Gå til innhold

Hellstrøm rydder opp hjemme vs Kari Jaquessons uttalelse om at man selv er ansvarlig for hva man putter i seg

Anbefalte innlegg

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Altså, ikke alle er interessert i matlaging eller er ernæringseksperter. Når produsent av kjøttdeig, kylling osv skriver "godt kjøp" og at produktet er saftigere og sunnere ved at det er tilsatt vann og salt, så kjøper mange det. Som sagt, alle kan ikke være professorer i ernæring. Og når det er lov å skrive svada og løgn på matpakkene, skjønner jeg at flere går fem på. På samme måte som first price-produkter som fremstilles som like bra som de dyrere merkene. At mye av billigvariantene inneholder skadelig palmeolje er det ingen som opplyser om, det blir skjult under "vegetabilske oljer". Eller hva med nøkkelhull-produktene som ikke alltid er det sunneste alternativet? Light-produktene som fremstilles som sunnere, men inneholder skadelig aspartam? Og så videre.

Jeg er delvis enig med Kari om at man selv har ansvaret for å ikke bli overvektig, men når det er lov å lyve på matpakker slik at folk spiser mer usunt, så må produsentene/myndigheter som tillater slik villedende reklame ta litt ansvar selv?

Fortsetter under...

Skrevet

Har null respekt for verken Kari Jaquesson eller Hellstrøm, men har heller null respekt for en regjering som godtar feilaktig informasjon på matvarer. Det må bli strengere her til lands.

Skrevet

Jeg er helt enig i at varer ikke bør være merket med feil eller at noen skal bruke villedene reklame, men grunnleggende kunskaper om mat er såpass essensielt at undskyldninger som at man ikke "intereserer seg for " matlaging ikke er gyldig grunn for ikke å lære seg det. -personlig interesserer jeg meg hverken for hygiene eller orden. Jeg må jo rydde og vaske uansett.

Jeg synes faktisk ikke det er mye feilmerket mat å se. Det er derimot mange mennesker som ikke gidder å lese innholdsfortegnelse eller sjekke hva et merke betyr. Det er stort sett ren latskap.

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg trodde når det stod røkte sommerkoteletter så var det røkte sommerkoteletter.

Er veldig opptatt av mat og kvalitetsmat. Kjøper som regel kjøtt hos slakter og fisk på fiskebrygga..

Men det som jeg ble litt overrasket over var at alle de billige produktene var proppet med ting som ikke var sunne.

Så jeg skjønner jo at dem som ikke har allverdens råd kjøper dette spesielt siden de reklamerer for ett godt kjøp, bestselger osv.

Jeg syns de bør merke andre matvarer slik de merker brød. Virker lettere å forstå når man får ett diagram tror jeg enn bare tall hvor mye ting inneholder.

Etter dette kan man jo sette litt spørsmålstegn ved nøkkelhullsmerkingen og..

Skrevet

Nå er det ikke sånn at kun dem med master i ernæring skjønner innholdsfortegnelsene på maten vi kjøper, men når det er så mange som kun ser på prislappen når de handler og lar seg frivillig lure av "godt kjøp" og tilsetningsstoffer som visstnok skal gjøre maten saftigere og gi mer smak, så skulle man ønske at flere hadde master i ernæring.

I dagens episode av hellstrøm rydder opp hjemme så er vel ikke sammenligning mellom first price og hvorvidt de er dårligere enn andre produkter så veldig relevant når han forklarte at røkte koteletter fra både gilde og first price kun er tilsatt røkaroma og dermed like crappy. Jeg har selv prøvd flere av rema 1000 sine gode kjøp og de blir dårlig før datostemplingen.

Jo produsentene jukser på innholdsfortegnelsene, så det som står der er ikke nødvendigvis riktig. Jeg lever med en allergiker og jeg tar aldri det som står der for god fisk. Han har flere ganger reagert på ting som utifra innholdsfortegnelsen skulle være helt trygge, så da er det noe som ikke stemmer. Og om de ikke ljuger så pakker de det inn i "fine" ord som ikke alle forstår

Jeg er selv en liten gjerrigknark, men om jeg må velge mellom dårlig kjøtt og bra kjøtt så velger jeg det som er bra selv om det er dyrere, så får jeg heller spare på andre ting.

Skrevet

Jeg tar poenget ditt pregosaur, men det er begrenset hvor store utslag dette gjør på kroppsvekten. Man må spise uhorvelig store mengder usunn mat for å komme opp i en 200 ish kg fett.

Det ville ikke gjort store vektmessige utslag om man hadde valgt sunne alternativer.

Når de er sagt så er vel first price- remas egne ol nesten klare for politianmeldelse for villedende reklame?

Mener at forbruker rådet ( eller noen) krever endringer på dette området.

Heldigvis har jeg god nok økonomi til å handle renere produkter.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...