Gå til innhold

Noen med Newfoundlands hund erfaring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann allesammen

Håper dere som har vært borti newfoundlands hundene kan hjelpe oss litt....

Vi skal få oss en nuffe igjen etter å ha mistet hannhunden etter vår for noen år siden.

MEN Vi sliter en del med å skulle velge hannhund eller en tispe.

Det er så mye forskjellig informasjon ute på nettet at jeg blir egentlig bare mer forvirret av å lese hehe.

Dette vil bli en småbarns familie hund

Vi er en fam på 5 med 3 barn på 8, 4 og 1 år.

Det bor også en puddel (tispe) her hos oss.

Men hun kan jo steriliseres hvis vi skal ha en hannhund.

(Hvis det skulle bli nødvendig)

Vi kommer til å gå valpe kurs.

og jeg har også lyst til å gå ihvertfall ett til kurs etter dette egentlig.

Så da lurer jeg på om det er slik at når man er en småbarnsfamilie at det er ett kjønn

som man helst ville anbefalt til oss.

Vi har lest at ofte er hannhundene mer dominante enn tispene, er vanskeligere å få

stuerene, vanskeligere å trene lydighet med, kan markere seg på besøk hos andre

og at tispene er mer kjærlig med eierene sine.

Jeg skjønner at en del av dette går jo på personligheten også.

Har også lest at hannhundene kan være vanskeligere i ungdommen.

Dette går jo mest på generelle forskjeller på tispe/hannhund for det er lite å finne om akkurat denne rasen.

Men jeg lurer på om det egentlig er store forskjeller på disse tingene når det gjelder newfoundlandshunden egentlig?

Om det er lettere å oppdra den ene i forhold til den andre.

Våres tidligere nuffe var jo en hannhund og ville alltid gå først på tur i bånd.

Han dro ikke eller noe men skulle gå først.

Jeg prøvde stoppe hver gang snu retning en liten stund, så gå videre der vi skulle men han hadde god tid så dette gjorde ikke noe =).

Dette kan vel være at han mente han på en måte var på tur med meg og viste sin dominans?

Men ellers var det ingen problemer med han.

Syns jo at hannhundene er finest da med kraftigere hode og enda mer bjørne utseende.

Men vi vil jo ikke velge kjønn bare på grunn utseende da.

Tispene har jo løpetid og vi har lest at de kan bli sure og gretne av dette.

Også at dette med innbilt svangerskap kan være ett problem.

Dette er egentlig ikke noe vi bryr oss om da.

Løpetid sliter jo vi damer med selv også ;) hehe

Det viktigste for oss er vel om dette med oppdragelsen stemmer.

Er det forskjeller på kjønnet med hvem som er mest kosete også?

Lurer litt på dette siden jeg er

en skikkelig koseklump selv =)

Etter å ha lest alt dette vet jeg ikke helt hvordan jeg skal forholde meg eller helt tro på.

Så da håper jeg at dere som har vært borti akkurat denne rasen kan svare siden vi bare har hatt den ene og ikke truffet noen andre nuffer enn denne.

Kanskje dumt å lure så fælt som meg men vil virkelig tenke godt igjennom alt før vi tar en endelig avgjørelse.

skjønner at man skal ikke tro på alt en leser og vet jo at nuffene bare er helt hærlige.

Syns selv det ser litt fælt ut masse av det jeg skriver her så skulle jo kanskje bare spurt hva deres erfaring og forskjeller på nuffe kjønnene er?

Er jo slett ikke sikkert det er de store forskjellene.. Det håper jeg vi kan finne litt mer ut om nå ;)

Vi vil velge det beste både for oss & nuffen vi skal få ♥

Hilsen Smurfen smiley-smile.gif

Gjest Filifjonka
Skrevet

Jeg har ikke egen erfaring med nuffe, men jeg har en hannhund av en annen rase. Vi fikk den da yngstebarnet i familien var knapt to år. Det har gått helt fint. Selv har jeg vokst opp med tisper, det gikk også helt fint. Jeg tror at det ofte er vel så store forskjeller mellom individene som mellom kjønnene.

Men jeg tenkte jeg skulle råde deg til å ta kontakt med raseklubben. Du finner den på nett, på www.nnk-newf.com . Der finner du også kontaktinformasjon til valpeformidler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...