Gå til innhold

Magica fra Tryll, og andre med barn i steinerskole/bhg!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! Vi har hatt 3 barn gjennom vanlig grunnskole. Når har vi 3 små som vi tenker Steiner for. Foreløpig har vi 2 i barnehage og 1 i 1.klasse. Vi liker at det er mer vektlagt og tilnærme seg læring gjennom følelser, sanser og nyskjerrighet enn gjennom kun den logiske delen av hjernen vår(som jo er ganske liten...). Det vi opplever i 1.klasse er en klasse på 13 eleverog en helt super lærer. Et kjempegodt miljø der alle blir ivaretatt. Mye natur, årstider, historier, kreativitet osv. Gjennom dette tror vi at barna vil lære alt de trenger. Foreldrene er bevisste og stiller opp på alle møter etc. SFO fungerer også bra der er de ca 40 barn på det meste, ofte færre. Filosofien der er at det skal være som i en god familie. Mye vektlagt måltider og matlaging. De får varm mat stort sett både på skolen og på SFO.

Barnehagen er også super. Rolig og fint med kun 10-12 barn på liten avdelig.

Vi er veldig fornøyd som du hører:) Bare spør hvis det er noe mer spesifikt du lurer på, eller send meg en pm:)

Min eldste var Steinerkid:) Jeg kan ikke svare på vegne av alle skoler, for det er ulikt fra sted til sted, men kan med hånden på hjertet si at jeg kommer til å savne skolen nå når mine ygste etterhevert skal satret på offentlig skole, som ligger nærmere hjemmet vårt, derfor vi velger det denne gangen.

Det som jeg vil savne er: Små klasser med oversiktlig miljø, klasselærer følger klassen fra første til tiende, spenstig artitektur med en menneskelig og pedagogisk tanke bak, varm økologisk lunsj hver dag, skoleturer med overnattinger to ganger i semesteret, overflod av materiell, det pedagogiske opplegget(følger lærerplanen og skal lære det samme som er fastsatt for den offentlige skolen) men har sin egen læringspedagogikk, lærerne og foreldrene "brant" for skolen siden skolen har vært bevisst valgt.

Det jeg ikke vil savne er å ofte måtte forsvare skolevalget hver gang det i media gravde fram enkelte, noe uheldige forestilinger fra Rudolf Steiner som overhodet ikke er en del av skolen grunnlag i dag. Det samme gjelder forestillingen om at mange barn med særskilte behov velger Steinerskolen fordi de ikke klarer å intergrere seg i den offentlige skolen. Opplevde i størst grad at skolen ble valgt fordi det var et attraktivt, bvisst valg.

Syns det er fint nå at barna våre får gå på samme skole som vennene i nabolaget.

Jeg opplevde at når det oppsto vansker i skolehverdagen(eksemeplvis mobbing) hadde skolen vansker med å fange dette opp og ha klare rutiner for hvordan det skulle beskjempes. Men som sagt, kan bare svare for to skoler.

Spennende valg du står over, jeg kommer som sagt til å savne skolen veldig!

Jeg er usikker på steinerskolen, men veldig for barnehagen. Har selv jobbet som vikar en liten periode i barnehagen, og vil absolutt at mine barn skal gå der. Når det kommer til skolen, så vet jeg ikke helt..

Jeg er usikker på steinerskolen, men veldig for barnehagen. Har selv jobbet som vikar en liten periode i barnehagen, og vil absolutt at mine barn skal gå der. Når det kommer til skolen, så vet jeg ikke helt..

Hvorfor ikke?

Annonse

Hei! Vi har hatt 3 barn gjennom vanlig grunnskole. Når har vi 3 små som vi tenker Steiner for. Foreløpig har vi 2 i barnehage og 1 i 1.klasse. Vi liker at det er mer vektlagt og tilnærme seg læring gjennom følelser, sanser og nyskjerrighet enn gjennom kun den logiske delen av hjernen vår(som jo er ganske liten...). Det vi opplever i 1.klasse er en klasse på 13 eleverog en helt super lærer. Et kjempegodt miljø der alle blir ivaretatt. Mye natur, årstider, historier, kreativitet osv. Gjennom dette tror vi at barna vil lære alt de trenger. Foreldrene er bevisste og stiller opp på alle møter etc. SFO fungerer også bra der er de ca 40 barn på det meste, ofte færre. Filosofien der er at det skal være som i en god familie. Mye vektlagt måltider og matlaging. De får varm mat stort sett både på skolen og på SFO.

Vi er veldig fornøyd som du hører:) Bare spør hvis det er noe mer spesifikt du lurer på, eller send meg en pm:)

Steinerskolen er et valg for åndseliten (og i det hele tatt eliten). Man må skrives inn ved fødselen eller stå på venteliste i mange år. å få gå på steinerskole er et stort privilegium (har gått der 12 år selv og en i klassen min kom inn etter 9 år på venteliste). Der jeg gikk var i snitt halvparten av foreldrene i hver klasse kjente skuespillere, musikere o.l. og det satte også sitt preg på barna. Steinerskolen er også et sted hvor man rett som det er møter folk som Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg i private sammenhenger.

Pedagogikken på steinerskole bygger på et solid teoretisk fundament og hundre års praksis, ulikt offentlig skole som bygger på tilfeldige utdaterte moter og innfall fra kunnskapsløse politikerbroilere som selv ikke har utdannelse. I tillegg er pedagogikken internasjonal. Reiser man til Latin-Amerika eller Italia vil man alltid finne en steinerskole, og selv om man kommer fra forskjellige land og snakker forskjellige språk vil det nesten være som å møte en person fra hjemstedet fordi man har så mye felles og så mange felles referanser.

Steinerskolen kan sammenlignes litt med Galtvort i forhold til offentlig skole.

Hva er det du ikke vet?

Jeg gikk i offentlig barnehage, så jeg vet ikke noe om steinerbarnehager. Derimot har jeg gått 12 år på steinerskole og kunne aldri funnet på å sende et barn til den offentlige skolen med sin utdaterte og sløve pedagogikk.

Steinerskolen er et valg for åndseliten (og i det hele tatt eliten). Man må skrives inn ved fødselen eller stå på venteliste i mange år. å få gå på steinerskole er et stort privilegium (har gått der 12 år selv og en i klassen min kom inn etter 9 år på venteliste). Der jeg gikk var i snitt halvparten av foreldrene i hver klasse kjente skuespillere, musikere o.l. og det satte også sitt preg på barna. Steinerskolen er også et sted hvor man rett som det er møter folk som Jonas Gahr Støre og Jens Stoltenberg i private sammenhenger.

Pedagogikken på steinerskole bygger på et solid teoretisk fundament og hundre års praksis, ulikt offentlig skole som bygger på tilfeldige utdaterte moter og innfall fra kunnskapsløse politikerbroilere som selv ikke har utdannelse. I tillegg er pedagogikken internasjonal. Reiser man til Latin-Amerika eller Italia vil man alltid finne en steinerskole, og selv om man kommer fra forskjellige land og snakker forskjellige språk vil det nesten være som å møte en person fra hjemstedet fordi man har så mye felles og så mange felles referanser.

Steinerskolen kan sammenlignes litt med Galtvort i forhold til offentlig skole.

Såpass ja!! Helt frelst skjønner jeg?

Personlig er ikke det å møte en masse arbeiderparti politikkere på privaten noe som står høyt på min liste.

Steinerskolen er et alternativ til offentlig skole. Den fremstår som et alternativ til et konvensjonelt, mainstream, masseprodusert liv. Økologi, natur og autentisitet. Et sted der barnet frelses fra plastikk og stress, og får kunst og ro i stedet. Men det er i beste fall bare halve sannheten.

Steinerskolen er en viktig del av en religiøs bevegelse som i tillegg til å drive skole, også har en egen menighet. Steinerbevegelsen har egen matproduksjon, egen bank og egen medisin. Det er et religiøst livssynsalternativ, der Rudolf Steiner er den spirituelle hjernen bak alle deler av virksomheten. I motsetning til en konfesjonsfri skole, har Steinerskolen opphav i den kristen-okkulte idéverdenen, der alt fra skoledagens ritualer til fargebruk i klasserommene har en religiøs forankring.

Å betale for en plass på Steinerskolen er å delta i en stor livssynsbevegelse der skolen er en viktig inntektskilde for det antroposofiske arbeidet.

Mange har erfart at prisen ble for høy.

Jeg ville aldri vurdert Steinerskolen til mine barn, nå uttaler jeg meg kun basert på noen få,men dog egne erfaringer. Som barn fikk vi inn tre elever i klassen, på ulike klassetrinn, med bakgrunn fra Steinerskolen, og de var alle mye svakere i teoretiske fag enn resten av klassen. I fjerde klasse fikk vi inn en gutt som kun skrev store bokstaver, han hadde ikke dysleksi, men de fokuserte ikke så mye på rettskrivning på Steinerskolen.

"  Steinerskolen er den heldigste  friskolen i Norge. Den er beskyttet mot kritikk fra borgerlige politikere, fordi borgerlige politikere generelt er positivt innstilt til friskoler. Men den er også beskyttet mot kritikk fra rødgrønne politikere, fordi de har gått der selv eller har sine barn der, eller fordi velgerne deres har gått der selv og har sine barn der.

Begge deler kan være ille – men det siste er verst."

Sitat: Kristin Clemet

Spennende med mange innspill:-)

Jeg tror det koster ca 3000 pr mnd for to søsken. Kanskje det var mer rift om skoleplassene før, men nå har jeg hørt at det stadig er ledige plasser på Steinerskolen... Men dette vet jeg ikke sikkert, så kanskje er vi uansett for sent ute med å søke plass, om det skulle bli til det...

Annonse

Jeg ville aldri vurdert Steinerskolen til mine barn, nå uttaler jeg meg kun basert på noen få,men dog egne erfaringer. Som barn fikk vi inn tre elever i klassen, på ulike klassetrinn, med bakgrunn fra Steinerskolen, og de var alle mye svakere i teoretiske fag enn resten av klassen. I fjerde klasse fikk vi inn en gutt som kun skrev store bokstaver, han hadde ikke dysleksi, men de fokuserte ikke så mye på rettskrivning på Steinerskolen.

Litt av grei med Steinerskolen er jo at man helst skal følge hele løpet. De har en litt annen progresjon enn offentlig, hvilket gjør at barn som bytter til offentlig f.eks midt i barneskolen vil kunne ligge etter.

Jeg har gått Steiner hele veien, fra barneskole til VGs, og ha bare toppkarakterer fra mine år på universitet og høgskole, både i relfag og humaniora. Alle mine tidligere klAssekamerater er ferdige med eller godt i gang med høyere utdannelse, med unntak av en håndfull som satset på kunst og teater ;)

Tenkte å svare mer på HI senere når jeg har tid, både egen erfaring fra skole og nå som steinerbarnehagemamma, men vil si til dette om religiøsitet og kunnskapsnivå at dette er STERKT varierende fra skole til skole. Noen er gode, moderne med det bedre fra steiner, noen er gammeldagse og fastkjørte institusjoner jeg selv Ikke ville valgt for mine barn. HI må undersøke akkurat den skolen/bhg hun vurderer, ikke bare steinerskoler/bhg generelt.

Jeg har gått 12 år på steinerskole og kan anbefale det på det varmeste. Anno 7 har mye rett synes jeg (selv om det med å vektlegge at det er for en elite får meg til å få en emmen smak i munnen... selv om det er noe i det!)

Steiners grunntanke var jo basert på at han jobbet med barna til fabrikkarbeidere og at det derved skulle legges stor vekt på de kunstneriske fagene for å ballansere opp for den praktiske tenkingen de var omgitt av. Denne ballansen har vel muligens tippet litt over når nesten 50 % av klassen har foreldre innen kunst og kultursektoren...

Når det gjelder det religiøse er det litt som "barnetro". Man sier morgenvers (alla o du som metter liten fugl) o.l. men ellers er det jo full religionsfrihet. (Hadde selv to muslimer i klassen min feks). Av min klasse på 30 har en blitt antroposof (som å være personlig kristen i denne sammenheng), men hun hadde jo også foreldre som var antroposofer.

Skolen er (slik jeg forstår det på alle mine ikke steinerske venner) en større del av livet ditt enn det den offentlige skolen er. Foreldrene forventes å bidra mer på dugnader etc.

Som elev drar du ofte tilbake til skolen på høstmarked, julemarked etc.

Pedagogisk er de mer opptatt av utforsking, nysgjerrighet, lek, sansing, å se og utvikle hele mennsket etc etc enn toppkarrakterer, enerkultur etc etc.

Hvis du får en dårlig lærer i et fag kan det være et problem iom at skolen står og faller på lærerkreftene (lite lærebøker)....

he he babler her ser jeg...

Ooog bare for ha det på det rene, så er min familie hverken religiøse, alternative eller åndelige. Vi er humanister og skeptikere, som ramlet borti Steinerskolen ved tilfeldighet og i desperasjon, fordi min offentloge nærskole på den tiden var beryktet for å være elendig.

Jeg har aldri opplevd noe religiøst press eller liknende. Det var julespill og no englemalerier i jula, men vi var aldri på gudstjeneste for eksempel, slik som offentlig.

Jeg har 2 barn i steinerbarnehage og en på skolen.

Er kjempefornøyd.

Det jeg liker er at det er barnet som er i fokus, og det tas hensyn til hver enkelt. Det er ikke sånn at alle skal presses inn i en og samme mal for hvordan de skal utvikle seg.

Det er ikke karaktesystem, men det gis nøyaktige og gjennomtenkte tilbakemeldinger, med fokus på det positive.

Ingenting er tilfeldig på Steinerskolen, det er en tanke bak alt.

Lærerne er spesielt interessert i barna og har stor kunnskap. Spør man om råd i en vanskelig situasjon, får man gode svar med gode begrunnelser.

Det er engasjerte foreldre som stiller opp på det meste.

Det er en god og rolig atmosfære.

Barna lærer seg å sette pris på de små tingene her i livet.

Studier viser at steinerbarn bruker noen år lengre på å utdanne seg og komme ut i arb.livet enn barn fra vanlig skole,

Til gjengjeld er det flere som ender opp i lederstillinger og som gründere.

Hun som skriver om de tre barna som byttet fra Steinerskole til vanlig skole og hadde problemer har jeg et svar:

Barna skal lære det samme som på offentlig skole, men de er vant til å lære på en annen måte enn puggemetoden. Det var sikkert en vanskelig overgang for de å skulle bytte læremetode. Og han som ikke kunne skrive i 5 kl, eller hva det nå va, tror jeg må ha vært uheldig. De lærer selvfølgelig å skrive på Steinerskolen også.

Jo, også en ting til. Ved vår skole begynner de ikke på skole før de er 7 år, dvs at seksåringene går i barnehage og får lov å være barn.

Å, jeg vil anbefale det på det varmeste:) vi er kjempefornøyd med både skole og barnehage. Når vi byttet til steinerbarnehage var det som å komme hjem. Vi setter stor pris på kunnskapen om barna som pedagoger har, på den fantastiske roen som smitter over på barna. Maten de lager, sangene de synger, bøkene de kommer hjem med. At barna får lov til å være barn!

I tillegg trives jeg godt med å være en del av engasjerte foreldre og at man har mange av de samme verdiene i livet.

Nå er det snart Steinerskolenes årlige julemarked, og jeg anbefaler alle og ta seg en tur:)

Mange synes miljøet i steinerskolen blir for lite. På Steinerskolen her er det mellom 7 og 12 elever i hver klasse og for noen barn blir dette et for lite miljø. Kjenner personlig 3 avhoppere og samtlige hoppet av fordi barna trengte et større miljø, flere ben å stå på sosialt og flere barn å velge mellom for å fine sin bestevenn.

Som avhopper sliter du i den vanlige skolen, side de lærer ting mye senere på steinerskolen. De som hopper av må gjerne ha en del ekstraundervisning for å ta igjen klassekameratene sine i den vanlige skolen.

Den humoristiske måten å se på steinerskolen på er jo ved å fortelle at alle disse ungdommene som melder seg på Idol uten å kunne synge en eneste ren strofe er steinerbarn som bare har blitt proppet fulle av positive tilbakemeldinger på det de gjør og ikke har forstått at de faktisk ikke kan synge ;)

Min beste venninne har sine to barn på steinerskolen og jeg ser absolutt mye positivt ved metodene deres, de er veldig fornøyd selv om de også synes miljøet er litt for lite.

Mange synes miljøet i steinerskolen blir for lite. På Steinerskolen her er det mellom 7 og 12 elever i hver klasse og for noen barn blir dette et for lite miljø. Kjenner personlig 3 avhoppere og samtlige hoppet av fordi barna trengte et større miljø, flere ben å stå på sosialt og flere barn å velge mellom for å fine sin bestevenn.

Som avhopper sliter du i den vanlige skolen, side de lærer ting mye senere på steinerskolen. De som hopper av må gjerne ha en del ekstraundervisning for å ta igjen klassekameratene sine i den vanlige skolen.

Den humoristiske måten å se på steinerskolen på er jo ved å fortelle at alle disse ungdommene som melder seg på Idol uten å kunne synge en eneste ren strofe er steinerbarn som bare har blitt proppet fulle av positive tilbakemeldinger på det de gjør og ikke har forstått at de faktisk ikke kan synge ;)

Min beste venninne har sine to barn på steinerskolen og jeg ser absolutt mye positivt ved metodene deres, de er veldig fornøyd selv om de også synes miljøet er litt for lite.

Jeg skjønner meg ikke på alle dere som kommenterer generelt, når erfaringen deres er spesiell? Det gjelder både forkjempere og "motstandere" her inne.

Der jeg gikk var vi aldri færre enn 18 i klassen, på ungdomsskolen var vi over 20.

Vi fikk masse positive tilbakemeldinger, ja, men vi fikk også høre hva vi ikke var fullt så sterke i - og hvordan vi kunne jobbe med det. Jeg er veldig godt klar over hva jeg kan og ikke kan.

Hvor nært læreplanen og progresjonen ligger offentlig, varierer fra steinerskole til steinerskole, selv om disse selvsagt forholder seg til sin felles læreplan for Steinerskolen. Hvor tilpasningsdyktige en elev som bytter fra Steiner til offentlig vil være faglig, kommer an på både eleven og skolen han kommer fra/til.

Akkurat som med offentlig. Jeg har undervist i en klasse på offentlig skole, der vi fikk inn to elever fra en annen offentlig skole. Disse hang etter, de var svakere faglig enn de øvrige barna.

Det er store, enorme forskjeller fra Steinerskole til Steinerskole, og fra klasse til klasse på den enkelte Steinerskole.

Akkurat som i offentlig skole!

Litt av grei med Steinerskolen er jo at man helst skal følge hele løpet. De har en litt annen progresjon enn offentlig, hvilket gjør at barn som bytter til offentlig f.eks midt i barneskolen vil kunne ligge etter.

Jeg har gått Steiner hele veien, fra barneskole til VGs, og ha bare toppkarakterer fra mine år på universitet og høgskole, både i relfag og humaniora. Alle mine tidligere klAssekamerater er ferdige med eller godt i gang med høyere utdannelse, med unntak av en håndfull som satset på kunst og teater ;)

Tenkte å svare mer på HI senere når jeg har tid, både egen erfaring fra skole og nå som steinerbarnehagemamma, men vil si til dette om religiøsitet og kunnskapsnivå at dette er STERKT varierende fra skole til skole. Noen er gode, moderne med det bedre fra steiner, noen er gammeldagse og fastkjørte institusjoner jeg selv Ikke ville valgt for mine barn. HI må undersøke akkurat den skolen/bhg hun vurderer, ikke bare steinerskoler/bhg generelt.

Ville bare nevne at det er blitt gjort studier med hensyn til elevenes skolefaglige kompetanse etter fullført grunnskole, der steiner-elevene ble sammenlignet med elever i den offentlige skole, og det viste seg at kunnskapene var like gode hos de som hadde fullført løpet på en steineskole som i en offentlig skole. Sier meg enig i at det kan være utfordrende å bytte fra steinerskolen til offentlig midt i skoleløpet, da det som nevnt før her, er en ulik progresjon på undervisningsforløpet.

Og steinerskolen julemarked...ingen jul uten:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...