Gå til innhold

Når sluttet dere med MME?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min er 17 mnd og drikker enda mme en-to gang om dagen, men hun har melkeallergi så hun kan ikke drikke vanlig melk.Legene sier til oss at de kan godt drikke mme frem til de er to år for å få de viktige proteinene og noen andre næringsstoffer (husker ikke hvilke) så fremst de ikke drikke vanlig melk.

Så da tenker jeg at det kanskje det er vanlig å slutte å drikke mme når barnet har lært seg å drikke vanlig melk.

Annonse

Jenta mi drikker vanlig melk i Bhg og Nan hjemme. Vet ikke hvorfor, men det har bare blitt sånn. Får en flaske om morgenen og en om kvelden. E vel i grunnen mer vane enn at hun trenger dette.

Hun er 13 mnd, har i grunnen i tenkt at jeg bør slutte med dette.. Men føler kanskje jeg bør slutte å gi det på flaske? Hun er jo litt for stor for flaske i grunnen. :) men er veldig kos å ha henne på fanget å kose når hun drikker melken sin :)

Jenta vår på 14 mnd får fortsatt en 200 mm flaske med NAN (husker ikke om det er NAN3 eller 4 men det er ihvertfall etter alderen): om kvelden. Det er en del av kveldsritualet, hun får flaske i et mørkt rom, tannpuss og så legges hun. Hun blir rolig og søvnig av det og det er nok en trygghet for henne så tror nok vi blir å fortsette med det en stund fremover fortsat.

Frøkner her måtte bruk nan ha1 pga tålte ingen annen mme. Fant også ut da hun var ca 6 mnd at hun ikke tålte laktose.. Da frøkner var 10,5 mnd så kuttet vi ut nan ha1 og startet med laktosefri melk ( legen sa det var helt greit).. Brukte det og litt nan avogtil til hun var 13 mnd.. Da startet vi med laktoseredusert melk i stedet og det gikk fint. Hun er nå 18 mnd og har brukt kumelk siden hun var 14 mnd. Så glad hun vokste fra seg laktoseallergien. :) Hun liker fortsatt å få melk da hun skal sove, men det er ikke mer enn 90-100 ml. Er bare oksen hun vil ha. :)

Annonse

Jenta vår på 18 mnd drikker fortsatt ei flaske NAN morgen og kveld. Vi har to eldre jenter som begge har laktoseintoleranse, og ble derfor anbefalt til å ikke introdusere vanlig kumelk 2 årsalder. Da er fordøyelsessystemet bedre utviklet og legene mener vi kanskje kan unngå at også hun utvikler laktoseintoleranse.

Snuppa er 15mnd, og vi har nesten nettopp sluttet. Vi har prøvd å venne henne til vanlig melk side hun var året, men hun har ikke villet ha det. Nå drikker hun en liten flaske oppvarmet melk morgen og kveld. Kald melk drikker hun fortsatt ikke.

Vi sluttet da hun var 12 mnd, da fikk hun oppvarmet morgen og kveld på flaske. Hun får nå kald melk i kopp til frokost og svakt oppvarmet på flaske til kvelds, hun er 18,5 mnd :) Vi skal kutte ut på kvelden snart, men er noe med den kosen også..hun elsker det! Og siden baby får flaske (hun er 4 mnd) så har jeg ikke hjerte til å kutte den ut enda :)

Slutta med MME når Muffin var 12 mnd. Han aksepterte og ble glad i kumelk med en gang, så da gikk jo byttet veldig problemfritt.

Han er nå 18 mnd og får fremdeles oppvarmet melkeflaske på kvelden i sofaen før tannpuss og legging på rommet :) Kuttet den ut i noen uker, men da ble han så hard i magen. Går vel over til kopp etterhvert, syns det er deilig med noe varmt å drikke selv på kvelden så ser ikke hvorfor jeg skal nekte Muffin denne kosen heller :)

Endret av Madolyn&Muffin

Her er snuppa 17 mnd og hun får fortsatt en flaske i sofaen før hun legger seg på kveldstid. Kunne sikkert godt over til vanlig melk, men har nå bare blitt slik. Når det nærmer seg sengetid ber hun selv om å få den og hun elsker å ligger å kose seg med den.

Vi sluttet med MME rundt 12-14 mnd.

Om du sliter med å få baby til å like kumelk, kan du prøve å blande 50/50 en periode.

Det gjorde vi, og etterhvert aksepterte han varm kumelk. En stund etter det drakk han også kald kumelk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...