Gå til innhold

Fler som masserer perineum nå?

Anbefalte innlegg

Jeg begynte denne uken og etter at jeg begynte med det har jeg begynt å få litt "stikkinger" i skjeden. De varer ca 1 sekund og jeg har 2-3 slike om dagen. Vet ikke om det har noen sammenheng med massasjen,det kan jo bare være tilfeldig. Jeg er 36 uker i mrg og det hadde vært helt greit med noe tegn på at jeg begynner å modnes synes jeg..

Endret av Apple80
Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143977422-fler-som-masserer-perineum-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

nei, det gidder jeg rett å slett ikke :) har ennå 31 dager igjen..

Ja.. På en annen side vet man jo aldri! Det kan skje om en drøy uke også ;-) men det er jo ikke sikkert du kommer til å gjøre det uansett? Det er jo ikke blant helserådets anbefalinger til gravide eller noe,så jeg vet jo ikke hvor mye det har for seg. Men jeg drikker bringebærblad-te og tar fødselsfirberedende akupunktur også jeg! Tar ingen sjanser ;-P

Endret av Apple80

Annonse

Gjest Shanti ♥

Oppdatert pålitelig kilde for helsepersonell (med en hel masse statistikk og fremmedord, men dog..): Antepartum=før fødsel, intrapartum=under fødsel, episiotomy=å bli klippet. Jeg står over massasje på forhånd, men kommer til å be om varme kluter og massasje/strekk under fødselen :)

-------------------

Perineal massage: Antepartum and intrapartum perineal massage have been proposed as a means of softening and stretching the perineum to reduce perineal trauma during birth. Although not harmful, we do not routinely suggest or perform perineal massage as we feel there is insufficient high quality evidence proving a benefit.

A systematic review reported antepartum perineal massage performed at least weekly in the last month of pregnancy was associated with fewer episiotomies in women with no previous vaginal deliveries than in controls who did not undergo antepartum perineal massage (RR 0.85, 95% CI 0.75-0.97), but the frequency of perineal injury – ie, first/second tears or third/fourth degree trauma - was similar in both groups.

A systematic review of trials of intrapartum perineal interventions during the second stage reported use of warm compresses significantly reduced the rate of third and fourth degree tears (RR 0.48, 95% CI 0.28-0.84; two trials, 1525 women). Perineal massage was also associated with a significant reduction in the rate of third and fourth degree tears (RR 0.52, 95% CI 0.29-0.94; two trials, 2147 women). However, the methodologic quality of the trials varied.

http://www.uptodate.com/contents/management-of-normal-labor-and-delivery?source=preview&anchor=H24&selectedTitle=1~150#H24

Endret av Shanti ♥
Gjest Mammantil2prinser

Jeg begynte denne uken og etter at jeg begynte med det har jeg begynt å få litt "stikkinger" i skjeden. De varer ca 1 sekund og jeg har 2-3 slike om dagen. Vet ikke om det har noen sammenheng med massasjen,det kan jo bare være tilfeldig. Jeg er 36 uker i mrg og det hadde vært helt greit med noe tegn på at jeg begynner å modnes synes jeg..

Føler meg veldig dum som spør om dette, men hva vil massere perineum si? Hva og hvor er det (flau)

Googlet det :)

Endret av SnartMammaTil2:)

Føler meg veldig dum som spør om dette, men hva vil massere perineum si? Hva og hvor er det (flau)

Hehe.. Da vet du nå. Synes ordet "mellomkjøttet" er så ekkelt..

Gjest Mammantil2prinser

Hehe.. Da vet du nå. Synes ordet "mellomkjøttet" er så ekkelt..

Uff ja, veldig rett på :P greit å pynte litt på det :)

Jeg har kjøpt olje, og prøvd et par ganger. Men føles temmelig tafatt og corny, i tillegg er det vanskelig å rekke ned. Det er jo ikke for sent, men ikke mye innsats å skryte av fra meg egentlig..

Jeg kjøpte olje til dette fra weleda. Inni fulgte det med bruksanvisning der det også står at man skal føre inn en finger og tøye utover både fra sidene og ut, på skrå nedover og rett nedover. Gulp.. Er nesten litt lettet at alt sto på tysk!

Annonse

Jeg kjøpte også den oljen av jordmor. Fikk beskjed om å kun massere 'mellomkjøttet'... ikke opp i skjeden pga fare for infeksjoner. Men man får sikkert forskjellig informasjon... ;)

Tenker jeg heller følger dette rådet! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...