Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #1 Skrevet 5. oktober 2012 Har panelovner i stuen, og i går skulle min mor passe lille og fikk beskjed om at ovnene var varm. Ikke lenge etter hadde lille tatt på ovnen og brent seg! Ovnen var ikke så varm at det var snakk om skikkelig forbrenning...ble litt hyl og litt rød. Min mor mener at dette må hun lære seg, og at det ikke er "farlig". Jeg derimot mener at dette er feil, og at vi må passe på at dette ikke skjer. Neste gang frister det å be henne ta på ovnen selv Er det kanskje jeg som er overhysterisk eller???
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #2 Skrevet 5. oktober 2012 Nei, for det er ikke gitt at en ettåring bare lærer seg det! Selvfølgelig skal man passe på at det ikke skjer ulykker!
Underveis --> Skrevet 5. oktober 2012 #3 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er litt delt. Jeg synes det er ille dersom moren din bare har latt barnet ta på ovnen "for å lære", på den annen side er det viktig at de lærer noe "the hard way", dersom de har fått advarsler om at det er varmt. Det er ikke ok dersom det ble brannsår, for det gjør vondt en godt tid etterpå!
Plutselig_gravid Skrevet 5. oktober 2012 #4 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er litt blandet. Når det gjelder panelovner så måtte vi fjerne disse da guttungen var i 1-års alder. Han løp nemlig konsekvent bort for å ta på de, og han "lærte" aldri. Utrolig slitsomt å måtte gjete ungen i vår egen stue så vi fjernet de rett og slett Mine to døtre var det ikke noe problemer med. De gjorde/gjør ingen ting som ikke er lov og hvis fristelsen blir for stor en gang så "lærer" de. F.eks har vi ikke trengt å bruke trappegrind for de gikk/går i bue rundt trappen
Musemorbr / Skrevet 5. oktober 2012 #5 Skrevet 5. oktober 2012 Da vi kjøpte huset, ble vi enig om at en del av budsjettet til oppussing skulle gå til panelovner som ikke blir merkbart varme. Beste investeringen noen gang. De har dem på jernia, dersom noen skulle ønske seg slike selv. Vi lærer gutten vår at ovnene ikke må røres, men de er likevel ikke farlige for han dersom han rører. I den alderen lærer de uansett ikke alltid av å brenne seg en gang. Det burde din mor vite.
magica fra tryll Skrevet 5. oktober 2012 #6 Skrevet 5. oktober 2012 Selvfølgelig skal man passe på at en 1-åring ikke brenner seg! Uff...
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 5. oktober 2012 #7 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg synes det er feil å bare sitte å se på at de små tar tak i noe varmt "for å lære", men samtidig, så har gutten her lært at vedovnene er varme, så de holder vi oss unna, pga at han har tatt på de, har ikke fått store forbrenninger av de, litt rødhet bare, hendt 2 ganger pr ovn, og nå holder han seg unna de. Men at han har tatt i de og brent seg, har hendt mens jeg har vært på do ol, så jeg har ikke bare latt han ta på ovnene uten videre. På soverommene har vi panelovner på veggene, som ikke blir noe betydelig varme, enda om de gir fra seg godt med varme, fant det tryggest, med tanke på barnerommet.. Når jeg var liten, så var de jo innstilt på at det var slik man lærte at det var fare, men jeg enset ikke varmen, jeg tok på en ved ovn, men fjernet ikke hånda som refleks fordi det gjorde vondt, min mor måtte løpe til og rive bort hånda mi, fikk 2 grads forbrenning.. I redsel for at ungene her er likedan, så er vi opptatt av at de skal lære at det er farlig, uten å faktisk ta på ovnene.. Hadde grind forran vedovnen i stua, men det er så liten plass, at det blir umulig å bevege seg der inne med det, og døra på ovnen slår nedover ikke utover, så den tar sin plass.. Så jeg håper vi snart er i det andre huset, så vi kan sette opp grind igjen..
soleia Skrevet 5. oktober 2012 #8 Skrevet 5. oktober 2012 så lenge ovnane ikkje er så varme at ungen skadar seg, og det er vel dei færraste panelovnar, så er eg einig med mor di. "brent barn skyr ilden" Her var eldste veldig ivrig til å skulle ta på den glovarme vedovnen vår. Ein dag det var slokna i ovnen men den likevel var ganske varm, let eg han gjere det, og etter det var det slutt på å dra han vekk frå ovnen heile tida.
magica fra tryll Skrevet 5. oktober 2012 #9 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg hadde aldri stolt på at en 1-åring "skyr ilden" for alltid etter å ha brent seg. Hadde ikke turt brenne i vedovnen uten grind. OM han skulle tatt på den når den er virkelig varm(eller f.eks snublet inn i den), ville jeg aldri tilgitt meg selv.
PintSizedDictator Skrevet 5. oktober 2012 #10 Skrevet 5. oktober 2012 Så lenge hun ikke skader seg så kan hun nok ha godt av å erfare at ovnen faktisk er varm. Det er sjeldent at barn faktisk lærer av å bare høre om hva som kans skje. Overbeskyttelse er en uting. Hvordan skal barna lære når de aldri får erfare?
1+1=4 <3 Skrevet 5. oktober 2012 #11 Skrevet 5. oktober 2012 Når jeg var ett år var jeg og mamma hos mormoren min, og da hadde de glemt at det lå en panelovn bak soffan. Så jeg klaska begge håndflatene mine på den å fikk skikkelig forbrenning. Måtte på legevakta og fikk noe salve og mamma og mormor fløy resten av kvelden å la på kalde kluter. Måtte gå med hansker i barnehagen også. Jeg er nok over normalt engstelig så hadde nok passet på..
håpefull<3 Skrevet 5. oktober 2012 #12 Skrevet 5. oktober 2012 Litt tidlig for en ettåring å lære ting "the hard way" kanskje. Men uansett, så er det vel foreldrene som bestemmer dette, ikke besteforeldre? Hadde klikka om mamma eller svigermor hadde blandet seg inn i oppdragelsen, det er min og mannen sin jobb. Jeg synes det er feil å være for overbeskyttende, men det siste jeg ville gjort er å gitt ungen min brannskade for å lære! (satt på spissen). Og haddr min mor syntes at det er ok at barnet mitt skader seg på den måten for å lære, så hadde hennes karriere som barnevakt vært over for godt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå