Gå til innhold

Det med vasking av babyklær og div. annet

Anbefalte innlegg

er jo helt ny på dette så jeg har noen spørsmål :)

1. når det er helt nye klær og sengetøy og håndklær osv, er det nødvendig å vaske de med høy temperatur? selv om det står kan vaskes på 60, når det ikke er skittent og det er helt nytt, kan jeg ikke bare ta et hurtigvask på 30?

2. hvilke vaskepulver, vaskemiddel, tøymykner bruker dere?

3. vi vurderer å kjøpe tørketrommel, for jeg ser for meg at klærne blir mykere og kan da "varme klærne" før jeg tar det på lille mumien. Har dere tørketrommel og føler dere at det er nødvendig?

4. hva bruker dere som for å dekke babyen når han/hun sover? da tenker jeg om natta, eller i vognen, eller i vuggen, eller i ammemadrass på mamma og pappa sin seng? dyne? ull teppe? fleece teppe? bare laken? helseteppe? myk og god fluffy baby-teppe?

:)

Fortsetter under...

jeg har vasket klær og tepper på 40 grader :) i fortsettelsen blir de nok vasket på 60 med flekker og etc regner jeg med ;).. Tepper har jeg både myke fluffy babytepper, helseteppe og strikketepper som nok blir brukt alt ettersom vær å temperatur :)

Jeg har vasket alt nytt og brukt på 60 grader.

Bruker blenda sensetive pulver. og skyllemiddel. uten parfyme.

Vi har tørketrommel, kunne ikke vært uten. (men har hunder) hunder=hår. Men klærne og hånkler osv blir mye mykere:))

Senga/vugga på soverommet: dyne (ikke av dun pga tidligere allergi i fam)

Vugga på stua, er det bare ett fleece teppe nedi, regner ikke med att han trenger så mye oppå seg der, evnt bare ett lite helseteppe eller noe:)

I vogna har jeg en vognpose med fleece pledd oppi, posen kan åpnes og lukkes med glidelås. Har også evnt ett strikket ullpledd å ha over vis vi ikke lukker posen eller det er ekstra kaldt ute:)

Har i tillegg i vugge senga og vuggen på stua, tisselaken, overmadrass og laken.

Jeg har vaska noe på 30 min og noe på daglivask 40 grader:) har kjøpt store pakker med nøytral såpe og skyllemiddel i Sverige. Har arva dyner så har en liten en i senga sammen med oss, en for sprinkelseng i senga og har fått strikka ullteppe til senga. En dyne å evt alpakka teppe jeg har hekla selv i vugge/kurv og vogn:)

Annonse

Med førstemann gikk alt på 60 grader og alt ble vasket to ganger...denne gang tar jeg det på vanlig vask 40 grader med parfymefritt vaskepulver og skyllemiddel :) sengetøy 60 grader . Har nok klesvask som det er :)

Vasker det sammen med andre klær når jeg vasker de, så sengetøy og håndklær går med det andre på 60 grader. Ull vasker jeg selvfølgelig på 30, både gammelt og nytt. Bruker blenda sensitive eller neutral vaskemiddel og skyllemiddel. Til ull bruker jeg Milo. Tørketrommel er et must her. Vi var uten noen mnd i sommer og håndklærne var som papp! Jeg synes det er veldig greit å kunne hive en del av babytøyet i tøketrommelen, det blir en goood del vask og hvis det skal henge å tørke blir det vask overalt.

Dyne i seng, pose og lammeskinn i vogn (dyne etterhvert som det blir mildere på våren), Tepper i stua :)

Gjest Shanti ♥

er jo helt ny på dette så jeg har noen spørsmål :)

1. når det er helt nye klær og sengetøy og håndklær osv, er det nødvendig å vaske de med høy temperatur? selv om det står kan vaskes på 60, når det ikke er skittent og det er helt nytt, kan jeg ikke bare ta et hurtigvask på 30?

3. vi vurderer å kjøpe tørketrommel, for jeg ser for meg at klærne blir mykere og kan da "varme klærne" før jeg tar det på lille mumien. Har dere tørketrommel og føler dere at det er nødvendig?

4. hva bruker dere som for å dekke babyen når han/hun sover? da tenker jeg om natta, eller i vognen, eller i vuggen, eller i ammemadrass på mamma og pappa sin seng? dyne? ull teppe? fleece teppe? bare laken? helseteppe? myk og god fluffy baby-teppe?

:)

Har vasket det meste på 40 grader vanlig program. Bruker Blenda sensitive vaskepulver og tøymykner (selv om noen sier man ikke skal bruke tøymykner pga allergi). Har tørketrommel, letter hverdagen enormt! :) Siste spørsmål har jeg vel ikke helt tatt stilling til ennå... =)

Bruker blenda eller omo her i huset. Sterkt parfymerte vaskepulver gir utslett hos jentungen. Tøymykner(blenda) bruker jeg kun en liten dæsj av på håndklær siden vi ikke har tørketrommel. Ønsker meg veldig tørketrommel, greit å slippe å ha ørten tørkestativ stående (små barn = mye klesvask) og så blir håndklær så myke etter å ha vært i tørketrommelen :-)

Vaske det mete på 60 grader første gang. Tørketrommel er et must for meg, men greide meg fin uten til førstemann... Men da sto det alltid 2 tørkestativ utover... Er noe med vanen, tror jeg.... Nå når jeg først har det, synes jeg hånklærne blir som sandpapir uten.

Bruker sensitive vaskemidler.

I senga har vi lammeskinn og fiberdyne, i stua lammeskinn med et pledd over i grinda, og i vogna lammeskinn og en Voksi Urban pose.

Har akkurat vasket saueskinnet i maskinen, håper det blir fint igjen etterpå og lurer litt på hva jeg skal gre det ut igjen med..

Bruker Blenda sensitive vaskemiddel og comfort skyllemiddel til husholdningen allerede grunnet sart hud. Bruker milo sensitive (parfymefri) til ullklær så sant det er å oppdrive. Milo skyllemiddel.

Kanskje jeg bør kutte ned litt på skyllemiddelet da..

Jeg skal begynne å vaske babyklær denne uken tenkte jeg, blir vel 30 grader på ullplaggene og 40 grader på resten. Et vanlig 40-program varer jo over 2 timer, hvordan kan det egentlig unngå å bli rent!?

Sengetøyet er jeg litt mer usikker på, det står det vaskes to ganger.

jeg hadde trodd babytepper skulle bli det minste problemet, men der henger jeg etter altså.. hehe.. tror jeg lar vanlig helseteppe vente til sommeren evt, (?) og satser på å hekle eller strikke noe til babyen. Kjøpe noe om tiden ikke strekker til må jeg vel og.

Kapp Ahl har noen supermyke babypledd, de er i syntetstoff men kjekt å ha noe parat :)

Tørketrommel er bestilt og blir levert neste uke, samme gjelder ny sengeramme til mor og far. Skal bli godt å få dette på plass! :)

Annonse

Jeg gjorde det enkelt. Har arvet så mye ulltøy, at jeg tok likegodt og vasket alt samlet på ullprogram 40 grader ;) Både nytt og gammelt, ulltøy og andre klær, samt sengetøy. Brukte milo, uparfymert.

knall idè :)

Kommer heller ikke til å vaske dynene. Spurte på Princess da jeg kjøpte, de mente heller ikke det var nødvendig. Frisk luft skal de få da!

Satte på første maskin med babyklær nå i morges. Woot woot :)

Eg vasket ALT av det som kan vaskes 2 ganger, evt med forvask på høyest mulig temperatur før bruk :) Utenom dyner. Det er for nye tekstiler er behandlet med kjemikalier som er allergi fremmende og kreftfremkallende (har en mor som jobber med tekstiler, så har fått det printet inn ;) ). Vasker fortsatt alle klær før bruk (utenom regntøy og ytterdresser) - vil ikke at sart hud skal få masse kjemikalier på seg :)

Vi bruker mest neutral vaskemiddel, eller annet uten parfyme :)

Har tørketrommel - ganske ok å ha når man har fulle maskiner hver dag med gulp :P

brukte tepper i begynnelsen (har en del i ull, noen i bomull) og så etter hvert liten dyne i sengen og vognen. Nå bruker vi sovepose og dyne (gullet er 1 år).

Vasker alt som kan på 60 grader.. Skal vaske dynene også! Mener at når de først er vasket engang på 60 grader så holder det?

Ull på ull vask med milo.

Vadkemiddel er blend sensitiv og uparfymert skyllemiddel.

Seng er det dyne

Vugge saueskinn, helseteppe og eller hjemme strikker ull tepper

Vogn, voksipose og evt hjemmestrikkete ull teppe:)

Som mange over her skriver, er nye tekstiler fulle av kjemikalier, og må vaskes før bruk. Jeg vet ikke om temperaturen har noe å si, men lengden på vasken og antall skyllinger at definitivt innvirkning på om kjemikalier løser seg opp og vaskes ut.

Selv har jeg brukt vaskeprogram 60 grader med forvask og mange ekstra skyllinger på alt som er nytt mens ungene har vært små. Vi vasker dyner, og alt annet barnet skal komme i kontakt med eller ligge med nesen inntil.

Så lenge vaskemiddelet er parfymefritt og blir skyllet godt ut av tekstilene, spiller merket mindre rolle. Vi bruker Blenda Sensitive eller Neutral. Pulver til vanlige klær, og flytende vaskemiddel til tunge og (vann)tette tekstiler, som dyner, tisselaken, regntøy. Parfymefri Milo til ull. Bruker ikke tøymykner, fordi vi vil unngå å tilsette kjemikalier.

Et tips for å få vekk tranflekker og gulp med tranlukt, er å gni de tørre flekkene inn med ufortynnet flytende vaskemiddelet. La det ligge i ca 20 minutter før du starter maskinen som vanlig, vask på 60 grader. Da pleier tranlukta å forsvinne :-)

Tørketrommel krymper og endrer fasongen til både barneklær og voksenklær, synes jeg. Vi tørker klærne på stativ, og mykner dem på lufteprogram et at de er tørre. Det både mykgjør, fjerner lo og varmer.

Tekstiler som ikke trenger å holde fasongen, som handduker, sengetøy, gulpekluter, voksensokker o.l., tørker vi alltid i trommelen. De blir myke og gode.

Vi har det ganske kaldt på soverommet, for vinduet står alltid på gløtt. (Må selvfølgelig revurdere dette når det blir ordentlig vinterkaldt!) Babyen vår har på seg pysjamas og fleecedrakt med klaffer over hender og føtter. Dersom drakten ikke har klaffer, har hun votter på. Dessuten har hun en balaklava (lue med hals).

Over seg har hun en vanlig dyne, eller hun ligger i en vognpose. Jeg sjekker temperaturen hennes hver gang hun våkner om natta, og justerer ved behov. Vi ser også an temperaturen fra natt til natt. Når hun blir større og begynner å sprelle av seg dyna om natta, vil vi bruke en nattpose i tillegg.

I vogna har hun tilsvarende det jeg synes er behagelig som yttertøy på overkroppen, og litt mindre klær på beina, inni vognposen. De første 3-4 månedene fryser babyene lett, men det kan også fort bli veldig varmt og klamt nedi vogna. Vinden kommer jo ikke til nedi der, så temperauren kan fort stige mye. Det er alltid lurt å sjekke temperaturen ofte. Etterhvert blir du ganske god på dette :-)

De første månedene har jeg pleid å ha et pledd over eller tullet rundt babyen når de har vært i stua eller ligget på gulvet, men dersom det ikke er spesielt kjølig eller trekkfullt, trenger de etterhvert ikke noe utover vanlige klær.

Vasker dere dynene også?

Ny innkjøpt dyner vasker jeg ikke, bare lufter de.

Men de gamle dyner fra første barnet som er brukt fra før og har blitt lagret har blitt vasket alle sammen med dynvask fra sports butikken og tørket i tørketrommelen med MANGE tennis baller så de blir fluffy igjen. Ville også vaske dyner som er arvet, alt slik innholder nok en del bakteria og støv osv.

Lykke til :-)

Jeg vasket alt nytt og arvet klær på 30/40 grader.

jeg brukte tørketrommel i starten men klærne til snupp krympa så mye at det ble nesten forlite.

nå bruker je nautral vaskemiddel og skyllemiddel og vasker kun klærne på 40 grader om det ikke er VELDIG møkkete da går det på 60.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...