Gå til innhold

Inspirert ang matpakke og hva som er lov..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt går i 1.klasse, og får skolemelk. Hun begynte etter 2 uker med at hun ikke likte melken og ville slutte så vi inngikk en kompromiss. Drikker hun melken skulle hun få O`boy med hver fredag. Forrige fredag fikk hun derimot beskjed om at dette er ikke lov.

Nå viser det seg at ene barnet har med kaker og kjeks hver dag. Barnet mitt har sagt det tidligere, og idag fikk jeg det bekreftet da vi hadde 2 fra klassen på besøk og foreldrene hadde også hørt det samme. Ene moren hadde tatt det opp med læreren og det viste seg at grunnen var at de hadde andre tradisjoner og foreldrene ikke forsto norsk. Barnet er muslim, vet ikke eksakt hvorfra.

Er dette vanlig? Og ha ulike regler alt etter hvor en kommer fra?

Skrevet

Hørtes rart ut, her kan man da også velge mellom vanlig melk, sjokolademelk og jordbærmelk som skolemelk så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan nekte dere å ha med nesquick når andre i klassen får levert sjokolademelk fra Tine hver dag..

Her har ikke skolen regler for hva som skal være i matpakken, det bestemmer jo ærlig talt vi foreldre. Men de oppfordrer selvfølgelig til sunn, næringsfull mat som gir god energi og ikke bare et sukkerkick og blodsukkerberg-og-dale-bane.

Skrevet
Hørtes rart ut, her kan man da også velge mellom vanlig melk, sjokolademelk og jordbærmelk som skolemelk så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan nekte dere å ha med nesquick når andre i klassen får levert sjokolademelk fra Tine hver dag.. Her har ikke skolen regler for hva som skal være i matpakken, det bestemmer jo ærlig talt vi foreldre. Men de oppfordrer selvfølgelig til sunn, næringsfull mat som gir god energi og ikke bare et sukkerkick og blodsukkerberg-og-dale-bane.

Ja, hun som sitter sammen med mitt barn har sjokolademelk hver dag. Jeg blir sende med i morgen og gi beskjed til lærer om at barnet skal ha lov å drikke det. O`boy èn dag i uken er ingen krise! Ellers er det sunne matpakker og jeg er nok en av de som bruker tid på matpakken med frukt, sukkererter, grove brødskiver, grov wrap osv.

Grunnen til at denne damen hadde tatt det opp med lærer var at barnet hadde fått med rundstykker- formet som boller, og barnet hadde fått beskjed om at boller ikke var lov. Og da satt altså denne jenten ved et annet bord og spiste kaker!!

Skrevet

At alle skal ha med tørre skiver med salami for å unngå sjalusi er noe av det dummeste jeg hører.

Joda, verden er urettferdig av og til, det må bare barna lære seg, først som sist.

Men jeg mener selvfølgelig at det bør oppfordres til en sunn og fornuftig matpakke så barna får god næring til kropp og hode i lunsjen sin. Sjokolademelk er helt greit så lenge resten av matpakken inneholder noe bra for kroppen.

Synes det er rart at ikke mattilsynet eller noen andre ikke bruker litt ressurser på å trykke opp noen gode brosjyrer om kosthold på skolen, forslag til matpakker osv som kan deles ut til foreldre på foreldremøtene. Jeg synes ikke det spiller noen rolle om ungen har med seg en skive med nugatti heller jeg, så lenge det er f.eks kokt skinke og agurk på den andre og leverpostei og paprika på den tredje, da har ungen fått i seg et godt måltid i sine tre skiver... Folk skal blande seg så mye noen ganger, man må jo bare si til ungene at den familien velger for seg, vi velger for oss og vi velger å spise sunn næringsrik mat for da er det lettere å konsentrere seg på skolen. Sånn er det bare!

Skrevet
Hørtes rart ut, her kan man da også velge mellom vanlig melk, sjokolademelk og jordbærmelk som skolemelk så jeg skjønner ikke helt hvordan de kan nekte dere å ha med nesquick når andre i klassen får levert sjokolademelk fra Tine hver dag.. Her har ikke skolen regler for hva som skal være i matpakken, det bestemmer jo ærlig talt vi foreldre. Men de oppfordrer selvfølgelig til sunn, næringsfull mat som gir god energi og ikke bare et sukkerkick og blodsukkerberg-og-dale-bane.
Ja, hun som sitter sammen med mitt barn har sjokolademelk hver dag. Jeg blir sende med i morgen og gi beskjed til lærer om at barnet skal ha lov å drikke det. O`boy èn dag i uken er ingen krise! Ellers er det sunne matpakker og jeg er nok en av de som bruker tid på matpakken med frukt, sukkererter, grove brødskiver, grov wrap osv. Grunnen til at denne damen hadde tatt det opp med lærer var at barnet hadde fått med rundstykker- formet som boller, og barnet hadde fått beskjed om at boller ikke var lov. Og da satt altså denne jenten ved et annet bord og spiste kaker!!

Hvilken skole er det som serverer skoloademelk og jordbærmelk? Eller er det laktoseredusert melk med kakao- eller jordbærsmak dere mener? Det er nemlig IKKE i nærheten av å være sjokolademelk.

Skrevet

Skolen jeg jobbet på tidligere hadde også sjokolade- og jordbærmelk, den var ikke laktoseredusert. Har ikke alle skoler dette tilbudet?

Skrevet
Skolen jeg jobbet på tidligere hadde også sjokolade- og jordbærmelk, den var ikke laktoseredusert. Har ikke alle skoler dette tilbudet?

Dette er produktene fra Skolemelk.no, https://www.skolemelk.no/produkter, så jeg tviler på at noen har vanlig melk med sjokolade og jordbær.

Om du ser på listen så er melken med sjokolade og bringebær laktoseredusert

Skrevet

Det var denne jeg mente som sjokolademelk på skolen. Ser jo at det er et sunnere alternativ enn Oboy, men likevel kan jeg ikke forstå hvorfor skolen skal nekte en unge å ha med oboy hver fredag altså...

https://www.skolemel...-mild-kakaosmak

Skrevet
Det var denne jeg mente som sjokolademelk på skolen. Ser jo at det er et sunnere alternativ enn Oboy, men likevel kan jeg ikke forstå hvorfor skolen skal nekte en unge å ha med oboy hver fredag altså... https://www.skolemel...-mild-kakaosmak

Fordi den er laktoseredusert. "Lett Melk Mild kakaosmak er laget av laktoseredusert melk"

Skrevet

Det var denne jeg mente som sjokolademelk på skolen. Ser jo at det er et sunnere alternativ enn Oboy, men likevel kan jeg ikke forstå hvorfor skolen skal nekte en unge å ha med oboy hver fredag altså...

https://www.skolemel...-mild-kakaosmak

Skjønner dere ikke at skolen må sette grenser et sted? Ellers hadde barn tatt med 2 l brusflasker, potetgull, pizza osv. Dette vet jeg av erfaring. Det er alltid noen som skal strekke grensene. Derfor veldig greit med klare grenser.

Det som er enda verre er at foreldre bestemmer seg for å "drite i" regler som er bestemt. Det viser jo en arroganse ovenfor skolen, men det verste er at barna deres blir satt i en lojalitetskonflikt mellom dere foreldre og læreren som må håndheve skolens regler!

Hilsen lærer

Skrevet

Nå syns jeg ikke 1 skje med o`boy i uken kan sammenlignes med 2 liter brus eller potetgull.

Grensene er vel heller ikke så veldig klare når noen får ha med kaker hver dag mens andre nektes en bolle eller en skje O`boy!

Skrevet
Skjønner dere ikke at skolen må sette grenser et sted? Ellers hadde barn tatt med 2 l brusflasker, potetgull, pizza osv. Dette vet jeg av erfaring. Det er alltid noen som skal strekke grensene. Derfor veldig greit med klare grenser. Det som er enda verre er at foreldre bestemmer seg for å "drite i" regler som er bestemt. Det viser jo en arroganse ovenfor skolen, men det verste er at barna deres blir satt i en lojalitetskonflikt mellom dere foreldre og læreren som må håndheve skolens regler! Hilsen lærer

Er det veldig stor forskjell på ungdomsskole og barneskole her, og evt ulike skoler? Jeg er også lærer, på ungdomsskole, og vi har ingen regler ang mat. De aller fleste elevene har med seg normal og sunn mat, av og til har noen med seg litt kakerester el fordi de har hatt bursdag el, noen har med seg brus av og til, og noen få elever har også med seg snop. Så lenge det ikke forstyrrer undervisningen har vi heller ikke noen regler for når elevene spiser maten sin. Synes dette fungerer helt fint jeg, men skjønner godt at det er noe annet med yngre skolebarn.

Ellers så er jeg en av de mammaene som sender med skolebarna mine mye ulik skolelunsj (skiver, knekkebrød, toast, foccaciabrød, pizzasnurrer, ostehorn, wraps, matfuffins, vafler osv), men all maten som sendes med dem er sunn, og mye hjemmelaget og bakt med/laget med grovt mel/havregryn el. Fikk en gang beskjed fra en lærer om at vafler ikke var lov til å ta med, men det "dret" vi i (sendte mail til lærer og forklarte hva vi tenkte om dette), for våre vafler er grove og sunne og mye sunnere enn loffen med nugatti på som mange andre i klassen får med seg hver eneste dag. Vips var grove vafler lov likevel :P

Skrevet

Er ikke det typisk for dagens Norge at muslimene får viljen sin, uansett om det så er grisetegninger på et sykehus, kaker på skolen eller barnemishandling på norske sykehus da?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...