Gå til innhold

Nattesøvn

Anbefalte innlegg

Noen som har noen lure tips, eller om jeg bare må leve med det :)

Jeg har en liten snupp på 1 mnd. Hun spiser hver tredje time, noen ganger litt oftere gjennom hele døgnet. Dag som natt. Hun er litt dårlig på å rape så bruker gjerne alt fra 30-60 minutter etter mat på raping, skifte av bæsj også få henne til å sovne igjen. Jeg kjenner maks to timer søvn sammenhengende på natta begynner å tære på meg. Storesøster våkner halv sju og da starter dagen for mor selv om det er tre minutter siden hun lukket øynene sine :)

Er det noen som har noen tips til hvordan få henne til å sove mer på natta og ikke kreve mat så ofte? Nå vurderer jeg og gi henne flaske på kvelden med mme. Metter det lengre enn morsmelk eller er det bare ønsketekning?

Huff jeg har jo nok melk og lillesøster er jo bare 1 mnd så kanskje jeg bare skulle gitt det litt tid, men kjenner jeg blir gal snart og lunta blir bare kortere og kortere.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143977463-nattes%C3%B8vn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er hun helt avhengig av å rape? Hvis du bruker så lang tid på å få henne til å rape om natta, så kan du kanskje droppe det da? Hvis du kan legge henne rett etter hun har spist er hun kanskje mer døsig, og sovner fortere? Å hvis hun bæsjer, kan du jo bytte midt i måltidet og så gi henne litt til sånn at hun blir søvnig igjen? Viktig å la natt være natt, og ha minst mulig lys på selv ved bleieskift. Helst gjøre det på soverommet... Håper det kan hjelpe:)

Hun er helt avhengig av å tape ellers klarer hun ikke å roe seg og bare gråter. Skjønner at hver tredje time ikke er uvanlig siden hun er så liten men man leser jo om mange små som sover lengre på natta og spiser sjeldnere.

Jeg fungerer skikkelig dårlig på to timer søvn så noe må jeg prøve.

Kan jo hende det funker :)

Han jeg har måtte også ha mat så ofte, og var ikke noe flink til å rape. Merka også at hvis vi bytta bleie på natten så våknet han og brukte lang tid på å sovne igjen. Fikk beskjed av helsesøster at bleiene er så bra nå at man ikke MÅ bytte på natten. Det hjalp veldig her, bare amma å la ned igjen så fortsatte han å sove. Vi samsover også, som gjør at alle får mere søvn her i huset..

Hei ! Hvis du ligger og ammer om natten så trenger de fleste babyer ikke å rape. Det er visst slik at melken renner saktere og at.de ikke svelger luft så lett. Jeg har alltid ammet liggende på natten og det var bare i starten at hun rapte.da. Liggende i fanget eller ammepute så raper hun mellom hver pupp.

Annonse

Min yngste på 4 mnd spiser fremdeles hver 3 time døgnet rundt... Eldstemann sov gjennom natten da hun var 3 mnd. Babyer er så forskjellige at det nytter nesten ikke å sammenligne seg med andre. Begge mine har forresten fått MME. Her våkner 4-åringen senest 5.30 så blir ikke mye søvn på mor... Vi må nok bare holde ut, gjeeesp...

:)

Hvordan ammer du om kvelden? De fleste har mindre melk da, og barnet vil som regel die oftere, og melka er fetere og metter lenger. Prøv gjerne å oppmuntre litt ekstra til det, feks. ved å vekke henne om hun sovner, bytte side osv. Mål: få mest mulig melk inn i henne ;-)

Det samme gjelder forsåvidt på dagtid, la deg gjerne bruke som smokk. Mange barn spiser når de sover, og ofte er det sånn at de har behov for en viss mengde mat over (cirka) døgnet fremfor helt jevnt. Tilby brystet når hun er våken. Pass for all del på at dietaket er godt, om du blir sår så må du sørge for at hun har riktig og behagelig tak (stor og åpen munn før du legger henne til, hold henne tett inntil deg slik at hun ikke prøver bite seg fast).

Jeg holder med hun som foreslår liggende amming, og gjerne også samsoving. Ha også ei god ammepute som bygger godt opp og er stødig slik at du ikke Må holde henne fast/opp mens du ammer. Da kan du duppe av litt mens du ammer.

Sov når du kan, dropp husarbeidet. Og det BLIR faktisk bedre. Skriv en oversikt over hvordan hun dier og sover i morgen, og gjør det på nytt om to uker - så ser du helt sikkert endring i en for deg positiv retning :-)

Vel.. du har hørt om de som sover igjennom hele natten.

Da er jeg av de som synes du ikke har så mye å klage på med ca 2 timer sammenhengende søvn opptil flere ganger i løpet av natten og dagen:)

Jeg hadde en sov(er) max 30min om gangen på dagen ett par ganger og på natten fikk jeg 20min, 40min, 1 1/2 time, 15min, 45min, ja, litt sånne soveøkter de første 3 måndene. Tilsammen sov jeg vel i gjennomsnitt 4 timer i døgnet.

Det var først etter han ble 4 mnd at jeg fikk sove 3-4 timer i strekk en gang i løpet av natten.

Om du synes det går på helsen din løs og det ikke er noen andre løsninger så ville jeg gikk en flaske Nan på kvelden/natten og sett om det hjalp på mettehetsfølelsen til snuppa di.

Endret av Lilla-Turkis

Syns ikke amming hver 3. time på natten er så gale for en 1 mnd gammel baby. Når minsten her var 1 mnd gammel spiste han hver 2. time hele døgnet, og måtte bysses i søvn igjen etter hvert måltid på natten eller så måtte jeg ha han helt inntil meg, da sovnet han også, men jeg sov ikke så godt da, så jeg lå våken til han hadde sovnet, og la han i sin seng igjen da.

Trøst deg med at det blir bedre etterhvert, her ble det bedre etter noen uker, nå er han blitt 2 mnd, sover 5 timer første økt på natten, deretter spiser han hver 3. time, han spiser på 10 minutt og sovner med en gang etter amming.

Min er 4 mnd og han har 2 timers intervaller på både spising og soving hele dagen gjennom. Legger han i 8-9 tida på kvelden og da sover han som regel til i 5-6 tida (veldig heldig der).

Min på 4 mnd vil ha mat oftere enn din, så syns egentlig heller ikke hver 3t er så ofte... Men jeg klager ikke...vil helle amme ofte om dagen og ha lang natt :)

Holder med de andre her at du bør prøve å amme liggende og ikke jobbe så lenge med rap og bleie på natta. Min helsesøster har alltid sagt at på natta skal det være null service. Så jeg har nesten ikke snakket til babyen om natta og skiftet bleie i senga når jeg måtte det... Egentlig bare mat og så rett i seng igjen.

Lykke til :)

Takk for svar dere:) jeg driver absolutt med minimal med service men å ikke rape henne funka skikkelig dårlig. Jenta fikk kjempe vondt i magen og hyla og skreik så raping må til her i gården.

Har prøvd å gi henne flaske tre dager før legging som har resultert i at jenta sover fem/ seks timer sammenhengende! Så det funker best for oss. Men takk for mange gode forslag,,

Og alle dere som synes det er viktig å understreke at dere har det værre. Fint at dere funker uten søvn.. Vi er alle forskjellige og bra er det:) det er ingen konkurranse dette her!!

Annonse

Uff, så trist at du tar det ille opp at man deler erfaringene sine (slik du vel var ute etter da du stilte et spørsmål). Jeg funker også svært dårlig uten søvn, men det er vel litt mye å forvente at en baby på 1 mnd skal sove i mange timer i strekk. Fint at du har funnet noe som funker for dere, men synes det er vel nærtagende av deg å bli snurt fordi noen nevner at de får mindre søvn enn deg. Alle svarene du har fått her er jo bare hyggelige såvidt jeg kan se.

Heisann!

Skjønner godt hvordan du har det. Nei, hver 3. time med mating om natta er ikke spesielt ofte, og ja, det er helt vanlig, MEN, når du bruker 30-60 minutter på raping etter hvert måltid, og Må opp med storesøster kl 0630, så skjønner jeg veldig godt at det tærer på!

Jeg har selv tre barn,på 4 år, 18 mnd og 6 uker. Minstemann våkner også hver 2.-3. time hver natt for pupp, og det er fryktelig slitsomt å aldri få mer enn 1-2 timer sammenhengende søvn. Hadde han bare sovnet med engang igjen etter pupp, så hadde det ikke vært noe problem, men han ligger ofte og kaver så lenge, og jeg får aldri sove før han har sovnet. Ofte bæsjer han også, og bæsjebleier må tas, selv på natta.

Her i huset har vi løst det slik at jeg pumper meg hver morgen, som far gir til bittelillebror hver kveld. Da får jeg vært sammen med de andre barna, og baby får i seg "nok" melk. Sover nå litt lenger første økt (opptil 4-5 timer!). Jeg sover også av og til på sofaen hvor jeg enten pumper eller bare kommer inn på rommet for amming. Far sovner selv om bittelillebror ligger og lager rare lyder, så han får "nok" søvn, og jeg får sove lengre strekker.

Og ang. raping. Hvordan gjør du det? På natta, når man selvsagt er fryktelig trøtt, har jeg erfart at det er lettere å bare legge han på magen over bena mine framfor å holde han opp. Blir mindre slitsomt hvis man må holde på lenge;)

Lykke til!

Ikke rap om natta og skift bleie kun når det er bæsj (men det gjør du jo :-)).

Hvis han/hun bruker lang tid på raping er det ikke sikkert de trenger det.

De første par månedene er slitsomme, men jeg ville ikke begynt med MME hvis babyen har det bra og vokser og legger på seg fint.

Det blir jo raskt bedre :-)

Hei! Minifom kan hjelpe babyen å få opp lufta lettere :-)

Jeg har ri jente på 2 mnd nå, hun varcigsp si. Din fir noen uker siden (brukte veldig lang tid på å rape, bare styr om hun ble lagt uten å rape...), men må plutselig er måltidet unnagjort på 20 min! Hun spiser også sjeldnere nå :) sier det bare for å minne deg på at det blir bedre! :-)

En annen ting jeg tenkte på, du har ikke noen andre som kan stå opp med storesøsken? Det er i alle fall regningen her etter netter med lite søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...