Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #26 Skrevet 4. oktober 2012 Si hva som er problemet, så skal jeg hjelpe deg. Når kommer inntekten din, når kommer utgiftene dine? Hva er inntekten din, og hva er utgiftene dine på. Eier eller leier du? Jobber du, eller mottar du trygd av en ekker annen type? Skal kikke innom igjen før jeg tar kvelden, men jeg skal se på situasjonen din, og gi deg noen pekere. Det pleier å være greit å be om å få delt opp regninger, det pleier å ordne seg. Mest komplisert blir det om du eier hus, da kan det bli litt ugreit. Gå inn på SIFO.no og sjekk hvor mye penger dere trenger for et beskjedent liv, og finn ut om årsaken til pengerotet er at dere faktisk ikke har nok penger inn per måned. Da må dere øke innekter og kutte utgifter, som å flytte, selge bilen, eller andre tunge grep. Rentebetje bliklån kan være et alternativ. Har dere en stor total gjeld, at dere driver å betaler gjeld med gjeld? Da må det settes i et riktig perspektiv før dere får trekk i lønn, eller pant i hus. Men det er nå en gang slik at alle gjeldsproblemer ikke bare Må håndteres, en de kan håndteres.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #27 Skrevet 4. oktober 2012 Går man til nav eller sosialen som alenemor med en rævkjørt økonomi så sender de bekymringsmelding til barnevernet..
Audix78 Skrevet 4. oktober 2012 #28 Skrevet 4. oktober 2012 Går man til nav eller sosialen som alenemor med en rævkjørt økonomi så sender de bekymringsmelding til barnevernet.. Og kanskje det ikke er så dumt så kan man få hjelp og veiledning videre...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #29 Skrevet 4. oktober 2012 Er alenemor ja, men kommer aldri til å gå på sosialen. Er i ferd med å ordne opp i dette rotet nå, har jobbet masse den siste tiden, men lønna kommer ikke enda. Vi får ikke forskudd på lønn uansett hva som skjer. Hvorfor ikke spørre nav og "gå på sosialen"? De er der for å hjelpe folk i vanskelige tider. De hjalp oss i fjor, var totalt krise i heimen! Betalte en del regninger for oss, og hjalp oss ovenpå. Nå har begge to fått bedre jobber og økonomien er på rett vei. Svelg stoltheten din og spør nav! Det er mitt beste råd! Dessverre ikke alltid det fungerer, selv om ordningene ser bra ut på papiret. For noen år siden når nav (fordi det var "interessant") ikke utbetalte meg penger jeg hadde krav på måtte jeg gå til sosialen. Der fikk jeg ikke penger fordi jeg åpenlyst hadde krav på penger fra nav. Fikk hjelp til å åpne strømmen da den ble stengt, that's it. Fikk beskjed om å ta saken med nav. Endte salg av leilighet med tap, masse gjeld i begge periodene nav ubegrunnet ikke ga meg penger. Sliter fremdeles med denne gjelden, aner ikke hvordan jeg skal betale den ned. Går i minus hver måned. Hvordan jeg da skal greie å spare? Ikke vet jeg, i hvert fall. Før jeg var syk betalte jeg alle regninger på forhånd og var kjempenøye på alt. Men hi... jeg ville faktisk gått til sosialen likevel, for du har ikke den historien jeg har. 3000 kr er i de fleste sammenhenger lite, og det er mulig å få til betalingsordninger. Gjør det, for foreløpig er beløpet "lite". Ikke havn der jeg er i dag..... Og by the way.... Chelseafan.... du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om!!! Hvordan skal man greie å spare når man ikke får det til å gå rundt hver måned??? En dag vil du oppdage at den høye hesten du tror du sitter på bare er en illusjon, da blir det et høyt og hardt fall rett ned i virkelighetens verden.... Og om du er en av de få som aldri "faller" i livet så burde du være takknemlig og ydmyk heller enn å være så arrogant som du har vært i svarene dine i denne tråden. Selvfølgelig bør alle spare - men du har tydeligvis ikke oppdaget at det er mange som ikke har den minste lille mulighet til å spare...
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #30 Skrevet 4. oktober 2012 Chelsafan, er du like dum her inne som du er i virkligheten ? Du skriver, spør og mener så mye tåpelig og dumt her inne at det er irriterende!!!
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #31 Skrevet 4. oktober 2012 Jada, alenemødre er jo kjent for å ha så god råd at de driver og salter penger.
Anonym bruker Skrevet 4. oktober 2012 #32 Skrevet 4. oktober 2012 Er alenemor ja, men kommer aldri til å gå på sosialen. Er i ferd med å ordne opp i dette rotet nå, har jobbet masse den siste tiden, men lønna kommer ikke enda. Vi får ikke forskudd på lønn uansett hva som skjer. Hvorfor ikke spørre nav og "gå på sosialen"? De er der for å hjelpe folk i vanskelige tider. De hjalp oss i fjor, var totalt krise i heimen! Betalte en del regninger for oss, og hjalp oss ovenpå. Nå har begge to fått bedre jobber og økonomien er på rett vei. Svelg stoltheten din og spør nav! Det er mitt beste råd! Dessverre ikke alltid det fungerer, selv om ordningene ser bra ut på papiret. For noen år siden når nav (fordi det var "interessant") ikke utbetalte meg penger jeg hadde krav på måtte jeg gå til sosialen. Der fikk jeg ikke penger fordi jeg åpenlyst hadde krav på penger fra nav. Fikk hjelp til å åpne strømmen da den ble stengt, that's it. Fikk beskjed om å ta saken med nav. Endte salg av leilighet med tap, masse gjeld i begge periodene nav ubegrunnet ikke ga meg penger. Sliter fremdeles med denne gjelden, aner ikke hvordan jeg skal betale den ned. Går i minus hver måned. Hvordan jeg da skal greie å spare? Ikke vet jeg, i hvert fall. Før jeg var syk betalte jeg alle regninger på forhånd og var kjempenøye på alt. Men hi... jeg ville faktisk gått til sosialen likevel, for du har ikke den historien jeg har. 3000 kr er i de fleste sammenhenger lite, og det er mulig å få til betalingsordninger. Gjør det, for foreløpig er beløpet "lite". Ikke havn der jeg er i dag..... Og by the way.... Chelseafan.... du har virkelig ikke peiling på hva du snakker om!!! Hvordan skal man greie å spare når man ikke får det til å gå rundt hver måned??? En dag vil du oppdage at den høye hesten du tror du sitter på bare er en illusjon, da blir det et høyt og hardt fall rett ned i virkelighetens verden.... Og om du er en av de få som aldri "faller" i livet så burde du være takknemlig og ydmyk heller enn å være så arrogant som du har vært i svarene dine i denne tråden. Selvfølgelig bør alle spare - men du har tydeligvis ikke oppdaget at det er mange som ikke har den minste lille mulighet til å spare... Nei det er ikke alltid det fungerer, men er verdt et forsøk! Høres ikke ut som om du har det lett nei Håper det ordner seg for deg snart! Signerer det du skriver til chelseafan..
marsgutt 2013 Skrevet 4. oktober 2012 #33 Skrevet 4. oktober 2012 Går man til nav eller sosialen som alenemor med en rævkjørt økonomi så sender de bekymringsmelding til barnevernet.. det gjør di ikke nødvendighvis nei. hadde 40000 tusen i gjeld og spurte nav om hjelp jeg da jeg ble alene mor for noen år siden, di hjalp meg med og sette opp budsjett og fikk hjelp med og betale unna haste gjeld. hvis man ikke gjør noe med gjelden er det større sjangse for at barneværnet blir inn blandet, en hvis man prøver og gjøre noe med det.
Netti*** Skrevet 4. oktober 2012 #34 Skrevet 4. oktober 2012 Nærmar har brukt opp familie og venner. Å har rotet det til sæ jævli kommer ikke 3000 til å hjelpe noe. HI trenger å lære seg økonomi. Se sammenheng mellom inntekter og utgifter. Faktisk et kjempe godt luksusfellen tilfelle. At man har noen rusen for lite hele tiden betyr rett å slett at man må endre livsstil. Leve etter eget økonomisk evne. Men skjønner man ikke økonomi blir det vanskelig.
stearin Skrevet 4. oktober 2012 #35 Skrevet 4. oktober 2012 Chelseafan, husk at empati og medfølelse, evnen til å lære barn dette, er mye viktigere enn 50.000 støvete kroner på en sparekonto som ikke brukes før barnet ikke er barn lenger. Og ekte verdier ikke minst. Lære barnet at alt "det selvfølgelige" i livet faktisk ikke er en selvfølge. I følge dine svar på forumet er jeg redd ditt barn ikke får lært slikt av deg. Da tror jeg ikke den feite sparekontoen din kan hjelpe stort, gitt.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #37 Skrevet 5. oktober 2012 Må tåle sannheten. de fleste utenfor dette forumet er nok ganske enig med meg når det gjelder mine meninger,så whatever Er det deg bitthen? ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #38 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor
Miamimom Skrevet 5. oktober 2012 #39 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor Dette stemmer faktisk ikke, mange kommuner har automatikk i å sende bekymringsmelding til bv når man ber om sosialhjelp!
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #40 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor Dette stemmer faktisk ikke, mange kommuner har automatikk i å sende bekymringsmelding til bv når man ber om sosialhjelp! Det stemmer heller ikke helt. NAV kan sende melding ved GJENTATTE økonomiske problemer. Altså dersom man til stadighet ikke klarer å disponere og prioritere den inntekten man har.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #41 Skrevet 5. oktober 2012 Nå vet jeg ikke med sikkerhet hvordan dette fungerer men det er stor forskjell på å ha lav inntekt og det å ikke prioitere rett. Har en penger men driter i strømregningen og må søke sosialhjelp bør det sendes bekymringsmelding. Er en derimot blitt arbeidsledig, permittert eller har lav inntekt stiller saken seg annerledes. Vi alle kan komme i en situasjon hvor en trenger hjelp, og veldig mange er alene idag. Skulle det blitt meldt hver gang noen søker hjelp hadde barnevernet hatt mye unødvendig arbeid.
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #42 Skrevet 5. oktober 2012 Ser jo at du trenger en løsning NÅ, og at det derfor ikke rekker Å skaffe ekstra jobb etc. 3000 er ikke mye! Skylder du flere steder? Eller er alt pÅ et sted? Jeg hadde ringt og forklart nÅr penger kommer inn pÅ konto, si at du er i ferd med Å komme pÅ beina igjen etter en tøff periode! Be derfor om at de deler opp innbetaling din i flere deler, OG sender deg ny giro pÅ dette! Da vil du automatisk fÅ noen dager før nye giroer kommer, og sannsynligvis et par dager ekstra før forfall. Da burde du vel ha fÅtt inn lønn pÅ konto snart ogsÅ? Lykke til! Livet suger i perioder, det viktige er at du holder hode over vann, er løsningsorientert og ikke gir deg! Synes du er flink jeg, som ikke bare gir f!!! Ikke bry deg om latterlige kommentarer fra type "Chelsea" som er Åpenbart umodne, og ikke har rot i virkeligheten! Klem til deg!!! PS! Chelsea dama spurte i innlegg om soppinfeksjon, og var redd for smerte ved innsettelse av stikkpille! Hun kan virkelig glede seg til Å føde!
Miamimom Skrevet 5. oktober 2012 #43 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor Dette stemmer faktisk ikke, mange kommuner har automatikk i å sende bekymringsmelding til bv når man ber om sosialhjelp! Det stemmer heller ikke helt. NAV kan sende melding ved GJENTATTE økonomiske problemer. Altså dersom man til stadighet ikke klarer å disponere og prioritere den inntekten man har. I min kommune og flere andre kommuner er det automatikk jo, det vet jeg med sikkerhet. Det du sier nå gjelder for de som ikke har automatikk i det.
september 07 Skrevet 5. oktober 2012 #44 Skrevet 5. oktober 2012 Kan du ikke ringe til de som skal ha pengene å spørre om utsettelse på regningen til lønnen kommer da? Har jobbet hos strømlevranr og vi var alltid behjelpelig med det. Da går det ikke til inkasso...
Anonym bruker Skrevet 5. oktober 2012 #45 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er nokså sikker på at Chelseafan = Swan1985 Hun ligger ikke på topplisten, og hun opprettet konto i starten av august. Hvem andre kan det være? For å ha laget så mange innlegg måtte man ha lagt merke til henne mer enn 1 uke.. Enig?
Prøverpåentil Skrevet 5. oktober 2012 #46 Skrevet 5. oktober 2012 Jeg er nokså sikker på at Chelseafan = Swan1985 Hun ligger ikke på topplisten, og hun opprettet konto i starten av august. Hvem andre kan det være? For å ha laget så mange innlegg måtte man ha lagt merke til henne mer enn 1 uke.. Enig? Ja Chelseafan er samme person som swan1985 .. jeg så det på tidligere innlegg som Swan1985 hadde opprettet, da nicket ble endret på de innleggene:)
Gjest Vicky Pollard Skrevet 5. oktober 2012 #47 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor Dette stemmer faktisk ikke, mange kommuner har automatikk i å sende bekymringsmelding til bv når man ber om sosialhjelp! Det stemmer heller ikke helt. NAV kan sende melding ved GJENTATTE økonomiske problemer. Altså dersom man til stadighet ikke klarer å disponere og prioritere den inntekten man har. I min kommune og flere andre kommuner er det automatikk jo, det vet jeg med sikkerhet. Det du sier nå gjelder for de som ikke har automatikk i det. Det er det dummeste jeg har hørt - i dag.... Det skal i hvert enkelt tilfelke foretas en skjønnsmessig vurdering hvorvidt det er bekymring omkring omsorgen, og jeg tror bv hadde blitt rimelig pissed om hver 4. sosiahjelpsmottager ble meldt til bv. De har annet å gjøre. Mange ensligw mødre kan ha behov for ekstra sv og til, det er ikke dermed sagt de har behov for hjelpetiltak fra barnevernet. Da skal det ikke bare ligge dårlig øk til grunn, men selve omsorgssituasjonen skal bety noe. Dårlig øk er ikke ensbetydende med behov for hjelp fra bv...
Mamma`n til turbo Skrevet 5. oktober 2012 #48 Skrevet 5. oktober 2012 HVA gjør jeg? Har utsatt regningene så lenge at det ikke lenger er håp om å få utsatt de noe mer. Har rota det sånn til økonomisk at jeg ikke får låne ei krone mer i noen banker. Har brukt opp foreldre og søsken som långivere, kan ikke spørre de og det er heller ingen andre å spørre. Hva i ellefte gjør jeg? Har ingenting mer å selge på finn heller. Vel, nå går det rett til helvete, virkelig... Finnes det noen som låner ut penger privat et sted? www.trustbuddy.com
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 5. oktober 2012 #49 Skrevet 5. oktober 2012 HVA gjør jeg? Har utsatt regningene så lenge at det ikke lenger er håp om å få utsatt de noe mer. Har rota det sånn til økonomisk at jeg ikke får låne ei krone mer i noen banker. Har brukt opp foreldre og søsken som långivere, kan ikke spørre de og det er heller ingen andre å spørre. Hva i ellefte gjør jeg? Har ingenting mer å selge på finn heller. Vel, nå går det rett til helvete, virkelig... Finnes det noen som låner ut penger privat et sted? Nå har ikke jeg lest noen av svarene her, bare så det er sagt. Jeg føler oppriktig med deg, det må være en håpløs og forferdelig situasjon du har kommet i. Jeg leser at du har solgt unna litt ting, og det er et bra initiativ. Men så spør du om det går ann å låne privat? Når du allerede har lånt så mye at du er svartelistet hos banker og familie? Du bør nok ta litt mer tak i problemet, og be om økonomisk veiledning. Du har ikke helt skjønt konsekvensen av det du driver med. å låne penger for å betale gjeld gir jo bare mer gjeld. Som du må låne mer til, og få enda høyere gjeld. Ta en kikk på luksusfellen, der forteller de på en veldig enkel måte. Håper det ordner seg for deg
Miamimom Skrevet 5. oktober 2012 #50 Skrevet 5. oktober 2012 Nei barnvernet kommer ikke om man ber om sosialhjelp! jeg har fått hjelp av de nå, og ikke hørt noe fra bv så det er bare tull. Til hi, gå til økonomisk rådgiver i kommunen og få hjelp av vedkommende til å se på hva du har igjen å betale. "Min" økonomiske rådgiver er veldig dyktig, hun har også ringt rundt og ordnet opp i mye rot, fått utsettelser og vi har til og med fått betalt ned 3 lån siden juni. ennå jeg har svært lite å rutte med, har hun fått det til på et vis så hvis du absolutt ikke vil på nav, så gå til rådgiveren, hun kan ikke gi deg penger, men de er gode på å finne løsninger og på å ta telefoner og få til avtaler med de du skylder penger. lykke til, håper det ordner seg rask. vet hvordan du har det. hilsen alenemor Dette stemmer faktisk ikke, mange kommuner har automatikk i å sende bekymringsmelding til bv når man ber om sosialhjelp! Det stemmer heller ikke helt. NAV kan sende melding ved GJENTATTE økonomiske problemer. Altså dersom man til stadighet ikke klarer å disponere og prioritere den inntekten man har. I min kommune og flere andre kommuner er det automatikk jo, det vet jeg med sikkerhet. Det du sier nå gjelder for de som ikke har automatikk i det. Det er det dummeste jeg har hørt - i dag.... Det skal i hvert enkelt tilfelke foretas en skjønnsmessig vurdering hvorvidt det er bekymring omkring omsorgen, og jeg tror bv hadde blitt rimelig pissed om hver 4. sosiahjelpsmottager ble meldt til bv. De har annet å gjøre. Mange ensligw mødre kan ha behov for ekstra sv og til, det er ikke dermed sagt de har behov for hjelpetiltak fra barnevernet. Da skal det ikke bare ligge dårlig øk til grunn, men selve omsorgssituasjonen skal bety noe. Dårlig øk er ikke ensbetydende med behov for hjelp fra bv... Du kan synes det er så dumt du bare vil,det forandrer ikke fakta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå