Gå til innhold

Fetter og kusine som har sex, er dette sosialt akseptert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er veldig vanlig at søskenbarn tiltrekkes av hverandre. Fordi man leter etter likheter. Har selv vært betatt av min fetter men han var mye eldre og jeg har masse søskenbarn som jeg ikke kjenner noe særlig. Men da sjansen bydde seg takket jeg pent nei. For det ville vært rimelig ekkelt å ha onkel og tante til svigers! Og samme besteforeldre.. Blæh.

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg mener at det sier litt om et menneske, om man går til det punktet å ha sex med en i sin egen familie. Jeg blir direkte uvell av tanken.

Skrevet

Nei, det er ikke sosialt akseptert og jo, det ER ekkelt!!

Kjenner jeg har sterke fordommer mot mennesker som har sex med nære slektninger. Det er i grunn ganske motbydelig..

Skrevet

Jeg vet om et par som er fetter og kusine, dvs fedrene deres er halvbrødre.

De er veldig like av utseende også. Nå venter de barn...

Jeg synes det er for tett, selv om fedrene ikke er helbrødre. Når de er så like i tillegg at det er tydelig at de er i slekt, er det bare ekkelt.

Skrevet

Syns det er ekkelt. "Innavl" er ikke akkurat en bra ting, så håper det aldri blir sosialt akseptert!

Skrevet

Kjenner jeg har sterke fordommer mot mennesker som har sex med nære slektninger. Det er i grunn ganske motbydelig..

Kan du forklare hva som er motbydelig og ekkelt? Det er lett å slenge ut følelsesmessige oppgulp, men kan du argumentere for dem?

Annonse

Skrevet

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg kan fortelle deg hva jeg syntes er ekkelt med det. Det er to personer som er i familie, foreldrene deres er søsken, mest sannsynligvis blitt kjent igjennom familiesettinger, det er forsket på og det er høyere risiko for misdannede barn. Jeg vet ikke med deg, men for meg er det unormalt og merkelig at man kan tenne på noen i sin egen familie. Se for deg at din datter/sønn en gang i fremtiden vil ha sex med din søsters/brors barn. Det er helt i orden for deg?

Skrevet

Jeg er tremenning med pappaen min hvor ser dere på det!

Skrevet

Jeg er ikke personen du siterer, men jeg kan fortelle deg hva jeg syntes er ekkelt med det. Det er to personer som er i familie, foreldrene deres er søsken, mest sannsynligvis blitt kjent igjennom familiesettinger, det er forsket på og det er høyere risiko for misdannede barn. Jeg vet ikke med deg, men for meg er det unormalt og merkelig at man kan tenne på noen i sin egen familie. Se for deg at din datter/sønn en gang i fremtiden vil ha sex med din søsters/brors barn. Det er helt i orden for deg?

Den økte risikoen er liten. Det er farligere å røyke eller drikke alkohol i svangerskapet.

Det er en grunn til at det ikke er forbudt med alt det man vet om det idag. Det er ikke incest og dermed blir familiekortet litt søkt for meg. De familiære båndene er ikke så tette at det går under incest begrepet.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor folk har så voldsomt sterke følelser for dette. Jeg synes det er interessant hva som får folk til å reagere på en praksis som er ansett som helt normal i store deler av verden, og også var helt vanlig i store deler av Norge for inntil få tiår siden :)

Skrevet

Jeg er tremenning med pappaen min hvor ser dere på det!

Uuuhm... Det ser vi på Hotel Cæsar?

Skrevet

Jeg kan ikke forklare hvorfor det er ekkelt på noen annen måte enn at forholdet til familie og slekt er noe spesielt, man vokser opp med det, og det er veldig ikke-seksuelt. Jeg føler ikke at sexlivet har noe oppi dette å gjøre. For meg ville det å kysse fetteren min vært like ekkelt som å kysse broren eller faren min. Det er sånn JEG føler det...

Skrevet

blir morsomme barn av slikt....

ærlig talt...synes det blir som å ha seg med sine egne søsken dette.....må da kunne finne noen andre å ha seg med!!!!

Skrevet

Jeg synes det er helt greit. Om det er spessielle sykdomer i familien bør man kansje være litt obs, men faren for skade på barn er liten. Jeg kjenner noen søskenbarn som er gift. Det ser ut til at de har det bra sammen og de har flotte barn.

Annonse

Skrevet

Den økte risikoen er liten. Det er farligere å røyke eller drikke alkohol i svangerskapet.

Det er en grunn til at det ikke er forbudt med alt det man vet om det idag. Det er ikke incest og dermed blir familiekortet litt søkt for meg. De familiære båndene er ikke så tette at det går under incest begrepet.

Jeg lurer rett og slett på hvorfor folk har så voldsomt sterke følelser for dette. Jeg synes det er interessant hva som får folk til å reagere på en praksis som er ansett som helt normal i store deler av verden, og også var helt vanlig i store deler av Norge for inntil få tiår siden smile.png

Du skriver at det er veldig liten risiko forbundet med det. Men den faktoren er jo helt avhengig av hvilken sykdommer en er mottagelig for. Viss en familie er disponibel for en type hjertesvikt, vet en som regel ikke om det (slik som med Oen). Og viss to stykk som har genet for denne sykdommen får barn, er det ikke lenger snakk om "en liten risiko".

Mange av oss er "bærere" av slike "svakheter", men de bryter sjeldent ut fordi vi "blander" oss med andre som ikke har genene for disse "svakhetene".

Blander vi oss med folk som har like gener som oss selv (familien), vil "svakhetene" bli forsterket, og sykdommene vil med større sannsynlighet komme til uttrykk med barna de får.

Skrevet

Hvis jeg tenker på at datteren min skulle innledet et forhold til min brors sønn, så ender jeg opp med en tanke: WEIRD!!

Skrevet

I gamle dager var det da relativt vanlig å gifte seg med søskenbarn. Broren til min bestefar var gift med sin kusine. Mulig det var vanligere og mer "akseptert" før, men ser ikke nødvendigvis noe galt i det.

Skrevet

Takk for innspill damer. Jeg kjenner jeg blir lettet over svarene deres, da vet jeg at jeg ikke er helt på jorde når jeg deler meningene deres om at dette er ekkelt, sært og veldig merkelig.

HI

Kun sex eller er kjærester?

Jeg vet faktisk om flere par med barn, som er fetter/kusine. Og dette er norske, helt vanlige familier. Kanskje ikke det som blir annonsert høyest når de treffer nye mennesker men.

Syns derfor det er trist å lese at folk syns det er ekkelt og sært. Skal være så ærlig å si at jeg reagerte ganske likt første gangen jeg hørte om et slikt forhold, da var jeg ca.13-14 år. Nå i voksen alder stusser jeg vel litt, men syns ikke det er ekkelt.

Ikke alle vokser opp med nær kontakt, og i små bygder er det kanskje ikke alltid så stort utvalg. Og det pussige er jo at mange finner noen å være glad i selv om utvalget er ytterst snevert...

Skrevet

Kan du forklare hva som er motbydelig og ekkelt? Det er lett å slenge ut følelsesmessige oppgulp, men kan du argumentere for dem?

Klart jeg kan..

Jeg syns seksuelle relasjoner mellom mennesker av nær slekt er ekkelt og motbydelig.

Skrevet

Før i tiden var det vanskeligere å gå utenfor et lite tettsted for å finne seg en make. Nå reiser man mye mer mellom steder, det er vanligere å flytte fra små bygder til byer for å studere osv. Syns det er rart når man kun klarer å finne en man elsker innen familien. Det ER nært, uansett om man har vokst opp sammen eller ikke. Jeg ville ikke gjort det, og jeg syns det er ekkelt at andre gjør det også. Rett og slett...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...