Gå til innhold

Hb: Hva ligger deres på?

Anbefalte innlegg

I dag var jeg hos jm igjen fordi jeg har hatt lave sf mål.Alt var bra ;)

Men jeg målt Hb på 10,4 og hadde 14,2 i uke 9.

Jeg er nå i uke 35+0.

Den har sunket masse og jm trodde kanskje hun hadde gjort noe feil, så jeg skal til fastlegen på fredag for å få målt igjen.

Har dere så lav Hb, og evt. tar dere jerntilskudd?

Blodtrykket hadde også steget, så fikk beskjed om å ta det med ro. Det er jo ikke så lett, når man er midt oppi hussalg og flytting ;)

Jaja jeg ble bare nyskjerrig på dette med jern, fordi jeg håper å slippe å ta jerntabletter. Er så hard i magen fra før.....grøss

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143978481-hb-hva-ligger-deres-p%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I dag var jeg hos jm igjen fordi jeg har hatt lave sf mål.Alt var bra ;)

Men jeg målt Hb på 10,4 og hadde 14,2 i uke 9.

Jeg er nå i uke 35+0.

Den har sunket masse og jm trodde kanskje hun hadde gjort noe feil, så jeg skal til fastlegen på fredag for å få målt igjen.

Har dere så lav Hb, og evt. tar dere jerntilskudd?

Blodtrykket hadde også steget, så fikk beskjed om å ta det med ro. Det er jo ikke så lett, når man er midt oppi hussalg og flytting ;)

Jaja jeg ble bare nyskjerrig på dette med jern, fordi jeg håper å slippe å ta jerntabletter. Er så hard i magen fra før.....grøss

10,3 og propper i meg jern. Så mye at avføringen er veldig mørk og litt tørr. Men håper å få det litt opp før jeg skal i fødsel.

Du burde også spise jern da. Ikke noe morro, men bedre enn å gå rundt som en svingstang.

Høyere blodtrykk sammen med lavere hb kan være tegn på at det er økt blodmengde i omløp, og da vil blodet bli fortynnet ut og gi "falsk" lav hb. Det legen bør sjekke er om jernlageret (serumferritin) er lavt, for det er det som indikerer om du bør ta jerntilskudd eller ikke.

Hb under 9 er også indikasjon for å ta jerntilskudd.

Det er normalt at blodprosenten svinger når man er gravid. Du bør ikke starte med jerntilskudd uten å snakke med legen om det først.

(Har lest Barn i magen fra A til å av Jordmor Siri) :P

Annonse

Som sagt over her, dette svinger opp og ned i sv.skapet.

Vis jm eller lege ikke sier att det er lavt. Skal du ikke bekymre deg over det:)

Jordmor sa det var lavt, og hvis det fortsatt var det på fredag så skulle jeg begynne med jern, men tar ikke noe før hun sier at jeg skal det. Det svimler jo litt for meg av og til men har liksom tenkt at det er normalt når man er gravid. Føler meg, etter forholdene sprek ;)

Mitt lå på rundt 9 i uke 18 ca,uten at jeg merket noe til det. Har tatt en jernpille daglig siden da og det har ikke påvirket mage"kvaliteten". Hb har gradvis steget siden da og i dag var den oppe på 12 og jeg kan slutte på jern.

ok det var bra :) Greit å få det opp igjen. Skal prøve å spise masse jern i maten denne uken,selv om jeg trodde jeg spiste nok fra før. Spent på nye prøver.

Jeg hadde 14,1 i uke 12. I uke 27 lå det på 12,8.

Det regnet jordmoren jeg går til som bra, så jeg trenger ikke noe jerntilskudd. Henger som en gal over leveposteiboksen, sikkert derfor!!

Ja jeg er også gal etter leverpostei, men spørs om jeg spiser feil type ;) Har spist masse broccoli til middag i dag ;)

Annonse

Tror poenget er at vi skal tåle å miste litt blod i og etter fødsel. Slik at vi ikke blir ekstra slitene og svimle og mangler blod. Nå er det ikke så ille, men etter fødsel kan man slite litt hvis vi ikke har nok med jern. Det var ihvertfall det jordmor sa til meg.

Titter inn fra første trimester her, men min Hb har ligget på 6,0(!!!) siden...tja..mange år! Varierer litt mellom 5-7 men! Tar jern så magen klikker, og får beskjed på hver kontroll om å ta jern, jern, jern! Må nok bare belage meg på at kroppen min er sånn:)

Gikk forresten helt greit i forrige sv.sk., men lillegutt har selvfølgelig også jernmangel da:-/

Pass på å ha ett variert kosthold med naturlig jern innhold;)

Jeg tror ikke det er nok bestandig. Jeg spiser masse sunn mat med jern i hver dag. Tror det er babyen som tar alt fra meg ;) Men skal prøve å spise enda mer, hvis det går ;) Jeg spiser ikke 5 om dagen men sikkert 8-9 om dagen i frukt og grønt + masse annet.

Er kokk så jeg burde jo vite litt om hva jeg skal spise. Har også vært blodgiver og har alltid hatt gode jernlagre.Men ikke nå.......

Grunnen til at jeg ikke tar jerntilskudd nå er fordi jordmor trodde hun hadde gjort noe feil med prøva siden den viste plutselig stor nedgang. Derfor skal jeg sjekke på fredag på legekontoret så jeg får det ordentlig.Så får vi se......

Grunnen til at jeg ikke tar jerntilskudd nå er fordi jordmor trodde hun hadde gjort noe feil med prøva siden den viste plutselig stor nedgang. Derfor skal jeg sjekke på fredag på legekontoret så jeg får det ordentlig.Så får vi se......

Håper det er bedre igjen da:)

Håper det er bedre igjen da:)

Takk for det. Uansett så er jeg glad for at det er meg det går utover og ikke babyen. Hun tar jo det hun trenger ;) Skal forte meg å fylle opp lagrene igjen ;)

Hb 14,9 som gikk ned til 11 og har nå gått opp igjen til 12,1. Har ikke tatt jerntilskudd. Fikk beskjed om at hb svinger i graviditeten, pleier gå ned for så å stige igjen. Dessuten at vi har økt blodvolum og derfor blir blodet fortynnet og hb blir lavere. Skulle under ingen omstendigheter begynne med jern på eget initiativ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...