Gå til innhold

Jeg har et stort problem med min arb.giver..

Anbefalte innlegg

Jeg er ca 6 uker på vei idag. Pga voldsom morgenkvalme og oppkast måtte jeg fortelle min sjef at jeg er gravid. Han fikk streng beskjed om å ikke si noe videre til andre kollegaer.

Jeg jobber i dagligvare og det er derfor grytidlig opp på jobb, masse overtidsarbeid, tunge løft, gå og stå hele dagen og lite fleksibilitet ift arbeidstid, pauser osv.

Idag sa det i grunn litt stopp for meg, kastet opp fra kl 5.30-8.30 omtrent, var sliten, verker i ryggen og sikkert litt ekstra sårbar. Sjefen min var misfornøyd med at jeg ikke hjalp til å jobbe, så jeg skyntet meg til legen min som ga meg en 50% sykemelding som gjør at jeg kan komme på jobb når jeg ikke kaster opp lenger.

Da klikket det helt for sjefen min, som poengterte at da blir det jo HAN som må jobbe mer og HAN som får problemer og HANHANHAN. "dette tar vi et møte om i morgen" var det siste han sa før jeg gikk hjem og gråt. Kjenner jeg blir så sliten og stresset og enda dårligere.

Senere på dagen får jeg vite at han har gått rundt til hvertfall 5-7 andre kollegaer og fortalt at jeg er gravid som straff.. I morgen når jeg kommer på jobb vet garantert alle det, jeg er livredd for at svangerskapet ikke skal gå bra og måtte fortelle det til 30++ kollegaer jeg ikke bryr meg om..

Hva fader gjør man med noe sånt? Rimelig frustrert og fortvilet nå..

Fortsetter under...

For en fryktelig person! Kjente jeg ble helt opprørt på dine vegne nå, stakkars deg. Skulle ønske jeg kunne komme med noen gode råd, men ble rett og slett målløs...Du får si meg hva han heter så skal jeg troppe opp og gi ham noen råd for hvordan han skal vareta personalstaben sin, he he...altså la mine gravidehormoner løpe tøylesløst! Ser at jeg er heldig med en lederstab som gleder seg med meg og vet nesten ikke hva godt de kan gjøre.. Håper han raskt innser hvor kjip han har vært og at det ordner seg for deg. Lykke til.

Ja han er en fryktlig egoistisk mann.. Haha, du aner ikke hvor fristende det er å sende flere gravidhormoner på han! Det hadde han hatt godt av, så takk for den:)

Blir spennende å se om han innser at han har overreagert i morgen, men for sikkerhets skyld tar jeg med meg ei til på "møtet." Er ikke noe særlig å bli møtt med den holdningen der, dette er ganske nytt og rart for meg og.

Takk for støtten, det hjelper å vite at man ikke er helt på jordet om hva man skal finne seg i:)

Vettu.. Ta med deg tilitsvalgt eller noen i fra fagforbundet på det møtet, hvis du har. Ikke gå på det alene. Har samme type sjef selv. Det gjør du veldig lurt i. Og så spør du ham hvorfor han sa det videre, når han har taushetsplikt som sjef.

Annonse

Oj, dette var ikke bra. Hva er det som gjør at du er sikker på at han har sagt det videre? Hvis du tar det opp med han, bør du være på den sikre siden om det.

Råd: be om et møte hvor du tar med verneombudet eller en annen person du har tillit til. Dette har du all rett til

I møtet tar du opp oppførselen du ble møtt med, som du opplever som urimelig og ikke relevant for deg at han får mer å gjøre når du blir sykemeldt. Du har en sykemeldinger, hvor en lege uttaler at du må ha redusert arbeid for en tid, og dette kan ikke en arbeidsgiver overprøve. Det er ikke ditt problem, men at du er villig til å gjøre ditt beste når du er på jobb de 50 prosentene.

Vurder om du skal ta opp at han har snakket med andre om at du er gravid. Da er det lurt å si at du i en fortrolig samtale tok dette opp med han, fordi du tenkte på jobben og at du ønsker å bidra så godt graviditeten tillater det. Minn han evt på om hans taushetsplikt.

Håper det går bra! Lykke til!

Takk for gode svar, skal ta med meg dette i møtet. Skal ha med meg en person sånn at alt blir så riktig som mulig for oss begge. Akkurat nå er jeg heldigvis mer sint enn lei meg, og jeg skal prøve å være så saklig som mulig i morgen. Jeg blir fort styrt av følelser i sånne situasjoner, og det er kanskje ikke så mye bedre sånn formen er nå.

Jeg er også 100% sikker på at han har fortalt det videre, fordi en venninne på jobben var den eneste som visste det, og var der når sjefen min meddelte dette til flere ansatte. Noen av de som kom på jobb senere på dagen har også sendt meg sms og ringt.. Litt spesielt når det er såpass tidlig, og at jeg ikke får si det selv.. Takk for gode råd:)

Håper det gikk bra på møtet ditt i dag og at du ble møty med en helt annen holdning:)

Hat selv hatt en sjef i dagligvarehandel, som brøt taushetsplikten sin ovenfor en kollega av meg, det vi andre fikk høre alt i minste detalje.

Jeg må si det er regelrett uprofesjonellt og opptre på den måten, og i hendelsen på min jobb ble fagforbundet kontaktet av oss andre ansatte og sjefen fikk seg en saftig lærepenge.

Sender deg en trøste klem:)

Annonse

Jeg ringte ei i personalavdelingen idag før møtet med min sjef. Hun tilbød seg å være med hvis jeg følte det var nødvendig, og ville uansett følge opp saken. Jeg tok praten med han alene,og jeg fikk fortalt ham nøyaktig hva jeg mente om behandlingen han hadde vist meg dagen før. Jeg fortalte også at jeg hadde snakket med ei på personal og at han bare kan glemme å herse mer med meg. Han beklaget seg nå hvertfall og lot meg bestemme hvordan dagene mine skal legges opp for at det blir lettest for meg.

Enda godt han endret seg etter å ha fått tenkt seg om.. Selv om han prøvde seg på noen dårlige unnskyldningen først, så ble han flatere etterhvert.

Damen fra personal tar dette videre med driftsleder i første omgang, så min sjef vil nok få høre det. Og prøver han seg på mer tull, blir dette en stor sak, som han helt sikkert vil slippe!

Godt å ha folk på sin side når man blir urettferdig behandlet. Alt føles så mye lettere idag :)

rapporter han til sjefen hans. sånn idiot oppførsel hører absolutt ikke hjemme hos en sjef. HANS jobb er faktisk og tilrettelegge for sine ansatte, og om noen blir syke og ikke kan stille på jobb så er det faktisk hans ansvar og må stille opp selv. Er han ikke klar for å ta på seg sånne ting har han virkelig ingenting som sjef å gjøre. Han kan heller ikke fortelle ting du sier til han. Han har faktisk ikke lov til det. Jeg hadde absolutt ikke latt han slippe unna med det. kjenner jeg blir skikkelig forbanna... Stå på krava! :)

Endret av Millii

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...