Gå til innhold

Noen som har søkt om å beholde aap i utlandet??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vurdere å søke å beholde aap fra januar til juni,og bo i Spania.Går på aap pga psyken.Ser at de har noe norske kurs som går på psyken der nede som jeg tenkte å melde meg på.Hvordan tror dere sjansen for å beholde er??

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg vet ikke, men synes det virker rimelig at du skal kunne få det hvis dette er et kurs som vil være bra for sykdommen din og gjøre deg bedre egnet til å ettehvert komme tilbake i jobb igjen.

Skrevet

Fått aap penger mens jeg var i Thailand i 3 uker, legen sendte bare en erklæring av pga min helsetilstand så var det gunstig for meg og oppholde meg i varme og et bedre klima!

Husk at normalt får du ikke noe tilbakemelding med mindre de ikke samtykker til at du får beholde aap pengene!

Skrevet

Ville tatt en samtale med saksbehandleren din om det kurset først og søkt om å beholde stønaden etterpå. Du må sende inn en ferdig søknad som ligger på nav, med forside.

Du får som sagt her bare svar om de ikke aksepterer at du beholder den.

Skrevet

Jeg fikk svar da jeg søkte om ferie i 2 uker i sommer! Når jeg fikk svar på ferie høres det rart ut om du ikke får svar på å flytte utenlands..

Men søk :-) Det høres jo gunstig ut, og min erfaring er at NAV ønsker å støtte deg så lenge de tror du kan bli friskere av det.

Skrevet

Jeg jobber som saksbehandler på AAP, og du må nok regne med å få et ganske blankt avslag på dette. Man kan vanligvis få godkjent ferieturer utenlands på max fire uker, så sant dette ikke hindrer deg i å delta på planlagte tiltak eller hindrer videre oppfølging fra NAV, som det heter. Men utenom dette er det et krav om at man må oppholde seg i Norge. En annen mulighet er å reise, og i reiseperioden miste AAP-pengene, men beholde "saken", hvis du skjønner. Da behøver man ikke søke pånytt når du er tilbake. Men pengene har du da altså ikke krav på i mellomtiden.

Annonse

Skrevet

Litt info fra Rettskildene om AAP og utenlandsopphold:

§ 11-3 tredje ledd - Unntak for utenlandsopphold som ikke følger av aktivitetsplanen

[Endret 6/12]

I utgangspunktet er det ikke adgang til å oppholde seg i utlandet og samtidig motta arbeidsavklarings­penger og tilleggsstønader. Dersom bruker oppholder seg i utlandet og slikt sett ikke er tilgjengelig for NAV, medfører dette at ytelsen bortfaller i perioden.

Tredje ledd i bestemmelsen åpner opp for at det unntaksvis også kan gis ytelser i begrensede perioder under opphold i utlandet, eksempelvis ved midlertidige pauser mellom tiltak eller i ventetid på behandling/tiltak.

Det bør vanligvis ikke utbetales ytelser utover tidsrommet for en vanlig feriereise. Med vanlig feriereise menes en periode på inntil fire uker. Dette forutsetter imidlertid at det kan godtgjøres at utenlandsoppholdet er forenlig med gjennomføringen av den fastsatte aktiviteten, og ikke hindrer NAVs oppfølging og kontroll. Det sentrale element i denne sammenheng er at utarbeidingen eller gjennomføringen av aktivitetsplanen ikke påvirkes negativt av utenlandsoppholdet.

Bruker må søke NAV-kontoret om forhåndsgodkjenning før han kan ta med seg arbeidsavklaringspengene under midlertidig opphold i andre land. Skjemaet 11-03.07 bør benyttes, forutsatt at tidsmessige årsaker ikke gjør dette umulig. Dersom NAV ikke har noen aktuelle aktiviteter å tilby i perioden, skal dette ikke regnes som perioder med fravær, jf. §§ 11-8 og 11-9.

Dersom NAV-kontoret innvilger søknaden, kan tillatelse gis muntlig og notatføres i Arena. Konsekvenser for oppfølging må vurderes, herunder innsending av meldekort. Bruker må informeres om innsendingsmåter (meldeform) og konsekvenser av for sent innsendte kort. Dersom NAV-kontoret ikke innvilger søknaden, skal bruker ha skriftlig avslagsbrev med begrunnelse og informasjon om alminnelig klageadgang, jf. forvaltningsloven § 29. Dersom bruker velger å reise til utlandet til tross for at NAV ikke har innvilget søknaden, må stans av arbeidsavklaringspengene vurderes jf. §§ 11-8 og/eller 11-9.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...