Renate81 Skrevet 4. oktober 2012 #1 Skrevet 4. oktober 2012 Er ca seks uker på veg (barnets uke 4) og hele dagen på tirdag bygget det seg opp smerter i magen, men på kvelden ble det fryktelig vondt. Såpass at jeg ikke klarte å snakke i tlf, klarte ikke sitte, ikke stå, ikke ligge... Prøvde å legge meg tidlig, men fikk ikke sove før ved halv ett tiden. Smertene var voldsomme, og strålte rundt hele ryggen... pågikk nesten hele natte også. I går var jeg øm og sår, men ikke samme smerten i det hele tatt. Ringte lege, var der i dag, men hun ville ikke henvise meg til ul. mente de hadde fått beskjed om å ikke sende gravide på så tidlig ul, fordi det skremte mer enn det gjorde godt. Jeg har tidligere hatt både MA og SA, og ville gjerne bli sendt for å se om de kunne se om str på embryoet tilsvarte mine seks uker. I tilfelle det hadde gått galt, vet ikke om de kunne sett noe, men synes da hun skulle sendt meg på ul? Eller stemmer det som legen min sa, at det ikke er noen vits i.... ?
Solstråle86 Skrevet 4. oktober 2012 #2 Skrevet 4. oktober 2012 Jeg var på ultralyd når jeg var syv uker på vei, og da kunne de se hjertet som slo. Det skal være mulig å se hjerte som slår i uke 6, men risikoen er jo at du er litt kortere på vei enn antatt og du ikke ser noe liv...da er det nok lett å bli urolig.... Hvis legen din nekter å henvise deg og du er veldig urolig, ville jeg kanskje vurdert privat ultralyd og heller betalt det selv?
Har fire go`inger Skrevet 4. oktober 2012 #3 Skrevet 4. oktober 2012 Hei. Håper det går bedre med deg, og at det ikke er noe galt. Men hvis jeg var deg ville jeg insistert på ultralyd ved sterke smerter. Jeg hadde det slik i mars, og jeg var i uke 6. Jeg fikk ultralyd med en gang. Det viste seg å være graviditet utenfor livmor og ble hasteoperert samme kveld, De fjernet den ene egglederen. Hvis man går gravid utenfor livmor, kan egglederen sprekke. Og det kan føre til alvorlige blødninger i bukhulen.Jeg krysser fingrene for at dette ikke er tilfelle med deg. Men ring legevakta for å få henvisning til sjekk.
Har fire go`inger Skrevet 4. oktober 2012 #4 Skrevet 4. oktober 2012 Hei. Håper det går bedre med deg, og at det ikke er noe galt. Men hvis jeg var deg ville jeg insistert på ultralyd ved sterke smerter. Jeg hadde det slik i mars, og jeg var i uke 6. Jeg fikk ultralyd med en gang. Det viste seg å være graviditet utenfor livmor og ble hasteoperert samme kveld, De fjernet den ene egglederen. Hvis man går gravid utenfor livmor, kan egglederen sprekke. Og det kan føre til alvorlige blødninger i bukhulen.Jeg krysser fingrene for at dette ikke er tilfelle med deg. Men ring legevakta for å få henvisning til sjekk.
Renate81 Skrevet 4. oktober 2012 Forfatter #5 Skrevet 4. oktober 2012 Hei. Håper det går bedre med deg, og at det ikke er noe galt. Men hvis jeg var deg ville jeg insistert på ultralyd ved sterke smerter. Jeg hadde det slik i mars, og jeg var i uke 6. Jeg fikk ultralyd med en gang. Det viste seg å være graviditet utenfor livmor og ble hasteoperert samme kveld, De fjernet den ene egglederen. Hvis man går gravid utenfor livmor, kan egglederen sprekke. Og det kan føre til alvorlige blødninger i bukhulen.Jeg krysser fingrene for at dette ikke er tilfelle med deg. Men ring legevakta for å få henvisning til sjekk. Det er jo ikke sånn vondt nå, kan det være det da? Og skal snakke med jordmor på Helsestasjon på tirdag, lurer på og vente til da, el synes dere jeg bør ringe legevakt i morra? Er alene med unger, så får ikke reist i dag....
steinkaka Skrevet 6. oktober 2012 #6 Skrevet 6. oktober 2012 Du må kjenne på smertene selv, men om det er blødning eller "bare" vondt vondt som du kan leve med så slapp av og ta det med ro. En ul får ikke gjort noe med den lille uansett. Jeg blødde gjennom med hele førstemann, hadde så smerter i magen, tunge løft osv på jobben. Han sykemeldte meg fullt en periode så jeg kunne slappe av, men sendte meg ikke på ul - for sa at det ikke var noe å få gjort uansett. Jeg håper det gå bedre med deg. Hør på helsestasjon, evt ringe legevakta hvis det ikke blir noe bedre!! Bedre å være på enn om det plutselig skal være noe lykke til!!
Renate81 Skrevet 6. oktober 2012 Forfatter #7 Skrevet 6. oktober 2012 Du må kjenne på smertene selv, men om det er blødning eller "bare" vondt vondt som du kan leve med så slapp av og ta det med ro. En ul får ikke gjort noe med den lille uansett. Jeg blødde gjennom med hele førstemann, hadde så smerter i magen, tunge løft osv på jobben. Han sykemeldte meg fullt en periode så jeg kunne slappe av, men sendte meg ikke på ul - for sa at det ikke var noe å få gjort uansett. Jeg håper det gå bedre med deg. Hør på helsestasjon, evt ringe legevakta hvis det ikke blir noe bedre!! Bedre å være på enn om det plutselig skal være noe lykke til!! Tusen takk for svar, jeg venter nå på jordmor som skal ta kontakt på tirsdag, og høre hva hun sier. Håper hun kan sende meg på UL fpr å utelukke MA, det er det jeg er mest redd for, at fosteret er dødt men ikke kommer ut.. Har ikke vondt i det hele tatt lenger, men heller ikke kvalm som jeg var... håper alt er i orden bare...
kinedd Skrevet 7. oktober 2012 #8 Skrevet 7. oktober 2012 jeg var på ultralyd i uke 7 å da så vi ikke hjerte eller noe så bare en liten prikk. så jeg måtte komme ijen om noen uker å da var det et hjerte som slo. så er ikke noe vits i å gå i uke 6:P
Renate81 Skrevet 7. oktober 2012 Forfatter #9 Skrevet 7. oktober 2012 jeg var på ultralyd i uke 7 å da så vi ikke hjerte eller noe så bare en liten prikk. så jeg måtte komme ijen om noen uker å da var det et hjerte som slo. så er ikke noe vits i å gå i uke 6:P Oki... Da får jeg bare ta en prat med jordmor, og ta det som et godt tegn at jeg ikke blør noe... Og overbevise meg selv om at alt er i orden til det motsatte er bevist..
fisken2015 Skrevet 7. oktober 2012 #10 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg var på UL 6+6 og så hjerte. Andre har fått se hjerte tidligere enn det, så det er ikke umulig :-) Hjerte begynner å slå i overgangen 5 til 6.
dincene Skrevet 7. oktober 2012 #11 Skrevet 7. oktober 2012 Det mest sikre er vel å ta hcg blodprøver. Da ser man om den stiger som den skal.
steinkaka Skrevet 7. oktober 2012 #12 Skrevet 7. oktober 2012 Det at du ikke blør er iallefall et veldig godt tegn jeg håper jordmor gir noen betryggende svar, og du evt blir sendt på ul for å være sikker på at alt er bra med den lille!! Iallefall må de ta hcg for å se at den stiger som den skal. Mye bedre enn å gå bekymret som det du er nå. Masse lykke til
Ruger på nr 2 Skrevet 7. oktober 2012 #13 Skrevet 7. oktober 2012 Jeg så hjerteslag 6+1:) Fikk vite det kom an på hvor bra apparat de har.
Bare blåbær Skrevet 8. oktober 2012 #14 Skrevet 8. oktober 2012 Jeg husker jeg hadde veldige smerter i mitt forrige svangerskap i uke 6. Hadde det i flere timer ei natt. Siden sm gikk over gjorde jeg ikke noe med det. Så en kan jo ha kraftige smerter uten at det er noe galt. mye som skjer inni der. keg Fikk høre hjertelyden i uke 14. Og var på ul i uke 19. Er du usikker, og vil vite noe nå, kan du jo bestille privat ul. Koster en liten 1000 lapp. Lykke til:)
Viiii Skrevet 9. oktober 2012 #15 Skrevet 9. oktober 2012 Håper at det går bra med deg. Det er fullt mulig å se hjerteaktivitet i uke 6. Jeg har vært heldig å få oppfølging med gynekolog tidlig i mine svangerskap. Jeg har hatt 4 SA og 1 MA - 2 barn - og er gravid med nummer 3 (skal på tidlig ultralyd i ettermiddag ) Med første mann så kom jeg til gynekologen og det var kun en prikk, men da viste det seg i ettertid at han nok blei unnfanget 14 dager etter at jeg egentlig skulle hatt eggløsning Da har jeg nok hatt en ekstra eggløsning...eller at alt var forskjøvet av en eller annen grunn..... Gynekologen har alltid gitt meg mulighet til å komme for en kjapp kontroll når psyka har spilt meg et puss eller at jeg har hatt småblødninger. Min gynekolog har hatt driftstilskudd fra kommunen, så jeg har ikke betalt mer enn satsene skulle tilsi... Han har alltid sagt at det har vært viktig at jeg skal ha det godt og ikke være redd for at ting går galt... Denne gangen var jeg til kontroll første gang i 6+4 og så neste gang var jeg 9+0. Nå skal jeg på sykehuset på tidlig ultralyd på grunn av alder og da skal jeg være 11+4 idag. Har selv erfart at fastlegene er lite villig til å sende til tidlig ultralyd, men når en mister flere ganger er jo det viktig å få god oppfølging....ellers kan en jo bli sprø!
Tulipan:) Skrevet 9. oktober 2012 #16 Skrevet 9. oktober 2012 Æ hadd på mandag intense magesmerter. Vart tatt 100% seriøs, sendt til sykehus og i løpet av et par timer så hadd dem sjekka fosteret. Men ligger der enda da siden de tror det er blindtarmbetennelse.
Millii Skrevet 10. oktober 2012 #17 Skrevet 10. oktober 2012 hos meg var det hjerteslag allerede 5+4 men jeg var innlagt på sykehuset pga noe som viste seg å være magesår. Og før de fant ut av hva det var sjekket de at alt stod bra til der nede i tilfelle jeg hadde noe som måtte opereres. Hjertet blinket som bare det på skjermen. Helt ærlig synes jeg det er tull hvis de nekter deg og få UL, spesielt når du har så vondt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå