klarsyn. Innenfor dette finnes det helt sikkert varierende grad av antroposofisk overbevisning, men syns du ikke det ville vært rart om en lærer på en steinerskole, hvor pedagogikken skal bygge på steiners syn på mennesket, går utenom det som er denne skoletypens formål? Jeg sier for all del ikke at ikke mange har hatt gode opplevelser med steinerskolen. Det som skremmer meg er at de negative opplevelsene sjelden får kommet frem. Det slår virkelig aldri feil at hver gang noen skriver noe negativt om steinerskolen på nett, kommer de samme uopplyste argumentene tilbake og gjerne med et snev av personangrep (mener ikke spesifikt deg Smyril Line, mer som anonym over som sier både det ene og det andre om hun som har skrevet artikkelen). Beklager at jeg ikke helt har skjønt dette med multisitat... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620712 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #46 Del Skrevet 9. oktober 2012 Det er helt riktig at den offentlige skolen ble opprettet som en dåpsopplæring - altså med en kristen formålsparagraf. Det har imidlertid skjedd mange endringer i den offentlige skolen siden den startet, som gjør at dette ikke holder som noe argument lenger. Hadde vi vært på 1800-tallet fremdeles, så skulle jeg vært enig. Det har ikke vært noen obligatorisk religionsutøvelse i den offentlige skolen på mange år, da det har vært fritaksregler nesten hele veien. I dag kan enhver forelder bestemme for barna sine at de ikke skal være med på noe som kan oppleves som kristen eller annen religionsutøvelse, dermed er også barna fritatt fra gudstjeneste (og skolegudstjeneste er så vidt jeg har erfart ikke en egentlig gudstjeneste, mer en samling i kirka). En annen over som argumenterer med at pedagogikken i den offentlige skolen skifter med politiske forhold, har ikke helt skjønt hva pedagogikk er. Læreinnholdet i læreplanene har (heldigvis) endret seg med tiden, men det finnes ikke én pedagogikk som brukes i den offentlige skolen. Lærerutdanning/pedagogikkutdanning gir opplæring i forskjellige teoretikeres syn på læring, og det er ingen som blander seg i hvilken av disse læreren synes er formålstjenlig når han/hun jobber i skolen. Læreplaninnholdet er jo akkurat det samme som steinerskolen forplikter seg til (om det alltid er helt i tråd, kan vel diskuteres, men det gjelder vel kanskje offentlig skole til en viss grad også). Smyril Line: Du har rett i at alle lærere har med seg sitt eget livssyn i alle undervisningssituasjoner. Det endrer imidlertid ikke det faktum at steinerpedagogikken er bygd på Steiners klarsyn. Innenfor dette finnes det helt sikkert varierende grad av antroposofisk overbevisning, men syns du ikke det ville vært rart om en lærer på en steinerskole, hvor pedagogikken skal bygge på steiners syn på mennesket, går utenom det som er denne skoletypens formål? Jeg sier for all del ikke at ikke mange har hatt gode opplevelser med steinerskolen. Det som skremmer meg er at de negative opplevelsene sjelden får kommet frem. Det slår virkelig aldri feil at hver gang noen skriver noe negativt om steinerskolen på nett, kommer de samme uopplyste argumentene tilbake og gjerne med et snev av personangrep (mener ikke spesifikt deg Smyril Line, mer som anonym over som sier både det ene og det andre om hun som har skrevet artikkelen). Beklager at jeg ikke helt har skjønt dette med multisitat... Det er ikke sånn at man kan bruke en metode for å bedømme steinerskolene og en helt annen for de offentlige skolene. Hvis man kommer trekkende med irrelevante sitater av Steiner fra 1800-tallet som har null og niks med steinerskolene som finnes i 2012 å gjøre, må man akseptere at den samme metodikken brukes for å kritisere de offentlige skolene, dvs. at vi ser på hva de som satte premissene for denne skolen har uttalt på 1800-tallet og før. Og da er det ingen tvil om hvilken skole som kommer verst ut. Pedagogikken er det ikke lærerne som styrer. F.eks. er den tullete ideen om "baseskoler" og "basebarnehager" noe som er hentet fra konsulentbransjen, og et typisk eksempel på et moteinnfall som alle etterhvert oppdager at ikke fungerer. Der steinerskolene har et solid og internasjonalt teoretisk fundament bygger offentlig skole mest på svakt funderte moter og lokale politiske innfall. At "steinerpedagogikken er bygd på Steiners klarsyn" er bare tull. Steiner var filosof og bidro i forbindelse med etableringen av en skole for Waldorf Astoria-fabrikken på slutten av sitt liv. Steinerpedagogikken (som utenfor Norge slett ikke kalles steinerpedagogikk, som er et misvisende begrep, men waldorfpedagogikk) er først og fremst basert på de siste hundre årenes pedagogiske praksis og forholder seg til Steiner på samme måte som offentlig skole forholder seg til Martin Luther. å påstå at steinerskolene (eller waldorfskolene som de kalles i resten av verden) "bygger på Steiners klarsyn" er som å påstå at offentlig skole bygger på Martin Luthers hatutfall mot jødene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
magica fra tryll Skrevet 9. oktober 2012 #47 Del Skrevet 9. oktober 2012 Ikke vet jeg, men mine barn har det ihvertfall helt supert både i barnehagen og skolen. Og jeg har det helt supert med de andre foreldrene og pedagogene. Ikke merker jeg noen "rare" syn hos barna mine men tvertimot veldig gode verdier. Jeg og mannen er selv utdannede lærere og har jobbet mange år i ulike skoler, og sett mye rart. Vi har også fulgt 3 barn gjennom både offentlig skole og barnehage, og har aldri vært så fornøyde som nå.Om barna mine skulle bli påført uheldige ting(skjønner ikke helt hva det skulle være), tror jeg nok at vi ser det og reagerer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620791 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #48 Del Skrevet 9. oktober 2012 Smyril Line: Du har rett i at alle lærere har med seg sitt eget livssyn i alle undervisningssituasjoner. Det endrer imidlertid ikke det faktum at steinerpedagogikken er bygd på Steiners klarsyn. Innenfor dette finnes det helt sikkert varierende grad av antroposofisk overbevisning, men syns du ikke det ville vært rart om en lærer på en steinerskole, hvor pedagogikken skal bygge på steiners syn på mennesket, går utenom det som er denne skoletypens formål? Jeg sier for all del ikke at ikke mange har hatt gode opplevelser med steinerskolen. Det som skremmer meg er at de negative opplevelsene sjelden får kommet frem. Det slår virkelig aldri feil at hver gang noen skriver noe negativt om steinerskolen på nett, kommer de samme uopplyste argumentene tilbake og gjerne med et snev av personangrep (mener ikke spesifikt deg Smyril Line, mer som anonym over som sier både det ene og det andre om hun som har skrevet artikkelen). Beklager at jeg ikke helt har skjønt dette med multisitat... Må ha på det rene at jeg ikke har kritisert offentlig skole - jeg jobber der selv Jeg har offentlig lærerutdanning, og kunne aldri jobbet i Steinerskolen, nettopp fordi mangle av skolene mangler struktur og system som organisasjon. Men jeg har med meg mye fra steinerbakgrunnen som jeg bruker i skolehverdagen, og er veldig glad for at jeg har den ballasten, og kan kombinere det beste fra to verdner. Men nei, jeg syns ikke det er det minste rart om lære på steinerskolen ikke forholder seg til hele Steiners pedagogikk og formål. De færreste (som jeg har vært borti) gjør det. Tvert i mot. Steinerskolen BLE grunnlagt med hans pedagogikk og formål som grunnlag, og har - helgidvis og takk og lov for det - utviklet seg siden da. Grunntankene om kreativitet, nysgjerrighet, rytme og synet på barn består, om enn i modererte, mer moderne former, andre sider av pedagogikken er helt utvisket - i hvertfall på de gode skolene. Jeg har hatt lærere som har vært åpne om sitt syn (på vgs), så jeg vet veldig godt at ikke alle Steinerlærere er antroposofer eller bokstavtro steinerped.tilhengere. De har sett et potensiale, og det bruker de. Jeg sier heller ikke at Steinerskolen utelukkende er fantastisk. jeg syns det er synd at debatter om Stienerskolen så ofte består i å gå i tottene på hverandre, hvor den ene parten mener Steiner er Gud og offentlig er Kvitekrist, mens den andre siden mener hele Steinerskolevesenet er en skjult, okkult sekt og alle som har barn der, men som ikke selv er antroposofer, er blinde idioter. Mange Steinerskoler er fantastiske, er moderne, forholder seg til vitenskap og virkelighet. Mange Steinerskoler er sikkert også håpløse, lukkede, med trekk som kan virke ekskluderende og sekteriske. Man må undersøke hver enkelt skole. Akkurat som med offentlig. Selv bor vi for langt unna nærmeste _gode_ Steinerskole, og når vi nå snart skal slippe poden inn i offentlig skole, undersøker vi selvsagt hvilke av nærskolene som virker gode. Jeg er absolutt ikke unyansert og blind, tvert i mot, og det bør man ikke være andre veien heller - spesielt når man ikke har egenerfart erfaring Og de som har dårlige erfaringer slipper så absolutt til, ingen skriker høyere enn Sandberg & co, mens media, med dagbladet i spissen, danner hylekor og snakker om Steinerskolen generelt - når eksemplene stort sett dreier seg om spesielle skoler som ikke har greid å løsrive seg fra Steiners mangfoldige svada. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. oktober 2012 #49 Del Skrevet 9. oktober 2012 [quo Det har ikke vært noen obligatorisk religionsutøvelse i den offentlige skolen på mange år, Usant. Faktum: Offentlig skole har gudstjenester (og bare i en religion, lutherdommen). Faktum: Steinerskoler har aldri gudstjenester (ikke i noen religion). Per definisjon er offentlig skole en religiøs skole (luthersk konfesjonsskole), mens steinerskoler ikke er det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smyril Line Skrevet 9. oktober 2012 #50 Del Skrevet 9. oktober 2012 [quo Det har ikke vært noen obligatorisk religionsutøvelse i den offentlige skolen på mange år, Usant. Faktum: Offentlig skole har gudstjenester (og bare i en religion, lutherdommen). Faktum: Steinerskoler har aldri gudstjenester (ikke i noen religion). Per definisjon er offentlig skole en religiøs skole (luthersk konfesjonsskole), mens steinerskoler ikke er det. Gudstjenestene i offentlig er ikke obligatoriske, og mange skoler er flinke tiø å tilby moskebesøk og synagogebesøk, for eksempel. Men når det er sagt, har jeg sett at det mange steder er et problem at gudstjenestealternativet er så fremtredende og samlende, at de som egentlig ikke ønsker å delta, føler seg tvunget. Tilbudet til de som har fritak er ofte svært dårlig, og i en klasse med 25 kristne og én humanist/muslim/osv, vil det å stikke seg ut og sitte alene og tegne eller regne på skolen, ikke være spesielt festelig i de mest sårbare gruppementalitetsårene. Dettte er fortsatt et stort problem, selv om den kristne formålsparagrafen heldigvis er borte. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978484-magica-fra-tryll-og-andre-med-barn-i-steinerskolebhg/page/2/#findComment-144620830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå