Gå til innhold

Hvorfor bo i enebolig/rekkehus i steden for leilighet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi solgte rekkehuset vårt for fem år siden og flyttet inn i en romslig leilighet i Oslo. Leiligheten er på bakkeplan, vi har en liten grønt flekk utenfor og 20 meter til en felles lekeplass.

Når vi kjøpte leiligheten vår var vi i en helt annen livssituasjon enn vi er nå. Eldste sønn var blitt voksen og vi følte ikke behov for å bo i rekkehuset lengre. Mens nå har vi faktisk blitt småbarnsforeldre igjen! :)

Så nå vurderer vi å igjen kjøpe oss enebolig/rekkehus.

Hva hadde dere gjort (ja, vet at dette er vårt valg..) ? Hva er fordelene og ulempene med å ha enebolig eller leilighet?

Vi eier nå en hytte som må selges da vi ikke bruker denne så ofte som vi burde...

Tar gjerne mot noen synspunkter. Sikkert noen som har stått ovenfor de samme vurderingene.

Fortsetter under...

Skrevet

Høres ut som en fin leilighet dere har da, med kort vei til lekeplass. Så da ser jeg ikke grunnen for at dere må flytte inn i et hus istede?

Vi har kjøpt oss rekkehus nå, men det er rett og slett p.g.a plassmangel. Vi bor nå i en 2 roms, har ett barn og ett påvei. Hadde leiligheten vår vært større, med ett ekstra soverom hadde vi ikke trengt og flyttet :)

Skrevet

Jeg kan ikke fordra å dele hus med andre og elsker å ha god plass ute som er bare min. For meg høres en leilighet forferdelig ut. Dere ser sikkert annerledes på det. Et eget hus er som regel mer jobb, du har større ansvar selv for hva som skal gjøres og strømmregningene er gjerne høyere enn i en leilighet. På den andre siden bestemmer dere mer selv i eget hus, uteplassen er oftest større og det er mindre problem med støy, innsyn og lukt fra naboer.

Skrevet

Hadde vi bodd i lelighet hadde vi vært rike med masse fritid..hehe. Vi har stort hus med tilsvarende hage,og det tar mye tid med rengjøring,vedlikehold og nødvendige utbedringer. Det er også relativt kostbart,iallefall hvis dere stadig vekk finner på noe nytt som vi gjør ;-)

I enebolig er du fri,du kan kjøre vaskemaskin og tørketrommel på natta hvis du så ønsker. Det er mer usjenert,og man har ofte større plass både inne og ute. Man har også større muligheter for å bygge på/ lage løsninger man ønsker seg både ute og inne.

Skrevet

Jeg har forsøkt begge deler og skal aldri mer dele hus med noen andre enten det er over/under eller på siden av meg!

Men det er både fordeler og ulemper med enebolig:

+ Spille musikk og "bråke" som man vil

+ Slippe å irritere seg over naboer over/under/ved siden av som bråker eller lager mat

+ Kunne gå rundt sitt eget hus

+ Større verdiøkning med enebolig, så "smartere" investering

+ Man har flere muligheter på uteplass og solforhold

+ Slipper å forholde seg til regler i borettslag

+ Fleksibilitet om man ønsker å bygge ut huset og få mer plass

+ Slippe å gå i trapper...(jeg har da bodd i 5 etasje uten heis..)

+ Mer barnevennlig enn feks leilighet

- Større kostnader ved oppussing, ikke alle tenker på tak, isolering, vinduer etc

- Masse vedlikehold av hus og hage, noe som er slitsomt om man ikke er handyman eller har grønne fingre

- Ofte dyrere å kjøpe

- Man må i mange tilfeller bo litt mer usentralt

Skrevet

Det kommer jo an på hva slags kvalitet det er på leiligheten da. Vi bor i leilighet med to små, og dette er nye leiligheter med høy kvalitet. Vi har aldri hørt noe til noen av naboene våre, her er det veldig god isolasjon, så vi merker i grunn aldri noe til naboene.

Den største fordelen med leilighet synes jeg er beliggenhet. Vi bor jo så nær alt mulig; jobbene våre, 5 min til bhg, massevis av lekeplasser i nærheten og tilrettelagte turområder + flere gode matbutikker. Bruker aldri særlig tid på å kjøre hit eller dit.

Det eneste jeg savner er en egen hage, men det har jo dere, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor dere ønsker å flytte?

Annonse

Skrevet

Holder på å bygge hus nå, så har enda ikke erfaring med å bo i hus. Men gleder meg ubeskrivelig til å ha en stor hage, sleppe røyklukten som siver inn i leiligheten fra naboleiligheten, sleppe bråket fra hun over som nesten er døv og bråker derfor ekstremt.

Gleder meg til å sleppe å dele hus med 100 andre!!!

Skrevet

Det kommer jo an på hva slags kvalitet det er på leiligheten da. Vi bor i leilighet med to små, og dette er nye leiligheter med høy kvalitet. Vi har aldri hørt noe til noen av naboene våre, her er det veldig god isolasjon, så vi merker i grunn aldri noe til naboene.

Den største fordelen med leilighet synes jeg er beliggenhet. Vi bor jo så nær alt mulig; jobbene våre, 5 min til bhg, massevis av lekeplasser i nærheten og tilrettelagte turområder + flere gode matbutikker. Bruker aldri særlig tid på å kjøre hit eller dit.

Det eneste jeg savner er en egen hage, men det har jo dere, så jeg kan ikke helt skjønne hvorfor dere ønsker å flytte?

Grøntflekken er på 5 kvm. :P

HI

Skrevet

Jeg har forsøkt begge deler og skal aldri mer dele hus med noen andre enten det er over/under eller på siden av meg!

Men det er både fordeler og ulemper med enebolig:

+ Spille musikk og "bråke" som man vil

+ Slippe å irritere seg over naboer over/under/ved siden av som bråker eller lager mat

+ Kunne gå rundt sitt eget hus

+ Større verdiøkning med enebolig, så "smartere" investering

+ Man har flere muligheter på uteplass og solforhold

+ Slipper å forholde seg til regler i borettslag

+ Fleksibilitet om man ønsker å bygge ut huset og få mer plass

+ Slippe å gå i trapper...(jeg har da bodd i 5 etasje uten heis..)

+ Mer barnevennlig enn feks leilighet

- Større kostnader ved oppussing, ikke alle tenker på tak, isolering, vinduer etc

- Masse vedlikehold av hus og hage, noe som er slitsomt om man ikke er handyman eller har grønne fingre

- Ofte dyrere å kjøpe

- Man må i mange tilfeller bo litt mer usentralt

Takk for utfyllende svar. :) Ja, ser jo også alle fordelene. Når det gjelder oppussing så ser jeg jo at det koster mer å vedlikeholde et hus. Derimot så er vi svært hendige. Har pusset opp leiligheter og hytte både utvendig og innvendig. :)

HI

Skrevet

vi bodde i leilighet før, vi har to små barn. og dermed ønsker vi plass.

vi flyttet i enebolig slik at vi fikk god plass og ungene fikk litt området ute de kunne være på.

leiligheten vi hadde hadde to soverom, huset vi kjøpte hadde også kunn 2 soverom, men det ene soverommet er 25kvm og det deler barna på.

vi angrer ikke på hus kjøpet. men tenker også at vi har kropp og helse til å ta vare på en stor hage. og et så stort hus.

vi bor litt mer for oss selv og stor trives. før bodde vi i 5 mansbolig og det ble litt for nærme andre. vi bodde så tett oppå andre og følte vi ikke kunne gjøre som vi ville.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...